Wie wil mij even helpen ? Losrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bokken123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:22

Inrijden stappen met lange teugel aan de teugel
Inrijden draffen met iets minder langere teugel aan de teugel
Inrijden galop net als in de draf.
En dan ga ik stappen en teugels oppakken en rijden maar...

Uitstappen iets langere teugel galop
Uitstappen lange teugel draf
En dan lange teugel uitstappen.

brenda36

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:11

Lang teugeltje stappen, lekker makkelijk hoefslag volgen.
Grote figuren (denk aan grote volte, rechtsomkeert, linksomkeert gebrokelijn)
Teugels iets oppakken, kleinere figuren.
Draven, hoefslag volgen
Grote figuren,
Kleinere figuren.
Galopje links
Galopje rechts
Stappen stelling/buiging vragen, en dan echt het trainen (niet dat ik het losrijden niet als onderdeel zie)

(aan de LangeTeugel het zelfde maar dan zonder galop, voor de wagen vaak wel)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:33

de belg stap ik over het algemeen 10 minuten aan lange teugel in over de weg.
in de piste zelf neem ik ze iets meer op in stap, paar overgangetjes stap-halt-stap, stap - verkorte stap.
daarna vrij vlot aandraven in een rustig tempo, hoofd-halshouding relatief laag, maar wel in de mate van het mogelijke actief.
in die draf rijden we dan figuren met de stelling en buiging.

na enkele rondjes op iedere hand galoperen we al vrij vlug aan, om ze dan in een rustige, lage hoofd-halshouding galop warm te rijden.
daarna steken we er wat overgangen in om ze aan het been te krijgen (draf-galop-draf, stap-galop-stap), dit alles nog aan een relatieve lange teugel, waarbij het paard wél nageeflijk is.

dan wat stapwerk waar ik haar wat meer opneem, wat zijgangen ertussen steek, en dan drafwerk met een betere stelling, buiging en ietwat oprichting, veel overgangen, veel figuren, veel strekken en buigen.

daartussen nemen we ook iedere keer een oefening dat ze iets moeilijker vind (momenteel de zijgangen) waar ik ietwat ga bij doorvragen.

daarna terug naar de lage positie werken, en uiteindelijk al stofzuigend uitgaloperen - uitdraven, en dan over het harde uitstappen naar huis toe.

de fries ga ik eerst relatief lang loswerken in stap, om ze op mijn hulpen te zetten.
het indraven gebeurt aan een contactteugeltje, maar in een redelijk voorwaarts tempo.
hier rijden we meestal grote cirkels, en 8-tjes, haar neem ik langzamerhand wat meer op, en maak e wendingen korter, steek er wat overgangetjes in.

eenmaal goed warm en los werken we aan de overgangen galop, om daarna rustig uit te draven en uit te stappen.

ik rij dus warm en los tegelijk, ook omdat beide paarden geen rassen zijn met een enorme conditie, en als ik ze eerst warm rij, dan los rij, en dan begin te werken zijn ze na fase 2 al leeg.

warm en losrijden horen voor mij ook onder dezelfde categorie

kristinaaa97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:05

ik begin met instappen met een losse teugel en dan na ong. 5 minuten pak ik de teugel goed en ga ik een beetje figuren rijden enzo
tot de pony losgereden is, daarna begin ik een beetje met draven enzo en figuren in draf en dan ga ik pas echt aan het werk.

(het klinkt heel lang maar het duurt meestal maar 10 tot 15 minuten)

met uitstappen licht het eraan hoe erg de pony zweet, als hij heel erg nat is ga ik er naast lopen maar anders blijf ik er gewoon opzitten en dan laat ik de teugels los en doe ik me voeten uit de stijgbeugels, sommige mensen vinden dat eng voor als je pony opeens schrikt ofso maar ik kan ook gewoon zonder tuig in rengalop dus het boeit niet echt.

ik hoop dat je hier een beetje hulp door krijgt ?? anders zijn er nog al die andere berichten dus het maakt verder niet echt uit ;)

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:00

jannie86 schreef:
instappen lang teugeltje
daarna beetje meer contact
lekker losdraven
iets oppakken
galopperen
oefeningen mee pakken
wedstrijdhouding (verschilt per keer)
lekker uitdraven lange teugel en flink uitstappen

doe het meestal ook zo ;)
maar de galop op mijn vzpony zit er nog niet helemaal in ;)

Cherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:18

ik stap op :P en dan doe ik efjes (5 minuutjes) aan losse teugel,warmstappen,draven,terug efjes stappen,aandraven en aangalopperen,terug op stap,en nog efjes uitdraven en aan lange teugel stappen