Welke bokers rijden Endurance?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Krab54

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-03 13:17

gerritje schreef:
Hoi Tijn,
jij succes met het vinden van een paardje om te rijden. Ben je van plan om zelf iets te gaan kopen?

Nee. Ik heb de tijd er niet voor en ik wil het in mijn eentje kunnen doen. Ik werk veel 'sochtends en 's avonds, dus heb tussendoor wel tijd, maar niet elke dag!
Om over het geld nog maar even niet te praten...

Dus ik hou het bij een verzorg paardje....

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:34

Ik heb vorig jaar 3 wedstrijden gestart, austerlitz, lage vuursche en katwijk. Ik heb een klein tinkertje. Opzich viel me het resultaat niet tegen, maar toch zijn tiek en ik er NOG niet geschikt voor. Tiek wil namelijk niet alleen zijn. Dat resulteert in stilstaan midden in de wedstrijd, of helemaal over de rooie gaan als ie niet achter een ander paard aan mag. Ook ontspant ie niet als ie alleen is, hij blijft heel alert, onzeker lopen. Gelukkig was zijn hartslag wel steed laag genoeg, maar toch..het zou heel wat lager kunne zijn. In austerlitz viel die heel erg mee, bij lage vuursche ook nog wel daar kreeg ik m alleen niet weg bij de PA en start Bloos, maar vooral katwijk was een ramp. Toen ik op het strand kwam, heb ik daar eerst een kwartier stilstaande oorlog gehad, en ook probeerde die steeds om te draaien als ene paard de andere kant op reed. Toch is dat ook de enig wedstrijd waar hij stukjes zelf helemaal onstpande. Bovendien heb ik thuis geen goede uitrijmogelijkheden om te trainen, en wil tiek dus ook niet graag alleen van stal, dus tja...dat geeft allemaal moeilijkheden. Ook het trailerladen gaat niet altijd feiloos en dat is zacht uitgedrukt. Ook is het zo dat ik ergens nog de droom heb om dressuur te starten maar net financieel niet red om zowel dressuur als endruance te starten....als deze dingen maken dus dat ik dit seizoen nog niet gestart ben, en het ook waarschijnlijk, hoe spijtig ook, nie ga doen.

Ik heb wel een heleboel leuke endurance fotos van mij en tiek, geef maar een brul als je daar interesse in hebt Lachen

Krab54

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-03 14:13

Tiko schreef:
Ik heb wel een heleboel leuke endurance fotos van mij en tiek, geef maar een brul als je daar interesse in hebt Lachen

BRUL!!!!
*LOL* Haha! Schijnheilig

Hey tiko.
Ga je wel eens alleen als je een uitenrit gaat maken?
Misschien is het wat als je een paard keer maar heel kort met hem weg gaat, zodat hij hopelijk dan in de gaten krijgt dat hij altijd weer thuis komt bij zijn vriendjes (heeft hij die?).
Enneh, laat die foto's maar zien. Hoe moet dat eigenlijk???

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:28

[ITP] Endurance katwijk!

En mijn avatar Haha!:D:D Er stonden ook nog een heleboel fotos op de site van manege jonker, van katwijk 2002, ook nog een paar van tiek, maar die doen het op de een of ander manier niet meer Verward

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:30

Tja...alleen een buitenrit maken...heb het vrijdag geprobeerd, was dan ook wel ene hele lange, maar de hele heenweg gelopen, er naast dus 3uur lang!, het bos ingeweest met een ander paard, en vervolgens was hij op de terugweg absurd braaf.

de tienminuutjes stappen doet hij, op een paar gevechtjes na onderweg redelijk braaf, als hij zijn bui heeft. Tis gewoon heel moeilijk, want ik krijg hem echt niet vooruit. Zodra ik er naast loop, is het geen probleem, en loopt ie desnoods mee tot timboektoe...vreemd paard Scheve mond

Krab54

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-03 07:58

Tiko schreef:
[ITP] Endurance katwijk!

En mijn avatar Haha!:D:D Er stonden ook nog een heleboel fotos op de site van manege jonker, van katwijk 2002, ook nog een paar van tiek, maar die doen het op de een of ander manier niet meer Verward

Wow! Wat heb jij een mooi paardje zeg!
Leuk stel!

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 13:23

*tijn*"]
[quote="Tiko schreef:
[ITP] Endurance katwijk!

Wow! Wat heb jij een mooi paardje zeg!
Leuk stel!
[/quote]

Bedankt! Wat een schatje he?!

