Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: Wat is het maximale gewicht wat een paard mag dragen? mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:51

Er zijn bovengrenzen aan gezond ruitergewicht, ongeacht wat het volslanke deel van de ruiterij hier voor mening over heeft.
Als je 120 kg weegt en je beslist met paarden wilt bezig houden moet je mennen , niet rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:56

mirgino schreef:
@xApple

een beetje minder mag best hoor!!!!!

15 jr geleden woog mijn vriendin rond de 100 kg en reed op een draver van 160cm
en wij reden 7 dagen per week en maakte ritten van zo`n 5 a 6 uur per dag

paard heeft daar niks van gekregen.

er moet niet zo overdreven gereageerd worden!

en het is de draver in mijn profiel, een baandraver geweest en paard is 18/20 jr geworden waarvan helaas maar 1,5 jr van mij.

Dit vind ik zo'n reactie als van bijv "mijn opa heeft tot zijn 90 ste gerookt zonder kanker te hebben gekregen"
Wil natuurlijk niet zeggen dat roken geen kanker kan veroorzaken....

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:00

ik vind 100 kilo ook wel erg veel voor een draver van 1.59 hoor..reken het tuig e.d erbij en je zit al gauw op de 115 kilo...daarbij zijn de meeste dravers erg rank gebouwd. en al helemaal voor 7dagen i/d week 5 a 6 uur rijden. ik weeg ver onder de 100 en heb een draver van 1.54 die stevig is gebouwd,ik rijd hem ong 3 keer in de week 3 kwartier. Soms iets langer. Het is maar wat je zelf vind. ik denk dat een draver rond de 80 kilo maar niet meer mag hebben.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:03

mirgino schreef:
15 jr geleden woog mijn vriendin rond de 100 kg en reed op een draver van 160cm
en wij reden 7 dagen per week en maakte ritten van zo`n 5 a 6 uur per dag.

Dat doen zelfs enduranceruiters niet, daar rijd je heel gemakkelijk je paard mee kapot, ook als je minder dan 100 kg weegt. Maar dat terzijde.

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:04

Misschien kan een paard een bepaald gewicht wel dragen maar er niet mee sporten ;) ?

Zelf ben ik voor een goed onderbouwde gewichtsnorm!
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:19

griziyr: juist omdat goed onderzoek onmogelijk is en ook elke combinatie verschillend is, kán je geen gewichtsnorm neerzetten. Daarbij denk ik niet dat het voor de paardenbranch positief zal zijn. (draait toch ook om geld)
Ook kunnen mensen met weinig gewicht een paard kapot rijden, dus ik geloof ook niet dat het zoveel zal uitmaken...

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:03

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 22:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:11

Citaat:
Citaat:
Ras Stokmaat Gewicht paard Max. belasting Ruitergewicht

IJslander 1.42 m 370 kg. 19% 70 kg

Fjord 1.48 m 470 kg. 20% 94 kg

Arabier 1.57 m 425 kg. 14% 64 kg

Andalusier 1.63 m 570 kg. 15% 84 kg

Sportpaard 1.74 m 570 kg 12% 74 kg.

Om maar even aan te geven hoe bespottelijk zo'n staatje is;
een zadel met dekje met ruiterkleding en laarzen en cap weegt bij elkaar gauw een kilootje of 8. blijft voor het sportpaard over een ruiter van max 66 kg.
Ik begrijp dat alle mannen wel kunnen stoppen met rijden (behalve de jockeys dan)....sorry, Edward Gal, Albert Zoer etc etc...

Hier ga ik in mee.... Een gezond sportpaard kan echt wel meer hebben dan 66 kilo excl. tuig....
Uit dit lijstje zou het betekenen dat paardrijden alleen is weggelegd voor ranke meisjes! En half bokt het paard kan verkopen.

