Met of zonder cap?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soraja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:34

Ik rij altijd met cap. :D Is gewoon automatisme geworden.
Voel me heel erg onveilig en kaal als ik hem niet op heb.

Margot__X

Re: Met of zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:35

Altijd met cap.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:19

Hangt ervan af, op me vzpaard, die ik het beste ken, eigenlijk altijd met... Want ik weet dat als ik doorvraag hij wat gemeen uit de hoek kan komen. Maar als ik niks vraag, durf ik gerust zonder. Want dan doet ook ook niks, behalve stappen dus. :P

Maar op andere paarden, als gezegd is dat ze braaf zijn, en ik vertrouw het wel, dan laat ik 'm gerust liggen... Dat gedoe ook. En ik heb hem ook niet altijd bij, hij ligt gewoon bij mij zelf op stal.

Maar ik hoorde dat je een boete van 50 euri kunt krijgen als je hem buiten niet op doet? En de verzekering kan er moeilijk over doen, dus als eigenaar het wil zet ik hem wel op.

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:49

altijd met cap veiligheid is het belangrijkste

Muudie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:47

Ik rijd alleen op de manege met cap.
Als ik een bosrit ga maken dan dragen we allen
geen cap, wat inderdaad heel erg onverstandig is.
(niet altijd maar vaak wel)

;)

Groenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:50

ik rijd altijd met cap! :D :o *\o/*

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:51

Altijd met cap :D . Ook met het warme weer, ik heb een goed geventileerde cap en het is een lekker 'zonneklepje' als de zon in je ogen schijnt ;)

Sproet97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:44

Een ongelukje zit in een klein hoekje dus ik zou het wel doen of je paard moet nooit schrikken maar ja het is zogebeurd het kan maar een klein ding zijn en ze zijn weg.

Dus ik zeg rijd altijd met cap voor je eigen veiligheid.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:03

Ik moet eerlijk zeggen dat ik op mijn verzorgpaardjes zonder cap rijd... Maar die ene heeft dan ook slijtage aan haar knieën en kan alleen maar stappen. Bokken of ervandoor gaan doet ze gewoon echt niet.

Op de manege moet het natuurlijk gewoon, en als ik alleen naar mijn grote verzorgpaard ga doe ik het ook, want als de eigenaresse er niet bij is is ze toch anders...

Ben trouwens wel op zoek naar een nieuwe cap, die van mij is echt een ramp.

xSterretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:00

Ik en een vriendin kregen een keer samen privé-les. Ze ging er heen met haar verzorgpony die ze heel erg vertrouwde enzo. Toen vroeg ze aan de instructrice of de cap af mocht. Maar dat mocht niet. Het was echt super toevallig, want precies die les ging de pony ervandoor en begon me toch is te bokken. Toen vloog ze er met een hoge boog vanaf en belandde zo met haar hoofd tegen het hek aan. Ze was nog eens 2 minuten bewusteloos ook.

Ook is een vriendin van mijn zus een keer heel hard tegen de staldeuren gevallen, want op de een of andere manier rende het paard de stallen in en toen was haar hele cap gebroken. Ze had helemaal geen verwondingen.

Dit vind ik hele goede voorbeelden van dat ik vind dat een cap altijd verstandig is. Ik heb zelf nog noooit op een paard gezeten zonder een cap. En dat zou ik ook echt nooit doen. Bij het eerste voorbeeld was het echt een super klein pony'tje, maar als zo een pony aan het bokken is (en ook shetlanders kunnen dat heel goed) kan je er toch met een hele boog afvliegen. Wie weet wat er van was gekomen als ze die cap niet had opgehad.

Bij het tweede voorbeeld zie je gewoon dat die cap toch een hele hoop bescherming bied. Want als die cap kan splijten, en zo stevig als ie is, kan er ook iets ergs met je hoofd gebeuren.

Paarden zijn en blijven levende wezens die altijd kunnen schrikken, hoeveel je ze ook vertrouwd.

