Paardenmarkt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dooow

Re: Paardenmarkt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:27

In principe is een paardenmarkt een ideaale uitkomst voor mensen die een paard willen kopen. Je kunt ze direct bezichtigen en beoordelen, dit wil via internet veel moeilijker.

Ik vind dat paardenmarkten moeten blijven bestaan, met bepaalde voorwaarden wat het dier betreft qua gezondheid.

Het kan enorm gezellig, leuk en verantwoord zijn op de juiste manier.

_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:05

hmm,ik heb dat nog nooit gedaan maar wil dat wel heel graag doen maar als het echt werkelijk zo gaat!! nee,dan wil ik toch liever niet..

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:08

Ik ben er geweest. Klein beetje opgeblazen, wat er hier word verteld over de Schotermarkt.
verder kun je op dit soort markten best hele goeie paarden tegenkomen.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 17:44

Ik vind het niet opgeblazen, waarom moet er een veulen via der nekje aan der moeder geknoopt worden, terwijl die gewoon een halster om heeft??
Waarom kunnen de paarden niet bij het water? Waarom staat er niet voldoende water voor alle paarden?

Ik geloof ook meteen dat je er best wel leuke paarden kunt kopen hoor, maar dan mogen ze wel beter verzorgt zijn.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:30

Sorry maar ík zou geen paard kopen op een paardenmarkt en helemaal niet waar ze de veulens van een paar weekjes oud met snijtouw aan de buiken van de moeders staan gebonden!
Je zal best weleens mazzel kunnen hebben maar ik heb er iets tegen.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 18:35

Tsja dat heb je wel op elke markt. Ik zal binnenkort weer naar de markt in Zuidlaren want een boer hier verderop koopt een paar goede paarden op en ''knapt'' ze op. Daarna gaan ze weer de handel in. Ook ik kan niet overal tegen en krijg kippenvel als ik die kleine shetlandertjes aan een touwtje zie staan. Maar goed zo gaat het nou eenmaal..

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 14:47

Ja helaas wel..

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:36

Tja, dat zijn markten hè?
Ik heb weinig schokkends gelezen in het verhaal van de TS moet ik zeggen.

Ben nu 2x naar de markt in Elst (Gld) geweest, waarvan het resultaat van de laatste keer in mn profiel terug te zien is..
Was ook niet de planning, en heb geluk gehad dat mn aankoop redelijk gezond was.

Dit jaar ga ik zeker weer, qua spullen zijn er altijd leuke aanbiedingen en ook als je goed zoekt vroeg in de morgen kan je nog een leuk groot paard vinden.
's middags staan er alleen nog waardeloze dieren en de overgebleven shetlanders dan.

En ja, je ziet minder leuke dingen, je maag draait een paar keer om, maar je leert er een heleboel van.
Vooral om te relativeren;
Hoe goed onze paarden het hebben en hoe wij zeuren over de kleinste dingen!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 16:51

Ook ik ben vorige week naar de Skoattermerke geweest. Net als alle andere jaren. Wij waren er rond acht uur en er stonden best leuke paarden en pony's tussen. In ieder geval beter dan de voorgaande jaren. Een aantal handelaren had zelfs de moeite genomen om de paarden te wassen.
Gevaarlijk vond ik een grote hengst die in vol ornaat daar aan het paraderen was. Wat als die los gebroken was....

De paarden staan dicht bij elkaar, wat mijns inziens beter is dan een meter uit elkaar. Een trap komt dan veel minder hard aan.
De paarden hebben niet iedere minuut beschikking over drinkwater. Maar de paarden kunnen regelmatig drinken.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:52

Moeten de veulens dan maar los rondrennen? :=

En het waren helemaaaaal geen strakke touwen, gewoon losjes en de meeste hingen echt halverwege de hals, dus ja ik vind wel degelijk dat je je verhaal heeel erg opblaast.. er waren misschien van de 15 veulens daar (meer waren er écht niet.) 5 die zo vast stonden..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:18

