Wanneer stop jij met dierenarts kosten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pasdedeux

Re: Wanneer stop jij met dierenarts kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:16

Ik heb de laatste keer 3200 euro uit eigen zak opgehoest voor de infusen van mijn veulen. Ik was doorgegaan zo lang er verbetering inzit en ben meteen gestopt toen ze achteruit ging. Terugkijkend had ik eerder moeten stoppen. Nu heb ik mijn huidige paard lekker verzekerd, vanwege de hoge kosten bij echt ernstige zaken

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:19

Goede vraag, ik zit er zelf mee.

Ik heb een oude pony, 22 jaar. Ze heeft cushing en slechte darmen. Nou begon ze in het begin van de zomer opeens te snotteren. Groene dikke klonters liepen er zo uit. Antibiotica hielp niet en ik stond op het punt om een operatie te overwegen toen het vanzelf oploste.
Waarschijnlijk een infectie en omdat ze sterker werd doordat ze aankwam heeft ze die kunnen overwinnen.
Maar nu is ze echter weer aan het afvallen voor een of andere reden en heeft ze weer een snotneus.
De DA wil wel foto's laten nemen, maar vindt dat onnozel omdat de pony niet kan geopereerd worden. De kans dat ze uit de verdoving komt is zeer klein.

Ik hoop zo hard dat ze deze winter doorkomt zonder dood te gaan of een kapstok te worden.
Een snotneus is zo erg niet, maar met haar cushing moet ik oppassen voor verdere ziektes, hoefbevangenheid...

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:20

Ik ben van plan om alles te geven als er nog goede hoop is.

Is dit niet het geval dan mag een paard niet lijden vind ik !

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:14

Op de eerste plaats heb ik het geld niet... Tweede plaats is mijn paard al 22. En op de laatste plaats (mocht ik het geld wel hebben ) is het ook afhankelijk van wat voor operatie het is. Als het zijn benen zijn (zwak punt), dan zal ik er niet voor gaan.

Mocht mijn paard wel gewoon een grasmaaier worden, moet hij maar aangeven of dat genoeg voldoening geeft in zijn leven. Ik vind het prima zolang hij maar niet lijdt.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:32

@Dorieenn, dat is ook wel moeilijk een kwakkelpaardje. Dan ben je ook steeds aan het zorgen. :(:)

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:38

Ik heb een KWPN merrie gehad die een storing in de stofwisseling had waardoor ze verscheidene keren bevangen raakte ( spierbevangen en hoefbevangen zowel voor als achter). Ik heb er alles aan gedaan maar op een gegeven moment had het een paard erbij gekost. Toen heb ik met mezelf de afspraak gemaakt dat als ze nog een keer "stuk" de box afkwam het einde oefening zou zijn. Dit is uiteindelijk ook het geval geweest, het ging me nog niet eens zozeer om het geld maar wel dat het paard weer doodongelukkig op stal stond..............

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:58

Hoi,
Ik vind dat iedereen zelf moet weten wat ze beslissen.
Ik kan me voorstellen dat mensen niet altijd zoveel geld kunnen ophoesten.
Sommige zijn al jaren bezig met hun paard.
En iedere keer dat het goed gaat willen ze wel doorgaan.
Ik ben blij dat mijn paard verzekerd is.Vorig jaar is hij geopereerd aan koliek.
Hij had maar 30% kans op genezen.
En overlevingskanzen zijn maar een begrip.
Hij kan hoge genezingskanzen hebben,maar een narcose is voor een paard heel gevaarlijk.
Dus hij kan alsnog overlijden tijdens de operatie door de narcose.
Maar ook ik die verzekerd is,zal ook niet eeuwig doordokteren hoor.Kijk nog steeds naar het belang van het paard.
Hij is een echt sportpaard en kan geen dag stilstaan.
En is ook geen landpaard,doe ik m geen plezier mee,hij springt er gewoon uit en gaat op pad.
Dus als de sport over is voor hem,blijven er weinig mgelijkheden met m.

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:18

Yessy schreef:
Maar voor de verzekerden: tot welk bedrag is het paard verzekerd?
Bij ons was het toendertijd zo dat het jaarlijkse bedrag ongeveer 10% van de waarde van het paard was, met een maximumuitkering van de waarde van het paard per jaar.
Dat betekent dat een paard van 10.000 euro je 1000 euro per jaar aan verzekeringsgeld kost (kan 'ie flink ziek voor zijn ieder jaar!) en dat vervolgens een fikse operatie niet 100% wordt vergoed...

Is dat bij jullie anders geregeld?

