Als jij zou moeten kiezen tussen je paard en je vriend(in)?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Je paard, of je vriend(in)

Optie 1 : Je Paard
271 (71%)
Optie 2 : Je Vriend(in
108 (28%)

Totaal aantal stemmen: 379

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:52

Twiggy2008 schreef:
Een relatie is vaak zo betrekkelijk, dat heb ik wel geleerd in het leven. Iemand die deze zaken (kind en dieren) van mij niet zal accepteren, accepteert mij blijkbaar niet. En dan is het gewoon exit, hoor, inderdaad.

Twiggy2008 schreef:
Verder ga ik alleen verder met een nieuwe vlam die hier dus hetzelfde in staat. En ja, die bestaan. :D

Datzelfde geldt voor mij. En ik zag ergens iets staan over leeftijd? Volgens mij zijn Twiggy en ik van dezelfde generatie. ;)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:53

Mijn man, maar dat zal toch wel een verdomd goede reden moeten zijn, anders wordt het niks ;) .
Hier zestien jaar samen, is uiteraard niet zaligmakend, dochter en drie paardjes.
Paardjes en de sport worden mij en onze dochter van harte gegund, mijn man zal er alles aan doen wat hij kan om ons dit te kunnen bieden, daar ben ik van overtuigd, kortom: topman en toppapa!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:54

Karin, ik ben 39 (ouwe bok, he :+ ). ;)
Ongeveer dezelfde generatie, ja. :D

No way, dat ik me door een nieuwe vent laat vertellen dat paardlief er uit moet. Toedeloe! :wave:

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:54

als mijn ''vriend'' dat van me zou vragen is hij mijn vriend niet........

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:56

Ik ben eigenlijk best benieuwd of de mensen die voor hun paard zouden kiezen dat ook tegen hun vriend (durven te) zeggen. Dus "Schat, als er ooit iets gebeurt waardoor ik moet kiezen tussen jou en *naam paard* dan is de keus snel gemaakt, mijn *naam paard* natuurlijk! *D" Hoe zouden ze zelf reageren als hun vriend zou zeggen "Schat, als er ooit iets gebeurt waardoor ik moet kiezen tussen jou en mijn auto dan weet ik het ook wel!" En met 'iets' denk ik bijvoorbeeld aan een dure operatie die je geliefde eigenlijk zou moeten ondergaan maar die je niet kunt betalen zonder je paard/auto te verkopen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:57

avaluna schreef:
Mijn man, maar dat zal toch wel een verdomd goede reden moeten zijn, anders wordt het niks ;) .
Hier zestien jaar samen, is uiteraard niet zaligmakend, dochter en drie paardjes.
Paardjes en de sport worden mij en onze dochter van harte gegund, mijn man zal er alles aan doen wat hij kan om ons dit te kunnen bieden, daar ben ik van overtuigd, kortom: topman en toppapa!

En zo hoort het :j . Een paard hebben is niet zozeer een hobby, vind ik. Het is veel meer dan dat, denk ik. Althans, zo ervaar ik het...... Iemand die echt van je houdt, snapt ook je liefde hiervoor. Ook al heeft hij/zij niet dezelfde passie. Ik zou ook nooit iemand's passie afnemen. Welnee, leuk juist, dat iemand ergens zo intens mee bezig kan zijn. Graag zelfs, want ik hou van mensen die hun eigen dingen in het leven hebben.

Goeroe, dan gooi ik de knuppel effe in het hok; ik vind wel dat er een wezenlijk verschil zit tussen een auto en een paard. Een paard is bij ons een levend wezen die iets toevoegt aan het gezin. Een auto is voor mij een ding, die vervangbaar is. ;)
Zo denk ik dan weer wel. :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:00

Mijn paard is niets meer waard, alleen een hoop emotie. Hij is inmiddels 18 en heeft een chronisch 'gebrek' waardoor hij voor mij nog wel van waarde is, maar voor de verkoop totaal niet meer. Ik heb overigens ook een donkerbruin vermoeden dat mijn vriend dat soort dingen niet van mij zou vragen. ;)

Twiggy2008 schreef:
Maar ik sta er momenteel wel zo in, aangezien ik straks met een nieuwe relatie te maken heb en ik te oud ben om me te laten vertellen wat ik wel en niet in mijn leven mag hebben/houden. ;)
(...)
Vind ook dat ik mijn kind de boodschap mee moet geven dat je niet zomaar aan dieren moet beginnen. Er voor zorgen en ze niet lozen als ze ineens niet meer welkom zijn (hele grote financiele rampen daargelaten, maar die kun je meestal wel voorkomen met een verantwoordelijke manier van leven, denk ik).(

Ik zit ook al aan de 'hoge' kant van de 35, dus idd zelfde generatie. :))