Ik heb geen overgewicht maar heb voor mijn lengte het een redelijk gezond gewicht van ongeveer 75 kilo. Volgens dit staatje kan ik mijn paard het beste maar verkopen (gezonde normaal gebouwde ruin van 1.70m)

Ik wordt altijd best pissig van dit soort uitspraken! Meestal gezegt door ranke meisjes die zelf net op de 60 kilo zitten....... :(
Laatst bijgewerkt door Salsa op 03-11-09 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:11

Zou het ook graag willen griziyr.
Zeker de shetjes worden naar mijn mening vaak overschat ;(
Op sommige maneges wordt er wel enigsinds op gewicht gelet, maar wordt blijkbaar ook niet zo gewaardeerd door mensen die daarboven zitten. (eens topic gelezen over een boze bokker die daarbij ook iets minder netjes werd afgewezen :(:) )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:12

Orangiste schreef:
Hier ga ik in mee.... Een gezond sportpaard kan echt wel meer hebben dan 66 kilo excl. tuig....
Uit dit lijstje zou het betekenen dat paardrijden alleen is weggelegd voor ranke meisjes! En half bokt het paard kan verkopen.

Ik heb geen overgewicht maar heb voor mijn lengte het een redelijk gezond gewicht van ongeveer 75 kilo. Volgens dit staatje kan ik mijn paard het beste maar verkopen (gezonde normaal gebouwde ruin van 1.70m)

Ik wordt altijd best pissig van dit soort uitspraken! Meestal gezegt door ranke meisjes die zelf net op de 60 kilo zitten....... :(

Heb je (de rest van) het onderzoek gelezen?

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:15

Ik heb het over het lijstje wat gequote heb. Dit lijstje duikt overal op als waarheid. Het verslag wat bij dat lijstje hoort heb ik al eens doorgelezen en ben het er niet mee eens.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:29

Afhankelijk van de bouw van het paard en de geschooldheid van de ruiter kan je dit soort dingen inschatten.

Niet van lijstjes, meningen, statistieken.

Ik heb met mijn 70 kg bij een lengte van 1.68 volgens mijn BMI teveel kilootjes bij me. Als je mijn vet percentage zou weten snapt iedereen dat dit merendeels spieren is van het vele sporten en geen vet.

Met mijn tuig er bij (gewoon engels) stap ik dus met een kg of 75/80 op mijn haflinger van 1.40.
Zielig? Vind het niet, beestje heeft een prima sterke bouw en wordt goed getraind en kan het dus aan.

Maar er zullen ook haflingers van 1.40 zijn die door een ruiter van mijn gewicht worden bereden waarbij de ruiter niet meegeeft en het paard erg slank is waardoor het bovenstaande niet kan.

griziyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:35

.
Laatst bijgewerkt door griziyr op 12-11-22 22:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:41

Mijn voorstel blijft dan toch gezond verstand gebruiken. Wel denk ik dat je met 20 % meer in de buurt zit dan met 12% (dan heb ik het over het sportpaard in het geval van het lijstje)

Daarin meegenomen is bouw van het paard, gezondheid, rijvaardigheid van de ruiter, gebruik van het paard, gebruik van tuig, grote en gewicht van ruiter en paard allemal dingen waar rekening mee gehouden moet worden als je kijkt of een ruiter te zwaar is voor een paard/pony

Je weet zelf denk ik dondersgoed wanneer je met je gewicht je paard belemmerd en twijfel je daaraan vraag het dan een instructeur of medici of dit een goede keuze is.

ik voel me overigens niet snel aangevallen hoor ;)

Animo_Italia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:46

Jeetje, ik voel me nu wel een dikke dijenkletser met m'n 98 kilo's...

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:51

Animo_Italia schreef:
Jeetje, ik voel me nu wel een dikke dijenkletser met m'n 98 kilo's...

hihi plaatje in je profiel dekt wel de lading van dit topic....... ;)

Mevrouw is iets te zwaar denk ik en werkt het paard nogal tegen :D

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:55

Ga er maar van uit dat de meeste paarden een flink overgewicht aan ruiter mee moeten sjouwen.
Ik was ook aan de maat en mijn paard had er geen last van, ...... dacht ik.
Ik liet er een keer een slanke jongedame op rijden en ik zag ineens een paard wat veel makkelijker bewoog.
Ik ben nu 14 kilo afgevallen en nu loopt het dier ook bij mij veel lichtvoetiger.
Of ik eerst slecht bezig was?
Daar heb ik me niet mee bezig gehouden en wil ik me ook niet mee bezig houden.
Maar mijn paard en ik zijn nu een stuk vrolijker.

