laten mensen zich gek maken????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 19:03

sflj schreef:
weetergeen schreef:

Maar ben het er mee eens hoor, paarden worden ook te veel als mens gezien. Overal schieten NH en allerlei andere miepjes de grond uit.

Volgens mij maakt Kim alleen maar vergelijkingen tussen het paard en haarzelf, de mens. Dus hoezo 'paarden worden teveel als mens gezien?'
Een paard ís geen mens en heeft nergens zelf voor gekozen. Een paard heeft een aantal (niet zoveel ;) ) natuurlijke / basisbehoeften en kan daar zelf niet voor zorgen omdat ze door mensen gehouden worden. En dus hebben die mensen de plicht / verantwoordelijkheid dat te doen.

ik zeg slechts dat het leven van een doorsnee paard zo slecht nog niet is, en dat het vergelijken met menselijke behoeftes anders ligt.......

ik trek het dus in het negatieve door naar de mens............. wij hebben het ook wel eens slecht, waarom een paard niet........

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:08

KiWiKo schreef:
terwijl het gewoon heel simpel in de basisdingen al verkeerd gaat.........

Het is er anderzijds ook niet makkelijker op geworden om al die simpele basisdingen nog ergens klaar en duidelijk te leren.

Ik heb dit jaar al twee paar ouders het idee uit het hoofd gepraat om kindlief (ca. 12) een eigen pony aan te schaffen. Ouders die nul ervaring hebben met paarden, en eigenlijk ook niet zo'n interesse om zich daar echt mee bezig te houden. De dochters wel, manege en zo..maar.. je kan toch van een kind van 12 niet verwachten dat ze de volledige verantwoordelijkheid voor het welzijn van zo'n pony gaat dragen? Dat soort scenario kan quasi alleen fout gaan.. 't is echt een uitzondering die op die leeftijd toevallig de juiste mensen tegen het lijf loopt en heel snel héél veel kan leren.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:10

KiWiKo schreef:
en dan word er een dit, en een dat, en een zus en een zo bijgehaald.......... kost klauwen vol met centen, en wat krijg je er uiteindelijk voor terug.............. niks :)

Ik ben erg benieuwd wat jij dit en dat vind. Osteopaten? Dierenartsen? Zadelmakers?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 19:12

Bandida schreef:
KiWiKo schreef:
terwijl het gewoon heel simpel in de basisdingen al verkeerd gaat.........

Het is er anderzijds ook niet makkelijker op geworden om al die simpele basisdingen nog ergens klaar en duidelijk te leren.

Ik heb dit jaar al twee paar ouders het idee uit het hoofd gepraat om kindlief (ca. 12) een eigen pony aan te schaffen. Ouders die nul ervaring hebben met paarden, en eigenlijk ook niet zo'n interesse om zich daar echt mee bezig te houden. De dochters wel, manege en zo..maar.. je kan toch van een kind van 12 niet verwachten dat ze de volledige verantwoordelijkheid voor het welzijn van zo'n pony gaat dragen? Dat soort scenario kan quasi alleen fout gaan.. 't is echt een uitzondering die op die leeftijd toevallig de juiste mensen tegen het lijf loopt en heel snel héél veel kan leren.

doe je goed.................

er is een overkill aan informatie.......... deels goed maar grotendeels onzin dingen........... en het hangt er maar net vanaf wat het meest aanspreekt....... het onzin verhaal of niet........

een 12 jarige kan in dit soort dingen geen leidend verhaal zijn.......... dat is.....

goed gedaan!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:13

Bubsj schreef:
Ik ben erg benieuwd wat jij dit en dat vind. Osteopaten? Dierenartsen? Zadelmakers?

Ik had het meer over doorlichters, fluisteraars, energiestroomtemmers, lechermeteraars, paraconsulteurs, supplementjesverkopers, en ja nu je het zegt, ook over zadels-voor-150 € verkopers.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 19:13

Bubsj schreef:
KiWiKo schreef:
en dan word er een dit, en een dat, en een zus en een zo bijgehaald.......... kost klauwen vol met centen, en wat krijg je er uiteindelijk voor terug.............. niks :)

iedereen behalve ik.................. WAT wi je nou horen :D :D :D

Ik heb het hier niet over lichamelijke dingen :) :) :)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:16

En al is een mens wel al op een leeftijd dat het qua leeftijd toch wel moet kunnen om een paard te hebben, dan nog zie je steeds vaker dat juist de mens zijn verantwoording niet neemt. En daar spelen dus heel veel goeroes lekker op in. 20 jaar terug was dat allemaal lachwekkend, maar omdat de mens inderdaad niet meer de juiste begeleiding krijgen of het niet willen aannemen, komen ze vanzelf in problemen waar ik om lach, maar waar de goeroes dus lekker "misbruik" van maken...