Zelf ben ik niet iemand die als ik iemand zie zonder cap meteen bezwaar ga maken ofzo.
:D

Karin_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 20:26

Ik rij in principe altijd met cap, voor mijn eigen gevoel van veiligheid. Toch gebeurd het af en toe dat ik opstap zonder, vaak om even wat te laten zien of uit te proberen. Eigenlijk zijn dat juist de momenten dat ik er een op zou moeten doen..... :oo
Ik loop liever niet het risico echt wat te hebben aan mijn hoofd!

Wat ik me wel afvraag (aan de mensen die zonder rijden) wat is de achterliggende gedachte? Prettiger? Gemakkelijker?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:30

Ik rij eigenlijk nooit met een cap. Enkel als ik met een jong paard bezig ben of op een paard van iemand anders stap. Verstandig of niet, ik neem het risico voor mijzelf.

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:40

Ik rijdt op mijn bijrijdt paard altijd zonder cap.
Ik ga nu ook weer lessen op paarden van iemand anders of een cap bij die mensen verplicht is weet ik nog niet als dat zo is geen probleem.
Maar als ik geen cap op hoef draag ik er ook geen. (tenzij er speciaale redenen zijn om er wel een te dragen)

Wicky2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:45

Heb gister weer meegemaakt dat een cap o zo belangrijk is. Ben gister over de kop geslagen met mijn paard omdat ze struikelde. en toen is ze op mijn hoofd gaan staan. gelukkig had ik mijn cap op! die is nu wel helemaal kapot.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 23:31

Ik reed tot kort geleden in de bak altijd zonder cap, en buiten met cap.
Bij een endurance-wedstrijd nu 1,5 maand geleden ben ik er (tijdens het opstappen) er hard vanaf gevallen, ik was bewusteloos en kwam pas weer bij toen de ambulance het terrein op kwam, was blij dat ik een cap op had anders had het erger geweest. Ben nu ook pas sinds ongeveer een week helemaal van de hoofdpijn af.
Ik heb nu 2 weken geleden mijn nieuwe cap binnengekregen, en ik moet zeggen dat ding zit zo fijn dat ik hem niet meer af doe (ik ben verhuisd van stal en moet 100 meter over de weg om bij de bak te komen dus daar zet ik al een cap voor op), het is een lichtgewicht cap van maar 247 gram met veel ventilatie.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:24

Hier is al een topic over .... Ik kan hem alleen zo snel niet vinden. Maar als ik in onze eigen bak rijd, rijd ik zonder cap, zodra ik maar 1 stap op de straat zet met mn pony heb ik mn cap op, en ook bij iemand anders draag ik mijn cap. ;)

chantal1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:45

Ik rij altijd met cap, puur voor de veiligheid!

aquina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:22

op buitenrit draag ik altijd mijn cap.
in de piste meestal ook, alhoewel ik hem soms wel eens afdoe
op (western) wedstrijd rij ik met mijn hoed

marjanneke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:54

Gewoon altijd met , veiligheid gaat boven alles :D

cornalijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 08:56

Natuurlijk altijd met cap !

misselise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:01

ik heb eigenlijk ook altijd mn cap op, maar met dat warme weer wil ik hem toch wel graag afzetten ;)

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:02

ik reed altijd met cap, maar als ik tegenwoordig in de bak bezig ben laat ik hem af. Eigenwijs hè :P
buiten heb ik hem wel altijd op..

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:03

Wicky2003 schreef:
Heb gister weer meegemaakt dat een cap o zo belangrijk is. Ben gister over de kop geslagen met mijn paard omdat ze struikelde. en toen is ze op mijn hoofd gaan staan. gelukkig had ik mijn cap op! die is nu wel helemaal kapot.

WAAAT :=

Tsunami_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:09

Ik rij altijd met cap.
Vertrouw mijn paard 100%, heb haar al jaren en weet precies hoe ze is en wat ze doet.
Maar wie zegt dat ze tijdens een buitenrit in de rengalop niet struikelt en valt? Dan heeft het paard niks gedaan, heeft het niks met je rijkunst te maken maar kan je je toch lelijk verwonden

fleur_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:12

Ik rij altijd met cap!