Rodeo - dierenkwelling of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Is rodeo dierenmishandeling voor jullie?

Poll eindigt op

Ja, zeker en vast dierenmishandeling! dit moet stoppen
94 (79%)
neutraal
17 (14%)
Nee absoluut niet, ik ben voorstander van rodeo
7 (5%)

Totaal aantal stemmen: 118

Yeyo

Re: Rodeo - dierenkwelling of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 09:41

Roping vind ik ook echt verschrikkelijk, dat mogen ze van mij ook echt afschaffen.

Bronc horse daarentegen vind ik zelf ook nog wel meevallen.
Tuurlijk was ik eerst tegen toen ik alle foute filmpjes zag, maar als je verder kijken en docu's ziet, dan valt het echt reuze mee vind ik. Dat het grotere risico's met zich meebrengt dan bijv. dressuur, lijkt me logisch, maar dat vind ik ook van springen en militairy.

Als die flankriem daarwerkelijk zo strak zit als hier word gesteld, hoe krijgen die gasten dat ding dan met een enkele handbeweging open dan? Ik zie dat toch herhaaldelijk terug in filmpjes.Als dat ding echt zo strak zit, dan heb je echt wel meer kracht nodig om hem eraf te krijgen aangezien hij dan nog strakker moet om hem vervolgens los te krijgen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:59

Je hebt rodeo met 'zadel' = saddle bronc
en je hebt rodeo zonder zadel maar met een handvat = bareback

En Yeyo heeft daar een goed punt, de flankriem wordt trouwens ook maar met 1 hand aangetrokken en er kan echt niet doorgetrokken worden, want ze beginnen pas met aanspannen als de chute al open is & het paard gaat vertrekken. En met 1 klikje is de flankstrip al terug los...

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:04

jeetje dat mensen zoiets gruwelijks kunnen doen !!.
zijn er nog wel normaale mensen op de wereld ??

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:12

mariska32 schreef:
die band is super zacht? vandaar dat ze er op leren bokken. :+

't Idee van bokken naar de band is te vergelijken met schoppen naar een vlieg, de band is om te kriebelen, zit dus vrij los en is om die reden ook relatief makkelijk los te maken.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:57

wat lezen de mensen toch goed. er wordt van alles uitgelegd, en toch blijven de mensen zo kortzichtig.
rodeo in het algemeen is niet dierenmishandeling.. de paarden zijn getraint en worden maar 1 keer op een dag gebruikt. dan nog krijg je zo een reactie als die van kathe_blanco
kennelijk ben ik dus geen normaal mens. ik kijk liever naar een goed georganiseerde rodeo dan naar beginners op een paard die willen galopperen.

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:16

Ik dacht ik reageer er niet eens op.....
Maar je hebt helemaal gelijk hoor, ben zelf ook een beginner geweest daar niet van, maar alles op zijn tijd, dus pas galloperen als ik dat ook kon omdat ik zelf in balans was.
Die beginnende ruiters die bij het galloperen het evenwicht in de mond van het paard zoeken, daar draait mijn maag zich van om :(

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:26

Ik vind de filmpjes afschuwlijk en ik vind het ook 100% dierenkwelling. En dan kun je wel zeggen ga eens in het echt bij een rodeo kijken, maar daar peins ik dus niet over. Zo hou je dat soort dingen alleen maar in stand. Als niemand meer zou gaan kijken (wat helaas nooit zal gebeuren), dan was het snel afgelopen met de rodeo's.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:28

Kirr__ schreef:
En hebben jullie al zo'n flankstrip vast gehad ? Superzacht zijn deze dingen...

Ik ben een complete leek op dit gebied, vandaar mijn vraag. Als de flankstrip zo superzacht en diervriendelijk is, waarom wordt hij dan gebruikt?

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:35

Zoals Authentic zei:
't Idee van bokken naar de band is te vergelijken met schoppen naar een vlieg, de band is om te kriebelen, zit dus vrij los en is om die reden ook relatief makkelijk los te maken.

Ik vind het persoonlijk ook geen dierenmishandeling, en hoop het volgend jaar eens IRL te zien :)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:42

Yeyo schreef:
Die beginnende ruiters die bij het galloperen het evenwicht in de mond van het paard zoeken, daar draait mijn maag zich van om :(

dat bedoel ik.. + het stuiteren op de ruggen.. en schoppen om maar vooruit te blijven gaan of weet ik veel wat ik allemaal al gezien heb.

ik snap dat iedereen de kans moet krijgen om het te leren, maar oef.. soms is het tot zielig aan toe.. en ik vind niet snel iets zielig.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:52

Leentje_ schreef:
Zoals Authentic zei:

Ik vind het persoonlijk ook geen dierenmishandeling, en hoop het volgend jaar eens IRL te zien :)

Ja, ik lees het nu ook, sorry.