Naar het antwoord op deze vraag ben ik ook wel erg benieuwd..

Mijn paard is tot maar 2500 verzekerd, hoewel ze meer waard is, maar voor de kleinere DArekeningen ben ik hiermee prima gedekt.. Ik krijg 80% terug van de kosten en betaal zo'n 300 euro per jaar.. Nou heb ik niet zoveel aan deze regeling als het gaat om een operatie van 10.000den euro's natuurlijk, maar zolang ik het op kan hoesten of een regeling zou kunnen treffen zou ik willen dat alles gedaan wordt wat ervoor nodig is om mijn paardje beter te maken.. Ik heb er zelf voor gekozen een paard te kopen en ik vind dat je daar dan je verantwoordelijkheid voor moet nemen..
Zo heb ik vroeger mijn konijn voor 800 gulden laten opereren. Mijn ouders stonden wel achter me, maar ik moest zelf de helft betalen (en dat was voor een 12jarige ik erg veel geld). Hoeveel nieuwe konijnen had ik daar wel niet van kunnen kopen? Maar Babbel moest en zou beter worden en ik ben dan ook nog steeds superblij dat ik dat op dat moment heb gedaan. Heb er daarna toch nog 2 jaar plezier mee gehad :)
Nou is een konijn niet vergelijkbaar met een paard en het kostenplaatje dat eraanvast hangt ook niet, maar ik denk echt dat ik pas zou stoppen als er echt geen mogelijkheid meer is dat ik het kan betalen.. Zo denk ik er nu over, geen idee hoe ik zou reageren als ik werkelijk in die situatie terecht zou komen en ik hoop dat ook nooit te weten te komen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:21

Ik zou geen 5000 euro aan een operatie voor mijn paard uitgeven. T klinkt heel slecht, maar daar heb ik een nieuwe voor, daarnaast weet ik niet wat mijn paard moet hebben eer de operatie 5000€ kost, maar volgens mij is hij dan al half dood :S Dan wegen kosten/opbrengsten niet tegen elkaar op...

(ik hoop dus maar dat mijn beestje gezond blijft!)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:31

Moeilijk hoor. Hangt echt van de slagings kansen, leeftijd en andere factoren te maken.

Ik heb een pony gehad. Als veulen gratis gekregen. Als jaarling voor ruim 500 euro laten opereren, en pony was amper 3 en lag dood in het land. Toe heb ik er nog eens zo'n 300 euro voor sectie achter aan gebracht. Dan heb je er 3 jaar netjes op gepast en heb er nooit mee kunnen rijden.Maar die pony is iedere cent waard geweest.
Heb nu een twenter staan, is 2x bijna dood geweest en heeft me ook wel minimaal zo'n 800 euro gekost aan VA kosten. Is ook iedere cent waard geweest, hoop dat ik daar komend voorjaar wel mee mag gaan rijden.

M_aris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:37

Lastige vraag, ligt eraan wat de kans van overleven of weer helemaal beter worden is. als dat een grote kans is zal ik het wel doen.

annemiek186

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:47

Mijn merrie van toen 8 had de ernstige vorm van RINO opgelopen...

Het ging echt van kwaad tot erger...
Gelukkig was de DA heel erg meegaand en oprecht bezorgd.
Als ik vond dat hij midden in de nacht moest komen, dan kwam hij gerust zonder te mopperen naar stal.

Op een gegeven moment vond de DA het genoeg geweest, hij wist niet meer wat hij nog kon doen voor mijn meisje. Ze was er veel te erg aan toe...

Daar kwam het vervelende woord : neem maar afscheid... ze zal zo wel gaan.

Gelukkig dacht mijn paardje daar anders over en een paar dagen later stond ze weer op haar benen.

Het heeft heel erg veel geld gekost, maar het was elke cent dubbel en dwars waard !!

Begin dit jaar heeft een griepje haar de das omgedaan door nog steeds te weinig weerstand, en is ze op 10 jarige leeftijd een ster aan de hemel geworden...

