Stel dat je krijgt te horen dat...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

skins

Re: Stel dat je krijgt te horen dat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:35

Ik heb nu al 2 maand niet meer gereden. Ik zou het niet super erg vinden als ik niet meer op hem kon rijden, want dat doe je omdat dat het beste is voor je paard.
Ik zou wel nog willen rijden, terug op een manege ofzo en eerst studeren en een ander paard kopen. Maar deze blijft zeker :D.
Je kunt altijd nog wandelen, grondwerk etc doen. Ik heb trouwens nog een pony die hier voor gezelschap staat en daarmee wordt niks gedaan. Geen grondwerk of vrijheidsdressuur, maar ik wil daar wel mee beginnen.
Die pony is dampig, daarom kan ik er niet mee rijden. Hij is ook jonger, maar kleiner als mijn rijpony.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:42

Henkjan schreef:
Ligt er aan, als het een merrie is en ze heeft niks erfelijks, dan kan ze nog voor de fokt (weg)gaan.
Maar als het een ruin is, dan gaat hij naar de slacht of naar een goed tehuis waar hij lekker in de wei mag.

Ik ben echt van het rijden/fokken met mijn paarden, verzorg ze ook goed maar als ze daar ongeschikt voor zijn dan heb ik er niks aan, want ik wil me niet scheel betalen aan paarden waar IK niks aan heb/niet leuk vind...

Tja, zo denk ik er ook wel over. Ík zorg tot in de puntjes voor mijn paard, en als hij geblesseerd is, dan is hij echt niet de volgende dag weg ( net een jaar lang met hem aan een touwtje gelopen :( ). Maar als ik er echt helemaal niks meer mee kan kwa rijden, dan gaat hij weg.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:45

Dat maakte ik begin januari 2008 mee.
De DA zei dat er misschien wat mis was met .. (vergeten :+ ) waardoor ze wss nooit meer zou mogen crossen en springen enz.
Ik was er kapot van... -O-
Maar gelukkig had hij het mis en was het wat anders.

Maar al had ik haar niet meer mogen rijden, dan mag ze hier haar lekkere verdere leven zeker blijven, zeker weten. :)

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:27

Mijn paard zou dan gewoon mogen blijven! Rijden vind ik niet het belangrijkste. Ik heb een shetlander, en daar kan ik ook niet meer op rijden. Maar van mij hoeft dat ook niet persé!

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:30

Ik weet bij een 20 jarig paard, dat de kans iets groter is dat dit kan gebeuren dan bij een 4 jarige.
Maar ik heb mijn pony nu al zo lang, en het rijden was voor mij nooit de reden om naar haar toe te gaan, en te genieten van haar. Ook om haar leeftijd heb ik er een tweede bijgekocht, zodat ze niet perse meer hoeft te lopen voor mijn plezier.
Bij mij blijven ze lekker, zolang ik het financieel maar kan dragen natuurlijk.

Carmen_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:31

Ik zou het paard niet gelijk verkopen, bij mij gaat het niet alleen op het rijden. Het gaat vooral om het welzijn van het Paard, vind ik. Ik ga niet zomaar een Paard verkopen alleen omdat het niet meer bereden mag worden.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:42

Wij hebben dan gelukkig een boel ruimte aan huis, dus als er een van onze paarden zodanig geblesseerd raakt dat hij of zij niet meer bereden kan worden kan die hier zonder problemen van een welverdiend pensioen genieten, ik heb er nog een en als het moet dan kan er ook nog eentje bij. Dus zolang ik nog thuis woon en de dieren in mijn achtertuin heb staan is het antwoord zeker ja, dan blijven ze gewoon hier als grasmaaier, we ondervinden er geen hinder aan en zoveel meer kosten ze dan ook niet.
Als mijn paard op een pension stal zou staan en ik er gewoon de volle mep voor mag betalen dan zou ik me toch wel achter m'n oren krabben en daar heel hard over nadenken. Wil ik wel tig euro per maand aan een paard betalen waar ik in principe niets meer aan heb? Ik ben niet echt geïnteresseerd in een paard waar ik niet veel meer mee kan dan knuffelen, hoe cru het ook klinkt ( ja, ik houd ook van knuffelen en mijn paarden krijgen voldoende aandacht als ik er ben, maar als ik er alleen maar heen moet om te knuffelen dan is bij mij de motivatie snel weg :Y) ). Ik denk dat in dat geval ik toch op zoek ga naar een beter plekje, waar ze als grasmaaier kunnen rondwandelen en ze gewoon nog mooi kunnen leven. Pensionstallen zijn meestal ook niet de beste plekken voor paarden waar niet op gereden staan, die staan 's winters toch meer binnen dan andersom. Als er dan ook niet mee gereden kan worden, dan vind ik het sneu voor het dier.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:22