Mmmm, mijn paarden bokken eigenlijk nooit naar vliegen....

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:58

Paintless schreef:
Yeyo schreef:

dat bedoel ik.. + het stuiteren op de ruggen.. en schoppen om maar vooruit te blijven gaan of weet ik veel wat ik allemaal al gezien heb.

ik snap dat iedereen de kans moet krijgen om het te leren, maar oef.. soms is het tot zielig aan toe.. en ik vind niet snel iets zielig.

Tuurlijk moet iedereen het leren, maar menige manege gaat imo veel te snel met het beleren van een ruiter, oefen eerst met doorzitten, verlichte zit voor evenwicht, oefen op spierkracht, in een van mijn privelessen mocht ik leren lichtrijden zonder stijgbeugels, daar kweek je wel spieren mee hoor :+

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:06

Diablo schreef:
Leentje_ schreef:
Zoals Authentic zei:

Ja, ik lees het nu ook, sorry.

Mmmm, mijn paarden bokken eigenlijk nooit naar vliegen....

De paarden bokken omdat ze de band af willen, maar niet omdat hij pijn doet, maar wel omdat de lies een gevoelige plaats is. Je kan het ook gewoon met jezelf vergelijken, als iemand je kietelt dan begin je toch ook te spartelen en te lopen en weet ik veel wat totdat de andere persoon stopt met kietelen. Voor paarden net hetzelfde. Als ze de band vast trekken dan is het effect van het kriebelen/kietelen ook gewoon weg, net zoals bij jezelf, als iemand te hard kietelt (te bruut is) dan ga je er ook niet meer van gaan lopen. Daarom dat de band gewoon losjes rond de lies hangt en dus ook zo supersimpel los te maken is.
Als je rodeo dierenmishandeling gaat noemen dan kan je half de paardensport dierenmishandeling noemen, wat je soms allemaal ziet gebeuren met/op/rond paarden, vind ik allemaal veel erger dan een paard dat 8 sec (of minder) bokt.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:11

ja dat heb ik ook wel gedaan toen ik nog engels reed.. nu zit ik eigenlijk alleen maar door, (western)
maar wat ik bedoelde was dat iedereen alles in nederland zo in hokjes wil stoppen. of het is dierenmishandeling, of het is oke.. nooit iets er tussen in.

er zijn rodeo's waar je je vraagtekens bij zet, er zijn ook wedstrijden waar je diezelfde vraagtekens bij kan zetten. er zijn ook rodeo's die goed georganiseerd worden, met voldoende paarden/stieren/geiten/schapen en dan hoeven de dieren maar 1 keer per dag/keer te lopen en is er geen schade betrokken.

ik vind het gaaf om te zien.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:37

Paintless schreef:
ja dat heb ik ook wel gedaan toen ik nog engels reed.. nu zit ik eigenlijk alleen maar door, (western)
maar wat ik bedoelde was dat iedereen alles in nederland zo in hokjes wil stoppen. of het is dierenmishandeling, of het is oke.. nooit iets er tussen in.

er zijn rodeo's waar je je vraagtekens bij zet, er zijn ook wedstrijden waar je diezelfde vraagtekens bij kan zetten. er zijn ook rodeo's die goed georganiseerd worden, met voldoende paarden/stieren/geiten/schapen en dan hoeven de dieren maar 1 keer per dag/keer te lopen en is er geen schade betrokken.

ik vind het gaaf om te zien.

Paintless precies mijn punt. +:)+ En dat baseer ik op een grote rodeo die ik irl heb gezien. Kalfroping vind ik tever gaan, andere aspecten heb ik gemengde gevoelens bij, en weer andere aspecten heel gaaf om te zien.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 17:09

wat lezen de mensen toch goed?
je kan uitleggen tot je een ons weegt,mijn idee blijft het zelfde.......
ik heb een bloedhekel aan rodeo.

wat mij opvalt als iemand zijn/haar tak van de sport wil verdedigen moeten er ineens 100 andere vormen bijgehaald worden die minstens net zo erg of erger zouden zijn....dus geeft het niet.
dressuur is f*ck,de cross nog erger en beginners....laten we daar maar niet over beginnen.
het onderwerp hier is de rodeo,laten we het daar dan ook bij houden.

oh,en aan ieder die het wel mooi vind,prima.
maar mijn menig staat ook,en die veranderd niet.