Net de DB gebeld

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:36

gohya schreef:
Ik ben bang dat de schuldeiser de 1 ste keus heeft om het paard te kopen/overnemen.Maar aan de andere kant,ze kennen jou en weten dat je dus vaker hebt opgevangen van de DB.
Zal moeilijk worden allemaal,hoe het ook gaat aflopen,als het paard het maar beter gaat krijgen.

Is de TS niet een eerdere schuldeiser, omdat toen het paard nog op de wei stond er ook al niet betaald werd?

Edit: zoals gohya ook al zei zie ik net, had nog niet hele topic doorgelezen :o

Oreo

Re: Net de DB gebeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:45

Misschien niet helemaal legaal maar kun ij die 300,-- niet aan de manege-eigenaar betalen en het paard meenemen naar jouw stallen? Voor de eigenaresse maak jij dan een factuur met kosten voor onderhoud/arbeid die je voor haar paard verricht hebt ook gedurende de periode dat hij op de manege stond en dan handel je de eventuele verkoop van haar paard met haar af.......

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:55

;ben bang dat er niet veel gedaan gaat worden,
of het moet zijn dat het paard super mager is,

hoop dat ze reageert op jou brief ben benieuwd
succes

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:00

Oreo schreef:
Misschien niet helemaal legaal maar kun ij die 300,-- niet aan de manege-eigenaar betalen en het paard meenemen naar jouw stallen? Voor de eigenaresse maak jij dan een factuur met kosten voor onderhoud/arbeid die je voor haar paard verricht hebt ook gedurende de periode dat hij op de manege stond en dan handel je de eventuele verkoop van haar paard met haar af.......

nope mag niet dan is het diefstal alleen de eigenaar mag toestemming daarvoor geven. Zelfs betreffende paard uit stal halen door iemand anders zonder toestemming kan problemen geven.

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:01

wat heb je toch rare mensen op de wereld
snap niet dat zulke mensen een paard willen hebben en dan vervolgens er niks mee doen
ik sta gelukkig op een pension stal waar gevoerd word en nu de leidingen ook bevroren zijn maar waar iedereen steentje bijdraagt om wter aan de paarden te geven
bij ons komt het ook wel eens voor dat iemand zijn stalling niet meer kan betalen dan gaat er wel na een paar maanden een slot op de stal maar het dier in kwestie word wel goed verzorgt
heb het in de 5 jaar dat ik daar sta gelukkig nog nooit mee gemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:04

Wil die vrouw geen afstand doen van dat paard? Kan zijn dat ze het al niet meer leuk vind en haar eigen leven heeft op gepakt en denkt dat jullie dat allemaal doen.

Ik zou een paard niet kunnen laten creperen, maar goed dat ze niet bij mij op stal staat, want dat zat dat paard in de kost en verzorging bij mij.

Ik zou dat paard voor een klein bedrag overnemen, vet mesten, rad maken en verkopen.....

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:06

Hoe oud is de eigenaresse??
Wij hebben ook een keer zoiets gehad bij ons op stal(doe het zelf stal).
Meisje kwam ook maanden niet,paard werd dus ook niet verzorgd(natuurlijk lieten wij hem niet verhongeren maar van de eigenaresse kreeg hij niets en stond in zijn eigen strond.
Er lag wel een hooi voorraad van de eigenaar dus daar hebben we hem wel van gevoerd en extra in de stal gegeooid als stalbedekking.
Dit ging om een meisje van ong. 16 jaar dus hebben we haar ouders ingelicht en is de pony weggehaald en ergens 24/7 een wei ingegaan.
Later nog een keer hetzelfde verhaal met een paard van andere eigenaar,ook de ouders ingelicht en dat paard is verkocht.
Misschien kan je het hier ook via de ouders spelen??!

Ik kan me voorstellen dat de manege eigenaar niet blij is dat je de DB gebeld hebt, het is wel op zijn erf,dus kan hij daar last mee krijgen.
Hopelijk komt er snel hulp voor het paard!!!!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:10

Prisca schreef:
tita schreef:
Getverdemme is zo sowieso nooit op zo'n stal gaan staan......

ow heb je je paard bij je thuis staan?. Zijn er maar heeeeel weinig die het niet doen. Ze zeggen wat anders.

- Ze zullen heus wel wat geven en beest in leven houden. Ze willen ook geen slechte naam. Water hebben ze in ieder geval. Een handje voer/hooi/stro is zat op dat moment daar gaan ze niet dood aan. Meeste paarden op een stal worden toch overvoerd.

Nou ik weet niet op wat voor stallen jij allemaal komt, maar om nu te stellen dat alle pensionstallen zo zijn?

Je doet toch onderzoek voor je ergens heen gaat. Mooi dat ik nooit op zo'n stal terecht zou komen.

