Argumenten over paardrijden is een sport.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:33

* Een sport heeft een vastgelegde regelset die bij alle spelers bekend horen te zijn. Deze kunnen over de tijd en de plaats variëren.
Kijk maar eens op de site van de KNHS, en of de paardensport regels heeft!

* Toernooien kunnen hun eigen aanvullende regels stellen, maar er is een vaste basisset van overeengekomen en geaccepteerde regels.
Die weet ik nog niet helemaal, officiele wedstrijden hebben voor zover ik weet geen eigen aanvullende regels... Maar misschien kun je hier iets over gedrag op het losrij terrein zetten?

* Een sport heeft een competitieaspect. Dit kan zijn in een directe confrontatie met andere spelers, of in de zin van het vestigen van een score.
Lijkt me duidelijk. Winst rijden is het vestigen van een score en het competitie aspect is er zeker.

* Een sport wordt beoefend voor het plezier van de deelnemers en/of van de toeschouwers.
In mijn geval zeker wel, niet bij iedereen, maar dat is in andere sporten natuurlijk ook niet zo.

* Een sport bestaat uit een fysieke of mentale activiteit, uitgevoerd individueel of in teamverband, met of zonder tegenspelers om van te winnen (bijv. voetbal), of om een doel te bereiken (bijv. bergbeklimmen), of om gezondheidsredenen (bijv. zwemmen).
Lijkt mee ook duidelijk. Misschien kun je plaatjes vinden waarop staat aangegeven welke spieren je bij welke bewegingen gerbuikt? (bijv, met het lichtrijden.)

* Het primaire doel van een competitie is om volgens de regels te winnen, en niet om esthetische, artistieke of financiële redenen.
Lijkt me ook meer dan duidelijk, natuurlijk wordt je gediskwalificeert als je je niet aan de regels houdt...

Even wat uitgebreider aanvullen, nog een paar argumenten erbij en inleveren maar :)
Succes!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 19:51

xHaithi schreef:
@ Friendly: Ja, je doet het als hobby, maar het blijft onder het kopje 'Sport'. Onder sport maak je de onderverdeling: Competitief en Recreatief, wat dus wel zeggen dat je een sport kan beoefenen maar recreatief (je beoefent wel nog steeds een sport) en je kan die sport beoefenen maar competitief (je beoefent ook nog steeds diezelfde sport)

Je sport staat of valt niet bij het 'Ik doe aan competitie.' Als je geen topniveau met 'gewoon niveau' gaat vergelijken doen recreatieve ruiters voor meer dan 50% van de tijd net zoveel aan sport als mensen die competitief rijden, zéker in het paardrijden. Je hebt genoeg ruiters die 4 tot 5 keer per week rijden maar zondag niet op dat ene wedstrijdje verschijnen.
Waauw! Wat een verschil.

Edit: Wat ik hier dus duidelijk wil maken is dat het beiden nog steeds gewoon 'sport beoefenen' is. Je doet in principe hetzelfde. Enkel het competitie-aspect valt weg bij het recreatieve. Sport gaat toch om het fysiek bezig zijn? Niet het meten met anderen.

Kijk, hier maak je wat mij een goed punt. Sterk argument. Mij heb je. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:00

ikke schreef:
Grit schreef:
Ikke, prima dat jij paardrijden geen sport vind. Maar waarom reageer je hier dan??
TS vraagt toch om argumenten om wel te overtuigen. Jij wil daar niet aan mee doen, dus plaats je een antwoord waar TS niks aan heeft :?

Ik vind helemaal niks; ik kom enkel met feiten.
Denk jij dat die leraar zo dom is dat ie hier niet ook mee kan komen? Nu weet TS wat ze kan verwachten en daar alvast een antwoord op verzinnen. Voorbereiding heet zoiets en er zijn mensen die enkel daarmee al de kost verdienen.....
Grit schreef:
Daar laat ik het maar bij, lijkt me echt onzinnig om van dit een discussie te maken, zo serieus is dit volgens mij niet bedoeld. Ik denk dat deze "uitdaging" op een speelse manier is ontstaan en het lijkt mij leuk voor TS als ze het voor elkaar krijgt dat ze een gezellige paardrijmiddag gaan krijgen. Succes!!

TS moet vooral zien dat ze die paardrijmiddag krijgt, dat soort "afwijkende" ideeën kan ik alleen maar toejuichen. Enne, mocht die leraar het toch een sport voor watjes vinden, dan moet TS maar even een PB sturen; ik heb nog wel mogelijkheden om hem van dat idee af te helpen }:)

Feiten noem je dat? Je leest gewoon niet goed. :+
Speciaal voor jou:

ikke schreef:
Vjestagirl schreef:
Grit schreef: Op wiki staan deze kenmerken van wat een sport is;

* Een sport heeft een vastgelegde regelset die bij alle spelers bekend horen te zijn. Deze kunnen over de tijd en de plaats variëren.
Vastgelegde regels? Verkaar je nader. Ik ken geen sporten waarbij het zo onduidelijk is hoe het moet.
Je moet binnen een bepaalde tijd over een aantal balken heen springen die tussen 2 vastgestelde hoogtes liggen. Als je ze eraf gooit krijg je strafpunten, zo niet, dan niet.