En ook ik ben inmiddels te oud om me dat soort dingen te laten vertellen. Ik kan me overigens ook zeer goed vinden in jouw tweede argument. Ik heb dan geen kinderen, maar als ik ze wel zou hebben, dan zou ik ze idd ook opvoeden met het idee dat een dier geen wegwerpartikel is.
Laatst bijgewerkt door Karin op 06-01-10 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:01

@Twiggy: mijn man zegt zelf altijd dat hij eerst altijd ná de beesten kwam en nu eerst dochter, beesten en dan hij pas :D , misschien moet ik het hem hier toch eens laten lezen... ;)

Het is geven en nemen, denk ik en mijn man weet dat ik ongelukkig ben/word als ik niet lekker een beetje met ze bezig kan zijn.
Kwestie van elkaar iets gunnen en de ander graag gelukkig willen zien, denk ik.

Baron31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:01

ik zou absoluut kiezen voor mijn paard, zou ik een vriend/man krijgen die zegt paard eruit, dan doe ik de deur open en schop hem eruit:D. mn toppertje is het belangrijkste :o

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:07

Een goede relatie is inderdaad geven en nemen. :j
Verder vrees ik dat mijn paard het geld ook niet op zou leveren, hahaha..... Mijn auto is qua verkoopprijs nog steeds veel meer waard, dus dan die er maar uit. Of een goedkopere versie, kan ik ook mee leven, als het moet. :D

Karin, het is zelfs een van de dingen die ik mijn kind heel bewust mee wil geven. Om goed voor je dieren te zorgen, ten alle tijde. Die boodschap zouden misschien meer mensen eens aan hun kinderen mee mogen geven, als ik hoor hoeveel konijnen er bv aangeschaft worden, die na een tijdje gedumpt worden bij de opvang, want de kids kijken er niet meer naar om. En dan begin ik maar niet over de pony'tjes die door pa en ma aangeschaft worden en vervolgens dagenlang op stal opgesloten staan, want tienerlief zit bij haar vriendje. Ja, ik heb dat wel eens zien gebeuren en kan het niet begrijpen. :n
Je ziet wat de zo'n latere generatie ermee doen (op vakantie, ooooh, we binden de hond wel vast in het bos). :(

Maar goed, ik sla door, ik hou op. :D

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:08

Twiggy2008 schreef:
Goeroe, dan gooi ik de knuppel effe in het hok; ik vind wel dat er een wezenlijk verschil zit tussen een auto en een paard. Een paard is bij ons een levend wezen die iets toevoegt aan het gezin. Een auto is voor mij een ding, die vervangbaar is. ;)
Zo denk ik dan weer wel. :D

Als ik dat tegen mijn vriend zeg zal hij me er waarschijnlijk van proberen te overtuigen dat zijn gitaren ook wel degelijk uniek en onvervangbaar zijn. :+ Je moet de emotionele waarde die sommige mensen hechten aan 'dingen' niet onderschatten. Hoewel ik het persoonlijk met je eens ben vind ik niet dat je voor iemand anders kunt bepalen dat de emotionele waarde van het ene belangrijker is dan de emotionele waarde van het andere. In de praktijk zouden zowel de gitaren van mijn vriend als mijn pony best een goede nieuwe eigenaar kunnen vinden. ;)

Overigens heb ik niet echt het gevoel dat mijn pony iets toevoegt aan ons 'gezin' (we hebben geen kinderen). :o Voor onze (daar zie je het verschil al haha ;) ) honden en katten is dat gevoelsmatig een ander verhaal.

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:11

hangt compleet van de situatie af, ik ben net m'n bijrijdpaard kwijtgeraakt omdat m'n vriend in engeland woont, en ik dus regelmatig in t vliegtuig naar engeland stap. omdat dit natuurlijk niet mijn paard was, ging ik liever iets vaker naar engeland, wat uiteindelijk tot gevolg had dat de eigenaar van het paard liever op zoek ging naar een andere bijrijder die niet bijna elke vakantie de hort op is.

als m'n vriend hier is mag ik rustig 3 / 4 keer per week op stal zijn als ik dat wil, ondanks dat we elkaar niet heel veel zien, omdat hij weet dat paarden belangrijk voor me zijn.

ex had hier wat meer moeite mee, 1 van de (vele!) redenen waarom het m'n ex is ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:12

Weet ik, hoor Goeroe, maar mijn auto mag van mij best ingeruild worden voor een goedkopere versie. En als manlief de passie van muziek maken heeft (en ja, daar heb ik ervaring mee), dan gaan die instrumenten ook niet weg, hoor. Ik ben dol op muziek trouwens, dus...... :D