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 10:17

Hmm, beetje late reactie misschien.. Maar goed, weinig Endurancetopics meer hier, dus ik krik deze even op Bloos

Ik rijd nu 3 jaar Endurance met mijn Dravermerrie Navy, van 10 jaar. (zie foto´s in profiel Knipoog ) Het eerste seizoen was niks, te weinig getraint, te onervaren, te weinig kennis. De eerste wedstrijd zijn we dan ook gediskwalificeerd als gevolg van een te hoge hartslag. De tweede wedstrijd hebben we het daarom erg rustigaan gedaan, net iets té rustig.. Gediskwalificeerd op een te lage snelheid. Daarna hebben we onze eerste rit uitgereden, en daarna nooit meer gediskwalificeerd (ik lieg, in Zelhem vorig ook: we waren hopeloos verdwaald en hadden hierdoor een controlepost gemist). We hebben een hoop op moeten geven, maar we willen nu echt niks and3ers meer.

In Onstwedde 22 (of 21..) juni starten we onze eerste klasse 2 wedstrijd. Dat hadden we al eerder kunnen doen, met haar conditie en snelheid is een klasse 1 gewoon een makkie, wat resulteerde in elke keer bij de prijzen rijden, wat toch een hint is om een stapje hoger aan te kunnen...
Maar goed, ik zou Leersum van het weekend rijden, wat i.v.m de vogelpest niet doorgaat Boos! Behoorlijk balen..

Hoe ik train.. Ik sta áán het bos, ideaal dus. Ik volg een trainingsschema, maar niet zo strikt, we houden er wat speling in..
Op maandag betekend dat Dressuur in de bak, dinsdag een intervalrit in het bos, waar we met name heuvels en mul zand opzoeken.
Woensdag weer Dressuur in de bak, donderdag aan de longeerlijn en vrijdag een rustdag. Zaterdag een stevige rit, veel km´s op tempo rijden en dan zondags een zelf in te vullen dagje Lachen Rustigaan, een staptraining, vrijheidsdressuur..

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 10:23

Ik heb nu laatst een rit gemaakt met Joris van 2,5 uur waarvan veel stap en enkele stukken draf en galop, en hij is helemaal droog gebleven. Goed teken toch? Maar zweten is toch niet het enige signaal dat je paard moe wordt? Ook een versnelde ademhaling en hartslag, of niet? Waar voel ik die hartslag, onder zijn hoofd ofzo? Wat is een intervalrit?

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 11:04

Ik ook graag gaan starten in de endurence met mijn arabiertje. Hoe en wanneer weet ik allemaal nog niet, maar ik denk dat de klasse O moet lukken. Laica heeft een uithoudingsvermogen waar je U tegen zegt Haha!
We rijden nu meestal 1 keer in het bos, een rit van ongeveer 2 uur met veel draf en galop. Meestal 3 keer in de week in de bak een uur rijden en 1x stevig longeren.

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 13:24

Pauline schreef:
Ik heb nu laatst een rit gemaakt met Joris van 2,5 uur waarvan veel stap en enkele stukken draf en galop, en hij is helemaal droog gebleven. Goed teken toch? Maar zweten is toch niet het enige signaal dat je paard moe wordt? Ook een versnelde ademhaling en hartslag, of niet? Waar voel ik die hartslag, onder zijn hoofd ofzo? Wat is een intervalrit?

Er zijn paarden die zelden tot nooit zweten, maar er zijn ook paarden die ondanks een top conditie binnen tien minuten nat zijn. Als je paard weinig zweet, kan dat in de endurance een nadeel zijn, omdat hij zijn warmte niet goed afvoert. Electrolyten kunnen helpen om de zweet productie, en daardoor de warmte afvoer te vergroten....

Wel is het zo, dat als je paard vroeger bij deze inspanning WEL meer zweette, dat zijn conditie duidelijk verbeterd is.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 13:32

Pauline"]
Ik heb nu laatst een rit gemaakt met Joris van 2,5 uur waarvan veel stap en enkele stukken draf en galop, en hij is helemaal droog gebleven. Goed teken toch?
[/quote]
Ehh, nee eigenlijk niet zo... Een paard dat niet zweet kan zijn warmte niet (goed genoeg) kwijt. En dat is een van de punten die bij de endurance heel belangrijk zijn. Daarom is iedereen daar altijd zo fanatiek aan koelen.