Mocht me dit ooit weer overkomen met een ander paard, dan ga ik weer door tot het bittere eind...
Uiteraard alleen als het eerlijk is voor het paard.

annemiek186

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:54

NenaC schreef:
Ik zou geen 5000 euro aan een operatie voor mijn paard uitgeven. T klinkt heel slecht, maar daar heb ik een nieuwe voor

als er grote kans van slagen is ? waarom niet ?!

je bouwt toch een band op met je paard ?
je kids laat je toch ook opereren als het nodig is...
daar heb je toch ook niet de gedachte bij , met een beetje geluk heb ik over 9 maand een nieuwe ?!
is niet helemaal te vergelijken, maar toch...

sorry... maar deze reactie gaat er bij mij niet in... ligt nog net wat te gevoelig denk ik...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:55

Totaal afhankelijk van de situatie. Ik heb ooit besloten dat een koliekoperatie voor mij einde oefening is. Dat gaat veel te vaak mis en de herstelperiode is vaak ook zo'n ellende.
Ik heb bijna 2,5 jaar geleden mijn paard weer wel laten opereren voor een gebroken griffelbeen omdat dat eigenlijk altijd weer goed komt. Helaas heb ik een uitzondering en is ze nu na veel dokteren en gedoe ingezet voor de fok. Mocht er echter nog iets overheen komen of speelt het been ineens parten, dan stop ik er mee denk ik, dat gevoel is in ieder geval heel sterk.

annemiek186

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:58

Selket schreef:
maar zolang ik het op kan hoesten of een regeling zou kunnen treffen zou ik willen dat alles gedaan wordt wat ervoor nodig is om mijn paardje beter te maken.. Ik heb er zelf voor gekozen een paard te kopen en ik vind dat je daar dan je verantwoordelijkheid voor moet nemen..
Zo heb ik vroeger mijn konijn voor 800 gulden laten opereren. Mijn ouders stonden wel achter me, maar ik moest zelf de helft betalen (en dat was voor een 12jarige ik erg veel geld). Hoeveel nieuwe konijnen had ik daar wel niet van kunnen kopen? Maar Babbel moest en zou beter worden en ik ben dan ook nog steeds superblij dat ik dat op dat moment heb gedaan. Heb er daarna toch nog 2 jaar plezier mee gehad :)
Nou is een konijn niet vergelijkbaar met een paard en het kostenplaatje dat eraanvast hangt ook niet, maar ik denk echt dat ik pas zou stoppen als er echt geen mogelijkheid meer is dat ik het kan betalen.. Zo denk ik er nu over, geen idee hoe ik zou reageren als ik werkelijk in die situatie terecht zou komen en ik hoop dat ook nooit te weten te komen.

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:03

Bij mijn stoppen de da kosten pas als het betekend dat de uitkomst van de behandeling geen pijnvrij gevolg zal hebben voor de toekomst. Maw als het paard geen paard meer kan zijn (in de wei met vriendjes). Verder dan dat zijn er bij mij geen grenzen. Mijn paard is mijn grote vriend, ik heb voor hem gekozen en heel bewust. Ik heb de keuze gemaakt om voor hem te zorgen in welke vorm dan ook en daar hoort de da helaas in sommige gevallen bij.
Het paard heeft zijn baas niet voor het uitkiezen (althans met de huidige maatschappij) dus ben ik van mening dat je wel zorgvuldig na moet denken voor je aan een paard begint.
Bij mij is het vanzelfsprekend. Alle Da rekeningen worden door mijzelf betaald.

Dus het stopt pas als het paard geen paardwaardig bestaan meer kan hebben.
Hopelijk heeft dat je vraag zo beantwoord.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:36

annemiek186 schreef:
NenaC schreef:
Ik zou geen 5000 euro aan een operatie voor mijn paard uitgeven. T klinkt heel slecht, maar daar heb ik een nieuwe voor

als er grote kans van slagen is ? waarom niet ?!

je bouwt toch een band op met je paard ?
je kids laat je toch ook opereren als het nodig is...
daar heb je toch ook niet de gedachte bij , met een beetje geluk heb ik over 9 maand een nieuwe ?!
is niet helemaal te vergelijken, maar toch...

sorry... maar deze reactie gaat er bij mij niet in... ligt nog net wat te gevoelig denk ik...

Daar is iedereen dus verschillend in, ik zou geen 6 volledige maandsalarissen eraan uitgeven. Heel jammer, maar waar.

The_Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:20

Pfff heb hier al welleens aan zitten denken,
Ik zou een heel behoorlijk end gaan, Zoveel als ik kon betalen maar dan moet er wel kans op slagen zijn!
Soms hoor je dat er nog wel geopereed kan worden maar dat de kans erg klein is dat het weer goed komt of overleeft, Dan is voor mij dat risco te groot.
Ik ben een student en ben bereid heel ver te gaan alleen ik moet het wel kunnen betalen.
Overigens doe ik dan niet per direct mijn paard weg ofzo, Als hij zonder geopeerd te worden gewoon verder kan leven lekker z'n oude dag slijten.