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:17

Wat is dat nu weer voor reactie Kiwiko? Er staat nergens beschreven over welke 'poespas' je het in dit geval hebt. En dat maakt wel degelijk een heel groot verschil.

Zeker als er ter voorbeeld een 'paard kan best op stal staan' bij wordt gepakt.

Wat betreft de voorbeelden van Bandida, tja, ik heb er niets mee en zal die mensen ook niet inschakelen. Maar uiteindelijk heb ik liever dat soort poespas, dan het boeren volk wat een zadelmaker al te veel vind. Het is teminste doorgedrongen dat paarden ook wel eens behoefte aan iets hebben, dat is al een mooie verandering.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 19:18

en zo lijkt het mij ook Zammie.................

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 19:22

Bubsj schreef:
Wat is dat nu weer voor reactie Kiwiko? Er staat nergens beschreven over welke 'poespas' je het in dit geval hebt. En dat maakt wel degelijk een heel groot verschil.

Wat betreft de voorbeelden van Bandida, tja, ik heb er niets mee en zal die mensen ook niet inschakelen. Maar uiteindelijk heb ik liever dat soort poespas, dan het boeren volk wat een zadelmaker al te veel vind. Het is teminste doorgedrongen dat paarden ook wel eens behoefte aan iets hebben, dat is al een mooie verandering.

dat klopt wat je zegt :)

verder zoeken dan je neus reikt is altijd goed............ maar het antwoord zoeken in hoolikiboo omdat het beter bij jouw feelgood plaatje past is not done in mijn ogen......

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:23

ik vind je stukje tien keer niets.
paarden met mensen verglijken is zowieso onzin. we vershcillen op veel te veel punten.

en ik kan er niets mee zitten dat mensen zo natuurlijk mogelijk met hun paard omgaan, zolang de paarden er maar niet onder lijden.
waarom zou een paard persee iets negatiefs moeten meemaken? omdat jij dat in je jeugd ook hebt gehad?

ben zelf helemaal niet natural, ze lopen net zo makkelijk zonder als met bit
maar vind dit weer zo'n niets zeggend stukje.
iedereen gaat toch om met zijn paarden zoals hij dat wil.
zo hard als het moet, zo zacht als het kan, en je hebt altijd mensne die doorslaan naar een kant. en die worden hier weer als voorbeeld genomen.

het komt er dus volgesn jouw op neer dat omdat jij ook wel eens wat slechts hebt meegemaakt, de rest van de wereld dat ook mar moet.
:)
mijn paarden zijn niet verantwoordlijk voor wat ik uitvreet

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:24

Zammie schreef:
En al is een mens wel al op een leeftijd dat het qua leeftijd toch wel moet kunnen om een paard te hebben, dan nog zie je steeds vaker dat juist de mens zijn verantwoording niet neemt. En daar spelen dus heel veel goeroes lekker op in. 20 jaar terug was dat allemaal lachwekkend, maar omdat de mens inderdaad niet meer de juiste begeleiding krijgen of het niet willen aannemen, komen ze vanzelf in problemen waar ik om lach, maar waar de goeroes dus lekker "misbruik" van maken...

je vrantwoording nemen voor het paard valt bij mij onder: het beste voor hem zoeken, en niet wat ik meemaak hem ook maar mee laten maken.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:24

Bubsj schreef:

Ha, dit bedoel ik dus... Dus jij vind de poespas beter als het normale leren van omgaan/verzorgen van een paard? Ik echt niet... Juist die poespas zorgt er ook in veel gevallen voor dat een paard het juist slechter heeft/krijgt als bij het recht toe/ recht aan van vroeger. Juist dat mieregene*k van tegenwoordig zorgt voor zeer veel miscommunicatie en dat paarden als "zeer moeilijk paard" in de handel komen. Er is 1 ding wat erg belangrijk is voor een paard.... Duidelijkheid!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:27

Ik kan wel begrijpen waarom je deze zaken benoemt. Het is ook wel een beetje doorgeslagen allemaal.