En nogmaals, mijn paard is voor mij van onschatbare emotionele waarde. Qua financiele waarde is hij niet echt boeiend genoeg om te verkopen, vrees ik. :+
Qua onderhoud is hij ook nog niet eens extreem duur, dat scheelt ook. Bij mij is dat allemaal niet echt aan de orde verder.
Mijn dochter is een klein paardenmeisje in spe (ze is bijna 5), die is dol op onze Sam, dus ja, ons paard brengt niet alleen mij heel veel plezier.....
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 06-01-10 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:13

Ik heb dezelfde opvoeding gehad Twiggy, ik zou het zelf net zo doen en ik kan jou dus volledig volgen. :D

Maar idd, wat ook al door jou en anderen is gezegd: iemand die moeite heeft met mijn liefde voor mijn dieren is niet de persoon met wie ik mezelf oud zie worden. Op dat punt wil ik geen concessies doen.

Ik kan me ook heel goed vinden in de reacties van avaluna: de ander iets gunnen en de ander gelukkig willen zien. Ik zou mezelf ook een vreselijk naar mens voelen als ik dingen van mijn vriend zou eisen die hem ongelukkig maken. Als dat ooit gaat gebeuren en er is geen weg terug, dan moeten we maar concluderen dat we blijkbaar niet zo goed bij elkaar passen. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:15

Karin, ben ik helemaal met je eens. En dat lijkt mij ook een hele gezonde redenatie. :j

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:06

Twiggy: ik kan jouw argumenten nu wel goed volgen ja, kan me hier ook goed in vinden :j
In eerdere posts leek het alsof je je kind in gelijk vaandel had staan als je paard, en dat vind ik moeilijk te begrijpen :)
Ik ben 23 en heb nog geen kinderen, heb wel al 6 jaar een geweldig paard en 3 jaar een lieve trouwe vriend. Je vroeg mij hoe ik zou reageren in de kwestie die ik jou zelf voorschreef, maar mijn antwoord stond eigenlijk al in de post ervoor :)
Zie:
jarrah schreef:
Hehe weer die heerlijke eeuwige discussie over keuze tussen vriendlief of paardje... :P
Als je door je partner niet gerespecteerd wordt in je paardenliefde, of waarin dan ook: exit vriendlief!
Mochten er andere problemen voordoen, zoals financieel, of een ongeplande zwangerschap, of noem maar op, zou ik kiezen voor mijn vriend... echter zou ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om dat werelddier van mij te verkopen... dus die gaat dan voor onbepaalde tijd naar een kennis van mij om veulentjes te maken :D
Paard heb ik volgende maand 6 jaar en vriend en ik zijn volgende maand 3 jaar samen, dus ik denk dat het wel losloopt... maar je weet het nooit :P

Komt dus eigenlijk in grote lijnen overeen met jouw standpunt, hetzij dat ik nog geen kinderen heb en absoluut geen abortus zou laten plegen mocht het zover zijn, paard gaat dan naar een kennis om daar lekker veulentjes op de wereld te zetten :P

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:13

Ik hoef gelukkig niet te kiezen. Mijn man vindt de paardjes leuk en helpt waar hij kan. Maar als ik in een situatie kom waarin ik moet kiezen (voorop gesteld dat mijn man me dus nooit voor die keus zal zetten, het zal dan om andere omstandigheden zijn dat ik moet kiezen...) gooi ik dus geen 13 jaar huwelijk overboord....
Mijn man en gezin zijn mijn alles en dat gooi ik niet weg voor een paard :n

_Marinke_

Re: Als jij zou moeten kiezen tussen je paard en je vriend(in)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:21

Wat ik met de paarden heb heeft vriendlief met auto's :)
We accepteren het van elkaar, en helpen en gaan mee met mekaar waar we kunnen. Ik zou nooit zeggen of jij eruit of die auto eruit.. en ik weet zeker dat het andersom ook niet zou gebeuren.

vind het belangrijk dat je elkaars dingen accepteert, en het de ander gunt. Het is ook goed om ieders een eigen ding te hebben, en zeg nou zelf het is toch veel leuker om een man/vriend te hebben die jou de paarden gunt en voor zover hij kan er in mee gaat? En waar je je verhaal tegen kwijt kan als er iets met het paardje gebeurt (dan wel grappig, dan wel schokkend etc.)

Echter als er een situatie voorkomt dat we financieel het bv. niet meer kunnen trekken of dat er een van ons chronisch ziek wordt en alle zorg nodig heeft o.i.d. ik noem maar wat en het daardoor gewoon weg niet meer kan. Dan kies ik niet voor m'n paard, hoe jammer dat ook is (zou er ook echt wel kapot van zijn), maar m'n vriend betekend wat dat betreft nog meer voor mij.

