Paarden in de onweer buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Buiten of niet?

Ja ik laat ze gewoon buiten staan.
75 (45%)
Nee ik heb ze gewoon binnen.
51 (31%)
Als ik het weet staan ze binnen, als het onverwacht is blijven ze buiten.
38 (23%)

Totaal aantal stemmen: 164

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:00

Brainless schreef:
Joceline schreef:
Het is algemeen bekend dat de bliksem eerder inslaat op open velden dan in een stal of gebouw, dan eerder in een boom of ander hoogtepunt. Een bliksemschicht is onwillekeurig en zal dus de hoogste punten opzoeken. Aangezien het onweer van vanacht enorm veel flitsen na elkaar bevatte is de kans een stuk grote dat deze hogere punten de paarden kunnen zijn op een kale weide. Wij hebben een kale weide, zonder bomen o.i.d. De kans dat het in een gebouw in slaat is er wel maar erg klein, meer in bomen. Onze paarden dus veilig op stal, nu is vroeger niet meer dus valt ook niet te vergelijken.
Rond onze stal staat niets wat kan omvallen op de stallen o.i.d De paarden zijn wel constant in de gaten gehouden, dmv toezicht en camera's .

Het is achterhaalt dat bliksem (altijd) in het hoogste punt in slaat.
(was laatst nog of discovery-channel)
De bliksem heeft zo'n hoge snelheid, dat het geen tijd heeft om het hoogste punt te zoeken.

De boerderij van mijn oom en tante is vroeger geraakt door de bliksem en deze stond naast een watertoren.
Ook bij mijn schoonouders sloeg de bliksem in het weiland en niet in de hoge elektriciteitsmasten die in het weiland staan.

Ooh dat is best interessant want heb juist een heel artikel erover moeten leren op school die het tegendeel bewees. Natuurlijk zei het artikel ook dat er andere vormen voorkwamen. Net als dat de kans evengroot is dat de bliksem in het paard slaat of in een hogere paal. Er was alleen iets, ben het ff vergeten, waardoor de kans zoveel kleiner was in gebouwen...even vergeten :+ Maar ik zou wel eens wat meer over onweer willen weten enzo want vind het eng en gevaarlijk ook! Toch heb ik om een of andere reden mijn paarden niet graag buiten, ik hoor dat zo vaak over dode koeien en paarden. In de stal worden de paarden wel goed in de gaten gehouden ook met camera's bij ons.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:07

@Joceline, ach 1 ding is zeker, dat onweer/bliksem zeer onvoorspelbaar is. :D
1 van mijn paardjes vindt het enger om met onweer/harde regen/hagel op stal staan dan buiten.
Buiten staan ze of met de kont in de wind of lekker te eten.

geerke

Re: Paarden in de onweer buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:10

ik heb ze s'nachts altijd binnen....als het overdag onweert haal ik ze binnen...

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:50

Cin staat snachts sowieso op stal, ben ik ook heel blij mee want ze is heel bang voor onweer. Vond het vannacht echt sneu, heb nog op t punt gestaan om erheen te gaan (ze staat zo'n 5km van mijn huis), maar op zich zou het weinig toevoegen denk ik.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 01:31

Bij ons op stal word alles binnengehaald met onweer. 2 Jaar geleden hebben de eigenaars gezien hoe er een paard voor hun ogen geraakt werd, dat willen ze nooit meer meemaken :(:) . En wat er veiliger is, moeilijk te zeggen, maar het valt mij op dat ik veel vaker hoor dat er een paard in de wei is geraakt, dan dat ik hier op bokt lees dat er een stal is geraakt en met paarden en al is afgebrand.
En al was het dan niet om de bliksem, in Hoogerheide en Woensdrecht zijn er hagelstenen van 5 cm naar beneden gekomen. De deuken zitten in de auto's en dakramen zijn kapot geslagen. En jaren geleden heb ik 3 schapen dood in de wei zien liggen na een hagelbui met dergelijke stenen. Lijkt me voor de paarden ook niet echt gezond.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 01:35

Maar de kans dat mijn paard zich verwond in de stal (tijdens onweer) is vele malen groter dan de kans om geraakt te worden door de bliksem in de wei.

Op stal springt ze alle kanten op tijdens bliksem en donder.
Ook hagel vind zij doodeng.
Buiten staat ze met de kont in de wind of rustig te eten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 01:37

Ik maak mij er totaal niet druk om dat de paarden lekker buiten staan :) Enige nadeel is dat bij een flinke windhoos, de verplaatsbare palen gaan hangen... Maar heb een lief peerd: blijft hoe dan ook achter het draad staan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 01:48

Die van mij staan 24/7 buiten wel met een (grote!) inloopstal ik heb ze liever buiten dan in de stal. In de wei kunnen ze (van de schrik) nog alle kanten uitrennen als ze in de stal in paniek raken en over de muur proberen te vliegen oid dan wil ik 't echt niet weten :n ze kunnen in de stal gewoon geen kant op als ze in paniek zijn of als de bliksem in slaat of wat dan ook. Nee laat die van mij maar lekker buiten staan!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 01:49

Ik heb weleens gezien bij Discovery/National Geographic dat een blikseminslag gevaaarlijk is door het magnetische veld dat er ontstaat.
Als je paard bijvoorbeeld naast een boom staat en de bliksem slaat in die boom, dan komt je paard er ook niet goed vanaf. Het gevolg is namelijk een acute hartstilstand.