Weleens dressuur gereden? Als ik van elke combinatie die onvoldoende en/of slecht gejureerd wordt 10 eurocent krijg, hoef ik in ieder geval nooit meer te werken......
Zo helder zijn de regels dat de meesten niet eens het onderscheid tussen "nageefelijk" en "in de krul" hebben leren maken!
Vjestagirl schreef:
* Toernooien kunnen hun eigen aanvullende regels stellen, maar er is een vaste basisset van overeengekomen en geaccepteerde regels.
Ook hier: welke basisset regels? Als we al niet eens zijn over hoe we erop moeten zitten.....
Zie boven

Ook dan: Dressuur? Als ik ze zelfs internationaal alleen maar met voorpoten zie zwaaien, zonder achterhandgebruik en daar wereldkampioen mee worden? Geaccepteerd misschien wel, maar helder in ieder geval niet en vast al helemaal niet.
Vjestagirl schreef:
* Een sport heeft een competitieaspect. Dit kan zijn in een directe confrontatie met andere spelers, of in de zin van het vestigen van een score.
Competitie? In het bos? Waar dan?
Zoals iedere sport kun je paardrijden ook alleen de recreatief doen. Net zo als dat je kun hardlopen alleen in het bos, kunt schaken voor de fun, kunt balletje trappen of slaan. Maar je kúnt het in competie verband doen.

Maar een balletje slaan doe je met/tegen iemand, schaken doe je zelden alleen En een rondje door het bos hollen is volgens deze defenitie ook geen sport, ook van A naar A rennen is even doelloos als van A naar A rijden.
Vjestagirl schreef:
* Een sport wordt beoefend voor het plezier van de deelnemers en/of van de toeschouwers.
Dooddoener.
Wat nou dooddoener? Waarom?

Ik vraag me af hoeveel paarden "plezier" beleven aan die "sport" of zijn paarden geen deelnemrs?
Feitelijk niet, het is hen opgelegd en niet zelden is het nog onaangenaam voor ze en bovendien slecht voor hun lijf en leden en dus gezondheid.
Vjestagirl schreef:
* Een sport bestaat uit een fysieke of mentale activiteit, uitgevoerd individueel of in teamverband, met of zonder tegenspelers om van te winnen (bijv. voetbal), of om een doel te bereiken (bijv. bergbeklimmen), of om gezondheidsredenen (bijv. zwemmen).
Tegenspelers heb ik niet in het bos. Een doel? Van A naar A rijden blijft uiteindelijk redelijk doelloos. En gezondheid? Weleens van je paard gestort? Gezond joh (not!).
Maar tegenspelers heb je wel een een concour. Een doel kan bijvoorbeeld zijn om z2 te gaan rijden, om te zorgen dat je paard beter in zijn spieren komt te zitten, dat je een langere buitenrit kunt maken, dat je paard over een jaar niet meer bang is van plastic zakjes.

Dressuur is bij uitstek een sport zònder tegenspelers. Jij rijdt je proef en krijgt daarvoor een beoordeling. DAT is dressuur, de rest is zinloze franje.
Enne, het gros van de "drssuurpaarden" kan niet veilig mee op buitenrit, laat staan dat die groep paddenstoelen in het bos niet eng is.
Ik rijdt vrij fanatiek dressuur, elke twee weken les, oefenen, maar omdat mijn enige doel is het behoud van het paard, zodat ik voor het paard verantwoordt buiten kan hobbelen, waar zijn dan die tegenstanders?
Vjestagirl schreef:
* Het primaire doel van een competitie is om volgens de regels te winnen, en niet om esthetische, artistieke of financiële redenen.
O? Om te beginnen, wat valt er winnen in het bos?
Over die financiën zullen we het verder niet hebben, maar als ons ons niet kent bereik je bar weinig in de paarden"sport", dus dat argument blijft ook niet bijster overeind.
In een bos niet, op een concours wel. En voor sommige mensen leven er wel van. Net als dat er mensen van schaatsen, hardlopen, zwemmen etc leven. Maar het gros niet. Dat kan.

Sommige mensen leven van paardensport?? Correctie, die leven van sponsors.........
Dus rijden in het bos is geen sport, rijden van wedstrijden wel? Hoe rijm je dat met het voorgaande? En vooral, waarom dan?
Vjestagirl schreef:
Even bij elk punt een koppeling naar de paardensport maken, uitprinten en inleveren :)

Kortom Paardenrijden is in ieder geval in het bos geen sport, maar wat is dan het verschil tussen bos en bak?

Heb dan dus ook het lef om op deze laatste regel commentaar te hebben........

zap schreef:
@ikke, we zijn hier bezig om een leraar te overtuigen van dat het een sport is, niet andersom ;).

Ik overtuig niks, ik geef feiten weer. Trek je eigen conclusies. Een ander overtuigen van iets dat blijkbaar toch niet waar is, grenst aan hersenspoelen, daar doe ik dus NIET aan mee.

Jij vind paardrijden geen sport? Dan doe je iets grondig mis. Even "feit" per "feit" voor zo ver ik er aan uit kan.

1. Je hebt zelf kennelijk ook nog nooit dressuur gereden. Je moet voor de lol eens het reglement doorlezen. Daar staan wel degelijk heel duidelijke regels over hoe de wedstrijd verloopt en wat je rechten en plichten zijn. Dit is dus geen feit maar een gebrek aan kennis.

