Jen Greve in Bit: Paard beter 24 uur in stal dan er even uit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:00

Lastig. Aan de ene kant heeft de man iets (ook met het oog op blessure's etc, als paard bijv. nooit buitenkomt en ineens wel) maar aan de andere kant gun je het je paard niet op hele tijd op stal te staan maar die 5min. maken ook weinig verschil maar het is iig wel weer wat :+

Apple schreef:
Ik zou zeker kiezen voor 'even uit stal' ipv maar laten staan. En dan niet 5 minuten, maar minimaal een half uur als het niet anders kan.

En als ik zelf niet zo kunnen komen of vanwege overmacht oid dan zou ik kijken of ik de hulptroepen zou kunnen inschakelen.

Dat laatste zou ik ook doen :j Maar gelukkig hoef ik dat nooit en komt mijn paard een ruime tijd buiten.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:00

Apple schreef:
Ik zou zeker kiezen voor 'even uit stal' ipv maar laten staan. En dan niet 5 minuten, maar minimaal een half uur als het niet anders kan.

En als ik zelf niet zo kunnen komen of vanwege overmacht oid dan zou ik kijken of ik de hulptroepen zou kunnen inschakelen.

_/-\o_ Dat vind ik ook!!

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:06

Ach ja Greve kennende is dit wel een uitspraak van hem
Gelukkig denken andere mensen er anders over.

Paard heeft beweging er ruimte nodig, niet 5 minuten zo lang als mogelijk is.
En fijn dat mensen hier tenminste goed met paarden omgaan :)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:07

Ik kan me ook niet écht indenken dat er stallingen zijn waar paarden maar 5min. naar buiten mogen :Z
Of denk ik nu dom? :+

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 19:08

voor de meelezers; ik zal morgen het stuk inscannen.

@ Arabesk, ik stond dus ook echt te kijken van het stuk.
Behalve dan dat ik het warrig geschreven vond (geen echte liijn in het verhaal) vond ik hem heel erg kort door de bocht en erg simpel.

Overigens weet ik natuurlijk verder niets van deze man, wie weet is hij erg goed als DA

@ NHevaD, meer dan genoeg. Vooral hier in de Randstad. Ik heb echt moeite met het vinden van wei in de winter

Om zelf ontopic te blijven;
Volgens mij zijn er net zo veel bokkers vóór het toch even uit de stal al dat er bokkers tegen zijn...

Ben het ook met Apple eens. Misschien zelfs heel even grondwerk. Dan is ie in z'n hoofd ook nog even bezig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:08

Oja ik kan er hier in de buurt wel een paar aanwijzen. Als baasje niet komt, komen ze hooguit in de stapmolen, als ze geluk hebben.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:09

Maar 5 minuten naar buiten mogen door de stalhouder zal ook niet voorkomen :D

Het gaat meer om het baasje dat geen tijd heeft om het paard naar buiten te doen.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:09

Je bent niet dom, maar die stallingen zijn er wel.

Ken een stal waar ze 's winters 5min in de binnenbak los mogen (en daar moet je dan nog voor betalen). Er zijn buiten nog wel paddockjes, maar als het heeft gesneeuwd & gevroren is het spiegelglad om daar te komen.

Apple

Re: Jen Greve in Bit: Paard beter 24 uur in stal dan er even uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:10

Plaisier, maar dan kunnen de eigenaren toch nog gewoon gaan rijden/wandelen aan de hand? Dat zit hem dan toch ook echt bij de eigenaren hoe lang een paard buiten is?

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:11

Hier verder op is er een manege waar het helaas nog heel normaal is dat de paarden alleen een stal uit komen om een uurtje te rijden.
Ook was het tot 2 jaar geleden ook heel gewoon dat de paarden op 1ste kerstdag,paasdag en pinsterdag niet uit hun stal kwamen.
De manege was dan dicht er werd wel opgestrooid en gevoerd en dat was het dan voor die paarden :(

edit:typo
Laatst bijgewerkt door ESSIE70 op 16-10-09 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Valliej15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:14

als je dan een paard hebt , doe er wat mee , anders verkoop hem of zoek een leuke verzorger(ster) voor hem/haar er zijn genoeg kids die het willen !!

als je er dan geen tijd voor hebt en hem een tijd op stal laat staan , heb je er na een tijdje nog een probleem mee , dan heeft het paard stalbenen , dan ben je nog verder van huis ,want dan hebben ze echt ALLE aandacht nodig .