Ook ik heb mijn paard in pension staan, ben pas van stal verhuist, en heb op beide stallen meegemaakt dat er niet betaald werd. Op beide stallen ging de verzorging van het dier gewoon door hoor. Schofterig als dat niet gebeurd. Op mijn huidige stal betrof het zelfs iemand met 17 (!) paarden die niet betaalde.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:10

Prisca schreef:
Oreo schreef:

nope mag niet dan is het diefstal alleen de eigenaar mag toestemming daarvoor geven. Zelfs betreffende paard uit stal halen door iemand anders zonder toestemming kan problemen geven.

Dan zou ik de eignaresse een aangetekende brief sturen met dit voornemen erin en daar een datum aan verbinden. In die brief kun je vermelden dat je je ervan bewust bent dat zij voorlopig juridisch eigenaar bljft maar dat jij de kosten voor de basisverzorging op je neemt totdat zij reageert of dat zelf gaat doen. Je maakt mij niet wijs dat er zo een veroordeling voor diefstal gaat komen. Alles beter dan dat beest zo te laten staan. Die Db gaat niks of veel te weing kunnen, dus hoe goed bedoelt ook van de Ts dat gaat geen snelle oplossing zijn................

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 13:10

als huj last krijgt, is het zijn eigen probleem, dan had hij 2 maanden geleden maar in moeten grijpen. Daar maak ik me nu niet druk om.

Wat betreft contact met de eigenaresse, dat is echt onmogelijk. We hebben alles al geprobeerd, ook bellen met onbekende nummers etc. Ik weet niet wat ze met het paard wil. Ik wil graag kopen, maar ja, als ze niet reageert weet ik niet eens of ze wel wil verkopen.

de eigenaresse is overigens 25 jaar, heeft een kind, de relatie met de vader van het kind is net voorbij. Ze zal vast wel in een kltesituatie zitten, maar als ze nergens op reageert kunnen we ook niet helpen! En als ik daar opmoet gaan wachten duurt het misschien nog een volle maand, en dat is nogal oneerlijk tegenover het paard.

We hebben op alle mogelijke manieren geprobeerd om er iets van te maken, maar helaas wil dat dus niet lukken, dus moet het maar zo

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 13:11

Oreo schreef:
Dan zou ik de eignaresse een aangetekende brief sturen met dit voornemen erin en daar een datum aan verbinden. In die brief kun je vermelden dat je je ervan bewust bent dat zij voorlopig juridisch eigenaar bljft maar dat jij de kosten voor de basisverzorging op je neemt totdat zij reageert of dat zelf gaat doen. Je maakt mij niet wijs dat er zo een veroordeling voor diefstal gaat komen. Alles beter dan dat beest zo te laten staan. Die Db gaat niks of veel te weing kunnen, dus hoe goed bedoelt ook van de Ts dat gaat geen snelle oplossing zijn................

dank je, ik ga dit toch eens uitzoeken

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:14

Je hebt er goed aan gedaan om de DB te bellen, ik weet niet of je ook hebt doorgegeven wat de beweegredenen van de manegehouder zijn, heb wel gelezen dat je terug hebt gebeld over dat hij het paardje een goed huis zou kunnen bieden. Probeer te schetsen dat de manegehouder steeds geen contact wou opnemen met de eigenaresse(en DB) omdat hij het opeisen van het paard in gedachte had als plan.

Ik ga ervanuit dat de door jouw geschetste situatie gelijk is aan de werkelijke situatie, er kunnen natuurlijk meer problemen zijn.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:17

Ik word hier zo boos van, beestje heeft een onwaardig bestaan in mijn ogen maar uiteraard kan de db weer niets doen omdat het beest nog niet bijna dood is. Vind het zo erg dat er niets concreet geregelt is rond deze dieren, er moeten eerst gruwlijke doden vallen alvorens men iets mag doen, en dan neemt men de paarden weg, knapt ze op en geeft ze terug aan de eigenaar. Waarom zou die eigenaar het beest verzorgen? Ze gaat nog voordeel doen waarschijnlijk..

Overigens goed van je dat je de db gebelt hebt, het is een eerste stap en nu hopen dat het paardje snel een GOEDE eigenaar krijgt, en niet die manegehouder. (de manege waar ik stond was ook zo gruwlijk met stallen en teveel lessen lopen in kreupeltoestand enzoverder.. niet te schatten).

Ik ga dit volgen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:49

Waarom heb je besloten de manegehouder op de hoogte te stellen van je melding? Ben je niet bang dat hij nu snel stro en hooi bij het paard in de box legt om te voorkomen dat het paard evt weg gehaald wordt?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 13:52

nee, dat denk ik niet. dat kost hem namelijk te veel moeite...helaas.

