Eigen paard > elke dag ernaartoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxxkatyxxx

Re: Eigen paard > elke dag ernaartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 20:43

Ja, daarom ben ik ook van een pensionstalling met alleen een baggere buitenbak naar een pensionstalling gegaan die binnenbak, buitenbak, paddok, longeerring alls heeft! ;)

Alleen de weidegang is dan minder, maar hij komt iedere dag paar uurtjes de wei in, kan de hele dag naar uiten kijken als hij wil dus die 'frisse lucht' kan hij de hele dag in snuiven ;)

De pensionstalling met de hele dag wei heeft zooooo'n sterke amoniak geur, is heel slecht voor de luchtwegen van de paardjes ;)

Dus in alle opzichten is deze pensionstallig beter, behalve in de weidegang.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:44

Dan ben je er naar mijn mening op achteruit gegaan

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:44

xxxkatyxxx schreef:
Zo, mensen kunnen hier wel fel reageren zeg! :P
Mening oke, maar aanvallend hoeft nou ookweer niet :n

Ik weet dat het niet ideaal is dat hij niet 24/7 in de wei komt te staan...
Maar dat paard is nu iets heel anders gewend:
5x per week rijden en volgens mij gaat hij bijna nooit in de wei.
(we halen het paard volgende week op)

Dat paard is gelukkig en presteerd goed. Hij is gelukkig met weinig, is niks anders gewend.
Dan is het volgens mij een verbetering als hij straks 4 uurtjes i.p.v 0 op de wei staat.

Dan kan zijn situatie toch niet verslechteren?

LecyTinker: Daar ben ik het ook met je eens, je hoort niemand over die honden ;)

Ik denk wel dat alle opmerkingen met de beste intenties voor het paard zijn geschreven. Het is nou eenmaal zo dat een dier bewegingsmogelijkheden moet hebben. Het kan zijn dat je paardje nu geen vrije bewegingsmogelijkheden heeft, maar dat wil niet zeggen dat dat dan maar inhoud dat hij het niet nodig heeft.
Ik denk dat er in genoeg berichten is aangetoont dat een paard het echt nodig heeft. En het kan nooit slecht zijn om de hbuidige positie van je paard te proberen te verbeteren, ookal heeft je paard eht al perfect. Gewoon het feit dat je je diertje gelukkig wil zien zal je er al toe aanzetten om je best te doen voor een optimale situatie.

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:47

hij staat dan ongeveer 20 uur binnen,. (per dag)
dat is wel heel erg veel
ik zou toch echt opzoek gaan naar een andere stal.
welke stal sta je nu?

xxxkatyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 20:48

waarom is 4 uur niet genoeg?

als hij 4 uur lekker ff uit zn dak kan gaan met de andere paarden dan is hij daarna toch weer moe, en kan hij lekker naar stal, ik snap het punt niet zo.

Wij gaan toch ook niet iedere dag 12 uur door het bos wandelen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:50

xxxkatyxxx schreef:

als hij 4 uur lekker ff uit zn dak kan gaan met de andere paarden dan is hij daarna toch weer moe, en kan hij lekker naar stal, ik snap het punt niet zo.

Omdat een paard gebouwd is om 16 tot 18 uur per dag te lopen en te bewegen. Op stal kan hij niet lopen, in de meeste stallen kan een paard zich net omdraaien. Dat is het probleem.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:51

Ik vind ook dat je erop achteruit bent gegaan. Gewoon de stal schoonhouden bij die andere stalling en zorgen voor voldoende ventilatie (lekker de deur open). Jou paard maakt het echt geen zak uit of er een mooie binnenbak, longeercirkel en wasplaats is, die wil gewoon lekker paard zijn.

Ik rij mijn paard ook in een crappy buitenbak met een slechte bodem. In de zomer kunnen we nog op de wei rijden, in de winter gaat dat niet. Als de bak echt te slecht is, dan gaan we naar het bos. Toch kan ik mijn paard ook met een slechte bodem nog goed trainen; ze zijn van zadelmak naar M/Z-niveau gegaan in 2 jaar tijd, ondanks de slechte bodem, de wisselende weersomstandigheden en de daardoor wankele motivatie om te rijden. Ik heb hiervoor gekozen omdat mijn paard zo gelukkiger is en omdat hij zo gelukkig is, werkt hij harder.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:54

Moontje1991 schreef:
Dus ik moet me inhouden vindt jij?
EN niet zeggen wat ik ervan vindt?
Ik breng het zo subtiel mogelijk.
Dus nog vriendelijker zou betekenen dat ik mijn mening niet mag geven.

Ik weet best dat het op veel stallen er zo aan toe gaat heb op veel stallen stage gelopen waar als ik op de eerste dag vroeg of die paarden niet naar de wei moesten ik werdt uitgescholden of ik soms gestoord was en dat achterlijk was want een paard hoort niet op de wei een paard hoort op stal want op de wei kunnen ze rennen en spelen en dat mag niet!