Dus het is onzin dat je hem op stal moet laten staan !
zet m dan 24/7 op een leuke weide met een paar andere paarden en doe hem een goeie outdoor deken op !
dat overleven ze wel !

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:14

Ach zo is 't volgens mij ook best lang geweest bij een manege waar ik reed en binnenkort in de winter weer wil rijden ivm. de binnenbak.
Daar kwamen ze ook niet veel buiten..... wacht, ze kwamen wél buiten, maar stonden merendeel te stinken in hun wc (eigenlijk is het een
wc en woonkamer in 1!)

Tsja het is sneu, eigenaren die weten dat hun paard zoiets te wachten staat moeten MINSTENS lekker kunnen wandelen of rijden en elke dag
voldoende tijd in hun knollie steken. Kan dat niet? Verkopen!

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:18

Apple schreef:
Plaisier, maar dan kunnen de eigenaren toch nog gewoon gaan rijden/wandelen aan de hand? Dat zit hem dan toch ook echt bij de eigenaren hoe lang een paard buiten is?

Is het ook :j Maar 5min. binnenbak is wel weinig, kan het me wel voorstellen, omdat anders de bodem weer naar zijn grootje kan gaan.

Maar kan me ook goed voorstellen dat je niet met paard over het gladde terrein gaat om hem in een harde ongelijke paddock te zetten/te wandelen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:19

Ik heb ooit een paard met een gebroken hoefbeen gehad en dan ontkom je niet aan boxrust. Dat ene rondje dat ie mocht stappen, daar werd ie alleen maar gekker van. Dat maakte het alleen maar nog veel erger.
In zulke gevallen doe je ze meer plezier door ze bijv. in een loopbox met veel afleiding en contact met anderen en heel veel hooi te plaatsen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 00:00

zodiacje schreef:
blij dat de meeste lezers mijn vraag nu door hebben, haha! :=

Mooi voorbeeld Anneliedj! En wat goed dat hij toch nog heeft geluisterd!

Ik blijf echter twijfelen, voor de spieren is het misschien niet goed. Maar het lijkt mij dan toch wel zo fijjn als je paardje in ieder geval nog even iets van zijn energie kwijt kan. Al zou dat natuurlijk nooit voldoende zijn...

Doel je nu op mijn reactie daarvoor? Dat ging specifiek over paarden met blessure's die dus niet meer mogen doen dan stappen.

Die laatste regel bij dat voorbeeld was meer sarcastisch bedoeld omdat die paarden hem dus meesleurden richting weiland en hij aan half uur aan het martelen was om ze die 20m van weiland naar stal te krijgen.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 17-10-09 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 00:06

een paard hoort buiten, geen tijd en/of juiste ruimte=geen paard. Vind de opmerking (waar ik me tijdens het lezen van Bit al aardig aan stoorde) echt misplaatst. Oftewel hoe "dommer" je een dier houdt, hoe minder erg voor het beestje het is.....vergeet hierbij alleen 1 ding; een dier kan zijn natuur niet kan ontkennen...dat kunnen alleen mensen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 00:09

Wat ik wel even kwijt wil is dat de manier waarop het geschreven is en vooral wat er niet geschreven wordt te wijten is aan de journalist en niet aan Jan Greve.
Het kan dus best dat hij het in een heel andere context gezegd heeft maar dat de schrijver enkel die regel eruit gepikt heeft omdat die opviel. Daarnaast ligt het 'warrig geschreven' volledig aan de schrijver en heeft niets te maken met wat Jan wel en niet gezegd heeft.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 00:18

zodiacje schreef:
Ik heb het stuk dus wel gelezen. Naar mijn mening waren het vooral flarden van een gesprek. Er zat geen echt lijn in.
Mijn geciteerde zin zei hij na een stuk over het feit dat paarden gewoonte dieren zijn. Als je ze twee keer om drie uur 's-nachts voert dan maken ze je de derde nacht wakker. Als ze eenmaal binnen staan kan je ze dus beter laten staan volgens hem.