Zo ken ik iemand die perse een bonfire hoofdstel wil omdat haar paard daar beter van gaat lopen.
Een Haanstra longeersetje en een Voest dvd-tje om maar maar niet te spreken over die klikkers, waar zelfs ik helemaal getikt van wordt als ik dat hoor. Ik sta er achter hoor als men zich verdiept in het paardenwezen en een beter wijze van trainen maar gezond verstand is toch iets wat nog wel eens in de zadelkast blijft liggen. Je kan nou eenmaal niet het plaatje wat deze bekende trainers uitdragen kopiëren. En een doodgewoon hoofdstelletje volstaat prima, net als een beloning zonder al die toeters en bellen.

Zammie

gekvanfleur schreef:
Zammie schreef:

je vrantwoording nemen voor het paard valt bij mij onder: het beste voor hem zoeken, en niet wat ik meemaak hem ook maar mee laten maken.

Jij leest niet goed!!!
Dus als ik een hengst heb, dan mag ik die niet laten castreren, omdat dat pijnlijk is? Terwijl het voor het paard wel het beste is? Gewoonweg, omdat het dan in mijn kudde kan staan...Je moet inderdaad ook bij een paard weleens dingen doen, die niet prettig voor het dier is.

Sunnda

Zammie schreef:
Bubsj schreef:

Ha, dit bedoel ik dus... Dus jij vind de poespas beter als het normale leren van omgaan/verzorgen van een paard? Ik echt niet... Juist die poespas zorgt er ook in veel gevallen voor dat een paard het juist slechter heeft/krijgt als bij het recht toe/ recht aan van vroeger. Juist dat mieregene*k van tegenwoordig zorgt voor zeer veel miscommunicatie en dat paarden als "zeer moeilijk paard" in de handel komen. Er is 1 ding wat erg belangrijk is voor een paard.... Duidelijkheid!

ben het heelmaal met je eens, maar dat komt niet goed uit in het stukje van kiwiko.
die zit over te hellen naar de kant van dat soort mensen. terwijl de gemiddelde natural net zo goed juist leiding geeft.
ik vind dit weer een typisch voorbeeld van hokjes stoppen.
als jouw paard 24 uur per dag buiten staat zonder ijzers kun je geen leiding geven.
er zullen nog geen honderd mensen zijn die geheel aan dit stukje voldoen, zonder extra dingen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 19:28

gekvanfleur schreef:
paarden met mensen verglijken is zowieso onzin. we vershcillen op veel te veel punten.

en ik kan er niets mee zitten dat mensen zo natuurlijk mogelijk met hun paard omgaan, zolang de paarden er maar niet onder lijden.
waarom zou een paard persee iets negatiefs moeten meemaken? omdat jij dat in je jeugd ook hebt gehad?

zo hard als het moet, zo zacht als het kan, en je hebt altijd mensne die doorslaan naar een kant. en die worden hier weer als voorbeeld genomen.

het komt er dus volgesn jouw op neer dat omdat jij ook wel eens wat slechts hebt meegemaakt, de rest van de wereld dat ook mar moet.

debedoelik :) :) paarden en mensen vergelijken gaat waarschijnlijk alleen op als het positief is voor het paard..........

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:28

Zammie schreef:
Jij leest niet goed!!!
Dus als ik een hengst heb, dan mag ik die niet laten castreren, omdat dat pijnlijk is? Terwijl het voor het paard wel het beste is? Gewoonweg, omdat het dan in mijn kudde kan staan...Je moet inderdaad ook bij een paard weleens dingen doen, die niet prettig voor het dier is.

Ten eerste vind ik dat je nogal aanvallerig reageert maar goed, dat terzijde.

