Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mirgino schreef:@xApple
een beetje minder mag best hoor!!!!!
15 jr geleden woog mijn vriendin rond de 100 kg en reed op een draver van 160cm
en wij reden 7 dagen per week en maakte ritten van zo`n 5 a 6 uur per dag
paard heeft daar niks van gekregen.
er moet niet zo overdreven gereageerd worden!
en het is de draver in mijn profiel, een baandraver geweest en paard is 18/20 jr geworden waarvan helaas maar 1,5 jr van mij.
mirgino schreef:15 jr geleden woog mijn vriendin rond de 100 kg en reed op een draver van 160cm
en wij reden 7 dagen per week en maakte ritten van zo`n 5 a 6 uur per dag.
Citaat:Citaat:Ras Stokmaat Gewicht paard Max. belasting Ruitergewicht
IJslander 1.42 m 370 kg. 19% 70 kg
Fjord 1.48 m 470 kg. 20% 94 kg
Arabier 1.57 m 425 kg. 14% 64 kg
Andalusier 1.63 m 570 kg. 15% 84 kg
Sportpaard 1.74 m 570 kg 12% 74 kg.
Om maar even aan te geven hoe bespottelijk zo'n staatje is;
een zadel met dekje met ruiterkleding en laarzen en cap weegt bij elkaar gauw een kilootje of 8. blijft voor het sportpaard over een ruiter van max 66 kg.
Ik begrijp dat alle mannen wel kunnen stoppen met rijden (behalve de jockeys dan)....sorry, Edward Gal, Albert Zoer etc etc...
Orangiste schreef:Hier ga ik in mee.... Een gezond sportpaard kan echt wel meer hebben dan 66 kilo excl. tuig....
Uit dit lijstje zou het betekenen dat paardrijden alleen is weggelegd voor ranke meisjes! En half bokt het paard kan verkopen.
Ik heb geen overgewicht maar heb voor mijn lengte het een redelijk gezond gewicht van ongeveer 75 kilo. Volgens dit staatje kan ik mijn paard het beste maar verkopen (gezonde normaal gebouwde ruin van 1.70m)
Ik wordt altijd best pissig van dit soort uitspraken! Meestal gezegt door ranke meisjes die zelf net op de 60 kilo zitten.......
Moggsy schreef:Ga er maar van uit dat de meeste paarden een flink overgewicht aan ruiter mee moeten sjouwen.
Ik was ook aan de maat en mijn paard had er geen last van, ...... dacht ik.
Ik liet er een keer een slanke jongedame op rijden en ik zag ineens een paard wat veel makkelijker bewoog.
Ik ben nu 14 kilo afgevallen en nu loopt het dier ook bij mij veel lichtvoetiger.
Of ik eerst slecht bezig was?
Daar heb ik me niet mee bezig gehouden en wil ik me ook niet mee bezig houden.
Maar mijn paard en ik zijn nu een stuk vrolijker.
Orangiste schreef:Ik heb het over het lijstje wat gequote heb. Dit lijstje duikt overal op als waarheid. Het verslag wat bij dat lijstje hoort heb ik al eens doorgelezen en ben het er niet mee eens.
Animo_Italia schreef:dus het moraal van dit verhaal, afvallen?!
Anne. schreef:Ik vind het lijstje van p1 onzin. Een (nog relatief grote) IJslander die maar 70 KG mag dragen? Het grootste deel van de IJslanders op deze wereld wordt volgens mij toch echt bereden door heren.
Daarnaast is het niet alleen onwaar, maar ook nog beledigend voor de mensen die dit allemaal lezen. Ik voel me overigens niet aangesproken. Als jij meer van 75KG weegt mag jij eigenlijk geen paard meer rijden want dat zou zielig zijn.Komop zeg, we hebben het over paarden, die kunnen echt wel wat hebben.
Ik vind dat als jij zelf meer dan 90KG weegt, je moet op gaan passen op welke paarden je stapt.