Fietsen met je paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 23:37

ik fiets weleens met een paard als ik ze naar het land moet brengen of naar stal :P maar niet op de weg ;) (waar andere fietsers, brommers enzo komen)

edit: ik fiets dan wel alleen met paarden die ik al wat langer ken
Laatst bijgewerkt door R0oszs op 19-07-09 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 23:37

Het kan wel maar je moet niet te zeer aan de fiets gehecht zijn. Een paard van mijn vriendin probeerde achterop te springen toen hij schrok van een container. Daar kon fiets niet tegen. Paard had niets, mijn achterwiel had een haakse bocht. (en wij de slappe lach)

mvdbijl

Re: Fietsen met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 14:08

ik fiets wel eens met mijn minipaardje een heel klein stukje maar als je al ziet hoe sterk die kan worden ga ik het met een groter paard niet proberen. Vind het niet zozeer gevaarlijk voor mezelf maar het paard kan ook tegen de fiets springen en ander verkeer in gevaar brengen.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:04

Ik fiets ook met mijn paard (lees; minishet van 85cm)

Hij draaft & stapt, maar als ik merk dat hij jolig word, draai ik meteen weer om, hij heeft mij 1x van mijn fiets getrokken en dat is levensgevaarlijk :n
Gelukkig was dat in het bos (pad naar de wei, vandaar dat hij druk werd), maar anders had het raar kunnen aflopen.

Janike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:15

Ik vind dat zeer onverantwoord. Je hebt geen volledige controle over je paard. Ik ga liever lopen.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:19

Ik fiets ook heel afentoe met mijn shetlander.(88cm) We doen dan wel kleine tochtjes, gewoon een rondje door het dorp bijvoorbeeld, lang genoeg dat ze het dravend vol kan houden! :)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:24

zou ook alleen met paarden die braaf zijn en niet jolig gaan doen als ze naar de wei o.i.d gaan ;)

tuurlijk kunnen ze altijd schrikken maar we lopen altijd het zelfde pad af en de paarden bij wie ik het doe zijn heel braaf ;)
ga ook alleen maar stappen

snelwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:14

Ik fiets sinds kort ook met mijn verzorgpony, ben het een beetje aan het opbouwen. De eerste keer heb ik alleen maar gestapt en nu draven we al stukjes. Hij lijkt het erg leuk te vinden!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:18

Ik een paar keer met de pony van m'n nichtje. Die is het gewend, en vind het super!
Ook met ruiter erop en fietser, ze wacht keurig op de fietser. (Of ze trekt een sprintje, fietser moet dus niet te enthousiast van heuvels afkeilen hahaa!)

Maareh, pony de berm in, pluk manen pakken, en gaan met die banaan!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:36

eigenlijk vind ik het best wel gevaarlijk om te doen, maar ik moet toegeven dat ik et zelf ook doe met 1 van mn pony's.
ze is echt veel te dik en door tijdgebrek heb ik niet de tijd om haar regelmatig aan te spannen. met haar ga ik gerust mountainbiken in het bos, en het leifst zo hard mogelijk }> ze past zich altijd netjes aan, aan mijn tempo.

helaas is het ook wel eens mis gegaan. vroeger brachten we alles op de fiets naar de wei 500m verder op. ondanks datik hem heel kort vast had, is mn jaarlingerhengst toen over mn voorwiel gesprongen, waardoor ik aan de grond kwam te liggen. pony vervolgens de weg op gerent, vlak voor een vrachtwagen. deze kon gelukkig nét op tijd stoppen. dat was wel even schrikken!!! ik ben er in ieder geval wel een stuk voorzichtiger door geworden.