Mijn twee oude paardjes mogen lekker van hun pensioen genieten. :j
Maar ik heb nu een 5 jarige merrie staan en heb die puur en alleen met het oog op de sport gekocht. Ik heb een tijd geroepen dat als ze niet aan mijn verwachtingen voldeed dat ze dan weg moest. Alleen op het moment is ze een beetje met haar gezondheid aan het kwakkelen en stel dat ze niet meer bereden mag worden doe ik haar niet weg. Ik ben zo gek van haar geworden dat geen haar op mijn hoofd eraan denkt om haar weg te doen. En dat uit de mond van iemand die normaal gesroken alleen maar aan sport en wedstrijden kan denken...

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:26

Zou wat zijn als ik wél intensief op mn shetje zou rijden. :+
Nee hoor, ik zou hem zelfs niet willen inruilen voor een paard waar ik wél op zou kunnen rijden. Tis mn allerbeste vriendje.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:28

Zesiram schreef:
Henkjan schreef:
Ligt er aan, als het een merrie is en ze heeft niks erfelijks, dan kan ze nog voor de fokt (weg)gaan.
Maar als het een ruin is, dan gaat hij naar de slacht of naar een goed tehuis waar hij lekker in de wei mag.

Ik ben echt van het rijden/fokken met mijn paarden, verzorg ze ook goed maar als ze daar ongeschikt voor zijn dan heb ik er niks aan, want ik wil me niet scheel betalen aan paarden waar IK niks aan heb/niet leuk vind...

Tja, zo denk ik er ook wel over. Ík zorg tot in de puntjes voor mijn paard, en als hij geblesseerd is, dan is hij echt niet de volgende dag weg ( net een jaar lang met hem aan een touwtje gelopen :( ). Maar als ik er echt helemaal niks meer mee kan kwa rijden, dan gaat hij weg.

Zo denk ik er ook over, tenzij ik hem toevallig ergens bijna kosteloos neer zou kunnen zetten, maar vind het maar eens :+

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:30

Ik zou het heel erg vinden, maar als het niet kan dan kan het niet.
Mijn meisje gaat dan maar met vervroegd pensioen lekker op een weiland met andere paardjes.
Ik zou haar zeker niet verkopen.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:30

Bonny blijft hier haar leven slijten :)
Ookal kan ik er dan niet meer op rijden,zij gaat hier echt niet meer weg.. dan gaan we wel lekker wandelen :)
Zijn genoeg andere dingen dan rijden :D

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:33

Dit heb ik letterlijk afgelopen zomer te horen gekregen. Na even goed gejankt te hebben mij erbij neergelegd en gekeken wat nog wel kon. Eigenlijk nog heel veel en ik pas mij nu aan, aan mijn Fjord en hebben samen veel plezier en genieten dubbelop met wat wij nu doen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:34

Er zijn zo ontzettend veel leuke dingen die je samen kunt doen.
Ik zou er niet rouwig om zijn als ik dat te horen kreeg.
Nu staat rijden bij ons ook niet op 1, andere dingen betekenen zoveel meer voor ons.
Dus mijn paardje zou er niet minder van worden en zeker niet weggaan om die reden.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:38

Ik zou het erg jammer vinden, maar wat wordt verstaan onder intensief rijden? Je mag dus nog wel rustie buitenritjes doen?