2. Dat jury's het niet degelijk toepassen wil niet zeggen dat er geen reglementen zijn. De FEI heeft een heel reglement over wat er verwacht wordt op welk niveau en hoe fouten of gebreken gepunt moeten worden. ;) Wederom; geen feit maar gebrek aan kennis van jouw kant.

3. er staat met OF zonder. Ik rijd ook niet alleen paard. Heb daar nl een paard voor nodig waarmee ik moet samenwerken dus ook dit argument slaat helemaal nergens op en is al zeker geen feit. Hardlopen is wel zeker een sport ook als je het niet competitief doet. Net zoals tennis, voetbal, hardlopen, zwemmen kan je alles ook recreatief doen maar dat maakt niet dat het geen sport is. Dat maakt enkel dat sommige mensen het enkel recreatief doen. :) Niet iedereen wil competitie doen.

4. Dat er mensen zijn die slecht met hun dieren om gaan wil niets zeggen over de sport. Dat ze er niet beter van worden? Dan doe jij toch echt wat fout vrees ik want die van mij worden soepeler en leniger, krijgen meer conditie en zitten lekker in hun vel. Elke sport heeft zijn voor en nadelen. Volgens jouw redenering bestaat er geen sport want ook van turnen, voetballen, tennis wordt je meestal niet beter, al eens gehoord met hoeveel blessures die mensen zitten en vooral hoe vaak?

5. Dan train jij slecht en heb je een heel slecht referentie kader want mijn dressuurpaard en pony kunnen perfect mee op buitenrit en vrijwel elk ander dressuurpaard dat ik ken is braver en gecontroleerder dan menig boscrospaard. Wederom geen feit maar jouw gebrekkige referentiekader :(:) Wederom heb je niet gelezen: Er staat nl met OF ZONDER tegenspelers. De tegenspeler is dus een optie, geen verplichting.

6. Die leven niet van sponsers, sponsers zorgen dat ze wedstrijden kunnen rijden enz maar wat denk je van mensen die lesgeven, springruiters die heuuul veeul geld en naturaprijzen winnen (en dan geen zak voer maar een auto) enz. Wederom jouw gebrek aan kennis van de paardensport als zijnde een sport. Tot nog toe ben ik nog niets tegen gekomen dat ook maar de definitie van "feit" benaderd. :=

7. Verschil tussen bos en bak lijkt me logisch: Bos = ontspanning, Bak = werken. :+ Moeilijk he?

8. Wederom: Er staat niets in je gehele bericht dat zelfs maar "feit" benaderd. ;) Het is stuk voor stuk jouw gebrek aan kennis, het niet verder kunnen denken dan je eigen persoontje en de manier waarop jij met je paard bezig bent. Kortom: een beperkt referentie kader.

Laat die leraar maar komen. Als dat de enige tegen argumenten zijn die hij kan bedenken dan ga ik de discussie relatief makkelijk winnen. :') Het grootste deel is puur gebaseerd op niet weten wat het in houd allemaal. :+ Gevalletje: de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:21

Kuggur schreef:
@ Waratje, Ik heb je prima begrepen, jij beweert dat ik denk dat je vind dat alles wat betaald wordt sport is (hoe kom je dáárbij).
Ik stelde terecht vast dat jij meent dat iemand niet hobby matig een sport kan beoefenen, ik vind dat onzin.

Waar zeg ik dat je niet hobbymatig een sport kunt beoefenen? Dat zeg ik namelijk helemaal niet. Wat ik zeg is dat de meeste mensen die in NL paardrijden als hobby hebben en niet als sport. Voor een definitie van sport kun je elders in dit topic terecht, maar laten we het houden op wedstrijden en vastgestelde regels. Het leren paardrijden, buitenritten maken en dat soort zaken heeft weinig met wedstrijden te maken en buiten normale regels in verband met verkeersafhandeling en dierenwelzijn is er maar weinig sprake van vastgestelde regels.
Je kunt ook wedstrijdrijden als hobby hebben, je kunt zelfs het vullen van een prijzenkast als hobby hebben en zolang er aandacht is voor het welzijn van het paard zul je mij er verder niet negatief over horen en mag je het rustig 'sport' noemen.

Ayasha
Blogger

Re: Argumenten over paardrijden is een sport.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:28

Ook bij het buitenrijden zijn er regels, jij kent die kennelijk niet maar ze zijn er wel. ;) En dat zijn niet de "normale verkeersregels" want die gelden niet in het bos.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:39

pharagirlke schreef:
Ook bij het buitenrijden zijn er regels, jij kent die kennelijk niet maar ze zijn er wel. ;) En dat zijn niet de "normale verkeersregels" want die gelden niet in het bos.

Oh? Vertel eens, dan leer ik misschien nog eens wat bij. *D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:02

OA dat je elkaar passeert in stap. Iig dat is een van de dingen die ik geleerd heb bij mijn brevetten (bij jullie ruiterbewijs genoemd geloof ik) Weet enkel niet of het in Nederland al verplicht is... In België moet je in bezit zijn van een ruiterbrevet... Niet dat het vaak gecontroleerd wordt maar als je gecontroleerd wordt moet je het wel kunnen tonen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:11

Dat zijn gewone omgangsvormen, geen vastgestelde regels. Niemand die je diskwalificeert als je in draf passeert, hoor :+
Ruiterbewijs is niet verplicht in NL, met uitzondering van een paar terreinen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:12

