Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Lovely schreef:Het is absoluut een interessante discussie en ik denk dat het niet alleen op Grand Prix niveau geconstateerd wordt, maar ook zeker een aantal stappen lager, in de basisklassen.
Citaat:Voor Lusitano's zonder papieren wordt de term Cruzado gebruikt. Dit betekent niet dat een van de ouders per definitie een ander ras is, dat kan ook betekenen dat een van de ouders niet in het stamboek is opgenomen of dat het paard zelf niet is opgenomen in het stamboek.
abby"]
Hij loopt juist erg ruim achter, maar heeft de neiging zijn achterhand niet onder te zetten maar naar achteren te 'duwen'. Als hij een tijdje aan het werk is, ontspant hij meer en kan je er wel met je been aankomen en treeedt hij beter onder.
[/quote]
Dat is niet zo erg, dat is bij elk jong paard en de africhting is er juist op gericht om het paard ook soepel te maken over de rug zodat hij leert om zijn achterhand onder te brengen en steeds meer te laten zakken, tot verzameling aan toe. Daar gaat best wat tijd overheen.
[quote="abby"]
Die souplesse die volgens Fitzroy ontbreekt, vind ik juist een van de sterktste punten van deze paarden. Als je ze goed gymnastiseert zijn ze wendbaarder en gemakkelijker te rijden dan de grotere, langer gebouwde warmbloeden. Als ik op een KWPN'er rijd, vraag ik me vaak af of een volte zes meter wel te halen is met zo'n groot en lang paard. Met mijn Tinker of met een van de Lusitano-mannen vraag ik me dat nooit af, dat voelt zo soepel en wendbaar aan...
[/quote]
Het heeft er ook een beetje mee te maken hoe een paard zo'n volte loopt. Voltes 6 meter worden in geen enkele dressuurproef gevraagd, voltes van 8 meter zijn het minimum en om zo'n volte te kunnen lopen is al behoorlijk wat buigzaamheid in het lichaam vereist. Met een kleiner paard is dat misschien makkelijker, maar dan niet omdat ze buigzamer zijn, maar gewoon omdat ze een korter frame hebben.
[quote="abby schreef:De hele dressuursport is subjectief -zie de samenvatting van Lovely over de jurering van de ruiterspelen; hoewel het vermogen om te strekken niets te maken heeft met de lengte van benen maar de schoudervrijheid van het paard. Toont het paard aan om over voldoende schoudervrijheid te beschikken om het been naar voren te steken, dan is voldaan aan de vraag om te strekken. Afhankelijk van het niveau wordt meer schoudervrijheid gevraagd-
Loolapelooza schreef:Precies ponyzotje, het zijn gewoon 2 totaal verschillende types met totaal verschillende doeleinden.
Een (bvb) Anda is gefokt voor KLASSIEKE hoge school. Dat is veel verzamelen en nauwelijks verruimen. Ze kunnen dus wel verruimen maar meestal niet zo goed als een KWPN'er die erop gefokt is.
Een WPN'er is voor de sport , en de Anda voor de klassieke rijkunst. Net zomin dat je een WPN'er een perfecte capriole zult zien maken zul je een Anda zien verruimen als het beste GP paard.
Jarenlang wordt er in Spanje gefokt met als doel de hoge school sprongen ed. (die voortkomen uit Piaffe, levade etc.) Allemaal stuk voor stuk verzamelde oefeningen dus. De WPN wordt echter al van zijn beginperiode gefokt met het oog op "moderne dressuur" waar verruimen een heel belangrijk onderdeel is.
De hoge school staat ook bekend om zijn sprongen , en de reden waarom een Anda dat zo goed kan is door zijn onwaarschijnlijk talent voor verzamelen. (wat de basis is voor de hoge school)
Uiteindelijk kun je een Anda niet vergelijken met een WPN'er.
Elk type en ras heeft zijn eigen plus en minpunten , soms heb je mazzel en heb je een goedveruimende Anda
of een talentje in het verzamelen WPN'er. Maar beide zijn oorspronkelijk gefokt waar ze in de eerste instantie zo goed in zijn.
ze zijn gewoon totaal verschillend.
Sjuimpje schreef:Van een foto kan je niet zien of het dier ook werkelijk verruimd en dus meer bodem pakt zoals Lov hierboven zegt...
Een poot rechtuitsteken kan mijn hengst ook, maar dat maakt het nog geen goede uitgestrekte draf.
kattebeest schreef:best is enkele barokke paarden een aantal malen te gaan bekijken tijdens hun training ofzo!
Fitzroy"]
[quote="regien schreef:Inmiddels starten er ook 2 Lipizzaners ZZ-licht, ze kunnen dus wel degelijk presteren in de dressuur!