Ik wil ook echt geen discussie starten over het wel of niet binnen houden van je paard en waarom weidegang beter is!!

De discussie die ik hoopte te starten is; als je paard dan toch op stal staat, en je gaat niet uitgebreid met hem aan de slag, kan je hem dan beter laten staan, of er toch even uit halen.

Die discussie heb ik niet eerder gelezen of anders kennelijk gemist.

In dat geval zal het dier er dan toch aan wennen en er een gewoonte van maken om 23 uur en 50 minuten op stal te staan?

Ik heb het artikel niet gelzen.
Dus moet maar niet oordelen denk ik.

Gelukkig staat mijn paardje lekker de hele dag op de weide!!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 21:13

Spiertechnisch gezien heeft hij gelijk, 5 minuten spetteren in de bak en dan weer op stal is redelijk vreselijk natuurlijk.
Persoonlijk vind ik dat iedereen die hier vrijwillig aan meewerkt (paard zo lang op stal) geen paard verdient, maar goed, daar ging de discussie niet over ;)
MIjn ervaring met paarden met zware blessures is dat ze na een a twee weken boxrust een soort gelatenheid over zich krijgen en dan redelijk goed te hanteren zijn inde box, beter dan wanneer ze toch nog even aan de hand mogen stappen. Maar ik vind het in en in triest hoor als er zo'n geval op stal staat.
Die van mij staan 24/7 in de paddock / inloopstal. EN dan zitten ze nog te zeuren of ze op de wei mogen, als ze dan in de wei komen zijn ze helemaal uitgelaten en vrolijk. Terwijl ze al de hele dag kunnen rondlopen. Verwende nesten zijn het :+ :o

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 12:50

sorry dames, heb een half uur lang ruzie gehad met de scanner. Had ik m eindelijk gescand, kreeg ik m niet op de site. Heb de scanner dus laten winnen en het opgegeven :\

ingezutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 13:20

als je een paard hebt zorg je er toch voor dat ie elke dag lekker buiten komt en dat er ook gereden of gelongeerd wordt?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 14:03

Verplaatst van BEH naar PP.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 14:04

zodiacje schreef:
sorry dames, heb een half uur lang ruzie gehad met de scanner. Had ik m eindelijk gescand, kreeg ik m niet op de site. Heb de scanner dus laten winnen en het opgegeven :\

Jammer!

ingezutphen schreef:
als je een paard hebt zorg je er toch voor dat ie elke dag lekker buiten komt en dat er ook gereden of gelongeerd wordt?

Rijden/longeren elke dag lijkt me niet echt noodzakelijk, als paard maar lekker buiten komt (langer dan 5 min.) :)

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:15

Heb het artikel gelezen, erg onsamenhangend geschreven.
Iedereen zou zijn paard de mogelijkheid moeten bieden om dagelijks een aantal uren naar buiten te kunnen.
Geen excuus mogelijk, naar mijn idee :n

Voor de mensen die hun paarden nog wel 24 uur op stal houden deel ik zijn mening dat het slecht is om ze er slechts 5 min. uit te halen. Paard gaat ongetwijfeld helemaal uit z'n dak waardoor er een grote kans is op verwondingen en blessures.

Ik denk dat Jan Greve bedoeld dat hij het niet eens is met deze wijze van houden en hij het ook liever anders ziet.

LiefMeisje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:18

Ik vind het zoiezo stom want als je er toch geen tijd voor hebt waarom heb je dan een paard?
Maar ALS iemand er geen tijd voor zou hebben zou ik beter het paard buiten zetten,
het paard kan nog comminiceren met andere paarden.