Ik ben vroeger eens naar een veemarkt geweest in de brabanthallen, stond ik een shet te aaien. Alleen was hij ijskoud, had zich opgehangen...Verder staan er leuke paarden tussen en minder leuke gevallen. Ik denk als je flink verstand er van hebt dat jebest met iets leuks kan thuis komen. En over de toestand..sommige dingen kunnen inderdaad niet door de beugel maar als je kijkt hoe sommige dieren aangeboden worden op sites, is precies hetzelfde. Alleen het probleem verplaatst.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:44

Coby, ik ben het met je post eens. En ik heb zelf gezien dat ze de dieren geregeld allemaal lieten drinken.
Trouwens, meerdere van onze paarden komen van paardenmarkten. En het zijn hele beste.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:53

MDJ schreef:

En het waren helemaaaaal geen strakke touwen, gewoon losjes en de meeste hingen echt halverwege de hals, dus ja ik vind wel degelijk dat je je verhaal heeel erg opblaast.. er waren misschien van de 15 veulens daar (meer waren er écht niet.) 5 die zo vast stonden..

Ik ben een aantal weken terug naar de paardenmarkt in blanden geweest.
Ik heb er 1 pony gezien dat er écht slecht aan toe was, de rest wat magertjes of slecht bekapt...
Maar de meeste veulentjes (van een paar maand) liepen daar los rond hoor. Die bleven dicht bij de moeder.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:55

randie schreef:
Ik ben vroeger eens naar een veemarkt geweest in de brabanthallen, stond ik een shet te aaien. Alleen was hij ijskoud, had zich opgehangen...Verder staan er leuke paarden tussen en minder leuke gevallen. Ik denk als je flink verstand er van hebt dat jebest met iets leuks kan thuis komen. En over de toestand..sommige dingen kunnen inderdaad niet door de beugel maar als je kijkt hoe sommige dieren aangeboden worden op sites, is precies hetzelfde. Alleen het probleem verplaatst.

Hé bah! Het zal je maar gebeuren! ;(

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:05

Dorienn schreef:
MDJ schreef:

Ik ben een aantal weken terug naar de paardenmarkt in blanden geweest.
Ik heb er 1 pony gezien dat er écht slecht aan toe was, de rest wat magertjes of slecht bekapt...
Maar de meeste veulentjes (van een paar maand) liepen daar los rond hoor. Die bleven dicht bij de moeder.

jaa, hier de meeste veulens ook wel maar als het een is die graag op avontuur gaat kan ik het wel begrijpen. ;)

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:11

Een handelaar/verkoper zal niet blij worden als een veulen van hem, op een markt een volwassene, of een kind, een schop verkoopt. Vandaar ook dat ze ze meestal niet los laten lopen, veel te gevaarlijk

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 01:27

Ts ik snap dat jij er van schrok, je kent je paardjes en de paardjes in je omgeving niet op zo'n manier.
Maar zo erg klinkt het niet moet ik eerlijk zeggen, ze kunnen niet ten alle tijden bij het water, maar dat kan een paard in een trailer ook niet, of een paard wat je aan het poetsen bent, als ze 1 keer per uur water krijgen is dat geen ramp.
Ze staan vast aan de nek terwijl wij aan het halster gewend zijn en dat vindt je een rotgezicht, maar stonden er bloedende striemen in hun hals van de touwen?

Het maar 1 keer in het uur water krijgen, vaststaan aan hun nek ipv aan hun halster, en de bij sommige te lange hoeven zijn niet onze manier van doen, maar de paardjes zullen er niet aan doodgaan.
De dieren gaan aan het eind van de dag mee naar huis of naar een ander huis en kunnen dan weer gewoon hun stalletje of weitje in, met water en eten en alles erop en eraan.

Ken ook mensen die hun paard meenemen voor wedstrijd en voor die uur of drie geen water meenemen, vind ik ook niet ideaal, maar ja, ieder zijn ding wat dat betreft.

Het is rot dat jij zo geschrokken bent, maar zie het gewoon als 1 dag en dan weer terug naar hun plekje waar alles ok is.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 01:34

Ik ken mensen die hun paard/pony van een markt af hebben. Zijn allemaal leuke rijpaarden geworden! Kwestie van bekappen, ontwormen, goed voer en wat geduld in 90% van de gevallen. De overige 10% heeft er iets meer DA kosten in moeten steken. Maar echt ernstig was het ook niet.

