Paard met drie benen: afmaken of niet?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:36

Shadow0 schreef:
Robynn schreef:
Daarbij hebben paarden vaak last van het 'phantom limb' (spookledemaat) ze snappen gewoon niet dat het been er niet meer zit... :n

Wat is precies je ervaring hiermee? Ken jij persoonlijk paarden die een been geamputeerd hebben gehad, weet je dit vanuit je professie?

Professie :j

Honden en katten (en ook mensen) hebben er ook last van, elke levend wezen eigenlijk :j
Maar vluchtdieren hebben er in zo'n mate last van dat je echt mazzel hebt wil het dier aan het geamputeerde lichaamsdeel wennen. Als zo'n dier schrikt gaat het vluchtinstinct zo hard werken dat zo'n dier gewoonweg vergeet dat hij bv zijn been mist... :\

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:39

Bij mij zou het aan het paard liggen. Mijn bejaarde pony bijv. is nu soms al gefrustreerd omdat ze de jonkies niet bij kan benen :(:) Dat zou voor mij meteen de reden zijn om niet gek veel te dokteren... Mijn paard en andere pony's bijv zouden de boxrust en de beperkingen beter "accepteren"... Maar dan zou ik me nog afvragen hoe ze het op de langere termijn zouden doen...

Lyonesse

Re: Paard met drie benen: afmaken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 12:46

Ik zou NOOIT het been van mijn paard laten amputeren :n Zetten wel als het een mooie breuk is, maar amputeren? Nee, ik geloof nooit dat zo'n beest dan nog gelukkig is.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:25

Intressant topic :j

Het heeft beide zijn kanten;
Als een paard 'gelukkig' blijft en kan blijven leven, dan zou ik het waarschijnlijk doen. Maar dan zit er nog een risico aan vast, je laat het paard een operatie ondergaan, en het lukt dan niet. Dat is gewoon jammer

Aan de andere kant is;
Het paard is waarschijnlijk te zwaar om op 3 benen te lopen, ze missen gewoon 1 stuk. En en de kosten aan operatie zullen ook niet niks wezen.

Poeh, eigenlijk best wel moeilijk zeg... :=

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:51

Mijn eerste paard heeft vroeger als 3 jarige zijn elleboog gebroken.
Toendertijd was hij van mijn baas en bazin en was het een duur sportpaard. Die hebben heb toen laten opereren en het paard heeft toen een aantal maanden op volledige stalrust gestaan waarvan de eerste paar maanden vastgebonden omdat hij niet mocht gaan liggen. Met het opstaan zou er teveel kracht komen op de plaat met schroeven.
Afbeelding
Na al die maanden rust (wat overigens heel goed is gegaan, paard was rustig en we hebben hem dagelijks bezig gehouden met poetsen, hooinetten ed) mocht hij weer langzaam beginnen. Toen hij niet rad liep met optrainen heb ik hem kunnen kopen voor de slachtprijs. In overleg met de da heb ik hem een paar maanden op de wei gezet. Maar na een maand of 2 heb ik hem stokkreupel naar huis gehaald en ben naar de kliniek gegaan voor foto's. Daar bleek de plaat met schroeven vanbinnen ontstoken e gaan fistelen. Ik heb hem toen laten opereren en de plaat en schroeven eruit laten halen. Sindsdien heeft ie geen pas meer kreupel gelopen. Nu loopt ie zelfs M2 met zijn huidige eigenaresse *D

Hoeft dus niet altijd fout af te lopen ;)
Persoonlijk zou ik niet laten amputeren en een prothese laten zetten. Een operatie zou ik wel overwegen mits de kansen reëel zijn en ik de kosten op kan brengen ;)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:54

DaniBanani schreef:
In de Quest van deze maand stond een vraag over waarom paarden die een been breken, worden afgemaakt. Het antwoord was dat dit meestal om financiële redenen gebeurt, en het foutieve idee dat je dan niet meer op een paard zou kunnen rijden. Een zoektochtje met Google laat inderdaad afbeeldingen zien van paarden met drie benen, zelfs met een prothese, en mét ruiter op de rug. Dit kan dus wel.

