Fietsen met je paard, wie doet het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:24

ik fiets ook wel met mijn shetje.. ze is heel braaf en ik doe het altijd met hoofdstel+ Hengstenketting.

Mloes

Re: Fietsen met je paard, wie doet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:28

Ik fiets bijna elke week wel met mijn haflinger. Gewoon aan een halstertje, en op rustige zandpaden laat ik haar ook wel eens los lopen. Als ik langzamer ga fietsen gaat zij ook langzamer (behalve als er heeeul veel gras in de berm staat, dan is de kans aanwezig dat mevrouw ineens afslaat richting berm ;)). Ik fiets al een heel aantal jaar met haar, nog nooit wat ergs meegemaakt. We vinden het beide gewoon heel leuk :D

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:28

Met mijn huidige paard fiets ik niet, die is al bang voor de fiets zelf. Maar met mijn vorige paardje fietste ik vaak van de wei naar de stal. Ik liet dr altijd gewoon achter mijn fiets lopen en dan volgde ze heel braaf. Als ze langs me liep probeerde ze dr nogal eens een wedstrijdje er van te maken. Ik denk ook dat dit het veiligste is als je een volgzaam paard hebt. Ze schrikken minder snel als ze achter iemand lopen en je hebt minder gevaar dat ze je omver springt mocht ze toch schrikken. Teminste die van mij springen altijd opzij als ze schrikken.
Laatst bijgewerkt door Sky_Britt op 12-12-09 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:32

ik fiets ook met alle paarden hier. Zelfs met mijn vierjarige hengst (van bijna 1.70...) Ze worden er superbraaf van, gewoon even hoofdstelletje op fiets erbij en fietsen maar! De eerste paar keer zorgen dat je niet teveel verkeer tegen komt, en daarna proberen om tussen paard en verkeer in te fietsen, en paard in de gaten te houden. Vinden ze t erg eng, dan even afstappen en paard gerust stellen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:33

Ik bracht altijd 2 pony's, (haflingerformaat) aan de fiets naar de wei over het zandpad.
Dit was wel op afgesloten terrein en zal het ook niet op de weg doen. Eigenlijk nooit problemen
mee gehad, kwestie van kort houden, zodat ze niet opeens voor je fiets duiken om te gaan grazen :+

Rhona96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:27

Ik doe dat eigelijk nooit, lijkt me een beetje gevaarlijk..

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:28

ik vind fietsen met mijn boxer reu van 40 kilo al behoorlijk zwaar, laat staan met een paard :D nee liever niet

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:31

vroeger deed ik dat wel eens met men verzorgshet hoor, en soms wel 2 tegelijk als ik ze naar het land bracht maar met mijn pony's die ik nu heb zal ik dat echt nooit doen!

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:34

Ja hoor, me dochter met de haf.
Die staat s'winters in een grote wei, en dan moet ze die wel eens ophalen met de fiets.
Hij is het gewend, en de andere haffie's ook

MARGoogle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:16

voor mij is fietsen met je paar veel te gevaarlijk. je paard moet maar van iets verschieten en ie schiet weg. je kan ni reageren he. :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 17:28

marije85 schreef:
Ik heb heel veel gefiets met mijn haflinger.Dat vond hij geweldig. Toen ik een jaarling kocht heb ik het haar ook geleerd toen ze er aan toe was.
Het is een kwestie van leren. Zorg alleen wel voor een fiets met achteruit traprem. Handremmen zijn niet handig.

Heb alleen handremmen, is geen probleem als je er maar voor zorgt dat je linkerrem je achterrem is. Op je voorrem wil je nl niet te scherp moeten remmen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 19:29

Ik heb ook alleen maar een handrem.
Ben echt benieuwd heb er al zin aan om het te proberen, denk zelf dat het wel gemakkelijk moet willen met mijn merrie :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:21

Jup, ik ga af en toe uit fietsen met mijn paard, 160 hoog. Gaat prima. Hengstne ketting eraan en gaan met die banaan. Ze is braaf aan de hand, draaft en volgt bij de minste druk (zeker bij een hengstenketting), blijft bij mij, en stopt ook bij de minste druk. Hoef dr niet mee te sleuren of steeds te trekken om in te houden. Ze kent mijn commandos. En ja, er zijn wel eens dingen eng, dan houdt ze in, en gaat ze achter mijn fiets lopen voor een momentje (wha geparkeerde vrachtwagen). Ze vlucht verder niet als ze schrikt, dat moet je idd niet meer hebben dat ze weg schieten opeens. Ik vind het een ideala manier van beweging geven, en zij vind het ook onwijs leuk. Buitenritje zonder een raar mens op dr rug, woei :D

Met mijn shetje heb ik het een paar x op het pad in het land gedaan, maar ik durf dat niet. Die is nogal springerig, kan bij schrikken wel eens op mijn voeten belanden met gewoon ernaast lopen en dat moet je niet hebben op de fiets. Die is nog niet braaf genoeg. Maar dan nog, die kleine hoefjes bij mijn grote spaken openingen vind ik een eng idee. Mijn grote paard haar hoeven vind ik dat een minder eng idee.