Over dat water kan ik kort zijn: als ik mijn merrie voor 2 uur in de bak zet ga ik niet meteen met emmers lopen. Daarna kan ze weer onbeperkt drinken. Daar heb ik geen medelijden mee. Als ik 2 uur in de file sta zonder flesje water in een snikhete auto hou ik daar ook niets aan over.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:33

Weet iemand de gemiddelde prijzen?
Ik heb namelijk verschillende prijzen gehoord, van 25 euro tot 400 euro.. voor een shet.
Ik ben niet van plan om een paardje te kopen op dit moment maar ben gewoon benieuwd^^

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:11

de meesten waren daar vanaf 200 [hengstjes] en de merries vanaf 300.

maar ik had mijn hengstje daar voor 110

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:43

oke dan :)
Ik wil misschien later een paardje kopen die ik voor de kar wil doen.
Maar word denk een welsh A^^

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 21:48

Ik zeg niet dat er veulens los moeten rennen, er waren inderdaad verschillende veulens die los waren.

Toen ik daar smiddags was, waren de touwen helaas niet meer in het midden van de hals. Maar waarom als ze een halstertje om hebben een touw om hun nek doen, waarom leren ze de veulentjes niet vast staan voordat ze naar zo'n markt gaan, zelfs mijn vriend zei tegen mij Nik, je zag gewoon dat het veulentje bang was en aan het trekken was aan het touw omdat die om zijn billen zat. Ik geloof ook best dat je daar leuke paarden vandaan kan halen, zoals ik van vele hoor en lees moet je dan heel vroeg gaan. En dan denk ik inderdaad dat er ook leuke en goede paarden tussen staan. Maar ik ga me daar niet meer aan wagen. Iedereen zijn eigen mening natuurlijk.

Ik was er nu natuurlijk rond de middag, misschien is dat het verschil geweest.

Ik zeg echt niet dat ze de hele dag met een emmertje voor de paarden moeten staan, maar als ze toch wel de hele middag volop in de zon staan, vind ik dat ze van water voorzien moeten zijn, óók de paarden die in het midden van de paal stonden.

Voor de rest hoor je mij echt niet klagen over deze markt, vond dat er leuke kraampjes tussen stonden ook met paarden spullen, heb ook nog wat voor mijn jaarling gekocht :D

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 15:15

MDJ; heeft jou hengstje papieren?
anders is 110 nog vrij veel!
(ik had abe ook voor 100,-) maar aan het iend vd markt zij ze nog maar 50,- vaak. hengstjes dan.

Caroline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:48

Dat touw is best zacht als je het in de hand hebt hoor, het lijkt wat stug etc. maar dat is het niet.
En hoe moet je het veulentje anders bij de moeder houden?

Het valt allemaal nog wel mee, anders zou die AID en de dierenbescherming er wel wat van hebben gezegd. Die zijn namelijk altijd op zo'n grote paardenmarkt aanwezig.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 14:39

caroline89 schreef:
Dat touw is best zacht als je het in de hand hebt hoor, het lijkt wat stug etc. maar dat is het niet.
En hoe moet je het veulentje anders bij de moeder houden?

Het valt allemaal nog wel mee, anders zou die AID en de dierenbescherming er wel wat van hebben gezegd. Die zijn namelijk altijd op zo'n grote paardenmarkt aanwezig.

Ik heb de AID ter plekke gebeld, en die zeiden dat er niemand aanwezig was!
Daar ston ik ook van te kijken, maar ze zouden direct iemand sturen.
Ik heb het touw gevoeld en deze was echt niet zacht. Er waren ook diverse veulens die los liepen en die gewoon netjes bij hun mama bleven staan.

Ik snap best dat ze een veulen liever vast hebben staan maar gebruik dan een ander touw, en leer de veulens eerst vast staan. Zodat ze ook niet in paniek raken, door het touw! Waarom gebruiken ze zulk touw om de hals, terwijl ze het veulentje ook gewoon aan het halstertje wat ze omhadden kunnen vastmaken.