Zo raar als je je kind 20 uur per dag in de wc opsluit ben je een mishandelaar en mag je de bajes in maar als je je paard 20 uur per dag op stal zet vinden mensen dat dood normaal!
Ben ik nou zo dom dat ik het verschil niet zie of jullie zo dom dat jullie de overeenkomst niet zien?

nee ik vind dat het subtieler kan, iemand zeggen dat ie aan zijn hoofd moet voelen is niet subtiel :n

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:56

ik snap echt niet dat je dan een paard neemt, sorry dat ik het zeg hoor. Ik heb niet eens een eigen en ben er ook elke ochtend en avond. Ik regel dat gewoon rondom mijn werk, zodat die lieve beestjes maar naar buiten kunnen. Ik voel me zelfs schuldig als ze op bepaalde dagen pas om 10 uur naar buiten komen ipv 7a 8 uur.

Echt, 20 uur per dag binnen staan kán gewoon niet. Jij zit toch ook niet verplicht 20 uur per dag graag binnen?

Neem dan op zijn minst een bijrijder die er wél tijd voor heeft..

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:57

gaat niet op het rijden gaat er om dat je paard idd ook lekker ze benen kan strekken en lekker met ze vriendjes buiten kan spelen.die van mij staat het hele jaar van 7 tot 18:00 buiten lekker spelen in de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:58

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

xxxkatyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 20:58

Vjestagirl schreef:
xxxkatyxxx schreef:

Omdat een paard gebouwd is om 16 tot 18 uur per dag te lopen en te bewegen. Op stal kan hij niet lopen, in de meeste stallen kan een paard zich net omdraaien. Dat is het probleem.

ja, zo waren ze vroeger gebouwd, omdat dat hun leven was, maar paarden staan vaak binnen. Dus dan past dat lichaam zich eraan aan.
Lijkt mij.

4 uur per dag is beter dan niks...

Alicia2u: Volgens mij verschilt het heel erg per paard ;)
Als dit paard meer weide had gewild, dan denkt ik dat de vorige eigenaar dat allang gemerkt had kwa prestaties?
Toch heeft het paard Nederlandse titels gewonnen dus ik denk echt niet dat het erg is.

Verder vind ik niet dat ik erop achteruit ben gegaan.
In de winter als het gevroren heeft, kan ik mijn buitenbak van de vorige pensionstalling niet gebruiken, dan kan het zo gebeuren dat ik soms 2 weken niet kan rijden. (op de weg kan ook niet: bevroren weg dek, en het bos kan ook niet want is 1.5 uur stappen)

En bij die nieuwe pensionstalling kan ik hoe dan ook rijden, en dat vind ik belangrijk.
Want hij kan dan wel op een pensionsalling staan waar ze in de zomermaanden lekker lang naar buiten gaan, maar als de wei bevroren is dan gaan ze echt niet naar buiten, en als ik dan ook nog niet kan rijden, staan ze dus écht 2 weken doodstil in die stal en daar ben ik écht op tegen! :(

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:59

Paarden zijn gemaakt om 16-18 uur per dag te lopen met af en toe een korte sprint. Tijdens dat lopen neemt het paard vele kleine beetjes voeding op.
Als je je paard die mate van beweging en voedselopname ontneemt krijg je ontzettend veel fysieke en mentale problemen. Zo wordt de doorbloeding in de ledematen minder, waardoor stalbenen ontstaan, de hoeven worden zwakker, er is meer kans op peesblessures omdat de doorbloeding slecht is en de pezen onvoldoende in beweging zijn. Door de kleine ruimte in de meeste stallen kunnen paarden ook rugproblemen krijgen, omdat ze niet goed kunnen gaan liggen en omdraaien. Ook wordt de kans op koliek groter, met name in combinatie met de standaard voermethode:
De standaard '3 keer per dag voeren' is niet voldoende voor een paard. Het spijsverteringsgestel is erop gebouwd om de hele dag kleine beetjes te verwerken. Gebeurt dat niet, dan wordt het maagzuur niet verdund door speeksel wat het paard normaal gesproken met het kauwen van voedsel aanmaakt. Hierdoor gaat het maagzuur branden. Paarden proberen dan toch vaak speeksel aan te maken, ookal is er niets te eten en gaan dan vaak kribbebijten, hout eten of luchtzuigen. Dit leidt uiteindelijk tot maagzweren en kan zelfs fataal zijn, om maar niet te zwijgen over een groot risico op stalondeugden.
Een tweede risico met betrekking tot de spijsvertering bij onvoldoende aanvoer van voedsel is dat de darmen van het paard op sommige plaatsen leeg raken. Hierdoor is de buikholte niet meer optimaal gevuld en wordt de kans op koliek groter. Het paard kan gemakkelijk een slag in de darm krijgen en daardoor overlijden.

Dit is nog maar een kleine greep uit de kwaden die komen van te lang oop stal staan, om maar niet te spreken van gebrekkig sociaal contact en andere mentale stress die voortkomt uit het langdurig op stal staan.