Echter zou ik hem sowieso houden, hij gaat niet meer weg :D Ik zou hem dan gewoon lekker op de wei zetten o.i.d. iig kijken wat voor hem het beste is, en zou er miss. nog een nieuw paardje bij kopen waar ik mee kan doen wat ik graag wil. Dus inderdaad westrijden rijden ;)

Als m'n andere paard nog wel rustige buitenritjes mag etc, gaat hij zo af en toe lekker mee op buitenrit :)

Mocht de 2e ook niet meer te rijden zijn, ja dan wordt het toch verkoop.. kan me geen 3 paarden permiteren nog.. En dan ben ik miss. heel egoistisch geen wedstrijden meer rijdne kan ik me bij neerleggen.. Maar niet meer wedstrijdgericht trainen (dus echt intensief bezig gaan aan jezelf maar blijven verbeteren etc.) dat kan ik niet loslaten..

Toch zou ik altijd kijken of er geen andere oplossing is, zou alles af zoeken en alle dingen afwegen.. Het zou bij niet zo maar verkopen zijn ;)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:39

Ik zou hem houden. Zou hem ergens voor weinig geld op een weiland zetten met wat andere paarden en wel sparen voor een nieuw beestje.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:42

Ik rij zo ie zo nooit zo intensief,dus dat zou ik niet missen.Toen ik net hoorde dat hij HKO had kon ik volgens de veearts nooit meer rijden, dat vond ik niet zo erg,maar hij loopt erg goed dus ik kon altijd rijden.Niet dat ik dat heb gedaan,maar ik zou het niet missen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:46

ik zal hem weg doen!
vind het wel erg voor het paard, maar ben wel heel makkelijk in het vinden van een ander paard, ik doe het ook puur om het rijden en ook wel om wat er omheen komt kijken, maar dat vind ik zou ik op ten duur toch niet vol kunnen houden! :+ ben ik heel eerlijk in!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:48

Ik rijd nu al een half jaar niet meer op mijn pown, en ja ik mis het.. we paste zo goed bij elkaar. Maar nu ben ik bezig met mennen, lange lijnen, parelli, rechtrichten en we hebben er beide ontzettend plezier in. daarbij kan ik altijd nog op het peerd van mijn moeder kruipen dus rijden zal ik niet missen.

itsmelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:03

tja. dat verschilt nogal.
Mijn pony blijft altijd bij mij.
Hij heeft ook last van heimwee.
Hij was een keer 2 weken bij iemand anders. Is er daar in het bos vandoor gegaan & mensen eraf gegooid.
Wat hij bij ons nog nooit had en heeft gedaan.

Na die 2 weken kwam ik hem halen en hij kwam bijna over de staldeur heen.
De mensen van daar namen hem mee en ze konden hem bijna niet houden.
Ik nam hem over en hij liep gelijk de trailer in.
Hij kon niet wachten naar huis te gaan!

Mijn pony gaat nooit weg.

Maar als je wedstrijdgericht ben snap ik wel dat dat anders ligt.
Als je pony/paard voor altijd gebleseerd zal zijn. wil je toch veder. En dan zit er niks anders op dan je paardweg doen..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:08

ik heb m nu al een jaar en ik kan er niks mee en dat zal aankomende 2 jaar ook nog wel zo zijn :')
maagoed daar koos ik voor , ik heb er een verzorgpaardje naast en vind dat wel ok....
stel dat hij niks meer zou mogen...hou ik m alsnog :j
zoek wel een verzorgpaard dan weer....

tenzij er pijn in het spel is ,dan wordt het anders natuurlijk
ik breng mijn hond ook niet naar het asiel als ie oud is en geen lange wandelingen meer kan maken :n

mja.....ik vind mensen die alleen voor het rijden kiezen dan ook mensen met paarden en geen paardenmensen
kiezen alleen voor zichzelf en dat vind ik egoistisch
maargoed dat is mijn persoonlijke mening

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:15

Ik heb op dit moment hetzelfde :)

Rij al negen jaar op mijn paardje, en ben nog steeds helemaal gek op hem :) maar vlak nadat hij van mij werd, werd hij spierbevangen, zwaar. Daarna kwam er artrose, waardoor hij niet echt intensief meer aan het werk kon. Nu is hij al een paar maandjes onverklaarbaar kreupel, maar niemand die echt kan verklaren wat hij heeft, en echt last lijkt hij niet te hebben.