[quote="Pauline"]
Maar zweten is toch niet het enige signaal dat je paard moe wordt? Ook een versnelde ademhaling en hartslag, of niet?
[/quote]
Zweten is geen teken van vermoeidheid. Vermoeidheid voel je aan je paard, zie je aan het hele beeld, wanneer je je paard kent.

[quote="Pauline schreef:
Waar voel ik die hartslag, onder zijn hoofd ofzo?

De hartslag kun je voelen aan de binnenkant van z'n kaak (het ronde gedeelte). Daar loopt een slagader die je kunt voelen kloppen, daarnaast kun je het ook in de kootholte voelen daar loopt ook een slagader. Maar voelen is vaak heel moeilijk, je paard moet een geprononceerde kaak hebben waar de slagader duidelijk overheen loopt en als ze niet helemaal stil staan, ben je 'm ook zo weer kwijt.
Het beste kun je 'm nog met een stethoscoop beluisteren direct achter de linker elleboog of met een hartslagmeter uiteraard.

Maar on-topic: Ik ben in 1996 begonnen met de endurance, heb in dat jaar en in 1997 en 1998 de nodige klasse I ritten gereden en 2 klasse II ritten. Daarna een periode van stilstand gehad en ben vorig jaar in Holten weer begonnen. Helaas denk ik dat ik dit jaar door de vogelpest en mij geplande vakantie in augustus/september niet veel ritten zal kunnen rijden tenzij ik 100 km of meer wil gaan rijden voor een ritje van 30 km. En dat heb ik er dus niet voor over.

brig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 14:23

Mijn naam is Brigitte en ik rij al vier jaar endurance met mijn fjordenmeid. Door begin dit jaar in Austerlitz klasse II goed uit te rijden mag ik nu klasse III gaan starten. helaas gooit de kippenpest nu een beetje roet in het eten.
Als je wilt trainen voor een klasse I rit moet je paard ten eerste over een basisconditie beschikken (moet een uurtje te rijden zijn) en dan ga je dit een week of tien voor je wedstrijd uitbouwen. Door twee keer in de week een uur tot anderhalf uur in een rustig tempo (Long Slow Distance) bouw je een prima endurance conditie op. je begint met 10 min draf en vijf minuten stap en dit langzaamaan uitbouwen naar 20 draf en 5 min stap. Tussendoor een rustig galopje ter afwisseling en je bent al heel aardig op weg.
Naast deze trainingen gewoon dresuur blijven rijden voor de soepelheid en gehaarzaamheid en af en toe longeren of een sprongetje om het interssant te houden.
Zelf ben ik juist minder vaak (per week) gaan rijden maar dan per keer wel intensiever. Tijdens de rustdagen kan het paardenlichaam dan goed herstellen.

Ik vindt het een erg leuke en interessante sport die mijn paardje net zo leuk vindt als ik.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 14:32

Ok, bedankt voor jullie uitleg. Joris zweet wel redelijk snel, maar dat wordt beter in die zin, dat ikgewoon meer kan vragen zonder dat hij begint te hijgen, puffen en zweten *LOL*
Hij is wel erg dik nog en dat prober ik te verminderen door hem te laten werken enzo. Maarja hij gaat nu wel in de wei en ik ben bang dat hij dan weer opzet.
Goh, leuk, endurance met een fjord, euh foto's? Ik heb een paar Jorissen in mijn profiel weten te plakken, toen reed ik hem net ( begin dit jaar). Hoe oud is je fjord?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 14:38

Ik wil binnenkort endurance gaan rijden met mijn paard(KWPN x draver). Het informatiepakket heb ik thuis liggen en ik ga me binnenkort aanmelden als lid
Ik weet nog niet waar ik ga starten en het is wel behoorlijk inplannen, omdat ik met hetzelfde paard ook nog spring en SGW rijd. Maar het lijkt me ontzettend leuk en volgens mij is mijn paard er ook wel geschikt voor

karin schreef:
Ja hoor, je mag altijd in klasse 1 blijven rijden (net als dat je altijd B of L mag blijven rijden met hetzelfde paard) en ook gewoon voor de prijzen. Misschien kan je paard langere afstanden niet aan, of jij zelf niet, bijv. om een lichamelijke reden.