Complete onzin,
dat er enkele paarden rondlopen (strompelen/creperen) met 3 benen komt omdat de eigenaren er geen afscheid van kunnen nemen. NIET omdat het voor het dier zo fijn is :n

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 18:56

Heb jij ooit een paard met drie benen gezien, of niet? :)

Evapaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:05

Hmm. die is lastig.. :o

Tja.. als dat paard kan blijven leven met 3 benen dan zou ik hem laten leven , maar stel nou dat dat paard heel erg ongelukkig ervan word..
Dan zou ik hem laten inslapen.. ;(

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:12

ik heb het helaas een keer mee gemaakt,en wij hebben ervoor gekozen om hem in te laten slapen.
het was een paard wat alleen maar wou rennen.
ze zouden er iets aan kunnen doen,maar dan moest hij 6 maanden met zijn been rusten.
dat was voor hem echt geen optie.
alleen dat al zou hem ongelukkig maken.
dus helaas hebben we hem moeten laten inslapen.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:22

Ik denk niet dat ik het been zou laten amputeren. Denk niet dat mijn pony erg blij zal zijn met die vreselijk lange revalidatie en of zij er gelukkig van zou worden? Ik denk niet dat ik dat aan zou durven, ook als ik al het geld zou hebben..

Als ik het been zou kunnen laten zetten als het tenminste een mooie botbreuk is die wel kans zou hebben dan zou ik het wel proberen maar anders zeker niet, ik denk niet dat ze gelukkig worden van zon lange revalidatie want een paard is inderdaad een bewegingsdier.. En ja of alle paarden het zouden houden op 3 benen? een zwaar trekpaard zit natuurlijk ook weer anders in elkaar dan een arabier..

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:25

Als mijn paard z'n been zou breken zou ik het einde verhaal vinden, een paard hoort een paardwaardig leven te hebben, en als die dit niet meer kan hebben is het gewoon klaar. Bij ons op stal staat een paard met een gebroken been, nee ik vind t niets :n

Evaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:26

Sjuimpje schreef:
DaniBanani schreef:
In de Quest van deze maand stond een vraag over waarom paarden die een been breken, worden afgemaakt. Het antwoord was dat dit meestal om financiële redenen gebeurt, en het foutieve idee dat je dan niet meer op een paard zou kunnen rijden. Een zoektochtje met Google laat inderdaad afbeeldingen zien van paarden met drie benen, zelfs met een prothese, en mét ruiter op de rug. Dit kan dus wel.

Complete onzin,
dat er enkele paarden rondlopen (strompelen/creperen) met 3 benen komt omdat de eigenaren er geen afscheid van kunnen nemen. NIET omdat het voor het dier zo fijn is :n

Ik ben het met je eens. Ik eerlijk gezegt dat een eigenaar eerder het paard laat leven omdat hij of zij geen afscheid kan nemen, dan dat het de beste uitweg is voor het paard, ookal is het goed bedoeld. Ik zou hem toch laten inslapen.

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:38

Ook ik zeg: inslapen. Als tiener hadden wij een hond die op de leeftijd van 5 maanden een achterpoot brak. Dierenarts heeft de poot gezet met een pen die er bij zijn heup weer uitkwam na een paar dagen. Uiteindelijk naar Utrecht, die boden ons de keus: amputeren of een plaat met schroeven die er na een jaar weer uit moest. Dat werd dus amputeren, hij heeft ruim een half jaar super gelopen, gerend en gespeeld en toen raakte de andere achterpoot overbelast. Uiteindelijk toch in laten slapen, toen heb ik gezworen dat als ik ooit zelf dieren had en ze mankeren iets, accuut of niet, dan gaan ze. Je doet het idd. voor jezelf, niet voor het dier. Zelf kan hij die beslissing niet maken. Een paard op 3 benen kan in mijn ogen geen paard meer zijn, kan zich niet handhaven in een groep, zich niet bewegen zoals het moet. Nee, ik hoop het nooit mee te maken maar als het gebeurt dan hoef ik er niet over na te denken!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:46