Het is ook nogal moeilijk om iemand te diskwalificeren in een bos? ;) Het zijn voorschriften. Net zoals het voorgeschreven is om in ruiterkledij op wedstrijd te verschijnen :+ Niemand die je een boete zal geven als je dat niet doet, je wordt dan gediskwalificeerd maar een echte "regel" is dat ook niet als je het bekijkt zoals jij het bekijkt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:40

Het verschijnen in voorgeschreven kleding is opgenomen een een regelement. Wanneer je je niet aan die regel houdt, wordt je gediskwalificeerd. Wanneer je iemand in draf of galop passeert is dat lomp gedrag, maar je wordt daarvoor niet het bos uitgegooid. Je krijgt er zelfs geen boete voor, het is niet strafbaar tenzij je echt overduidelijk anderen in gevaar brengt. En dan kom je gewoon weer bij de Wet terecht, wat toch een ander verhaal is dan de regeltjes van een wedstrijd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 00:11

Eh je kan wel degelijk een boete krijgen voor bepaalde "regels". Zoals bv het respect voor de natuur enz, stuk voor stuk regels die je moet leren op je ruiterbrevet. En reken maar dat je daar een boete voor kan krijgen of dat de boswachter je zelfs het bos mag uit sodemieteren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 10:38

pharagirlke schreef:
Eh je kan wel degelijk een boete krijgen voor bepaalde "regels". Zoals bv het respect voor de natuur enz, stuk voor stuk regels die je moet leren op je ruiterbrevet. En reken maar dat je daar een boete voor kan krijgen of dat de boswachter je zelfs het bos mag uit sodemieteren.

Respect voor de natuur is niet als zodanig opgenomen in de Wet, maar vernielen van andermans spullen (het bos) is dat wel. Buitenrijden is over het algemeen geen sport, maar een hobby. Er zijn een paar takken van paardensport (ja, sport!) die (gedeeltelijk) buiten worden beoefend, maar lang niet al het op een paard zitten is sport. Waarom vind je dat zo belangrijk om paardrijden in het algemeen als sport te benoemen?
Vergelijk met fietsen, dat is meestal een vervoersmiddel, maar je kunt ook gaan wielrennen (= sport) of veldrijden (= sport).
In diverse landen is paardrijden ook absoluut geen sport, maar gewoon een manier om je werk te doen, een vervoermiddel met wat extra mogelijkheden. Daar is paardrijden zelfs geen hobby }>

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 10:41

pharagirlke schreef:
Feiten noem je dat? Je leest gewoon niet goed. :+
Speciaal voor jou:

Jij vind paardrijden geen sport? Dan doe je iets grondig mis. Even "feit" per "feit" voor zo ver ik er aan uit kan.

Waar lees jij dat IK iets vind?? Ik zeg nota bene dat ik helemaal niks vind.
Als ik al iets ergens van vind, dan bepaal ik dat zelf, dat ga jij me niet opleggen!
pharagirlke schreef:
1. Je hebt zelf kennelijk ook nog nooit dressuur gereden. Je moet voor de lol eens het reglement doorlezen. Daar staan wel degelijk heel duidelijke regels over hoe de wedstrijd verloopt en wat je rechten en plichten zijn. Dit is dus geen feit maar een gebrek aan kennis.

Moet ik het reglement even voor je spellen? Het staat hier boven mijn hoofd in de boekenkast.
Wat in dat reglement staat, strookt echter totaal niet met wat er in de praktijk gebeurt. Het zijn dus zinloze regels want niemand houdt zich eraan en wordt daar ook niet voor gestraft. Sterker nog, door de wijze waarop in NL wordt gejureerd, worden ruiters (M/V) gestimuleerd om die regels met voeten te treden! Lees Ruiters en Rechters van Ernest van Loon eens door, zal en leuke openbaring voor je zijn.
pharagirlke schreef:
2. Dat jury's het niet degelijk toepassen wil niet zeggen dat er geen reglementen zijn. De FEI heeft een heel reglement over wat er verwacht wordt op welk niveau en hoe fouten of gebreken gepunt moeten worden. ;) Wederom; geen feit maar gebrek aan kennis van jouw kant.

Voor de regels van de FEI geldt exact hetzelfde. Wat ik "de groten" zie doen en wat er in de regels van de FEI staat staat zo ongeveer haaks op elkaar. Ook "de groten" worden niet gestraft voor het overtreden van die regels, in tegendeel! Ook de regels van de FEI zijn in de praktijk dus nutteloos.
pharagirlke schreef:
3. er staat met OF zonder. Ik rijd ook niet alleen paard. Heb daar nl een paard voor nodig waarmee ik moet samenwerken dus ook dit argument slaat helemaal nergens op en is al zeker geen feit. Hardlopen is wel zeker een sport ook als je het niet competitief doet. Net zoals tennis, voetbal, hardlopen, zwemmen kan je alles ook recreatief doen maar dat maakt niet dat het geen sport is. Dat maakt enkel dat sommige mensen het enkel recreatief doen. :) Niet iedereen wil competitie doen.