En het ligt bij mij echt wel iets anders dan, Ohh ik koop wel een nieuw paard, Maar als het echt niet kan is het niet anders ik ga mezelf niet de schulden inwerken dat kan ik gewoon niet veroorloven.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:32

geld zou bij mij hoe dan ook geen rol spelen. zo kijk ik ook niet naar mezelf als ik naar de dokter moet oid. Als de operatie nut zal hebben komt die er. Wat het ook kosten zal. En als je het niet kunt betalen had je een verzekering af moeten sluiten denk ik dan... Het kan altijd gebeuren en daar moet je rekening mee houden als je aan ene paard begint. Veel mensen vergeten dat.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:07

ik zou heel ver gaan, mits de slagingskans hoog is en ik zeker weet dat mijn paardje zonder pijn verder kan. we hebben wel eens voor deze keuze gestaan met onze kat (ja is anders weet ik maar zelfde soort keuze) die was aangereden door een bus, bekken en achterpootjes helemaal verbrijzeld. we hebben toen aan de dierenarts gevraagd of ze nog een muis kon vangen en op de bank kon springen. was het antwoord ja, dan werd ze geopereerd, nee was inslapen. was een operatie van 500 euro maar ze leeft nu al 5 jaar gezond en wel:) ik denk dus dat ik ook zo'n vraag zou stellen aan de DA als het mijn paardje betreft, ik wil zeker weten dat het leven van mijn dier pijnvrij verloopt.

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:37

In april heeft mijn paard een openpeesschede gehad door een klap in het land.
Hij was toen nog 3 jaar en ik had hem nog geen half jaar maar de kans dat het goed zou komen was 80%.
En ik heb hem laten opereren inmiddels heeft hij mij dit jaar 5000 euro gekost aan dierenarts kosten.
Maar hij loopt nu als een trein en ik heb er geen spijt van.
Ik kon zelf niks meer leuks doen maar dat heb ik voor hem over gehad.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:56

Mijn paard heeft me in 2002 en in 2006 allebei de keren ontzettend veel geld gekost (peesscheur en hoefonstekingen). Beide keren 1,5 jaar bezig geweest om haar weer goed te krijgen en nu is ze al 3 jaar grasmaaier.
Een hele dure grasmaaier dus want van dat geld had ik een leuk nieuw en gezond paard kunnen kopen maar ja.. voor mijn beestje dat ik al 10 jaar heb, heb ik dat wel over.

Nu is ze 19 en dus al 3 jaar grasmaaier. Haar hoefontsteking is chronisch dus het is zeker dat het ooit terugkomt maar dat kan nog best 10 jaar duren. Ze krijgt er niks meer voor. Zolang ze loopt zonder pijn, blijft ze lekker lopen maar als het terugkomt is het einde verhaal. Ik ga niet nog een keer aan die ellende beginnen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:53

Ik vind geld daarin niet het belangrijkste, ik denk dat een dure koliekoperatie sowieso meer problemen gaat opleveren omdat mijn pony 23 is en dat de keuze daarin eerder zal afhangen van haar welzijn dan van de kosten.
Als zo'n operatie of opname wel een hoge slagingkans heeft dan zou ik bereid zijn om daar veel voor te geven, maar natuurlijk is er een grens.. als het echt 10.000-20.000 euro zou kosten vind ik dat geen doen meer. Volgensmij gaat het gelukkig zelden die kant op :)

Wat betreft haar benen heb ik mezelf nu wel een grens gesteld. Ze heeft veel beenproblemen gehad, zeker 3 jaar aan het klooien geweest met allerlei klinieken en dierenartsen en daar is nooit iets duidelijks uitgekomen, alleen vermoedens waar de klachten vandaan komen. Ben wel een paar duizend euro armer geworden... Het gaat nu alweer 2 jaar heel goed maar als ze nu weer onregelmatig wordt dan sta ik niet meer gelijk bij de kliniek en zet ik haar gewoon op rust en wacht wel af. Voor haar achterbenen alleen nog een veearts als ze echt op 3 benen staat of als de klachten heel anders zijn dan vroeger, anders niet meer..

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:00

4 jaar geleden kreeg mijn merrie (toen toch al wel 20j jong) koliek. Ik vroeg de mogelijke opties aan de DA en deze zei me
dat een operatie kon, maar dat de kans erg klein was dat ze deze zou overleven. Daarna heb ik dan de keuze gemaakt om haar in te slapen.
Als de DA had gezegd: ja, met een operatie is er een heel grote kans dat ze er door komt, had ik geloof ik, mijn laatste cent afgegeven (op die precieze moment toch)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:01

Ligt aan de kans van slagen. Ik ga niet verder dan de waarde van het paard...