eigen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_shana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:42

heey

aan je bericht te lezen rij je nog niet lang paard.
dan zou ik als ik jou was het nog even bij de manege paarden houden en eens kijken voor een verzorgpaard.
met een verzorgpaard kun je goed kijken of je het met de tijd aankunt, financieel goed zit en of je er ook echt plezier in hebt.
een paard houden betekend veel tijd erin steken en sommige dingen laten vallen.

zelf rijd ik mijn hele leven al paard, ben ermee opgegroeid, maar heb pas sinds een jaar een eigen paard....mijn opa en oma waren fokkers dus daar heb ik leren rijden, toen ben ik uiteindelijk naar een manege gegaan en kreeg verschillende verzorgpony`s, omdat ik toen op de middelbare zat had ik nog niet veel tijd. mijn laatste verzorgpaard heb ik 2,5 jaar gehad. hier waren op een gegeven moment problemen met die eigenaar en heb ik een eigen paard gekocht, maar ik heb mijn ouders en mijn oom meegenomen naar het paard om te kijken of hij wel geschikt was. hun gaan ook al hun hele leven met paarden om en hebben dus genoeg ervaring. mij werd in eerste instantie gezegt het is een goed paard, heeft goed gangwerk en een goede afstamming...maar ze raadde hem mij af omdat hij zo groot was.
hij is 1.90 schofthoogte dus dat is lastiger te rijden als een normale maat paard.
heb hem toch gekocht en heb hem gestald bij mijn oom omdat die een huis met stallen heeft. dit kost mij dus alleen maar voer en hooi en stro. ik hoef geen stalling en geen weide te betalen.
als je op een manege staat moet je toch wel rekenen op een 250 euro per maand. dan komt nog eens de hoefsmid, de dierenarts wanneer het nodig is, de verzekering, nieuwe spullen en ga zo maar door.
als ik jou was zou ik dus maar eens heel goed nadenken of je je wel al een eigen paard zou kopen als je pas begonnen bent met paardrijden. het is een grote verantwoordelijkheid.

groetjes Shana

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 23:55

Als je pas begonnen lijkt het mij niet verstandig om een eigen paard te kopen.
je hebt zelf geen ervaring genoeg,en dat is wel nodig.
Later als je meer verstand hebt kun je een eigen paardje kopen.
neem dan ook iemand mee die er verstand van heeft.
maak proefritten en ga meerdere keren langs.
als dit paard iets voor jou is .. dan ligt de keus simpel. ,maar denk ook aan stalling,voeding,weidegang.
paarden onderhouden kost veel geld. en paarden nemen ook best veel tijd in beslag.
ben je daar op voorbereid?
maar wat je nu eerst moet doen is... hééél veel ervaring op gaan doen. succes;)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 00:28

Inderdaad, je vermeldde al dat je 'sinds kort' bent begonnen, en dan is het helemaal nog niet verstandig om een eigen paard of pony te kopen. Kijk eerst eens of je ergens een verzorgpony te pakken kan krijgen? Dan pas kan je echt zien of je de verantwoordelijkheid hebt, achteraf kan je nog kijken wat je doet :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:17

@Shana en gorky, Volgens mij hebben jullie het topic niet echt goed doorgelezen. Het is een man van 37 en qua financieën en verantwoordelijkheid zit het wel goed! ;)

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:08

gorky_hvj schreef:
Inderdaad, je vermeldde al dat je 'sinds kort' bent begonnen, en dan is het helemaal nog niet verstandig om een eigen paard of pony te kopen. Kijk eerst eens of je ergens een verzorgpony te pakken kan krijgen? Dan pas kan je echt zien of je de verantwoordelijkheid hebt, achteraf kan je nog kijken wat je doet :)

hoe lang moet je wachten tot je een paard kan kopen dan?

billionache

Re: eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:42

Haha oke dan, sorry had niet echt doorgelezen. Vind het nog steeds maar niets als je nog niet heel erg lang rijd. :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:07

Als ik jou was zou ik eerst een poosje ervaring opdoen op de manege. Daarna kan je evt een verzorg/lease paard zoeken? Dan heb je al wat meer ervaring in de verzorging, en wat er allemaal komt kijken bij een eigen paard.
Want een eigen paard neemt erg veel werk/kosten met zich mee!

Om jou vraag even te beantwoorden: Of je weet dat een paard bij je past: Als het goed is voel je wel een klik met je paardje! :) Je voelt gauw genoeg of het paardje bij je past of niet. Je kan een paar keer gaan kijken/rijden, todat je er zeker van bent dat het paardje bij je past.

Kelly_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:08

vaak is een paard leasen voor een maand wel heel handig.
dan raar je gewend aan elkaar, gedrag, rijden enz.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:41

Ik ben het niet helemaal eens met de mensen die vinden dat je op een manege geen ervaring opdoet. Ik ben begonnen op een manege en heb daar juist in korte tijd heel veel geleerd. Dat verschilt gewoon per manege en instructie. Ik heb van 'mijn' lespaard op de manege veel meer geleerd dan het verzorgpaard wat ik een tijdje heb gehad.

