Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Paintlinger schreef:Nou ja, laat ik het dan zo zeggen.
Ik ken genoeg profs waar ik mijn paard voor geen goud heen zou brengen....je weet nooit wat er gebeurd als je er niet bij bent......in sommige gevallen lusten de honden er geen brood van.
Cassidy schreef:Er zijn stallen waar je mag kijken terwijl ze je paard beleren en zadelmak maken hoor. Het gebeurt echt niet achter gesloten deuren.
En wat een wantrouwen tegenover de staleigenaren...heb jij je paarden aan huis staan soms? Ben jij de enige die ermee omgaat?
. Ik vertrouw maar enkele mensen rondom mijn paard en gelukkig staan hun paarden ook in 'onze' kudde of in elk geval in de buurt. Ik geef eerlijk toe dat ik nogal kritisch ben.
Twiggy2008 schreef:Het is een geweldige leerzame weg, waarbij je ook veel issues tegen kunt komen, maar als je ze overwint en je ziet hoe je samen gegroeid bent, dat is zo mooi om te ervaren. Maar ik ben het er wel mee eens, dat als je het niet aankunt, zoek dan alsjeblieft kundige hulp!!!!
superwoman schreef:Fouten die je heb gemaakt en moet oplossen?
). Niet dat hij het niet snapte, tuurlijk snapte hij het wel, hij is slim zat
. Maar je moest bij hem altijd even door een bepaald punt heen, dat hij zijn eigen initiatief los kon laten, zich echt aan je overgeven, zodat je samen een team wordt en goed samen kan werken. Toen ik hem net kreeg sloot hij zich eigenlijk helemaal af van de mens die hem wat vroeg tijdens het grondwerk. Nu is hij heel open tijdens het grondwerk, daarin zijn we echt een team geworden. Dat is wat je bij het rijden ook wil van je paard, toch? Ik wel in elk geval en het was keihard werken, maar dan heb je ook wat. Al hoewel we er nog lang niet helemaal zijn, hoor, maar zolang we groeien en vooruit gaan, ben ik supertrots. En wanneer ben je klaar? Nooit toch?
. Ik heb haar helaas nooit gekend, ik ken dit verhaal van meerdere mensen, die haar wel gekend hebben, zowel bij de particulier als bij de manege waar ze later aan verkocht is. Ik vermoed zomaar dat mijn paard zijn sterke, eigengereide karakter van haar geerfd heeft. Ik herken een heleboel van hem in het verhaal van zijn moeder, een Fjord. Toch zeg ik meteen dat al die problemen goed op te lossen zijn en waren. Die van mij had ook geen rem in het begin. Op de grond wel, in het grondwerk ging het prima, maar er op, was ineens weer een ander verhaal.
) rijden. Alleen al omdat ik er het lef niet voor heb.
Precious20 schreef:superwoman schreef:Fouten die je heb gemaakt en moet oplossen?
Waarom is iedereen zo bang om fouten te maken? Uit je fouten leer je imo zovéél!!
Alsof een prof. trainer een welbepaalde situatie niet eens een keertje verkeerd inschat en een foute oplossing kiest? Tuurlijk, door de jarenlange ervaring zal hij dat misstapje wel sneller kunnen corrigeren waardoor er geen blijvende 'schade' is aangericht.
Ik ben van mening dat iedereen wel eens een fout maakt. Het belangrijkste is dan dat je inziet dat het fout was (ook al moet je daarvoor je ego aan de kant zetten) en het fair proberen op te lossen, desnoods met hulp van buitenaf.
) uit de mouw en soms heb je dan echt even hulp van buitenaf nodig. En daar vergissen mensen zich in of ze rommelen te lang door met alle gevolgen van dien...
. Veulens en jonge paarden zijn over het algemeen geen geschikte dieren voor kinderen. Al hoewel ik een goede vriendin heb die het broertje van mijn vroegere New Forest verzorgpony heeft gekocht toen hij 2 jaar was en zij 14 jaar en die heeft ze toch netjes beleerd. En de anderen deden we altijd samen toen (het was een NF fokkerij, waar we vroeger jarenlang rondgelopen hebben
). Dus ergens kan het blijkbaar wel, je hebt dus toch wel weer uitzonderingen........
