Brainless schreef:Joceline schreef:Het is algemeen bekend dat de bliksem eerder inslaat op open velden dan in een stal of gebouw, dan eerder in een boom of ander hoogtepunt. Een bliksemschicht is onwillekeurig en zal dus de hoogste punten opzoeken. Aangezien het onweer van vanacht enorm veel flitsen na elkaar bevatte is de kans een stuk grote dat deze hogere punten de paarden kunnen zijn op een kale weide. Wij hebben een kale weide, zonder bomen o.i.d. De kans dat het in een gebouw in slaat is er wel maar erg klein, meer in bomen. Onze paarden dus veilig op stal, nu is vroeger niet meer dus valt ook niet te vergelijken.
Rond onze stal staat niets wat kan omvallen op de stallen o.i.d De paarden zijn wel constant in de gaten gehouden, dmv toezicht en camera's .
Het is achterhaalt dat bliksem (altijd) in het hoogste punt in slaat.
(was laatst nog of discovery-channel)
De bliksem heeft zo'n hoge snelheid, dat het geen tijd heeft om het hoogste punt te zoeken.
De boerderij van mijn oom en tante is vroeger geraakt door de bliksem en deze stond naast een watertoren.
Ook bij mijn schoonouders sloeg de bliksem in het weiland en niet in de hoge elektriciteitsmasten die in het weiland staan.
Ooh dat is best interessant want heb juist een heel artikel erover moeten leren op school die het tegendeel bewees. Natuurlijk zei het artikel ook dat er andere vormen voorkwamen. Net als dat de kans evengroot is dat de bliksem in het paard slaat of in een hogere paal. Er was alleen iets, ben het ff vergeten, waardoor de kans zoveel kleiner was in gebouwen...even vergeten
Maar ik zou wel eens wat meer over onweer willen weten enzo want vind het eng en gevaarlijk ook! Toch heb ik om een of andere reden mijn paarden niet graag buiten, ik hoor dat zo vaak over dode koeien en paarden. In de stal worden de paarden wel goed in de gaten gehouden ook met camera's bij ons.
. En wat er veiliger is, moeilijk te zeggen, maar het valt mij op dat ik veel vaker hoor dat er een paard in de wei is geraakt, dan dat ik hier op bokt lees dat er een stal is geraakt en met paarden en al is afgebrand.
Enige nadeel is dat bij een flinke windhoos, de verplaatsbare palen gaan hangen... Maar heb een lief peerd: blijft hoe dan ook achter het draad staan.
ze kunnen in de stal gewoon geen kant op als ze in paniek zijn of als de bliksem in slaat of wat dan ook. Nee laat die van mij maar lekker buiten staan!
Er is genoeg ruimte in de wei om weg te kunnen als er een boom mocht omvallen. Hij is dan ook nog helemaal heel. Op stal met zulk noodweer zou hij beslist enger vinden dan buiten met vriendjes. Als 1000 jaar geleden de paarden niet tegen wat regen, onweer en wind hadden gekund was de soort bij gebrek aan stalletjes allang uitgestorven
je hebt wel gelijk maar kan me voorstellen dat mensen die ze ook binnen hebben staan en dus niet 24/7 buiten, dat het toch een gedachte is die in je opkomt! vaak zijn er ook weien met alleen een schuilstalletje en waar geen hogere bomen die eerder geraakt zullen worden staan of wat dan ook...
dat hij bomen, spoorbomen!, greppels, prikkeldraad enz. heel goed opmerkt wanneer hij er van tussen gaat. Hij is niet achterlijk. Dus een buitje, of een omkieperende boom, overleeft hij ook wel
Doordat ik potentiële problemen bij mijn paard neerleg is hij steeds beter in staat om dingen op te lossen, als hij nooit een probleem tegenkomt wordt 't ook inderdaad een watje. En zo'n paard hoef ik niet