Dat is ook wat er een aantal jaar geleden gebeurd is bij de fanfare tijdens een begrafenis. Een van de leden van het muziekkorps was overleden, dus ze waren er allemaal bij. Omdat het ging regenen, gingen ze onder een boom staan om te schuilen. Bliksem sloeg vervolgens in de boom en daardoor zijn 2 mensen om het leven gekomen en 3 anderen raakten zwaar gewond.
http://nl.wikinews.org/wiki/Doden_en_zw ... begrafenis

Dan lijkt het mij verstandiger om mijn paarden binnen te hebben staan in een pand met goede bliksemafleiding.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 01:52

iedereen weet toch dat onder een boom staan wel 't láátste is wat je moet doen met onweer? :+

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 02:01

ik laat ze buiten staan, maar wil wel dat het stroom van het draad is enz.
Dus zonder stroom buiten.

En is dat niet mogelijk, dan wel graag naar binnen. Maar bij mij is het wel mogelijk.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 02:10

Maartje1990 schreef:
iedereen weet toch dat onder een boom staan wel 't láátste is wat je moet doen met onweer? :+

Het staat me bij dat in dit geval de mensen helemaal niet door hadden dat het onweerde. En blijkbaar was dit meteen de eerste knal die fataal was.

Dit heb ik uit een oud artikel van NRC over wat te doen als het gaat onweren.

Stop tijdig met sporten, waarbij water, metaal, masten of andere 'antennes' (fietsen, zwemmen, vissen, surfen en golfen) worden gebruikt. Zoek zodra de onweersbui op minder dan drie kilometer afstand is (tien sec. verschil tussen flits en donder) een schuilplaats in huis of auto. Schuil eventueel in een bos, maar niet onder of nabij een alleenstaande boom. Ook niet in schuurtjes met een metalen frame of dak (bushokjes). Een veel gehoord misverstand is, dat uitstappen uit een getroffen auto gevaarlijk zou zijn. Een auto heeft een capaciteit van ongeveer 1 picofarad. Bij een spanningsverschil van 10 KVolt geeft dat een schokje als van ontladende statische elektriciteit. Nadert het onweer tot een kilometer (drie seconden tussen flits en donder) en is er geen schuilplaats, hurk dan met beide voeten zo dicht mogelijk bij elkaar. GA NIET liggen!
Houd ruim afstand van andere mensen, van hekken en masten. Doe in huis de ramen dicht, haal stekkers uit het stopcontact en maak TV en radio los van de kabel- c.q. antenne-aansluiting.
Tenten zijn niet veilig, kunststof caravans ook niet. Wie bij hevig onweer in zijn tent blijft kan daar ook het best hurken. Neem bij onweer in de bergen afstand van rotswanden, ga weg van toppen en kammen. Vermijd grotten, spleten en kloven. Ga eventueel op een rol touw of rugzak zitten.

JenniferHui

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:26

Wij zetten ze meestal binnen!
Al komt het onverwacht en het is nog niet zo laat zet de eigenares ze wel binnen...

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:18

Waarom moet het stroom van het draadje dan? Trekt dat bliksem aan? Dat wist ik niet, had gewoon stroom erop gelaten.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 09:20

Die van mij gaan gelijk naar binnen met onweer, shetlander is er bang voor en kan dan maar zo door het draad vliegen van angst

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:44

Van mij gaat ook naar binnen! Ik hoor toch best vaak dat een paard of ander beest op het land is getroffen door bliksem. Regen wind hagel geen probleem. Maar onweer zo als gister no way! Maar het is natuurlijl wel zo dat als het inslaat op de stal en brand ontstaat ze idd geen kant op kunnen. Wel eng, daar waar mn paardje staat is voor het huis de bliksem op n boom in geslagen. Alleen de stoppen waren dr uitgesprongen en video is stuk. Heel apart hoe die boom er nu uit ziet, dikke barst erin.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 10:46

Bij ons gaan de paarden dan ook meteen naar binnen.
Maar ze staan 's avonds altijd allemaal op stal dus het komt niet vaak voor dat er 's nachts nog een paard buiten staat!

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:03

Dabo schreef:
Waarom moet het stroom van het draadje dan? Trekt dat bliksem aan? Dat wist ik niet, had gewoon stroom erop gelaten.

Trekt inderdaad spanning aan, maar als er dan spanning van onweer opzit, klapt het helemaal in het paard als het paard het perongeluk aanraakt.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:08

Die van mij kunnen zelf bepalen of ze binnen of buiten willen staan maar ze stonden heerlijk butien

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:25

AlexandraM schreef:
hestejente schreef:
Het is HET onweer.