). Het beleren en alles voelde toch weer heel anders aan dan met andermans paard. Klinkt gek, maar is wel zo. Althans, het is mijn ervaring, laat ik het zo zeggen.....
superwoman schreef:L_ola schreef:Wat fijn is aan jonge dieren, dan praat ik over veulens, is dat je weet dat er niets mee gebeurd is, als het dan fout gaat weet je dat het aan je eigen gelegen heeft.
Meestal bouw je met een paard dat je van jongs af aan hebt een goede band op.
Als je dan met het inrijden goede hulp zoekt, kan er imo weinig fout gaan.
Maar wat heb je gekozen?
Wanneer er iets fout gaat,wat aan jezelf heeft gelegen -> wil dat nog niet zeggen dat je het zelf ook weer kunt oplossen toch?
Ook vraag ik me af in hoeverre je ervaring heb met de band van een veulen of met een ouder paard.
Mijn ervaring is dat het geen bal uit maakt namelijk. Heb 2 veulens gehad - beide nog op stal en meerdere oudere paarden.
Helaas heb ik ook mensen met goede hulp toch vreselijk zien tobben en genoeg grote fouten zien maken die zorgen voor nog meer problemen... de bloed zweet en tranen gevallen, die onnodig waren wanneer ze een ouder paard hadden genomen óf wanneer ze nog eerst meer ervaring hadden opgedaan.
Ik wil niet zeggen dat jij het fout heb, maar zo zijn míjn ervaringen en vraag me dus af welke ervaring jij heb om deze mening te hebben. .
) alles met hem, ik vertrouw hem alleen niet altijd om hem volluit op het strand te laten gaan maar dat lijkt me logisch
. Mijn volgend paard zal ook wel een jong paard zijn maar 1tje met ongeveer hetzelfde karakter als die van mijn huidig paard...
L_ola schreef:Mijn ervaring is dat je 9 van de 10 keer de rotzooi van iemand anders koopt.
)

superwoman schreef:Precious20 schreef:
Waarom is iedereen zo bang om fouten te maken? Uit je fouten leer je imo zovéél!!
Alsof een prof. trainer een welbepaalde situatie niet eens een keertje verkeerd inschat en een foute oplossing kiest? Tuurlijk, door de jarenlange ervaring zal hij dat misstapje wel sneller kunnen corrigeren waardoor er geen blijvende 'schade' is aangericht.
Ik ben van mening dat iedereen wel eens een fout maakt. Het belangrijkste is dan dat je inziet dat het fout was (ook al moet je daarvoor je ego aan de kant zetten) en het fair proberen op te lossen, desnoods met hulp van buitenaf.
Helaas is het wel dat in dit geval het paard die de fouten moet ondergaan!
Aangezien de ruiter veel langzamer leert dan het paard, is de kans veel groter dat de problemen boven het hoofd van de ruiter uitgroeien!
Kans dat het paard daardoor als onhandelbaar bij de slager terecht komt wordt ook steeds groter wanneer de ruiter teveel fouten maakt of 1 te grote fout maakt!
Ik vind dat je een jong paard moet opleiden en het niet andersom moet zijn
. Andante schreef:Ingevuld: ik ken iemand.
Dat ben ik zelf geweest, een net een maand bereden Haflinger merrie van drie gekocht. Wel professioneel laten verder beleren en alles, en op zich was het een goed, wel verwend paard (door mensen opgevoed veulen). Dat kon ik niet hebben, we hebben haar daarna dan ook verkocht.
Daarna heb ik een iets oudere pony gekocht, net zes jaar en L springen. Dat was precies de ervaring die ik nodig had, ze past perfect bij mij.
Ik zou dan ook niet afgaan op ervaring in jaren, maar in het karakter en manier van rijden. Ik was/ben veel te zacht, en vaak ook te angstig om goed door te zetten bij een paard dat over je heen loopt. Rijervaring in jaren helpt natuurlijk wel mee, als je netjes les hebt gehad.