Natuurlijk is een eigen paard hebben heel anders en komt er nog veel meer bij kijken maar als je zorgt dat er genoeg mensen met ervaring om je heen zijn leer je ontzettend snel. Als je er maar voor gaat. En wat rijden betreft is het ook fijn om er iemand bij te hebben die je les geeft of het paard soms voor je kan rijden om te kijken of je goed bezig bent.

Als ik het nu bekijk was ik een paar jaar geleden echt nog een groentje. Nu ben ik mijn eigen 3-jarige aan het inrijden (met begeleiding) en dat gaat zéér voorspoedig. Ze wordt wel een keer in de twee weken gereden door mijn instructrice en gaat binnenkort even in training bij diezelfde instructrice, voor de verfijning.

Het enige wat soms moeilijk kan zijn is de tijd die erin gaat zitten. Maar nogmaals, als je ervaren mensen om je heen hebt en goed contact houdt is er altijd wel wat te regelen als het een keertje niet helemaal lukt. Het heeft voor een 'beginner' een hoop voordelen om het paard op een goede manege/pensionstalling te stallen in het begin. Dat is mijn ervaring.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 08:49

ik zou ook eerst wat meer ervaring opdoen als ik jou was.want ik zie het heel veel om me heen gebeuren,mensen die direkt een paard kopen en na een poosje klikt het niet echt meer en kan het paard weer verkocht worden.ik zal niet alleen op een manege ervaring opdoen maar ook bij pensionstallingen bij je in de buurt,zodat je met allerlei paarden in contact komt want een manegepaard is meestal wel makkelijk in omgang maar bij heel wat paarden zit een gebruiksaanwijziging en dat moet je wel kunnen zien.
ik heb ook 2 paarden maar die hebben allebei echt heel verschillende karakters.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:03

Mijn zus ging ook eerst een paard leasen voor 4 a 5 dagen in de week. Puur om te kijken hoeveel tijd etc erin gaat zitten. Na een half jaar is ze op zoek gegaan naar een eigen paard. Helaas issie alweer ingeslapen omdat ie leukemie kreeg.
Ze is ook niet zo dol op manege-paarden en gaat nu weer een jong paard leasen. Deze was gekocht voor de manege, maar is meer geschikt voor prive-paard.
Succes!!!

danalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:33

Als ik jou was zo ik rustig aan doen, ga eerst lekker rijden op je manege, zo leer je nog veel dingen. En neem een verzorgpony als je het na een aantal jaar nog steeds zo leuk vind. Maar ik zou niet meteen aan een eigen paard beginnen. Een eigen paard is veel verantwoordelijkheid. En die zet je niet zo aan de kant als je ff geen zin heb of als het slecht weer is.

Daar zul je altijd voor moeten zorgen en dan heb ik het nog niet eens over de kwaaltjes die ze kunnen krijgen, waar veel tijd en geld in kan gaan zitten.

Ga eerst lekker genieten op je manege ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:51

Haha een beginner denkt eraan een paard te kopen en heel bokt staat op z'n achterbenen :')

@TS: Ben je al eens (hard) gevallen van een paard? Ik wil niet l*llig overkomen maar zoals je weet kunnen paarden soms een rare beweging maken omdat ze bijvoorbeeld schrikken en je kan hard vallen. In je beginpost zeg je dat je 'rustige' paarden saai vind. Klinkt mij in de oren als iemand die nog niet echt een echte 'rotbok' heeft meegemaakt. Er word niets voor niets gezegd dat je er meteen weer op moet klimmen maar ik ken veel volwassenen die na hun eerste val niet meer zijn teruggekeerd naar de manege ook al zijn ze er meteen weer op geklommen. Simpelweg omdat ze erg geschrokken zijn en ineens paardrijden niet zo leuk meer vinden. De jonge ruitertjes kijken niet zo op van een val van een pony die ff een rodeo houd waar een volwassene U tegen zegt, met volwassenen ligt dat toch iets gecompliceerder omdat zij zich meer bewust zijn van wat de gevolgen kunnen zijn.

Persoonlijk zou ik nog even lekker blijven doorrijden op de manege, desnoods een paar keer per week. Het is al goed dat je aan een leasepaard denkt zodat je lekker de hele week een 'eigen' paard hebt maar toch ook weer niet. Met een leasepaard doe je ook veel ervaring op en je mag er ook meer mee dan met een manegepaard. Bijvoorbeeld buitenritjes maken ed (hoewel ik het niet aanraad om als beginner zonder begeleiding naar buiten te gaan). En je kan ook meteen testen of je het echt wel leuk vind om een paard te hebben. Daarnaast heb je dan ook een betere kans om bij te leren over het gedrag van paarden en de omgang ermee. Leren door schade en schande is natuurlijk mogelijk, maar verre van ideaal want het kan de verstandhouding tussen jou en je paard behoorlijk verstoren. Een eigen paard is echt heel wat anders dan een manegepaard waar je op lest, niet alleen qua rijden maar ook qua karakter. Let erop: Je koopt wel een hoop plezier bij de aanschaf van een paard. Maar je krijgt er nog 1 iets bij, helemaal gratis en voor niets: ZORGEN :D

