Hoe ik Pompidou aantrof in haar weiland...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 17:05

Bovendien zijn er ook mensen die in de winter graag doortrainen en hun paard liever niet een uurtje of zes zeiknat laten staan....

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 19:58

Ik heb mijn vorige paard ook 24/7 buiten gehad van mei tot oktober.. eigenlijk ook nav een peesblessure..
Hij had namelijk ook nog eens de gewoonte om als hij vanuit stal op het land werd gezet, enorm te gaan rennen, en dat deed hij dus niet als hij dag en nacht buiten stond, alleen hij vond het wel zalig, en is aardig winterhard geworden daardoor.
Ik denk ook dat als je een paard wat harder wilt laten worden je dit niet van de 1 op de andere dag kan doen.
Toen die van mij dus voor het eerst s'nachts buiten moest had hij ook een deken op, een Bucas, met bilkoorden (vond ik dus wel prettig tegen het opwaaien) alleen heb ik nooit problemen met dekens gehad in het land.
Verder vind ik persoonlijk het wel goed om ze dag en nacht buiten te hebben met zulke blessures maar niet ieder paard is hetzelfde en als jij en je paard het fijner vinden als ze s'nachts binnenstaat moet je dat gewoon doen!
Je kan altijd kijken of het wel gaat als het wat beter weer is Knipoog

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 20:22

Ik heb een Haflinger, een paard dat dicht bij de natuur staat dus, en die staat met slecht weer ook met een regendeken op. Overigens ook een HH, lekt absoluut niet door, terwijl ze hem al aardig wat op heeft gehad.
Verder heeft ze vorig jaar dag en nacht buiten gestaan, maar voor mij hoeft het ook niet meer. Behalve de problemen met bezweette paarden die buiten de nacht in gaan en wakker liggen met noodweer, ben ik heel bang dat ze weer in de sloot terecht komt. De laatste nacht buiten is ze 's morgens in de sloot gevonden, waar ze waarschijnlijk al een paar uur in lag. Goed afgelopen, maar mijn stoere Haf gaat 's nachts gewoon op stal.

meizzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 20:32

Zo erg.. als mij dat zou gebeuren zo ik hard gaan gillen denk ik Verward Verward

Liesje4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 21:35

Als we het deken op af verhaal nou even laten voor wat het is, daar worden we het toch nooit over eens. De een heeft z'n paard het hele jaar door met dek staan, de een alleen in de winter, de ander weer wat langer. So what? Denk niet dat er ook maar een 'deken-fanaat' z'n deken af gaat halen, of een 'anti-deken' persoon z'n paard een dek op gaat doen.

Balen Anneke, Pom heeft ook altijd wat he... Ach gut
Ben trouwens wel ff nieuwsgierig welke da je nu hebt Haha! (mag ook via pb hoor)

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 08:38

Idd, niet elk paard is hetzelfde, en elk paard is op een andere manier opgevoed.
De een is het gewend veel buiten te staan, en is een stuk 'harder'.
Maar zoeen als Pompidou is echt niets gewend, en komt echt tot rust in haar stal, daar voelt ze zich fijn.

Ook vind ik dat het er vanaf hangt waar je woont, en op wat voor land je paard staat.
Ik woon vlak aan de kust, het kan hier behoorlijk pittig waaien. Zoals dus de laatste aantal dagen. Ook heeft het hier echt veél geregend en staan de paarden op een heel groot en heel open weiland, dus ze staan er volop in.
Nou een paard als Pompidou, die is daar niet tegenop gewassen.

Ook speelt het mee of je het hele jaar doortraint en hoe je je paard gehouden hebt in de winter. Als je fanatiek rijdt, naar concours gaat etc. houdt je je paard vaak het liefst zo kort mogelijk in de vacht.
Dan kun je niet van zo'n paard verwachten dat ie zich opeens moet kunnen redden in dit rotweer.
Pompidou heb ik ook heel kort in haar vacht gehouden (wat makkelijk is want ze maakt echt amper vacht aan, ik hoef haar ook nooit te scheren), en heeft eigenlijk altijd op stal gestaan.

Dus wat dat betreft is een deken bij haar echt geen overbodige luxe hoor.
Want bij de rest van de paarden, wat bestaat uit Shire's, een haflinger en shetlanders, staan dag en nacht zonder deken buiten.
Wat perfect gaat.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 12:22

het heeft helemaal niets met het ras te maken maar met de manier van hoe het dier gehouden word
een paard wat flink gereden word in de winter zal je snel een deken op doen want met een dikke wintervacht ben weet ik het hoelang bezig met het uitstappen en afkoelen en opdrogen van je paard
dan is het voor het paard gezonder om hen dun in de vacht te houden zodat hij mionder zweet en sneller droog is dan dat ie met een dikke zeiknatte vacht staat te koukleumen, wat dus weer slecht voor de spieren is en waardoor het dier verkouden kan worden
maar als je hem buiten heb staan onder een deken zou ik kiezen voor een goede bewezen deken die misschien wel 3 of 4 keer zoveel kost dan de goedkope deken , maar wel zeker weten waterdicht is en niet schuift