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:42

Ik fiets ook wel eens maar niet zo vaak.
Als ik het doe doe ik het meestal met Joy maar die is niet echt voorwaarts ze loopt telkens niet door, dan vind ik het tog wat makkelijker als ik er gewoon op zit. :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 12:44

Ik heb het met mijn vorige paard ook weleens gedaan omdat mijn conditie wat minder was op dat moment en ik niet zo lang kon lopen. Nou, ik doe het nooit meer. Paard schrok en sprong zo achterop de fiets, waardoor ik ook omviel met alles bovenop me en dikke paniek. Heb het gelijk afgeleerd. Je kunt geen kant op.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:37

Ik leg wat Km af met mijn mini shet en paard naast de fiets.

Ze zijn het beide gewent, en halen niks uit, ik ken ze door en door en weet wanneer ik op moet letten.

Ik doe met beide, stap, draf en galop naast de fiets.

Je zou je paard aan een fiets kunnen laten wennen door buiten te gaan rijden, dus gewoon op je paard en iemand met de fiets er naast laten fietsen terhoogte van het hoofd/schouder van het paard. Als ze dan schrikt kunnen jullie beide weg zonder gevaar, en dit kan je zo uitbouwen. Voor de rest is het gewoon vertrouwen en gaan met die paarden!

Ze kunnen het allemaal, je moet alleen niet eentje hebben die trekt, en of die naar het gras duikt want dat is vervelend op je fiets :+

Je kan op die mannier heerlijk kilometers maken zonder dat jij te moe wordt en je paard kan onbelast rechte stukke lopen! :D

Ik vind het heerlijk en soms erg makkelijk!

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:40

Ik fiets niet met een paard :n
En als iemand anders mee wilt mag die dat ook te voet doen, niet op de fiets.
Levensgevaarlijk als fietser en paard in de knoop komen te zitten.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:45

Je moet het natuurlijk wel met verstand doen en niet klakeloos gaan doen.

In de 9 jaar dat ik het met mijn paard doe, en 3 jaar met mijn mini ben ik ooit een keer van mijn fiets gesprongen, die gooide ik naar links en aan de rechterkant van mijn fiets liep mijn paard en daar stond ik keurig naast en was er niks meer aan de hand.

Je moet wel goed op de fiets kunnen fietsen, of te wel evenwicht kunnen bewaren en met beide voeten bij de grond kunnen.

Zo heb ik mijn paard altijd rechtslopen, en mijn linkerhand aan het stuur, nooit 2 handen want dan trekt je paard je stuur om.

En mijn rechterarm waar ik mijn paard mee vast heb zit altijd recht naar achteren langs de hals een stuk van mij af zodat ze altijd als eerste tegen mijn arm aan loopt.

Ik vind het niet gevaarlijk als je het maar zorgvuldig en doordacht doet!

En nee je kan het niet met ieder paard doen, maar daar moet je zelf verstandig genoeg voor zijn omdat in te schatten.

Maar dat is mijn mening.

_smurfje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:13

Nee, ik vind het levensgevaarlijk.
Komt ook wel omdat ik een keer gezien heb waarin het vreselijk mis ging. Dat was namelijk geen pretje om naar te kijken.
Een paard is en blijft een vluchtdier.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:23

Ja dus of je er nou op zit, naast loopt of mee fietst het is en blijft een gevaarlijke hobby/sport.
Dus waarom niet fietsen ;)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:27

Fietsen is gevaarlijk dan lopen en rijden, omdat je niet weg kunt springen. Dan kun je nog je arm zo fijn tegen de hals aan drukken, als een paard schrikt dan stopt hij en springt teruguit weg, waardoor hij dus op de achterkant van je fiets beland. Maar vaak moet het eerst fout gaan alvorens mensen gaan nadenken, zo ook in mijn geval. Helaas kon ik mijn fiets bij het oud ijzer zetten, zo krom was die. En ja, mijn paard was verkeersmak!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:32

Niet elk paard heeft dezelfde schrikreactie ;)
De 1 zal opzij springen, terwijl de ander ervandoor rent, de 3de zal misschien alleen snurken.
Als jij je paard gewoon goed kent zie ik niet in waarom je niet kan fietsen

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 15:40

dankjewel voor alle reacties!
En alsjeblieft begin geen discussie want dan moet er een slotje op.... ;)

Tsjikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 15:46

Ik fiets ook met mijn kwpn-er van 1.80 naast m'n fietsje de polder rond en de weg over. Hij is zeer braaf en luistert zelfs als hij los mee zou lopen nog naar mijn commando's, een galopje naast de fiets doen wij dus ook.