Ik zou het paard laten inslapen, en niet vanwege financiele redenen, maar vanwege het feit dat ik niet geloof dat het een waardig leven zou geven. Een botbreuk is iets wat langzaam en zo min mogelijk belast dient te herstellen en helaas, een paard kun je dat niet uitleggen. Ik heb een paard verzorgd dat vanwege een lastige peesblessure drie maanden stil moest staan en twee keer per dag een stukje mocht wandelen: geloof me, na twee maanden was ze zo gefrustreerd als wat en werkelijk niet meer te houden. Einde van het liedje was dat ze nog een maand extra rust moest, omdat ze teveel belast had.

Ik stel me hetzelfde, maar dan nog extremer, voor bij een botbreuk. Hoe kan een paard ooit zo lang stilstaan? Het zal allemaal zij-effecten geven, van stalondeugden tot koliekverschijnselen. En als de breuk goed geneest, zal het revalidatieproces ook maanden in beslag nemen met een groot risico op nieuwe complicaties door het te enthousiaste paard.
Dus nee, ik zou een paard nooit ''dwingen'' een breuk te laten genezen.

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:52

als me paard voor de rest nog helemaal gezond is dan zou ik het geen probleem vinden als ie 3 benen had, het intresseerd een paard gelukkig net over hoe die eruit ziet.

ook met een gebroken been, vaak kan dat heel goed genezen maar het vergt tijd, en dat willen veel mensen denk ik ook niet, oke geld speelt meestal ook mee in het spel, maarja ik zou het er voor over hebben

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 20:24

Dat vind ik inderdaad wel een belangrijk bezwaar: het paard weet niet dat het moet revalideren, en je moet dus met allerlei kunstgrepen een paard rustig zien te houden, en dat been onbelast. Lijkt me niet fijn, een stuiterend paard naast je aan een kort touwtje, 10 minuutjes stappen en dan hup, de stal weer in.

Maakt het voor iemand ook nog uit als het om een jong paard gaat? Dan is die revalidatieperiode net zo lang, maar heeft het paard daarna nog wel een lang leven. Even aangenomen dat het pijnvrij zou zijn.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:30

Mocht het bij mij gebeuren,hoe vreselijk ook,mijn paard mag voor eeuwig gaan slapen!

Paarden zijn geen mensen,hebben geen besef van dingen,waaron het been eraf moet,waarom ze moeten revalideren,rustig gehouden moeten worden,opnieuw leren lopen met een prothese..
Ik weet zeker dat je een paard daar niet gelukkig mee maakt..

persoonlijk vind ik het egoistisch van de mens om dat een paard aan te doen,alleen maar omdat ze het paard niet kunnen missen..

begrijp me niet verkeerd,denk niet dat ik een hardzak ben voor mijn paard,en denk,voor hem 10 andere.. mijn paard is ALLES voor me,ik moet nu al huilen als ik eraan denk dat hij eerder doodgaat dan ik,maar zoveel laten doorstaan? nee..dan kies ik voor mijn paard..en niet naar mijn eigen gevoel!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:38

Ik heb dus een paard gehad die een been brak op het weiland. Het been was compleet door midden en kon ook niet meer "gemaakt" worden. Ik heb er toen direct voor gekozen om haar in te laten slapen. Ik was helemaal gek van dat paard en wilde haar voor geen goud missen, maar geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om haar been te amputeren. Ik vind dat echt gewoon zielig. Heb ooit eens een documantaire gezien over een pony met een prothese. Het moest dan af en toe verschoont worden of er moest een nieuwe op ofzo, ik weet het niet eens meer, maar zodra die pony dat door kreeg zette hij het op een rennen voor zoverre hij dat nog kon natuurlijk. Moet ik dat mijn paard aandoen omdat IK hem niet kan missen?