Animo_Italia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:04

Moggsy schreef:
Ga er maar van uit dat de meeste paarden een flink overgewicht aan ruiter mee moeten sjouwen.
Ik was ook aan de maat en mijn paard had er geen last van, ...... dacht ik.
Ik liet er een keer een slanke jongedame op rijden en ik zag ineens een paard wat veel makkelijker bewoog.
Ik ben nu 14 kilo afgevallen en nu loopt het dier ook bij mij veel lichtvoetiger.
Of ik eerst slecht bezig was?
Daar heb ik me niet mee bezig gehouden en wil ik me ook niet mee bezig houden.
Maar mijn paard en ik zijn nu een stuk vrolijker.

dus het moraal van dit verhaal, afvallen?!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:26

Orangiste schreef:
Ik heb het over het lijstje wat gequote heb. Dit lijstje duikt overal op als waarheid. Het verslag wat bij dat lijstje hoort heb ik al eens doorgelezen en ben het er niet mee eens.

Waarom ben je het er niet mee eens?

Ik vond het zeker fijn dat er verschillende mensen uit verschillende groepen die te maken hebben met paardrijden en de gezondheid van paarden eens om de tafel zijn gaan zitten.
"Vaak is het maar 1 persoon die zijn "waarheid" verkondigd", waardoor het naar mijn idee minder objectief is. De paarden die bij het lijstje horen zijn naar mijn idee ook duidelijk omschreven in het verslag , waardoor ik best een duidelijk beeld heb gekregen.

Het is geen waarheid, maar naar mijn idee wel een richtlijn.
Van die botstructuur wist ik hiervoor niet.
korte en lange rug wel, maar dus wel weer wat geleerd.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:27

Nee hoor, iedereen is zoals hij is en wilt zijn.
Ik geef alleen maar aan dat overgewicht inderdaad onbewust tegen werkt.
Ben je er gelukkig mee dan is het prima.
Maar het blijft een feit, ook een paard heeft een gewichtslimiet, al geeft hij zelf niet aan hoeveel.
Wie veel overgewicht heeft en er gelukkig mee is moet vooral blij blijven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:28

Animo_Italia schreef:
dus het moraal van dit verhaal, afvallen?!

Ik denk dat het moraal van dat verhaal is, dat je soms niet alles door kan hebben.
Bewust zijn dus!
Afvallen is voor veel mensen een drama, anders zouden er niet zo veel mensen zijn met overgewicht.
Echter moet je imo wel bewust zijn dat het wél uit kán maken.

oh Moggsy was me al voor +:)+

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:32

Jaja, ik ben snel.
Maar je hebt het goed gezegd.
Je moet je inderdaad bewust zijn van wat je doet.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 18:44

Rapperijder schreef:
Paardrijden is dus enkel nog weggelegd voor anorexiepatienten en dwergen. Men zegge het voort....

Dit is voor het allereerst dat ik me aangesproken voel als dwerg!
En dat terwijl ik 1.86 ben en ik weeg 69 kilo en heb absoluut geen anorexia!

You make my day! :D

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:05

Ik vind het lijstje van p1 onzin. Een (nog relatief grote) IJslander die maar 70 KG mag dragen? Het grootste deel van de IJslanders op deze wereld wordt volgens mij toch echt bereden door heren.

Daarnaast is het niet alleen onwaar, maar ook nog beledigend voor de mensen die dit allemaal lezen. Ik voel me overigens niet aangesproken. Als jij meer van 75KG weegt mag jij eigenlijk geen paard meer rijden want dat zou zielig zijn. Komop zeg, we hebben het over paarden, die kunnen echt wel wat hebben.

Ik vind dat als jij zelf meer dan 90KG weegt, je moet op gaan passen op welke paarden je stapt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:19

Anne. schreef:
Ik vind het lijstje van p1 onzin. Een (nog relatief grote) IJslander die maar 70 KG mag dragen? Het grootste deel van de IJslanders op deze wereld wordt volgens mij toch echt bereden door heren.

Daarnaast is het niet alleen onwaar, maar ook nog beledigend voor de mensen die dit allemaal lezen. Ik voel me overigens niet aangesproken. Als jij meer van 75KG weegt mag jij eigenlijk geen paard meer rijden want dat zou zielig zijn.Komop zeg, we hebben het over paarden, die kunnen echt wel wat hebben.

Ik vind dat als jij zelf meer dan 90KG weegt, je moet op gaan passen op welke paarden je stapt.

Maar heb jij het totale verslag wel gelezen?

En wat ik me ook afvraag is het dikgedrukte - Dat is een mening neem ik aan of niet ?