ik ben er abso.luut voor om een paard onder de dekens vandaan te houden
maar als de omstandigheden(gebruiksdoel, manier van trainen huisvesting, etc)een wintervacht niet praktisch en slecht voor het gestel van het dier maken doe dan alsjeblieft maar een deken

en het is nu eenmaal zo als een paard veel onder de dekens heeft gestaan , kun je het beestje niet opeens zonder buiten mikken

maar wel of niet deken op heeft dus geen fluit met het ras te maken, ken zoveel kwpn , volbloed arabieren etc die het hele jaar zonder doen, en dus ook flink buiten lopen, maar het heeft gewoon te maken met het gebruiks doel, training etc en hoe het dier al jaren word gehopuden , waardoor het nu eenmaal "zachter" word, dan de robuust gehouden ras/soortgenoten
enne anneke, succes met pompidou, hopelijk gaat het weer helemaal goedkomen met haar,
volgens mij heeft ze een superbaasje aan je
groetjes sonja

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 19:19

Citaat:
enne anneke, succes met pompidou, hopelijk gaat het weer helemaal goedkomen met haar,
volgens mij heeft ze een superbaasje aan je

Wat lief van je!

Toch wil ik nog eén ding kwijt. Je kwpn-ers en kwpn-ers. Haha!
Pompidou kreeg bij haar vorige baasje nooooit een deken op. Dat vond hij echt onzin.
Ik moest het Pompidou ook echt leren.
Maar ook bij hem maakte ze gewoon nooit een dikke vacht aan, dus stond ze maar op stal.
Ik ben echt van mening dat het wel degelijk uit maakt wat voor ras het is. Maar ook zeker van hoe het dier vanaf begin/ jongs af aan gehouden wordt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 21:51

Ik denk dat het punt van s'nacht wel of niet op de wei, toch meer gaat om de gedachte aan diefstal. Dat je paard niet op het weiland zou willen staan, is volgens mij wel een beetje onzin. Hij weet namelijk best dat hij eten krijgt binnen, tuurlijk wil hij naar binnen, dat zegt niet zoveel... daarbij wil ik nog even opmerken over die dekens; iedereen doet z'n paard een deken op in de winter, zodat hij niet zo zweet, want dan duurt het te lang tot hij weer opdroogt, tenminste dat is de reden waarom ik altijd m'n paard schoor. En dan een zweetdeken op (m'n paard zweet zich echt altijd kapot). Tot iemand me uitlegde hoe idioot dat eigenlijk is... Een zweetdeken transporteert het vocht van binnen de deken naar buiten, een zweetdeken is gemaakt van wol...... de vacht van een schaap.... Als je dit een beetje onderzoekt, blijkt dat een paard z'n vacht precies zo werkt. De haren zorgen ervoor dat het zweet op de vacht ligt, zodat de huid droog blijft. Een beetje idioot dus om z'n vacht eraf te halen en er dan een vacht van een ander dier op te leggen. Het zou ook een beetje raar zijn als een paard er niet tegen zou kunnen om bezweet buiten te staan. Als hij in het wild een sprintje trekt voor een roofdier, ontsnapt, en daardoor helemaal bezweet is...... en dan dood gaat aan een koutje??? evolutie heeft het paard goed uitgerust, en kom dan niet aan met dat gezeur van dat dit bij warmbloeden eruitgefokt zou zijn (zoals ik wel meer van dit soort dingen hoor hier op bokt) duizenden jaren van evolutie worden echt niet uitgewist doordat mensen met paarden gaan fokken, hoor.
Je moet hem natuurlijk niet zomaar buiten zetten, wel opbouwen natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 22:02

Om eerlijk te zijn, zou ik Pompidou snacht gewoon op stal zetten.
dat gedram voor het hek lijkt me ook niet echt goed.

En als je paard weet dat hij echt elke morgen naar buiten mag, valt het gek doen ook vaak wel mee.

Anders zou 1 regen deken voor de nacht voldoende moeten zijn.
En als hij na 1 keer al doorlekt, ging ik meteen terug naar de winkel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 22:24

Jeetje mensen! Waarom denken zoveel mensen het nou toch beter te weten dan zo'n dierenarts??? Zo'n man/vrouw is er toch niet voor niets?! Anneke, wel rot zeg, je paard zo te zien staan!

Trixy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 10:19

parouscha schreef:
Ben het met je eens hoor *LOL*
Mijn paarden staan ook altijd in weer in wind buiten.
Behalve s'winters want dan vertrappen ze het hele land Huilen
Dus maar ze komen bij ons zomers ook nooit binnen, behalve voor het rijden.
Dus vind het ook een beetje raar dat een volbloed niet buiten kan.

Ik ken 2 dravers, van dezelfde fokker. De ene heeft een ontzettend dunne vacht en heeft het bij wijze van spreken onder 2 dekens al koud terwijl de andere bij vorst zonder deken kan staan! Die ene (koukleum) heeft ook veel eerder een dikke vacht terwijl die andere dat (kennelijk) nog niet nodig heeft op dat moment!
Dit even ter illustratie dat paarden echt verschillend zijn, en dat dat los staat van het ras. (kan tenminste)

Trixy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 10:24

Sanne: die theorie dat een paard niet zo snel kou vat is leuk, heb ik ook gehoord. Alleen het staat zo lijnrecht tegenover de "regel" dat je een paard niet nat buiten mag zetten, (zeker niet dampend) dat het toch wel erg raar voelt als ik het wel zou doen. Misschien zou het goed gaan, maar ik durf het risico niet te nemen. Bovendien denk ik dat die wilde paarden een dikkere vetlaag (OP de huid, niet eronder) hebben om ze te beschermen. Dat heeft die van ons nou eenmaal niet (vaak niet als erop gereden wordt tenminste) dus is dan ook weer een factor om rekening mee te houden.

Trixy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 10:34

Cowgirl schreef:
A: waarom staan de haren overeind?

antwoord: omdat zo de warmte vast gehouden wordt.

B: waarom rilt een paard?

antwoord: Om zo zijn eigen lijf warm te houden.

Check: Kijk of de huid niet nat is, als de huid nat is heeft het paard het koud en anders valt het gerust wel mee.

bij slecht weer kun je ze dan beter een goede schuilstal geven dan een dek op.

Voor mijn gevoel is dit wel erg zwart-wit.
Die A en B antwoorden kloppen volgens mij wel, maar volgens mij ben je met B eigenlijk al te laat. Ik bedoel: als ie eenmaal begint te rillen (en hij moet de hele nacht nog door) volgens mij krijgt ie het dan uit zichzelf niet meer warm. Ik denk dat een deken dan wel op zijn plaats is.
En dat van die natte huid... volgens mij kun je die lijn niet zo zwart-wit trekken... Ik denk dat je het per geval moet bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 11:24

Lieve help wat een ellende zeg! Ik hoop voor je dat het snel weer goed komt!

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het ook niet erg handig van je vind om 2 dekens over elkaar om te doen en je paard zonder toezicht in een land te zetten juist vanwege die kans op verschuiven e.d. Als je graag wilt dat je paard met dek het land op gaat koop dat 1 fatsoenlijk dek en dat hoeft echt geen duur merk te zijn.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 11:35

Trixy schreef:
Sanne: die theorie dat een paard niet zo snel kou vat is leuk, heb ik ook gehoord. Alleen het staat zo lijnrecht tegenover de "regel" dat je een paard niet nat buiten mag zetten, (zeker niet dampend) dat het toch wel erg raar voelt als ik het wel zou doen. Misschien zou het goed gaan, maar ik durf het risico niet te nemen. Bovendien denk ik dat die wilde paarden een dikkere vetlaag (OP de huid, niet eronder) hebben om ze te beschermen. Dat heeft die van ons nou eenmaal niet (vaak niet als erop gereden wordt tenminste) dus is dan ook weer een factor om rekening mee te houden.

nee, je hebt gelijk, je moet niet als een gek die vetlaag eraf gaan lopen wassen, maar doe je dat zowieso in de winter??? En daarbij moet je je paard natuurlijk wel goed droogstappen voor de spieren, ik bedoel natuurlijk niet in galop aan komen scheuren en je paard het land in gooien. Uitstappen en droogstappen is zodat de spieren tot rust kunnen komen en niet te snel afkoelen. Daabij laat ik zo'n bezweet paard ook lekker rollen in het zand, zodat het zweet er beter afgaat, de volgende dag is ie weer brandschoon.
maar ik moet wel toegeven dat ik hier ook heel erg moeite mee heb hoor, het is zo moeilijk om hier niet je menselijke gevoelens op los te laten!

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 12:19

Ik heb ook een HH regendeken voor mijn paard (NRPS merrie met redelijk wat Engels volbloed erin, dus niet bepaald koudbloedig). Nou vond ik dat niet een vreselijk goedkope deken en de kwaliteit is ook niet slecht. Je moet onder dat soort dekens alleen geen andere deken doen, want dan gaan ze wel doorlekken, met name bij de boeg.

Ik heb als winterdeken een waterdichte Rambo, ZONDER bilkoorden en die blijft echt super liggen, ook na het rollen. Zo'n deken is echt ideaal voor in de wei, maar voor de tijd van het jaar wel te warm.
Die Rambo is beter dan de HH deken, maar zo'n HH is niet een een of ander derderangs flutdekentje.
Gelukkig was jouw intuitie juist (over dat je eerst langs je paard moest) en is het goed afgelopen. Maar ik denk dat ook voor jouw KWPN-er deze tijd van het jaar een goede regendeken voldoende moet zijn, ook al was het hiervoor een echt stalpaard. Echt koud is het niet meer en het voornaamste is, dat je ervoor zorgt dat ze niet tot haar huid toe nat regent. Paarden kunnen hun temperatuur veel beter regelen dan mensen.

Ik hoop voor je en Pompidou dat die blessure weer helemaal goed komt.