Mijn mini shet, daar probeer ik het niet eens mij, die wil al niet eens netjes naast me blijven lopen.

(overigens moest ik, dankzij boktsencuur, wel drie keer denken of ik dit topic open zou klikken := )

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:53

Het klopt dat het bij de meeste eerst fout moet gaan voor dat ze leren. Maar ik weet bijvoorbeeld heel goed hoe mijn paard is en wat ik kan verwachten. Ik ken mijn eigen kunnen met de fiets. En zie het voor mij dus niet als iets levensgevaarlijks.

Je moet alleen wel nadenken en op blijven letten!

Maar het gaat er maar net om wat je ervaring er mee is en wat je mogelijk gezien hebt. Het kan heel fout gaan. Maar ik heb ook zat mensen die naast het paard liepen dat het fout ging, en ook mensen die er op zaten dat het fout ging. Dus dat is naar mijn mening een oneindige discusie.

Je bent met levende wezens bezig en dat blijft altijd op letten.

Als onervaren persoon moet je dit ook niet doen met een onervaren paard!

@Tsjikkie nu je het zegt over dat cencuur :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:59

Ik heb twee keer mijn voet compleet kapot gehad toen ik naast een paard liep, ik heb een paard boven op me gehad tijdens het rijden en ik ben eveneens tijdens het rijden er af gevallen en een poosje buiten bewust zijn geweest.

Risico van het vak... Anders ging ik wel schaken. :j

Er kan altijd wel iets mis gaan en persoonlijk zou ik niet met elk paard gaan fietsen. Echter ken ik mijn paarden door en door, weet dus waar ze van schrikken, ken eveneens mijn omgeving en ben alert. Niet elk paard reageert het zelfde en is geschikt om mee te fietsen. Of ze in je persoonlijke bubbel komen is een (in mijn ogen) kwestie van respect en opvoeding.

Dit is hoe ik er over denk, ik raad iedereen aan om eerst te oefenen met de fiets in de hand of een fietser naast het paard terwijl je rijdt, denk heel goed na of je paard/omgeving geschikt is om mee te fietsen en oefen op een vertrouwde plek waar je hem eventueel los kan laten als hij in paniek raakt en waar geen nieuwe/enge prikkels zijn.

Of je wil gaan fietsen of dat je het levensgevaarlijk vind is ieders mening. Zolang niemand maar voor een ander wil gaan bepalen wat wel en niet mag. :)

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:04

Ik fiets ook met mijn pony, circa 1 meter hoog. Tot nu toe nog geen rare dingen gebeurd, houd hem ook constant in de gaten en corrigeer hem gelijk als hij het tempo omhoog gooit, hier reageerd hij ook goed op.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:39

Maar als je er naast loopt heb je, naar mijn idee, meer overhand.
Omdat je niet en de fiets en je paard onder controle hoeft te houden :)
Als ik loop kan ik twee armen gebruiken als hij een stomme sprong maakt. Als ik op de fiets zit maar één, en dan
moet ik me nog bezig houden met mijn evenwicht bewaren.
Daarnaast ben je veel minder wendbaar als er wat onverwachts gebeurt in het verkeer oid.
En ik verwacht eigenlijk niet dat hij snel problemen zou geven, maar het kan maar niet de ene keer zijn. Lopen en rijden is ook
riscico hoor :) Maar ik vind dit toch een tikkeltje riskanter.