Wie zegt dat dit het beste voor het paard is, dat vind jij misschien. Maar daar kunnen anderen toch anders over denken?
Op mijn oude stal staat ook een hengst tussen de ruinen en dat gaat prima :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 19:30

gekvanfleur schreef:
ben het heelmaal met je eens, maar dat komt niet goed uit in het stukje van kiwiko.
die zit over te hellen naar de kant van dat soort mensen. terwijl de gemiddelde natural net zo goed juist leiding geeft.
als jouw paard 24 uur per dag buiten staat zonder ijzers kun je geen leiding geven.
er zullen nog geen honderd mensen zijn die geheel aan dit stukje voldoen, zonder extra dingen.

huh............. dat sooret mensen, wat zijn dat soort mensen????????

ennuh mijn enigste eigenste staat 365, 24/7 buiten........... en zal ik je het nog sterker vertellen dier word natuurlijk bekapt :D :D :D

nou jij weer :D :D

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:31

gekvanfleur schreef:
Zammie schreef:

Jij leest niet goed!!!
Dus als ik een hengst heb, dan mag ik die niet laten castreren, omdat dat pijnlijk is? Terwijl het voor het paard wel het beste is? Gewoonweg, omdat het dan in mijn kudde kan staan...Je moet inderdaad ook bij een paard weleens dingen doen, die niet prettig voor het dier is.[/quote]
tuurlijk mag je hem castreren, ik zou het juist graag zien. nders krijg je alleen maar worst veulens.
en ik heb idd fout gelezen, dit sloeg op kiwiko die zei dat als zij het eens slecth had dat paard het ook maar eens slecht moest hebben.
mensne slaan door idd. maar zolang het paard er toch niet onder lijdt.
de echte natuurlijke mesnen wete wat ze doen, maar dit is weer de rotte appel eruit pikken.

ik kan net zo"n topic maken met:
ze zetten hun paard 24 uur op stal
ze rijden met bit.
ze geven hun paard vaak een tik.
maar dat is gewoon onrealistisch want de gemiddelde zit er ergens tussenin.
ik rij zonder ijzers, met bit en soms staan ze in de stal. waar hoor ik nu bij.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:33

KiWiKo schreef:
gekvanfleur schreef:

huh............. dat sooret mensen, wat zijn dat soort mensen????????

ennuh mijn enigste eigenste staat 365, 24/7 buiten........... en zal ik je het nog sterker vertellen dier word natuurlijk bekapt :D :D :D

nou jij weer :D :D

precies! dat bedoel ik. en ik weet zeker dat jij leiding kan geven.
dus klop jij al niet met je topicbegin.
en daar heb ik het over. hoeveel mensen zullen nu echt onder jou beginpost vallen.
jij zit er ook ergens tussen in.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:33

Haha, aanvallerig?!? kom op zeg... Geef alleen aan dat ze het niet goed leest.
Tja, laat ik nu ook altijd een merrie ik mijn kudde (hebben) gehad. Je kunt dan voor ieder ding, wat je met je paard doet wel een tegenstelling vinden. Wees eens eerlijk... hoeveel hengsten worden er hier in nederland gewoon voor de lol gehouden?

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:35

Zammie schreef:
Haha, aanvallerig?!? kom op zeg... Geef alleen aan dat ze het niet goed leest.
Tja, laat ik nu ook altijd een merrie ik mijn kudde (hebben) gehad. Je kunt dan voor ieder ding, wat je met je paard doet wel een tegenstelling vinden. Wees eens eerlijk... hoeveel hengsten worden er hier in nederland gewoon voor de lol gehouden?

Er worden veel hengsten voor de lol gehouden ja, maar is dat ook niet zo bij ruinen en merries? Vind dit niet zo'n sterk voorbeeld moet ik zeggen := Ik ken meer ruinen/merries die voor jan l*l in de wei rond banjeren dat hengsten..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 19:36

l@gekvanfleur..........

ik snap niks van wat je zegt :)

hengsten voor de lol houden vind ik dierenmishandeling

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:37

KiWiKo schreef:
gekvanfleur schreef:

debedoelik :) :) paarden en mensen vergelijken gaat waarschijnlijk alleen op als het positief is voor het paard..........

ik lijk in geen enkel opzicht op mijn paard. we zijn echt niet te verglijken :)

maa wat ik me nu afvraag: wat doe jij in je beginpost? precies hetzelfde maar dan in negatieve vorm.
maar ik ga niet 24 uur per dag buiten lopen omdat mijn pony dat staat
en daraag ook geen beugel omdat mijn pony geen bit heeft (zie je het voor je :D )