Niet doen als je je paard niet vertrouwd, en als je aan de hand nog wel eens problemen hebt of bij schrikken je over kan lopen en niet meer rekening met je houdt. Want over je heen lopen bij schrikken aan de hand is nog tot daarentoe, op de fiets moet je dat NIET hebben.

Ik heb handremmen en heb mijn hand waar ik het paard mee vast houdt nooit het stuur vast. Heb een zweepje mee voor de zekerheid om haar iets weg te sturen als ze te dicht langs mijn fiets loopt.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:22

Doe het met de shets wel eens :D . Superleuk, kunnen dan ook lekker de beentjes strekken :D .

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:23

Hier is er de ruimte wel voor en ik wil het dan ook wel eens proberen met mn shetjes, die het beide bij vorige eigenaar al hebben gedaan..
Maar ik ga dan fietsen en neem iemand anders achterop met twee benen aan een kant, die mn pony vast houd zodat die gene er af kan springen mocht mn pony raar doen.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:23

'k durf niet te fietsen met Mitch, wandelen vind 'k trouwens geen probleem, maarre.., 'k zit er liever gewoon op :Y)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:40

Ik heb ook jaren met mijn pony gefietst.
Helaas nu dit jaar niet meer, omdat ik van stal verhuisd ben en hier met de auto kom en dus niet op de fiets.

Mijn pony vond het heerlijk. Blijft netjes naast de fiets lopen ook en luistert goed naar mijn stem.

Wat ik wel deed was een touw om haar hals knopen. Als we dan een sprintje deden hield ik me daaraan vast. of gewoon als ze te enthousiast werd of wat ook.

Deed het met ene fiets met terugtraprem, omdat je dan makkelijker kan remmen 'in nood' dan met een handrem.
Had een breed stuur, dus paard kwam eigenlijk nooit te dicht bij wielen o.i.d.

Ik moet zeggen dat ik liever fiets dan loop. Ze heeft altijd veel energie en aan de hand is ze dan gewoon wat moeilijker en dribbelig. Aan de fiets heb ik haar dan meer onder controle, heel gek.

Gewoon proberen! Kijk eens hoe je paard reageert op een fiets, laat de fiets een vallen naast je paard (schrikreactie).

Die van mij wist het precies als mij fiets klaar stond wat we gingen doen. Automatisch stapte ze richting fiets en ging aan de rechterkant staan, wachten tot ik erop zat en we konden gaan.

Ongelukken kunnen net zo erg en groot zijn als wanneer je loopt of er bovenop zit.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:42

Ik heb het wel eens geprobeert met mijn c-pony. Maar dat doe ik niet meer. Ze wilde alleen maar hard gaan rennen, ze was te enthousiast.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:46

Ja hoor, ik fiets altijd met mijn Welshje :)
Met de Tinker zou ik het niet zo snel doen.
Doe het altijd met halster + hengstenketting. Mocht ik haar los moeten laten, is er tenminste geen kans dat ze haar mond open haalt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:50

Ik had 1x wel een 'ongelukje' met de fiets.
Stond een verkeersbord in de berm, en op het laatste moment besloot mijn merrie het bord te passeren langs de rechterkant ipv net als mij langs de linkerkant :+ Moest ik wel loslaten.... Paard snorkend showend een rondje om mij heen gedanst en ging toen eten :=

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:50

Naast het feit dat ik het onverstandig vind om met je paard te fietsen kán ik het niet eens, al zou ik heel graag willen :=

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:56

Als het paard goed luistert is het geen probleem.
Ik rij ook wel eens op de één en neem de ander mee als handpaard.
Eergisteren was m'n paard een beetje ' hupserig' naast de fiets en wilde het liefst heel hard, in galop terug naar stal. Ze bokte wat enz maar liet zich toch maar overtuigen om het kalmer aan te doen. ;)
Dat het verboden zou zijn, zou ik graag onderbouwd zien! Waar staat dat? :D

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:57

toen mijn pony een peesblessure had en op het harde moest lopen ging ik
ook met de fiets :j

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 23:16

ik fiets regelmatig met haar.
is nog nooit fout gegaan behalve laatst dat ze het gras iets interessanter vond dat het asfalt voor haar.
veder heeft ze wel altijd een hoofdstelletje om iets meer controle vind ik.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 23:23

Ik heb speciaal voor fietstochtjes met mijn paard een (eenvoudige, kleine) fiets (met terugtraprem) op stal geparkeerd :j Ik vind er niets gevaarlijks aan. Met gedegen grondwerk als voorbereiding (je paard moet naast je blijven, je niet voorbij willen en goed reageren op een paar stemcommado's), is fietsen met je paard eigenlijk niet heel veel anders dan wandelen. Mij paard vindt het ook geweldig leuk om naast de fiets mee te mogen +:)+

Dankzij onze wandel- en fietstochtjes door de omgeving kon ik al vrij vlot na het zadelmakmaken van mijn paard, überrelaxed met haar buitenrijden - zelfs solo!

Ik gebruik trouwens meestal een gewoon stalhalster, soms een touwhalster.