Maar in het oorspronkelijke stuk wordt alles terug gevoerd op een vorm van competitie! Sport = competitie, om het oorspronkelijke stuk maar eens heel kort samen te vatten.
Wat die "samenwerking" betreft, ik zie in de praktijk meer "tegenwerking". Ik hoor op de gemiddelde stal vaker: die k*tbok dit...., die rotklol dat......., het klotebeest...... dan dat men eens positief over z'n paard is. Geweldige "samenwerking", helemaal top. Regels?? Welke regels? Als ie het niet doet, knoop er maar een slof op (of scherper bit of..... vul maar in).
pharagirlke schreef:
4. Dat er mensen zijn die slecht met hun dieren om gaan wil niets zeggen over de sport. Dat ze er niet beter van worden? Dan doe jij toch echt wat fout vrees ik want die van mij worden soepeler en leniger, krijgen meer conditie en zitten lekker in hun vel. Elke sport heeft zijn voor en nadelen. Volgens jouw redenering bestaat er geen sport want ook van turnen, voetballen, tennis wordt je meestal niet beter, al eens gehoord met hoeveel blessures die mensen zitten en vooral hoe vaak?

Ik heb in de loop der tijd de nodige knollen gezien en gereden, ik wordt daar niet blij van. Het gros is zo krom als een hoepel, zo stijf als een plank en weet aan de voorkant niet wat de achterkant uitspookt. Die zij er dus duidelijk niet betr van geworden. En weet je wat nog het allerergste is: een boel mensen hebben nog het idee dat ze vreselijk goed hun best doen ook!! De instructie in NL is al net zo verrot als de rest, het handjevol goede instructeurs uitgesloten; goddank heb ik er daar eentje van gestrikt.
pharagirlke schreef:
5. Dan train jij slecht en heb je een heel slecht referentie kader want mijn dressuurpaard en pony kunnen perfect mee op buitenrit en vrijwel elk ander dressuurpaard dat ik ken is braver en gecontroleerder dan menig boscrospaard. Wederom geen feit maar jouw gebrekkige referentiekader :(:) Wederom heb je niet gelezen: Er staat nl met OF ZONDER tegenspelers. De tegenspeler is dus een optie, geen verplichting.

Waar zeg ik dat "boscrosspaarden" het beter hebben? Dat is namelijk helemaal niet waar.
pharagirlke schreef:
6. Die leven niet van sponsers, sponsers zorgen dat ze wedstrijden kunnen rijden enz maar wat denk je van mensen die lesgeven, springruiters die heuuul veeul geld en naturaprijzen winnen (en dan geen zak voer maar een auto) enz. Wederom jouw gebrek aan kennis van de paardensport als zijnde een sport. Tot nog toe ben ik nog niets tegen gekomen dat ook maar de definitie van "feit" benaderd. :=

Geldprijzen? Van wie komen die? Natura (auto's) van wie komen die auto's? Wie betaald dat allemaal??
En om je uit de droom te helpen, van les geven alleen kun je niet leven, leuk bedacht, maar helaas werkt de praktijk anders.
pharagirlke schreef:
7. Verschil tussen bos en bak lijkt me logisch: Bos = ontspanning, Bak = werken. :+ Moeilijk he?

Doe eens een defenitie van "ontspanning" en "werk"
Ik kan in het bos ook mijn oefeningen doen. Is dat dan nog steeds ontpanning? En waarom dan? Maar waarom is dat dan wel werk?
Ik kan in de bak ook gewoon rondjes stappen of los gooien. Is dat dan werk?
pharagirlke schreef:
8. Wederom: Er staat niets in je gehele bericht dat zelfs maar "feit" benaderd. ;) Het is stuk voor stuk jouw gebrek aan kennis, het niet verder kunnen denken dan je eigen persoontje en de manier waarop jij met je paard bezig bent. Kortom: een beperkt referentie kader.

Laat die leraar maar komen. Als dat de enige tegen argumenten zijn die hij kan bedenken dan ga ik de discussie relatief makkelijk winnen. :') Het grootste deel is puur gebaseerd op niet weten wat het in houd allemaal. :+ Gevalletje: de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

Als ik er dan overal zo naast zit, volgens jouw idee, waarom zie ik dan om me heen precies dat gebeuren wat ik omschrijf? Het is namelijk wel degelijk een FEIT dat een boel paard naar de kl*te worden gereden, door gebrek aan inzicht. Kijk niet verder dan de paarden die hier op Bokt worden aangeboden; wanneer en een zadel op ligt ligt het in 90% van de gevallen (veel) te ver naar voren.
Waar een zadel hoort te liggen, kun je in elk goed paardenboek lezen; daar bestaan dus gewoon "regels" voor. Die regels zijn alleen niet bekend, blijkens al die foto's.

Wat die leraar betreft, ik weet nog wel een Grand Prix opgeleid paard, mag ie het vast weleens op komen proberen..........

Iris82 schreef:
De definitie van sport volgens http://www.vandale.nl

allerlei lichamelijke oefeningen en ontspanning waarbij vaardigheid, kracht en inzicht vereist worden

Maak hier een verhaal om heen, en hij kan niet meer om je heen. ;)

Paardenrijden is dus een sport. van Dale is immers heilig op school.
Exit gymleraar.............

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:33

Waratje: Je praat jezelf nu tegen. Dat je het niet als sport beoefend maar just for the fun als hobby maakt het niet dat het geen sport is. Paardrijden is een sport waar je zelf kan beslissen of je het als sport beoefend (= competitief) of als hobby (= recreatief). Dat je in het bos rijd of in de bak daargelaten.