Met endurance hoef je inderdaad niet te promoveren, maar bij dressuur, springen en SGW krijg je toch echt een boze brief van de KNHS als je aan je maximum aantal winstpunten zit en gewoon lekker doortuft...Of je moet ontheffing krijgen, maar daar zijn ze niet zo scheutig mee Knipoog

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 12:24

Tiko schreef:
Er zijn paarden die zelden tot nooit zweten, maar er zijn ook paarden die ondanks een top conditie binnen tien minuten nat zijn. Als je paard weinig zweet, kan dat in de endurance een nadeel zijn, omdat hij zijn warmte niet goed afvoert. Electrolyten kunnen helpen om de zweet productie, en daardoor de warmte afvoer te vergroten....

Navy heeft momenteel een klasse 2 conditie, ze gaat nu echt super. Maar goed, binnen een kwartier is ze al nat en na 3 kwartier is ze echt druipend..
Electrolyten worden voornamelijk gegeven om het zweten in d ehand te houden, niet om op te wekken. Een paard houdt d.m.v electrolyten bepaalde voedingsstoffen beter vast, wat ze niet doen bij overtollig zweten. Ikzelf zou een paard dat weinig zweet nooit electrolyten voeren!

Krab54

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-03 12:31

NaVy!"]
[quote="Tiko schreef:

Navy heeft momenteel een klasse 2 conditie, ze gaat nu echt super. Maar goed, binnen een kwartier is ze al nat en na 3 kwartier is ze echt druipend..
Electrolyten worden voornamelijk gegeven om het zweten in d ehand te houden, niet om op te wekken. Een paard houdt d.m.v electrolyten bepaalde voedingsstoffen beter vast, wat ze niet doen bij overtollig zweten. Ikzelf zou een paard dat weinig zweet nooit electrolyten voeren!
[/quote]

Nee, lijkt mij ook. een paard zweet niet voor niks.
Bij overtollig zweet kan dat wel, maar met zweten opzich is niks mis mee!

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 20:33

Sterker nog: een paard dat niet zweet zal gauw verzuren en daardoor eerder stijf lopen. Ook raken ze hun warmte niet kwijt waardoor de hartslag/ademhaling hoger blijft. Een paard raakt eerder overheat en is dus eerder overnomen. Lekker laten zweten en dan maar wat meer drenken en koelen!

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 20:42

NaVy!"]
[quote="Tiko schreef:

[/quote]

Omgekeerd dus Haha! een paard dat veel zweet, dus juist electrolyten voeren...het bovenste deel klopte, maar die onderste....heb het dus omgekeerd

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 21:33

Ook een beetje laat...

Ik heb tot nu toe 2 endurance westrijden met Jeddah gereden, en hoop dit jaar in elk geval 2 te rijden.
Jeddah is een NRPS (75%arabier) merrie, en heeft een veulen aan de voet van Cugant, Pools arabier, waarmee ik in de toekomst ook een leuk endurance paard aan hoop te hebben.

Ik vind endurance een super sport, juist omdat je zo lekker vrij bent, en het een doel aan het heerlijke buitenrijden geeft.

Dit jaar hoop ik in Holten/Ommen en/of Wittelte te starten, klasse I.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 23:11

Goed zeg, is Jeddah ook je avater?

shamal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 01:37

Wij trainen Croupier voor de endurance maar hij wordt door iemand met wedstrijdervaring gestart.
Over twee weken gaat hij voor de eerste x uitkomen op de 80 km in Peer.

O ja, het is een arabisch volbloed hengst

Afbeelding

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 06:37

Shamal, van wie is Croupier? Mooi beestje trouwens!

Over zweten, als je een paard hard laat werken is het normaal dat hij dan gaat zweten, als dat niet zo is is het juist niet goed. Maar een paard moet niet teveel gaan zweten, dan ben je hem aan het overnemen. In de training moet je natuurlijk wel zijn uithoudingsvermogen vergroten en is het goed als je telkens zijn grens verlegd, maar dat moet je dus niet in een keer doen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 09:20

Pauline schreef:
Goed zeg, is Jeddah ook je avater?

Jeddah is de schimmel (moeder op achtergrond), Coral, het veulen is van Jeddah!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:21

Ik rij ook endurance, al is de laatste keer in 2000 geweest Bloos We hebben het hier nogal druk gehad, vandaar Haha! Ik mag klasse II starten. Dit jaar zouden we weer beginnen, in het najaar, klasse I. Meestal rij ik op Kadance. Mijn beste resultaat was 3e in Bavel 2000, met Komiek bij de Junioren. Normaal was ik dan 9e, want in Bavel deden ze de uitslag anders Lachen