TeSSa_NiKimA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:31

Hallo, *D
Toen ik een paard ging kopen heb ik een lijstje gemaakt van al mijn "eisen".
Bijv. verkeersmak, trailermak, stokmaat tussen de 1.55 cm -1.65 cm, enz.
Toen ik bij een paard ging kijken heb ik heel het lijstje afgewerkt en extra gekeken naar de gezondheidsverklaring!!!
Ook heb ik proefgereden wat goed ging... :D ...uiteindelijk heb ik hem dan ook genomen.
Let wel goed op dat je zeker weet dat je het wel, het kost veel tijd en geld.
Misschien is een verzorgpaard inderdaad beter om mee te beginnen.
ik heb ook eerst 2 jaar een verzorgpaard gehad.
Succes nog...... 8-)

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 11:39

Kijk eerst of je ergens een paard kan leasen.
Dan heb je vaak alle kosten voor jezelf, maar dan kan je wel zien of je een eigen paard aan kan.

& Als je echt besluit om een eige paard te nemen, kan je hem bijvoorbeeld de eerste 3 maanden op proef nemen zodat je ziet of hij geschikt is en of er een klik tussen jullie is. :)

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:15

Ik snap niet wat er nou zo verkeerd aan is al een beginnede ruiter een eigen paard koopt.

Als zo iemand het financieel goed kan trekken, en zn verstand op de goede plaats heeft zitten en logisch kan na denken dat een paard geen cavia is en samen met een goede instructeur iedere week (misschien meedere malen) aan de slag gaat met het paard. Dan zie ik geen probelemen.
we hebben het hier immers niet over een leuk penny meisje van 12! Als je al wat ouder bent ga je gewoon niet zo snel opzoek naar een verzorgpony

Ik heb het vaker zien gebeuren, mensen die al heel hun leven willen paardrijden maar er nooit aan toe zijn gekomen die dan eindelijk financieel alles op orde hebben beginnen op de manege, maar zich niet thuis voelen in de sfeer / groepslessen (noem maar op) en die zich dan lekker een eigenpaardje kopen en met goede begeleiding aan de slag gaan.

Ik heb er wel wat meer moeite mee al zulke mensen kiezen voor een net 3 jarige,,, maar dan nog heb je ook gevallen waar het goed gaat natuurlijk.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:43

als je zelf 'rustige paarden' maar saai vind, vraag ik me inderdaad af of je ooit op een 'wilder' paard gereden hebt? Niet dat ik l*llig wil overkomen ofzo, maar ik had altijd op de bravere pony's gereden tot ik een leasepony kreeg die net onder het zadel zat. Erg veel gehuild, erg veel erafgevlogen en erg veel pijn gehad. Ik had toen inmiddels 1 jaar rij-ervaring. maar als je nog niet zo fantastisch lang rijd zou ik eerst eens paarden van alle karakters uitproberen voor je een echte keuze maakt.

Wat een eigen paard uitkiezen betreft, heb ik geen idee. Onze fries was van m'n zus en hebben we al van voor mijn geboorte. Onze bwp-merrie was eigenlijk voor mijn vader bestemd, ben haar pas achteraf gaan rijden en hadden meteen een klik. Voor we haar kochten mochten we haar wel eerst een maand bij ons op proef zetten, kijken of ze wel bij ons pastte.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:56

Ik zou zeggen,koop lekker een paard!
Je zal er een paar moeten proberen maar daar leer je heel veel van.
Vrouwen moeten meestal een klik hebben.
Mannen kijken er iets anders tegen aan,beetje zakelijker.
Houd er rekening mee dat het eerste paard wat je koopt mischien niet voor altijd aan je wensen zal blijven voldoen.Je bent tenslotte nog maar net begonnen en over een paar jaar ben je alweer ouder en nog wijzer.... :P
En dat je veeeel tijd aan je paard kwijt bent maar daar kan niemand je voor waarschuwen.Dat is ook iets wat je moet meemaken.
Succes met je beslissing.

romytjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:14

zo als je zegt ik heb zins kort lessen.
dan wil je nu al een eigen pony,
heb je in het verleden ook al gereden?
ik weet niet hoe goed je kan rijden enzo.
maar,
ik rij ook al 8 jaar bij een manege en heb ook nog geen eigen pony.
ik heb bij hele goede vrienden een hele lieve verzorg pony,
en dat kan je natuurlijk ook zoeken.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:28

Op mijn manege leer ik echt ik wel rijden. Nu heb ik een verzorgpony, een pittige arabier en merk dat ik van wat ik heb geleerd nu vaak in praktijk moet brengen. Ga met de manege altijd in een groep naar buiten, maar ga nu ook regelmatig alleen naar buiten en dat is toch ff wat anders, zeker op dit pittige arabiertje. Maar merk wel dat ik een goede basis heb. En niet bang ben.

Enne...ik ken zat mensen die kort rijden en voor een eigen paard gaan, toch raad ik je aan om een half jaar ofzo te leasen.
Greetzzz