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:41

Paardrijden is samen met zwemmen de sport waarbij je al je spieren gebruikt :))

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:52

Iedereen zegt hier nu paardrijden is een sport want ... is het ook. Dus we zijn het er nu wel over eens toch? PAARDRIJDEN IS EEN SPORT!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:00

ikke schreef:
Moet ik het reglement even voor je spellen? Het staat hier boven mijn hoofd in de boekenkast.
Wat in dat reglement staat, strookt echter totaal niet met wat er in de praktijk gebeurt. Het zijn dus zinloze regels want niemand houdt zich eraan en wordt daar ook niet voor gestraft. Sterker nog, door de wijze waarop in NL wordt gejureerd, worden ruiters (M/V) gestimuleerd om die regels met voeten te treden! Lees Ruiters en Rechters van Ernest van Loon eens door, zal en leuke openbaring voor je zijn.

Is Nederland het enige land waarin men paardensport bedrijft? :) En is Dressuur de enige tak van de paardensport? De reglementen zijn er en ik heb er hier in België iig een hoop uitgesloten zien worden omdat ze niet voldeden aan de reglementen. Misschien zit jij gewoon net op een "slechte" plek. ;)

Citaat:
Voor de regels van de FEI geldt exact hetzelfde. Wat ik "de groten" zie doen en wat er in de regels van de FEI staat staat zo ongeveer haaks op elkaar. Ook "de groten" worden niet gestraft voor het overtreden van die regels, in tegendeel! Ook de regels van de FEI zijn in de praktijk dus nutteloos.

Niet nutteloos, ze worden niet 100 gevolgd (is ook nog eens subjectief ook overigens, want daarover kan gediscussiëerd worden.) maar ze zijn er. Punt.

Citaat:
Maar in het oorspronkelijke stuk wordt alles terug gevoerd op een vorm van competitie! Sport = competitie, om het oorspronkelijke stuk maar eens heel kort samen te vatten.
Wat die "samenwerking" betreft, ik zie in de praktijk meer "tegenwerking". Ik hoor op de gemiddelde stal vaker: die k*tbok dit...., die rotklol dat......., het klotebeest...... dan dat men eens positief over z'n paard is. Geweldige "samenwerking", helemaal top. Regels?? Welke regels? Als ie het niet doet, knoop er maar een slof op (of scherper bit of..... vul maar in).

Er is ook competitie in de paardensport. Het is niet omdat niet iedereen daar aan doet dat het geen sport is. Er zijn er toch ook die tenissen maar geen competitie doen, is "tennis" daarmee geen sport? Wb die samenwerking is wederom jouw beperkte referentiekader want bij mij op stal hoor ik enkel dingen alla "Ik deed dit waardoor hij..." of "Hij zit vast maar dat is denk ik mijn schuld want...." ;) Ik vraag me werkelijk af in wat voor klote wereld jij zit en waarom je er nog zit, op zo'n stal zou ik niet eens willen komen.

Citaat:
Ik heb in de loop der tijd de nodige knollen gezien en gereden, ik wordt daar niet blij van. Het gros is zo krom als een hoepel, zo stijf als een plank en weet aan de voorkant niet wat de achterkant uitspookt. Die zij er dus duidelijk niet betr van geworden. En weet je wat nog het allerergste is: een boel mensen hebben nog het idee dat ze vreselijk goed hun best doen ook!! De instructie in NL is al net zo verrot als de rest, het handjevol goede instructeurs uitgesloten; goddank heb ik er daar eentje van gestrikt.

Wederom je beperkte referentiekader, als paardensport niet goed zou zijn voor paarden zou geen enkel paard er beter van worden, tenzij jij vindt dat je je paard naar de .... aan het rijden bent is paardensport, mits goed toegepast, dus goed voor het paard. :)

Citaat:
Waar zeg ik dat "boscrosspaarden" het beter hebben? Dat is namelijk helemaal niet waar.

Waar zeg ik dat ze het beter hebben? :+

Citaat:
Geldprijzen? Van wie komen die? Natura (auto's) van wie komen die auto's? Wie betaald dat allemaal??
En om je uit de droom te helpen, van les geven alleen kun je niet leven, leuk bedacht, maar helaas werkt de praktijk anders.

Ik ken er anders wel die daar heel leuk van leven. Dus helaas voor jou: wederom je beperkte referentiekader waar je maar niet uit lijkt te raken. ;) En wie betaald de geldprijzen van tennis, hardlopen, voetbal? :+ Ook allemaal geen sport dus.

Citaat:
Doe eens een defenitie van "ontspanning" en "werk"
Ik kan in het bos ook mijn oefeningen doen. Is dat dan nog steeds ontpanning? En waarom dan? Maar waarom is dat dan wel werk?
Ik kan in de bak ook gewoon rondjes stappen of los gooien. Is dat dan werk?

Een bos leent zich niet tot echt trainen ;) Iig voor mij leent het zich niet meer tot echt trainen. :+ Werken = trainen voor mij. Beetje stelling vragen in het bos is niet gelijk aan trainen.

Citaat:
Als ik er dan overal zo naast zit, volgens jouw idee, waarom zie ik dan om me heen precies dat gebeuren wat ik omschrijf? Het is namelijk wel degelijk een FEIT dat een boel paard naar de kl*te worden gereden, door gebrek aan inzicht. Kijk niet verder dan de paarden die hier op Bokt worden aangeboden; wanneer en een zadel op ligt ligt het in 90% van de gevallen (veel) te ver naar voren.
Waar een zadel hoort te liggen, kun je in elk goed paardenboek lezen; daar bestaan dus gewoon "regels" voor. Die regels zijn alleen niet bekend, blijkens al die foto's.