Ik ga toch wel serieus bekijken of het mogelijk is wat Oreo zegt, namelijk achterstand aan manegehouder betalen en paard weghalen. Bij mij kunnen ze 24/7 buiten en krijgen onbeperkt hooi. Dat extra paard erbij zal geen problemen opleveren.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:56

Succes lonnie! Goede inzet trouwens!
Dat dier verdient beter. Dat arme ding weet niet waarom hij zo op stal staat te kou kleumen

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:08

Mijn voorstel zal vast juridisch gezien niet "mogen" maar als jij eventueel foto's maakt van hoe het dier erbij staat en in je aangetekende brief een korte samenvatting geeft van je openingspost waaruit dus blijkt dat de omstandigheden erbarmelijk zijn en het beestje volledig afhankelijk is van hetgeen hij wel of niet van andere mensen krijgt, eventueel ondertekend door medestalgenoten dan zal er vast geen rechter zijn die jou gaat veroordelen hoor.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:09

lonnie schreef:
nou ik zou daar nooit gaan rijden als manegeklant en ik snap ook niet hoe klanten daar doorheen kunnen kijken. De paarden staan in hele kleine, donkere stallen. Die worden een keer in de week gemest en voor de rest staan ze op stront of beton. ALs ze geluk heben wordt er door de manegeklanten nog eens opgestrooid. Van een paard is de waterbak al jaren kapot, maar niemand die hem elke dag een bak vers water geeft en de bak wordt ook niet gemaakt. De manege eigenaar doet sowiezo niet meer dan voeren, het mesten gebeurt door een pensionklant en het betreffende paard is voor water afhankelijk vor mensen die af een toe een emmertje brengen.
De hoeven zijn veel te lang en er wordt veel te weinig gedaan aan de algehele conditie van de paarden. Ik vind het schandalig, en ik snap ook niet hoe je dit als manegeklant kan accepteren. Het ergste is nog, als er dan iemand heeft gereden, en je vraagt of ze die pony wat water kunnen geven, dan staan ze je raar aan te kijken, te beroerd om een keertje te lopen.

Als ik dat lees zou ik die dierenbescherming ook eens op die manege afsturen..

Erg jammer dat het paard in deze situatie de dupe wordt.. terwijl hij er zelf helemaal niks aan kan doen.
Ik snap dat andere pension klanten het financieel ook niet zien zitten om dit paard elke keer eten te geven,
en uit te mesten en los te laten in de bak.. maar ik zou het ook niet over mn hart kunnen verkrijgen om hem daar
maar te laten staan.. In een vieze stal, zonder beweging en voedsel.. :n

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:14

Ik zou denk ik toch proberen om het met haar zelf op te lossen, helemaal als ik het paard kon en wilde kopen. Als je een brief kunt sturen kun je toch ook gewoon even bij haar langsgaan?

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:14

goeroe schreef:
Ik zou denk ik toch proberen om het met haar zelf op te lossen, helemaal als ik het paard kon en wilde kopen. Als je een brief kunt sturen kun je toch ook gewoon even bij haar langsgaan?

Ze heeft al aantal keer gezegt dat ze al langs haar huis zijn geweest.
Maar ze doet niet open..

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:20

Debbie schreef:
goeroe schreef:

Ze heeft al aantal keer gezegt dat ze al langs haar huis zijn geweest.
Maar ze doet niet open..

Ok, excuses, ik doe altijd zo mijn best om alles te lezen, maar dat is dan blijkbaar niet gelukt deze keer. Heeft je vriendin (de vrouw waar het om gaat is een vriendin van een vriendin las ik) ook geen contact meer met haar?

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:21

Jeetje wat een verhaal zeg. Ben toch wel benieuwd hoe de DB hier op gaat reageren...

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:21

Triest allemaal
En goed dat je de DB hebt gebeld!!
Snap echt niet dat mensen zo met hun dieren om kunen gaan
Maar snap ook niet dat dit gewoon op een manege gebeurt, is eigenlijk nog triester.
Bij ons op stal betaalde iemand ook een tijd niet. Er kwam een slot op de deur, maar paard kreeg gewoon eten en beweging. Via gerechtelijke weg was paard na zo lang niet betalen na tijd vanzelf van de pensioneigenaar.

Ben eigenlijk ook wel benieuwd om welke stal dit gaat

Hopen voor het arme dier dat alles goed komt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:34

lonnie schreef:
nee, dat denk ik niet. dat kost hem namelijk te veel moeite...helaas.

Ik ga toch wel serieus bekijken of het mogelijk is wat Oreo zegt, namelijk achterstand aan manegehouder betalen en paard weghalen. Bij mij kunnen ze 24/7 buiten en krijgen onbeperkt hooi. Dat extra paard erbij zal geen problemen opleveren.

Dat zou een goed plan zijn, dan tel je alle kosten bij elkaar op, ook je moeite kun je in kosten berekenen en dan stel je de eigenaar aansprakelijk voor de kosten en dan kan je wellicht de pony in ruil voor de gemaakte kosten krijgen, als je het slim speelt. Dan kan je het dier aan iemand verkopen die hem wel waard is.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:38

Ik hoop op een goede afloop!