Hij heeft gewoon buiten gestaan hoor, op stal vindt hij niks. Hij staat al z'n hele leven (op een paar weken na) dag en nacht buiten, zonder ijzers en de bomen om 'm heen zijn hoger, het zal niet zo gauw in mijn paard slaan denk ik ;) Er is genoeg ruimte in de wei om weg te kunnen als er een boom mocht omvallen. Hij is dan ook nog helemaal heel. Op stal met zulk noodweer zou hij beslist enger vinden dan buiten met vriendjes. Als 1000 jaar geleden de paarden niet tegen wat regen, onweer en wind hadden gekund was de soort bij gebrek aan stalletjes allang uitgestorven :+

Moest gewoon ff zeggen dat ik je opmerking briljant vind hahah :P je hebt wel gelijk maar kan me voorstellen dat mensen die ze ook binnen hebben staan en dus niet 24/7 buiten, dat het toch een gedachte is die in je opkomt! vaak zijn er ook weien met alleen een schuilstalletje en waar geen hogere bomen die eerder geraakt zullen worden staan of wat dan ook...

Nja, er zijn ook mensen die hun paard zodra het wintert een deken op leggen. Of die 'm onderspuiten met antivliegenzooi. Mijne heeft gewoon een staart en een dikke pluk manen om die beesten weg te houden. En een vachtje, blijft hij lekker warm wanneer het koud is. Paarden kunnen heel goed voor zichzelf zorgen, het is vee, geen my little ponies. Alleen weten niet alle overbezorgde betuttelaars dat ;)

Dorindaikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:04

ik zet ze binnen, vind het niks als ze buiten staan in zulk weer!

jennifer89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:17

ik vind het niks dan de paarden buiten dus zet ik ze altijd binnen

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:41

hestejente schreef:
Nja, er zijn ook mensen die hun paard zodra het wintert een deken op leggen. Of die 'm onderspuiten met antivliegenzooi. Mijne heeft gewoon een staart en een dikke pluk manen om die beesten weg te houden. En een vachtje, blijft hij lekker warm wanneer het koud is. Paarden kunnen heel goed voor zichzelf zorgen, het is vee, geen my little ponies. Alleen weten niet alle overbezorgde betuttelaars dat ;)
Vee? neee joh, mijn paard is mijn VRIENDin! :) haha
je hebt wel wat gelijk hoor, maar we willen toch met z'n allen het beste voor onze paardjes (ik zeg geen paardjuhs) maar toch ;)
Oh, dat ze zo goed voor hun zelf kunnen zorgen, daar ben ik het toch niet helemaal mee eens, sorry :o
WIJ hebben ze op stal gezet, met of zonder deken, of in een wei zonder beschutting... Als ik vanaf nu niet meer naar mijn paard om zou kijken, zou het een tijdje goed gaan, maar vooral als ze op stal staan kunnen ze echt niet voor hun zelf zorgen lijkt mij zo ;)
Maar ik snap wel wat je bedoelt, niet boos worden op me ;) :D :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:51

Ik word helemaal niet boos dabo, als jij je paard op stal wil zetten met een deken, prima. Dat doe ik niet, en ik maak me ook niet zo gauw zorgen om m'n paard. HIj redt zich wel. Er zijn mensen die bang zijn dat hun paard in de greppel loopt als hij op hol slaat. Van mijn paard weet ik inmiddels uit ervaring }:0 dat hij bomen, spoorbomen!, greppels, prikkeldraad enz. heel goed opmerkt wanneer hij er van tussen gaat. Hij is niet achterlijk. Dus een buitje, of een omkieperende boom, overleeft hij ook wel ;) HIj heeft immers de ruimte om weg te lopen. En ogen om die boom te zien vallen. Wij mensen denken te veel: oh, die boom gaat vallen. Ik sta er onder. En ik moet hier gauw vandaan :+ Mijn paard is dan alláng uit de voeten hoor. Paar jaar terug reed ik een haflinger, na een stormachtige nacht ging ik met haar het bos in en ineens stond ze stokstijf stil en wilde niet meer verder. Bleek er een afgebroken stuk boom op scherp te hangen, ik had het niet gemerkt, zij wel. Het is echt iets voor mensen om te denken dat we voor onze paarden moeten denken :Y) Doordat ik potentiële problemen bij mijn paard neerleg is hij steeds beter in staat om dingen op te lossen, als hij nooit een probleem tegenkomt wordt 't ook inderdaad een watje. En zo'n paard hoef ik niet :o Als hij zo stom is om bij hagel niet te gaan schuilen krijgt hij het op z'n kop. Moet hij maar in z'n schuilhokje gaan staan.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:30

Hier stonden ze buiten, maar als ik had geweten hoe erg het zou onweren had ik ze binnen gezet.
Ben er nog wel in de regen heen geweest om te kijken hoe het met ze was en de vallende takken, gelukkig stonden ze in het gedeelte zonder bomen vlak langs de afrastering dus geen last van takken.
Ook stonden ze allemaal te kijken van wat moet jij nou hier ??? zelfs Sam die altijd wel mee loopt stond een beetje moeilijk te kijken wat ze nou moest doen :P
Op zich kunnen ze zich prima redden, het is vaak het idee dat wij, de mens, ervan hebben.