Wat die leraar betreft, ik weet nog wel een Grand Prix opgeleid paard, mag ie het vast weleens op komen proberen..........

Iris82 schreef:
De definitie van sport volgens http://www.vandale.nl

allerlei lichamelijke oefeningen en ontspanning waarbij vaardigheid, kracht en inzicht vereist worden

Maak hier een verhaal om heen, en hij kan niet meer om je heen. ;)

Paardenrijden is dus een sport. van Dale is immers heilig op school.
Exit gymleraar.............

Waarom jij dat ziet? Omdat je kennelijk niet buiten je eigen kadertje kan treden, omdat je niet wil rondkijken. Het enige dat je hier doet is je frustraties uitspugen. Ik weet ook nog wel wat GP paarden staan en daar mag hij echt een keer op gaan rijden... Hemelse dieren die je laten voelen wat écht paardrijden is. Weet je wat het probleem is met paardenmensen?
99% er van is zo overtuigd van zichzelf dat ze enkel "goedkeuren" wat zij zelf doen. En bovendien zijn ze nog eens heerlijk gefrustreerd waardoor ze enkel nog naar het negatieve kunnen kijken. Maar dat paardenmensen zich niet over zichzelf kunnen zetten betekent niet dat paardrijden geen sport is.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:08

In een van de boeken van sonja bakker staan genoemd welke sporten nou per uur voor de meeste verbranding van caloriën zorgen. Op één staat voetballen en op twee paardrijden. Dááronder komen fitness, tennis, aerobic enz. Aangenomen wordt wel dat er natuurlijk een uur serieus getraind wordt en niet een uurtje wordt rondgehobbeld. :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:26

friendly schreef:
Waratje: Je praat jezelf nu tegen. Dat je het niet als sport beoefend maar just for the fun als hobby maakt het niet dat het geen sport is. Paardrijden is een sport waar je zelf kan beslissen of je het als sport beoefend (= competitief) of als hobby (= recreatief). Dat je in het bos rijd of in de bak daargelaten.

Spreek ik mezelf tegen? Hoezo? Je kunt paardrijden zonder dat het sport is en je kunt paardrijden op een manier die wel sport is. Beide varianten kun je hobbymatig doen. Waar spreek ik mezelf dan tegen?
Dat is hetzelfde als met fietsen, je kunt het doen als sport, maar ook als niet-sport. Of zeg jij dat je gaat sporten als je gewoon een stukje gaat fietsen?
En ik mag hopen dat de mensen die wel aan paardensport doen dat ook hun hobby vinden, anders is het toch wel triest gesteld voor de paarden(sport).
friendly schreef:
Iedereen zegt hier nu paardrijden is een sport want ... is het ook. Dus we zijn het er nu wel over eens toch? PAARDRIJDEN IS EEN SPORT!

Daar ben ik het dus nog steeds niet mee eens }>

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:27

Effe @ ikke: Het is niet omdat de reglementen in jouw ogen niet worden opgevolgd dat dat ook wil zeggen dat ze er niet zíjn... Of denk jij dat er in alle andere sporten wel rekening wordt gehouden met alle regeltjes? _O- Ja right! Keep on dreaming. Geld geld geld! En dat is in élke sport àltijd zo op topniveau. Kortom, dat zijn geen argumenten op wat er in die wiki stond, want jij pakt zo even de paardensport aan als geen sport zijnde, maar zoals ik al zei, al jouw argumenten kan je ook op ongeveer àlle andere sporten plakken. Dat wil dan zeggen dat niets nog een sport is, want daar gaat het over, hier in dit topic.

En wat ik eigenlijk al véél eerder had moeten zeggen maar goed:
ikke schreef:
Tegenspelers heb ik niet in het bos. Een doel? Van A naar A rijden blijft uiteindelijk redelijk doelloos. En gezondheid? Weleens van je paard gestort? Gezond joh (not!).

Bij voetbal worden mensen doodgetrapt tegenwoordig, tijdens de wedstrijden! Als je van een berg valt tijdens bergbeklimmen, ben je naar alle waarschijnlijkheid dood. Als je bij duiken vast raakt onder water verzuip je. Als je bij hardlopen verkeerd neerkomt kan je je voet zwaar verstuiken. Al eens gekeken naar die turnsters? Oh! Zo gezond! Compléét misvormde ruggengraat tegen hun 15de.

Je argumenten slaan nergens op en het is belachelijk om het paardrijden hier specifiek op aan te pakken, want als paardrijden daardoor in jouw ogen geen sport is is niks een sport ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:39

pharagirlke schreef:
Er is ook competitie in de paardensport. Het is niet omdat niet iedereen daar aan doet dat het geen sport is. Er zijn er toch ook die tenissen maar geen competitie doen, is "tennis" daarmee geen sport?

Tennissen doe je per definitie tegen een ander persoon, of je nou punten telt of niet. Ook de mensen die het puur voor de lol doen, tennissen tegen een ander persoon, die ballenmachine is echt geen lol aan op den duur ;)
Er bestaat competitie in paardensport, natuurlijk, want als je dat competitie-element erbij hebt is het ook sport. Maar daarmee is het gewoon gezellig met je paard bezig zijn in de bak of daarbuiten niet automatisch ook sport.

pharagirlke schreef:
Een bos leent zich niet tot echt trainen ;) Iig voor mij leent het zich niet meer tot echt trainen. :+ Werken = trainen voor mij. Beetje stelling vragen in het bos is niet gelijk aan trainen.