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:57

Stel dat je dan dus een prothese of nieuw been kan plaatsen , wanneer dit voor gewone mensen mogelijk is, wie weet rijden.. Op bijna elke foto van een prothese gaat het ook over de voorste benen, ik denk als een achterbeen gebroken is dit veel erger is? aangezien ze daar meer mee werken?

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 23:06

heb het er toevallig pas over gehad met mijn da.
zij zei dat ze het zelden deden omdat het zo vaak alsnog fout gaat als ze een been zetten.
zo had ze het voorbeeld van een paard met een mooie breuk in het onderbeen. paard geopereerd en in het gips, had een goede kans van slagen. paard komt bij, gaat lopen stressen en breekt zijn been nogmaals...net boven het gips...

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 00:42

Als ik het geld ervoor zou hebben, en hiermee het paard niet teveel lasten opbreng met pijn, en het dier na revalidatie weer gelukkig zou zijn, zou ik het wel doen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 00:46

Als mn pony een been zou breken zou ik eerst kijken of hetmogelijk is dr in leven te houden, zoniet, dan moet je gewoon sterk zijn en je paard/pony laten gaan.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 01:01

Nee, dat zou ik niet kunnen
Ik kijk dan puur naar mijn eigen situatie, afgezien van de leeftijd van mn paardje (31) wordt hij helemaal gek als je hem in de ochtend niet op tijd naar buiten brengt.. hoe zal dat dan moeten tijdens het revalideren
Ik geloof niet dat hij er iets van zal begrijpen en dat hij in de revalidatietijd erg depressief zal worden, en dan is het nog de vraag hoe de kwaliteit van het leven erna zal zijn

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 01:04

Ik vind het gruwelijk wat mensen hun dieren wel allemaal niet aandoen in de naam van "liefde". In geval van een beenbreuk op een rottige plek/ niet nette breuk die betrekkelijk snel herstelt het dier een voor hem eindeloze revalidatie onder volledige stalrust laten ondergaan heeft niets met liefde voor je dier te maken, dat is puur egoisme! Jij wil het paard niet kwijt dus moet het dier in leven blijven, of dat nou reeel of eerlijk is naar het dier toe of niet want jij kan niet zonder hem. (jij in dit zinnetje is algemeen bedoeld).

Bij een gemiddelde beenbreuk is de revalidatie zo lang en bovendien onder volledige boxrust dat de meeste paarden er zowiezo knettergek van worden, bedenk ook de risico's van het paard na de revalidatie, de eerste keer dat ie dan weer naar buiten mag is ie zo wild en blij dat ie compleet vergeet dat ie z'n poot gebroken had en om nog maar niet te spreken over de risico's voor jezelf. Een paard op volledige boxrust wordt daar over het algemeen bijzonder sjacherijnig van (terecht) en kan venijnig gaan uithalen naar jou als baasje, de box slopen en nog veel meer dingen. Ze worden bijzonder inventief van volledige boxrust en inventiviteit in combinatie met een pokkehumeur is niet bepaald een goede combinatie.

Daarnaast, de revalidatie van een beenbreuk bij een groot en zwaar dier als een paard duurt veel langer dan die van een mens, of hond of kat en dat vind ik persoonlijk gewoon niet eerlijk naar het dier toe. Een dier moet een dierwaardig leven kunnen leiden, voor een paard houdt dat in dat hij kan scharrelen door de wei, op zoek naar de lekkerste grassprieten en spelen met soortgenoten en dat is gedurende de revalidatie uitgesloten, en daarna vaak ook nog. Nee, in zo'n geval stuur ik ze naar de eeuwige groene weides.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 01:05

ik zou me pony in laten slapen
een paard kan met 3 benen geen paard waardig bestaan hebben
en je moet kijken naar het paard en neit naar jezelf dat je hem gaat missen want dat doe je zoiezo wel
want wil je gaan doen dan als ie van ouderdom dood gaat, tegen houden??? hoe dan ? ;)

geen aanval op iemand ofzo hoor ;)