Gelukkig denkt vriend er ook het zelfde over, anders was het ook echt niet wat geworden. :n
Hij accepteert zelfs m'n ratjes, terwijl die dat eigenlijk helemaal niks vind haha :+

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:29

Als mijn vent me voor die keuze zou zetten, begrijpt ie het belang van mijn paarden niet, en mij dus ook niet. Ik heb het probleem gehad, en na twee jaar is het stukgelopen omdat ie (oké, o.a.) vond dat ik te veel tijd aan mijn paarden besteedde..

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:36

Hmm ik heb alleen een verzorgpaard.. En een relatie van bijna 4 jaar. Denk dat ik voor de relatie zou kiezen, omdat het geen eigen paard is..

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:46

_Marinke_ schreef:
Wat ik met de paarden heb heeft vriendlief met auto's :)
We accepteren het van elkaar, en helpen en gaan mee met mekaar waar we kunnen. Ik zou nooit zeggen of jij eruit of die auto eruit.. en ik weet zeker dat het andersom ook niet zou gebeuren.

vind het belangrijk dat je elkaars dingen accepteert, en het de ander gunt. Het is ook goed om ieders een eigen ding te hebben, en zeg nou zelf het is toch veel leuker om een man/vriend te hebben die jou de paarden gunt en voor zover hij kan er in mee gaat? En waar je je verhaal tegen kwijt kan als er iets met het paardje gebeurt (dan wel grappig, dan wel schokkend etc.)

Echter als er een situatie voorkomt dat we financieel het bv. niet meer kunnen trekken of dat er een van ons chronisch ziek wordt en alle zorg nodig heeft o.i.d. ik noem maar wat en het daardoor gewoon weg niet meer kan. Dan kies ik niet voor m'n paard, hoe jammer dat ook is (zou er ook echt wel kapot van zijn), maar m'n vriend betekend wat dat betreft nog meer voor mij.

Gelukkig denkt vriend er ook het zelfde over, anders was het ook echt niet wat geworden. :n
Hij accepteert zelfs m'n ratjes, terwijl die dat eigenlijk helemaal niks vind haha :+

Ik vind dit eigenlijk de meest zinnige reactie tot nu toe. Natuurlijk moet je elkaars dingen kunnen en willen accepteren, maar als puntje bij paaltje komt vind ik mijn vriend echt belangrijker dan mijn paard. En dat betekent heus niet dat ik mijn paard meteen als een wegwerpartikel beschouw :?

Ik verbaas me er wel eens over hoe vrouwen met paarden in relaties kunnen staan en wat partners allemaal maar moeten pikken onder het mom van "je moet me mijn hobby gunnen". Als iemand avond aan avond vanuit het werk tot laat op stal zit dan vraag ik me altijd af hoe dat zit. Je wilt zelf toch ook gewoon graag tijd doorbrengen met je partner :? Ik heb meer dan eens na een relatiebreuk gehoord "maar hij klaagde er nooit over"... maar heb je er zelf dan ook nooit over nagedacht of naar gevraagd?

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:52

als myn vriend van my vraagt om mijn paard weg te doen, kan hij zelf weg.
vriend kiest voor my, en dus inclusief myn paard erbij!
gelukkig vind vriendlief het hartstikke leuk! en hij weet ook hoeveel myn paard voor my betekend

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:54

Misschien ben ik wel naief, of praat ik extreem veel met mijn partner, maar volgens mij als je bij het moment komt dat hij gaat vragen of het paard verkocht kan worden, dan zijn daar al een (heel) aantal signalen aan vooraf gegaan die je blijkbaar gemist hebt?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:55

Ik kan zonder relatie heel gelukkig zijn (en dan heb ik het over een relatie in het algemeen, niet zozeer met mijn huidige vriend of een specifieke ex-vriend). Een relatie is niet per se iets wat mijn leven compleet maakt.

Zonder dieren om me heen ben ik minder gelukkig. Als dat goed samengaat - partner én dieren - dan hoeft dat dus ook geen problemen op te leveren. Maar zodra er keuzes gemaakt moeten worden, dan kies ik toch écht voor wat mij het meest gelukkig maakt. Ik ben de enige die 24/7 met mezelf moet optrekken. ;)

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 10:56

beantsje schreef:
Ik neem aan dat ik ipv 'vriend' hier 'man' kan nemen.
Natuurlijk gaat mijn man voor mijn paard!!

Kleine kanttekening; het moet natuurlijk niet zo zijn, dat je vriend je voor de keuze gaat stellen. Als dat gebeurt, is hij fout bezig. Dan wil hij niet echt dat jij gelukkig bent en misschien moet je daar dan je conclusies uit trekken.
Dat soort verwachtingen moet uiteraard duidelijk zijn voordat het echt je man wordt.

Moet ik door omstandigheden kiezen, bijv. dat ik geen tijd meer heb omdat mijn man invalide raakt, dan is dat heel wat anders en gaat mijn man natuurlijk voor!!

Ik ga helemaal met jou mee beantsje