Geplaatst: 16-11-09 21:32
Een paar jaar geleden heb ik me bij het KVTH al uitgelaten over het feit dat ik het absoluut niet vind kunnen dat er vandaag de dag nog staarten worden afgesneden. Men beweert dat daar niets aan te doen valt... ahum! Uitsluiten van deelname aan keuringen? Uitsluiten van inschrijving bij het stamboek? Om maar een paar voorbeelden te noemen... Vervolgens heb ik dit jaar nog contact gehad met de Dierenbescherming, omdat er bij een keuring een aantal veulens stonden met stompjes die nog bloedden (de eigenaar had ze daags tevoren eraf gesneden (c.q laten snijden over de grens, waar het nog wel is toegestaan) en tijdens de keuring met roet uit een UITLAAT!!!!! ingesmeerd...). De Dierenbescherming gaf aan dat ze al jaren strijden tegen de principes van het KVTH, maar dat het bijna vechten tegen de bierkaai lijkt. Ze krijgen tot op heden nog steeds nul op request of op z'n "best" vage antwoorden... Dus ik hoop dat het ministerie meer kan betekenen! Ik wens jullie heel veel sterkte in ieder geval en als ik m'n handtekening moet zetten... kom maar op!
Anoniem
Geplaatst: 16-11-09 21:40
Ik heb mijn handtekening al gegeven, maar wil toch nog even ingaan op een stukje op pagina 1. Daar staat dat een [ras] mét staart echt een grote uitzondering is. Maar de meeste trekpaarden in mijn favoriete HK-topic ([HK] Hét trekpaarden topic!) hebben toch allemaal hun staart nog wel. Gelukkig!!
Michemelle
Geplaatst: 17-11-09 10:17
Hierbij ook mijn stem!!! (mijn trekpaard heeft gelukkig een mooie dikke staart!)
Echte liefhebbers bij het KVTH. Ze kunnen een paard niet mooi vinden zonder het te mishandelen en verminken. Wat mij betreft mag de overheid de boel opdoeken. Als bij de KVTH mannen met ballen hadden gezeten, kwam er geen gecoupeerd paard meer op de keuring of in het stamboek... Mijn stem hebben jullie. Ineke Arkema, Rotterdam
Mijn stem hebben jullie absoluut! Hannah van Klompenburg, Utrecht
Gekkeellen
Geplaatst: 17-11-09 10:24
Mijn stem hebben jullie (namens mij en mijn trekpaard MET staart)
Ellen Ojevaar, Hazerwoude Rijndijk!
unamie
Geplaatst: 17-11-09 10:28
Ik heb een mailtje gestuurd maar bij deze nog even een keer in dit topic
Ik ben falikant tégen het couperen van staarten Staarten zijn noodzakelijk voor het wegjagen van vliegen en andere steekbeesten. Maar ook om signalen af te geven naar soortgenoten mbt de rangorde Couperen is in mijn ogen het verminken van een dier die daar zelf niet om gevraagd heeft..
Hier teken ik ook graag voor. Wij hebben 2 trekpaarden op stal. Moeder en dochter. De moeder is al richting de 20 en heeft dus inderdaad een gecoupeerde staart. Als je ziet hoeveel die staat te stampen ten opzichte van haar dochter (die door staleigenaar zelf gefokt is en dus niet gecoupeerd) zie je wel hoeveel die diertjes hun staart nodig hebben.
Bij mijn eigen pony is ooit de staart tot aan de staartwortel afgeknipt. Dan hebben ze meer over maar nog steeds te weinig.
Elk paard heeft recht op het behoudt van z'n staart of wij dat nou mooi vinden of niet. Wij hoeven niet te leven met de consequenties die dit voort brengt, maar het dier wel degelijk!!
E. van Elten
janouk
Geplaatst: 17-11-09 10:45
Als lid van het KVTH, afdeling haflingers, ben ik ook tegen het couperen van de staarten.
Dit is het ingrepenbesluit van het KVTH. Er wordt binnen het KVTH aangewerkt. Het gaat dan allemaal wel heel langzaam, maar er is een wil bij het bestuur om het couperen te stoppen.
Dit is de eindconclusie uit het ingrepenbesluit januari 2009
Slotwoord Deze notitie wordt aangeboden door de K.V.T.H. aan de Minister van LNV. De K.V.T.H. zal zich inzetten om middels communicatie de fokkers ervan te overtuigen dat het couperen maatschappelijk niet gewenst is. Waarbij de K.V.T.H. een oproep zal doen aan de fokkers om niet meer te couperen. Wij vragen begrip voor een bepaalde geleidelijkheid om voldoende draagvlak te krijgen en daarmee toekomst te scheppen voor het behoud van het mooie Nederlandse Trekpaard! Tot op heden is vooral gekozen om de leden cq. fokkers te voorzien van alle informatie, echter wegens het maatschappelijk belang van het onderwerp is gekozen om de externe communicatie nu sterk uit te breiden, onder meer middels deze notitie. Kortom de K.V.T.H. zal de beschikbare middelen aangrijpen om het ingenomen standpunt uit te dragen.
HorseTopShop
Geplaatst: 14-01-10 12:43
Ik wil dit nog even onder de aandacht brengen.
Er zijn nu bijna 3000 handtekeningen verzameld, maar we hebben er natuurlijk nog veel meer nodig!!!