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:00

2 tot 4 uur per dag naar buiten vind ik al heel wat tegenwoordig (dit is alleen in de winter neem ik aan?)
Lijkt mij niet zo erg, maar daar zijn de meningen duidelijk over verdeeld 8-)

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:01

der zijn altijd wel oplossingen voor te verzinnen ik rij in een buitenbak waar ik vorig jaar gewoon de hele winter in heb kunnen rijden en heb kunnen longeren.ik vind het belangrijk dat me paardjes lekker buiten kunnen lopen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:02

Paarden zijn juist gefokt op die biomechanica. Het spijsverteringsgestel en basis biomechanica van het paard is echt niet veranderd in die paar duizend jaar dat we ze hebben gedomesticeerd. Lees eens een goed boek over hoe een paard nu eigenlijk in elkaar zit en dan snap je wat ik bedoel.
De sportpaarden van tegenwoordig hebben misschien hoger aangezette halzen en langere benen, maar aan de binnenkant is het nog altijd hetzelfde als van een oerpaard!

xxxkatyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 21:05

Jullie hebben gelijk :)
Ik zal eens kijken wat voorn stallen hier verder nog in de buurt liggen ;)

Weidegang is idd wel belangrijk :)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:08

Het hoeft niet eens een echte wei te zijn: een paddock met onbeperkt ruwvoer en andere paarden is ook al heel goed. Of, zoals ik al eerder aangaf, een grote stal met groepshuisvesting. Als je je een beetje verdiept in de behoeften van het paard, zul je ontdekken dat er nog heel veel mogelijkheden zijn buiten alleen weidegang die ook acceptabel zijn.

Ik vind het super dat je een andere oplossing zoekt! Ik ben erg benieuwd naar een foto van je paard op z'n nieuwe plekje. Tegen die tijd moet je me maar een pbtje sturen ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:11

ik ga elke dag. soms zelfs 2x.
moet ook wel want ik sta op een kleine stal die draait op onszelf zegmaar. we moeten dus zelf alles inkopen voeren mesten buiten zetten etc.
met een andere klant daar werk ik een beetje samen. dus de 1 voert sochtends en zet buiten. de andere haalt binnen en voert weer zegmaar. er komt minimaal 3x per dag iemand langs. soms 4x en soms 2x.

ben zelf wel tevreden met deze regeling! geeft me een gerust gevoel. we hebben iedere dag contact dmv een belletje/smsje.
mijn pony is er heerlijk op vooruit gegaan

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:26

Fijn dat je zo snel van gedachten bent veranderd ;)

Wees je er ajb van bewust dat een paard veeel meer dan 4 uur behoefte heeft om vrij rond te kunnen lopen met een ander paardje....

En ja, elke dag wacht je paardje op jou!
Zoek anders een verzorgster voor de dagen dat jij niet kan

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:38

Ik ga iedere dag 's avonds naar mijn paarden, en 's morgens voedert mijn gepensioneerde stiefvader ze.
Paarden komen van 21u00 's avonds op stal en 's morgens rond 07u30 er terug uit.
Dan geeft mijn stiefvader voordroog, breekt het ijs in het water indien nodig en 's avonds mest ik de stallen, geef water bij zowel buiten als binnen en voeder hun nogmaals.
Ze hebben steeds beschikking over hooi, dat voeder ik onbeperkt.
Enigste reden waarom ik mijn paarden 's nachts binnen hou, is omdat ik een té zware merrie heb, maar ik kan haar ook niet belasten met werk vanwege beenprobleem.
Is dus dringend nodig dat zij afvalt, en omdat ze alleen op stal de boel zou afbreken, zet ik mijn andere ruin ernaast (kunnen elkaar zien, ruiken, voelen, zit maar een half tussenschot in de stallen)

RheaNisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:15

Kan je inderdaad niet iets regelen voor je paard qua losgooiregeling? Of is dat daar niet..Of wellicht een leuk iemand van de stal, die tijd over heeft om jou paard eventueel buiten te zetten als hij/zij zelf bezig is met zijn/haar paard..Zodat je paard toch wat meer beweging krijgt..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:18

Ik ga zelf 5/6 keer per week naar mijn paard.
Mijn paard staat vanaf half nov tot denk begin maart snachts op stal. (paarden gaan tegen 6 uur naar binnen en smorgen half 8 naar buiten) De rest van het jaar mag ze lekker 24/7 buiten staan!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:34

Ik ga ook 4 keer per week naar mijn paard, en als ik een keer extra kan ga ik natuurlijk ook. Ik werk fulltime, studie, huishouden etc, dus het is voor mij gewoon niet anders.

Daarintegen staan mijn paarden op een stal waar ze minimaal van 10 tot 4 buitenlopen, en dat is op de slechtste dagen van het jaar (sneeuw, veel regen etc) op de mooiere dagen is het vaak van 9 tot 6 ofzo...
Verder staan ze op stro, dus hebben ook altijd wat te knabbelen als ze op stal staan. Dat vind ik ook niet geheel onbelangrijk.

Ik heb voorheen ook op een stal gestaan waar ze maar 2 uurtjes buiten kwam en dat was echt te weinig voor mijn jonge pony.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:51

Ik hoef ook niet elke dag naar mijn paard maar hij staat dan wel verder gewoon de hele dag buiten,
Ben benieuwd of je nog wat hebt kunnen vinden :D!