Een bos leent zich uitstekend voor trainen en dat kan behoorlijk werken zijn voor een paard (en soms ook voor de ruiter). Je kunt uitstekend voor endurance en trec (beide zijn takken van paardensport) trainen in het bos, maar je kunt ook heel goed je appuyementen rijden over een breder zandpad, je kunt heuvels gebruiken voor de training van de achterhand, je kunt galopwissels oefenen zowel op een slingerpad als op een recht pad, etc. En toch kan het zijn dat je al die dressuuroefeningen gewoon doet voor de lol en/of voor de gezondheid van je paard en niet als 'sport' 8-)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:08

Waratje schreef:
pharagirlke schreef:
Er is ook competitie in de paardensport. Het is niet omdat niet iedereen daar aan doet dat het geen sport is. Er zijn er toch ook die tenissen maar geen competitie doen, is "tennis" daarmee geen sport?

Tennissen doe je per definitie tegen een ander persoon, of je nou punten telt of niet. Ook de mensen die het puur voor de lol doen, tennissen tegen een ander persoon, die ballenmachine is echt geen lol aan op den duur ;)
Er bestaat competitie in paardensport, natuurlijk, want als je dat competitie-element erbij hebt is het ook sport. Maar daarmee is het gewoon gezellig met je paard bezig zijn in de bak of daarbuiten niet automatisch ook sport.

Sport is niet énkel competitie. Er zijn bepaalde activiteiten die vallen onder de term 'Sport'. Of jij dat nu in wedstrijdverband of recreatief doet, het blijft 'sport' doen. Als jij dus zo'n activiteit uitvoert ben jij op dat moment aan sport aan het doen. Of je dat zelf eigenlijk wel zo sportief invult is jouw eigen probleem. Ze heb je joggers die vinden dat ze aan sport doen als ze 1 km lopen, eens in de 2 weken. Sja, in principe doen ze op die momenten aan sport. Of dat ook werkelijk nut zal hebben is wat anders.

Dat jij iets pas sport noemt als iemand wedstrijden doet is jouw eigen invulling, maar dat is niet de betekenis van sport doen.

Zelfs al rijd je geen wedstrijden is het de bedoeling bij paardrijden dat je paard bijvoorbeeld correct loopt zoals in de dressuur wordt voorgeschreven. Of je paard springt een parcourtje zonder een balk te raken. Moet dat per sé met het vooruitzicht op wedstrijden? Nee, maar daar zit 'm wel het competitieve gedeelte dat ze bedoelen in die wiki. Bij tennissen tennis je voor de fun tegen anderen (= competitieaspect), bij paardrijden spring je een parcourtje voor de fun en mag je geen balk raken (= competitieaspect) Bij turnen probeer je je oefeningen zo correct mogelijk uit te voeren (= competitieaspect), bij dressuur same story (= competitieaspect). Of jij dat allemaal wel zo sportief invult is jouw probleem. Zo heb je mensen die elke dag een rondje hobbelen door de bak en het sport noemen. Wel, sja, zo sportief is het misschien niet en eigenlijk trainen ze niet bepaald veel spieren, maar ze doen wel sport. Hetzelfde met tennis. Jij slaat een paar balletjes tegen een vriend, slaat er hoogstwaarschijnlijk de helft van de tijd naast, echt tennissen zullen veel mensen dat niet noemen, maar op dat moment doe je wél aan sport. Of je nu zwaar hebt getraind of niet.

Ik durf ook zeggen van: "Pfff, die rijdt 2 rondjes en crosst een beetje door het bos, en dat noemt ze dan paardrijden." Wel, sja, erg waardig paardrijden is het niet, maar het is wel paardrijden...

Wat een uitleg typte ik weer zeg _O-

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:12

Waratje: Je gebruikt zelf de term paardensport. Als je het geen sport vind waarom noem je het dan een sport?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:16

Waratje schreef:
pharagirlke schreef:

pharagirlke schreef:

Een bos leent zich uitstekend voor trainen en dat kan behoorlijk werken zijn voor een paard (en soms ook voor de ruiter). Je kunt uitstekend voor endurance en trec (beide zijn takken van paardensport) trainen in het bos, maar je kunt ook heel goed je appuyementen rijden over een breder zandpad, je kunt heuvels gebruiken voor de training van de achterhand, je kunt galopwissels oefenen zowel op een slingerpad als op een recht pad, etc. En toch kan het zijn dat je al die dressuuroefeningen gewoon doet voor de lol en/of voor de gezondheid van je paard en niet als 'sport' 8-)

Weer eentje die niet kan lezen: MET of ZONDER tegenspeler.... De tegenspeler is dus geen vereiste ;)
Dus mensen die geen competitie spelen, die gewoon samen een potje tennissen, die sporten niet want het is geen competitie :n
Het ging over dressuur bij haar :+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:33

friendly schreef:
Waratje: Je gebruikt zelf de term paardensport. Als je het geen sport vind waarom noem je het dan een sport?

Paardensport bestaat gewoon, alleen niet al het paardrijden is paardensport.....
Laatst bijgewerkt door Waratje op 21-11-09 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt