Waarom maar zo weinig mensen een goed zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:04

heb met een verkeerd passend zadel m'n hele pony naar de knoppen gereden |( , en ben toen ik dat hoorde dat dat de oorzaak was best geschrokken.
nu de zadelmaker al een paar x laten komen maar nog steeds geen passend zadel voor mijn haflinger. nu komt hij met een prestige acedemie met een zeer breedde boom. hopen dat dit dan ons beidde lekker zit.

het kost wel wat maar heb nu al zoveel zadels gehad in verschillende merken en prijsklasses wat niet goed lag dat ik niet meer ga kijken naar het prijskaartje.

Chocotof

Re: Waarom maar zo weinig mensen een goed zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:16

Waar ik me veel meer aan stoor zijn mensen die een zadel kopen wat bijvoorbeeld toevallig in de uitverkoop is maar het ze verder niet interesseert of het wel past. Waarschijnlijk onkunde maar veel mensen denken héé, er zit een merkje op dus ik heb een goed zadel en smijten het vervolgens op hun paard.

Ook zijn er volgens mij maar weinig mensen die hun zadel elk jaar door de zadel na laten kijken of het nog wel goed ligt en dat is net zo belangrijk!
Een superduur zadel zou vorig jaar misschien perfect hebben gelegen maar wie zegt dat het nu nog steeds goed ligt?

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 20:35

Ik vind gewoon dat je een zadel moet kopen bij een zadelmaker, of het iig na moet laten kijken! Dan kan deze gelijk kijken of het goed ligt. Ik vind dat je voor een goed passend zadel best wat geld uit mag geven. het is tenslotte wel voor het behoud van de rug van je paard. Ook inderdaad een zadel vaker na laten kijken. De bouw van je pony veranderd ook. Jij blijft toch ook niet je hele leven hetzelfde figuur houden?

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 07:17

Tja, ik zal dan echt wel een pietlut zijn....Ik heb heeel veeel zadels geprobeerd op mijn nieuwe merrie toen ik doorhad dat de Ainsley waar ik mijn vorige paard mee reed echt niet goed paste. UIteindelijk heb ik een tweedehands Passier gekocht, en deze volledige laten aanpassen aan mijn paard, nieuwe vulling etc. Zadel ziet er super uit, is 20-jaar oud, en kan wat mij betreft mijn hele leven nog mee. Echt een fijn zadel. Totale kosten waar 500 euro.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 17:44

Hoi ,

Ik heb ook niet van die dure zadels hoor.
Wel zijn ze nieuw en goed passend.
1 is een dressuurzadel van knight rider 17 inch en boommaat 34 (rode boom) die was 250 euro (kaal)
2 is een veelzijdigheidszadel ook KR 16,5 inch en ook boommt 34 die was 189 euro (kaal)

Het voordeel van deze zadels is dat je een verwisselbare boom hebt en losse boompjes kosten tussen de
10 en 20 euro.

Ben er super tevreden mee :d en mn pony natuurlijk ook ;-)

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:20

wij zijn begonnen op een thorowgood Griffin Selecta, paste mooi op Githa (fjordje), begin dit voorjaar zijn we beginnen merken dat we aan een ander zadeltje nodig waren, we begonnen kleine drukplekjes te vinden (2, miniem, je moet er naar zoeken)

en ik ben ook niet voor duur duur, zou wel graag een WOW hebben maar toen we begonnen waren met zoeken had ik daar nog niet van gehoord (je hebt dat nog niet in België), men vriend was niet voor die super dure zadels, hij vindt dat gewoon veel geld geven voor reclame en de naam (wat niet perse beter is ) en hier in de omstreken zijn de meeste zadelpassers niet zo voor fjorden, ze zullen er dan ook alles aan doen om je een onpassend zadel te verkopen of enkel een superduur

zijn we bij een nieuwe winkel beland, met zadelpasservice en die ging meebrengen wat ze had dat ons interresseerde, vsh zadeltjes en ze heeft ook een springzadeltje meegebracht, we hadden de limiet gelegd op 1000 euro, dat mocht het maximaal kosten (we zijn ook een huisje aan het bouwen)
Het eerste zadeltje dat we gepast hebben was het Combinada zadeltje van Horze, en het lag als gegoten, mooi, ze liep er vrij in, ongedwongen, men vriend (die niet de allerbeste ruiter is, kon opeens netjes blijven zitten in galop, zijn houding was stukken beter, en voor mijn gevoel is het een ware zetel), het andere zadeltje was een spring zadel van het merk Horze, en dat was qwa maten geheel overeenkomstig maar het lag naar geen kanten, pony bokte ernaar, dus wij wisten ook genoeg)

maar we zijn nu dus wel heel gelukkig met ons 800 euro gekost hebbend zadeltje, we hadden vooraf direct gezegd dat we enkel kochten als het zadel super lag, ookal moesten we wachten tot ze andere zadeltjes binnen had, maar we waren heel gelukkig met hetgeen we maar moesten geven voor een goed zittend en zalig zadel

gewoon leren zoeken en soms een beetje geluk hebben

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:28

Met maar 45 euro als budget voor een zadel zou ik eerst maar ff goed doorsparen daar koop je niet eens een fatsoenlijke BBP voor....

Mijn zadel was net zo duur, of goedkoop, net wat je wilt als mijn paard.
Het was zijn eigen zadel waar hij al jaren goed onder liep
Mijn man zei nog moet dat nou zo duur, op internet staan nieuwe voor de helft. ( hij heeft er 0 verstand van hoor, zat op zadelmarkt te kijken, hihi)
Nou JA dus, want ik heb nooit problemen ermee!
Pas nog opgevuld e.d en de zadelmaker taxeerde het duurder als wat ik er 2 jaar terug voor heb betaald!
Goeie deal geweest dus...

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:32

Chocotof schreef:
Ook zijn er volgens mij maar weinig mensen die hun zadel elk jaar door de zadel na laten kijken of het nog wel goed ligt en dat is net zo belangrijk!

Ik heb juist het idee dat iedereen daar tegenwoordig aan doet. Bokt staat vol met mensen die bij elke vervelende pony meteen naar het zadel verwijzen en maar aanraden om het te laten controleren. Overal wordt benadrukt dat een goed passend zadel o zo belangrijk is, en ik lees juist steeds meer over mensen die zadels speciaal aan laten passen. Tegenwoordig moet je zoeken met een vergrootglas als je iemand wilt vinden die nog nooit een zadelmaker bij het paard gehad heeft, lijkt het.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 23:51

Narya schreef:
Chocotof schreef:

Ik heb juist het idee dat iedereen daar tegenwoordig aan doet. Bokt staat vol met mensen die bij elke vervelende pony meteen naar het zadel verwijzen en maar aanraden om het te laten controleren. Overal wordt benadrukt dat een goed passend zadel o zo belangrijk is, en ik lees juist steeds meer over mensen die zadels speciaal aan laten passen. Tegenwoordig moet je zoeken met een vergrootglas als je iemand wilt vinden die nog nooit een zadelmaker bij het paard gehad heeft, lijkt het.

Misschien moeten mensen hier in de omgeving daar eens een voorbeeld aan nemen dan. :=

Ken een paar mensen die geen advies blieven wánt ze hebben een prestige zadel want 4 jaar geleden
is gepast door een zadelmaker dús het ligt goed. Vervolgens hebben ze er dan een zadel wat helemaal mee wipt.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 08:02

Ik kijk eerst hoe de zadel eruit ziet of het wel allemaal mooi is en of het voor mij en het paard lekker is.

Daarnaast kijk ik als eerst of het Dressuur of Spring Zadel is.

Als laast kijk ik dan naar het prijs.

Ben gelukkig niet iemand die van dure merken houd in tegendeel ik haat de dure merken die je geld uitbuitten :+

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:05

En beoordeel je dan zelf of het past of niet? Want IMO kan alleen een zadelmaker dat doen. Ik dacht ook dat mijn oude KN perfect paste tot het arme beest onder de drukplekken zat.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:08

kensha schreef:
Ik kijk eerst hoe de zadel eruit ziet of het wel allemaal mooi is en of het voor mij en het paard lekker is.

Daarnaast kijk ik als eerst of het Dressuur of Spring Zadel is.

Als laast kijk ik dan naar het prijs.

Ben gelukkig niet iemand die van dure merken houd in tegendeel ik haat de dure merken die je geld uitbuitten :+

Ervaring is toch vaak dat goedkoop niet altijd duurkoop is... :o
Gemiddeld moet je toch nemen dat een lederen kwaliteitszadel 1.000-1500 euro kost.
En extra's al snel de zaak duurder maken.

Een zadel zie ik als investering, hoewel perfect op maat mijn inziens geld klopperij is. MAar dat heb ik eerder in dit topic al aangehaald

LadyLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:12

Laat mijn vriendin nou een zadel hebben van €15,- dat goed past :+. Ik ken ook behoorlijk veel mensen die een niet goed passend zadel gebruiken. Voor mijn verzorgpaard heb ik ook een eigen zadel.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:34

Wat voor zadel is dat dan? Ben jaloers, die van mij kostte €1800...

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:34

Helaas heb ik ook erge problemen gehad met mijn JC zadel. Hadden het gekocht, naar proberen bij de zadelmaker. Was opgevuld geweest en had er gelijk geen goed gevoel over. Weer naar de zadelmaker geweest. Nee ik zag het verkeerd en moest gewoon doorrijden en wennen. Eind van het verhaal, zadel was op 1 punt opgevuld en dat gaf een kantelwerking in het zadel. Ander erbij laten komen. Hij kon wel opnieuw worden opgevuld, maar had echt geen vertrouwen meer in dat zadel. Nu heb ik een Kieffer Aachen en die ligt goed. Ook op mijn andere 4-paard. Bij twijfel gaan we naar Tom van de Brink en die is echt behoorlijk kritisch over de ligging van het zadel.

LadyLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:39

Petra_O schreef:
Wat voor zadel is dat dan? Ben jaloers, die van mij kostte €1800...

Is een 2e hands veelzijdigheidszadel van een vrouw die heel snel van veel paardenspullen af moest en ze kreeg die zadels maar niet weg.
Tja, daar heb je dan wel geluk mee als zo'n zadel past. :+

Lilian_AapIe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:40

Ja ik zie inderdaad wel vaak mensen met een zadel waarvan je denkt "mwahh ben blij dat het niet op mijn paard ligt"...of het ligt gewoon beroerd..
Wij hebben ook net zo lang zadels gepast (3 x :o ) totdat het zadel perfect lag en ook lekker zat!!! (paard van mijn zus en moeder)..
Mijn vader was er iets minder blij mee :P :D
Het zadel wat ik zelf heb hadden we al en ligt gelukkig goed... (op vrij veel paarden)...

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:41

Ooh wat ben ik het met dit topic eens. Ik word ziek iedere keer dat ik naar onze ponyclub moet bijna iedereen (lees : 9 op de 10) heeft een verkeerd passend zadel. Op concoursen kan ik vaak huilen als ik sommige zadels zie. Ik wordt niet alleen ziek van de zadelmarkt zadels, maar vooral ook van zogenaamde ''merk'' zadels die gewoon totaal geen kwaliteit kennen zwakke bomen hebben enz. Mensen gaan deze juist vaak kopen omdat ze een merk hebben en komen hier vaak ook bedrogen mee uit. Daarnaast zijn er ook nog zadels die bij mij onder de categorie ''een verhaal appart'' vallen. Zoals de wintec zadels vaak liggen ze niet helemaal goed, maar toch beter als het gemiddelde dan strijk ik maar met mijn hand over mijn hart dat het erger had gekunt.

Ikzelf ben ook niet rijk en je mag het van mij weten ik heb een 30 jaar oude passier liggen voor jonge paarden/pony's te beleren. Daarnaast een 17 jarige Passier voor mijn d-pony en een 4 jaar oud passier springzadel en geen van alle komt boven de €500,- uit, dus absurt duur zijn ze niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:41

Ik vind het voorbeeld van ''breed paard met hoge schoft'' helemaal zo fout nog niet hoor. Ik vermeld er ook bij op welke soort paarden een zadel gelegen heeft en als ik een zadel zoek vermeld ik wat de bouw van mijn paard/ pony is. Als dat overeen komt dan koop ik het zadel, als het niet past gaat het gewoon weer terug. Ik ga bijvoorbeeld geen zadel kopen die op een pony zonder schoft gelegen heeft en daar goed op lag als ik het op een pony met veel/ hoge schoft wil gaan gebruiken.

En ik moet toegeven, ik heb nog nooit een zadelmaker bij mijn paarden gehad maar toch weet ik zeker dat de zadels die ik in gebruik heb ook echt goed passen. Zijn ook diverse truckje's die je bij twijfel kunt toepassen he, en als ik het idee heb dat een zadel na een tijdje niet meer lekker ligt, ik heb er zat liggen dus dan kijk ik gewoon welke op dat moment wel past :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-08-09 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:42

Rixt_HVJ schreef:
waar ik me echt helemaal blauw aan erger is dat mensen allemaal bontjes en gelpads onder hun zadel hebben liggen
in plaats van een goed zadel kopen!! of dat ze die gebruiken omdat het zo leuk staat!!
maar er zijn ook zat mensen die een zadel kopen omdat hij lekker zit (daarbij zeer slechte ervaring met hulzenbos).
denk bij het zadel kopen dus ff niet alleen maar aan jezelf en denk aan je paard en haal er aub een deskunig iemand bij!!

voor de sier oke vind ik ook niet goed

maar stel dat je een goed zadel hebt maar ietsje te ruim is en met een bontje het goed zou passen en het paard er geen last van heeft, dan zou ik toch echt voor het bontje kiezen voor 80 euro dan een compleet nieuw zadel van 2000,-

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:28

Ik wilde absoluut een dressuurzadel. Helaas ben ik zo'n type van 1m50 groot met korte pootjes, dus ik moest op zoek naar eentje met korte zweetbladen. Dan kom je al meteen bij de duurdere merken uit. Uiteindelijk is het een stubben maestoso geworden, die me zo'n 2000€ heeft gekost. Ja het is veel geld, maar nu heb ik ook een zadel dat volledig naar mijn zin is, en waar ik nog vele jaren plezier aan zal beleven.
Ik heb ook het geluk dat dit zo'n zadel blijkt te zijn dat op bijna elk paard past, dus ik kan het ook gebruiken voor een aantal andere pony's die ik rijd :)

Foedji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:31

Zadel voor 45e??? voor je fiets denk ik?

Goed zadel is belangrijk voor zowel je paard als voor jezelf!
En andere mensen naar je zadel laten kijken als je erop zit! Dat het zadel niet kleppert of verschuift. En dan indien nodig aten verstellen.

Maar een zadel van 45 e kan niet goed zijn lijkt mij

fleuroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:56

Mijn vriendin probeert ook een zadel kwijt te raken, meerdere mensen proberen het dan en hij ligt er nu nog omdat hij gewoon bijna niet past bij de kleinere pony's. Dus zeg het maar. De een wel de ander niet.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:53

Het is soms drama met de zadels bij sommige mensen.

Ik ben 2 jaar bezig geweest voor een zadel bij mijn ruin. Die heeft een vrij moeilijke rug en slechte rug waardoor de keus beperkt was. Daarbij heb ik veel lichamelijke beperkingen waardoor ook niet elk zadel voor mij geschikt is. Ten slotte ben ik uitgekomen bij een Hulsebos wel het oudere type maar hij ligt al 2 jaar perfect. Het zadel wordt ook 1x in de 6 maanden gecontroleerd en verschillende zadelmakers zeggen dat die netjes/perfect ligt. Daarbij heb ik wel een springzadel laten aanmeten omdat ik het niet echt meer zag zitten om een zoektocht te gaan doen naar het best passende zadel. Divoza heeft voor mij een Rosner aangemeten en tot nu toe ligt die ook perfect (kan er nog niet lang over oordelen omdat ik hem net 2 maanden heb)

De hulsebos ligt op vrij veel paarden netjes. Ik gebruik hem ook voor mijn pony en die doet het er ook super op.

Wel vind ik dat een redelijk goed zadel wel een prijskaartje heeft.
Mijn hulsebos koste 2de hands 1250 euro en mijn rosner was 800 euro nieuw. Maar de ruggen van mijn paarden zijn iets belangrijker dan een goedkoop zadel

Simone1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:56

Als je op zoek bent naar een zadel voor 45 euro is het waarschijnlijk ook niet zo belangrijk of het werkelijk past, denk ik dan. Arm dier.