Wegdoen voor een paard waar ik wel op kan rijden? Voor mij is rijden de wereld niet. Voor mij zijn paarden dat. Er is zo veel meer dat je kan doen; wandelen, mennen... Als ik in goede conditie ben en aan het trainen ben met hardlopen en het is mooi weer, ik heb de tijd, dan gaat meneer mee aan de hand. :)

Ik weet niet of hij zal verbeteren, en of ik weer op hem kan rijden. Hij heeft constant en altijd wel wat, dus voor ons zullen het nooit wedstrijden worden, of wat dan ook. Jammer? Ik ben 21 en heb nog een heel leven voor me. Op het moment studeer ik, en heb ik geen geld voor een tweede paard. Dan maar even minder rijden, het komt stiekem zelfs best goed uit. :) Een paard trainen voor wedstrijden kost ook veel tijd, en die tijd heb ik nou voor school.

Van de zomer zie ik het even aan, en als hij goed genoeg loopt word het net als vorige zomer; eindeloze stapritjes maken over de dijk en door de woonwijken, heerlijk! Daar alleen al heb ik intens van genoten!

En mocht hij helemaal niet meer te berijden zijn, krijgt hij een pakzadel en gaan we mooi op vakantie.

Nee, mijn paard blijft, in zoverre het kan en haalbaar is, tot zijn dood. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 19:20

Zolang mijn paarden een paardwaardig bestaan kunnen hebben mogen ze bij mij blijven. Of ik er nu mee kan rijden of niet, voor mij maakt dat niet uit.
Ik heb het geld om ze te kunnen onderhouden en om er eventueel nog een paard bij te kopen waar ik wel op kan rijden mocht ik dat echt graag willen.

Mochten ze geen paardwaardig bestaan meer kunnen hebben, dan zullen ze worden in geslapen. Daarvoor mogen ze gewoon lekker pensioen houden. :)

robesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:47

hoi hoi

Wij hebben 5 paardjes waarvan een voor de sport gekocht is dat is onze draver . Die is echt aangekocht voor de drafsport en als dat niet meer gaat medisch of niet snel genoeg dan gaat hij weg. We gaan dan wel op zoek naar een super goed tehuis en gaat niet naar de eerste de beste toe . En dat zal ons aan het hart gaan maar helaas kan je niet alles houden.

De andere 4 gaan nooit weg ongeacht wat er gebeurt . Maar die zijn ook niet aangekocht voor de sport maar voor recreatie . En onze merrie hebben wij gekocht om een veulen mee te fokken van onze eigen hengst en ook die blijft gewoon zij is al 18 en we willen een veulen van haar en dan mag ze heerlijk met pensioen.

Nu zijn hebben wij de luxe zo veel paarden te kunnen onderhouden maar als je maar een paard kan betalen en je wil de sport in dan begrijp ik dat je je paardje verkoopt als dat niet meer gaat. Helaas is bij ons het probleem dat we geen plek meer hebben op stal daarom moet de draver dan plek maken voor een nieuwe draver als hij niet meer in de drafsport kan lopen.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 20:51

ik zou mij paard nooit weg doen! wat erook gebeurd!

mijn verzorg haf is dampig en kan ook haast niet worden bereden,en daar naast heb ik nog twee kwpn'ers die ik train voor de cc waarmee ik het erg druk heb,

ze staan ongv. 30 km van eklaar af,
en toch wil ik mijn vz haf niet opgeven die band die iik met hem heb geeft mijn z'n goed en fijn gevoel dat ik hem niet wil opgeven!