Discussie; paarden worden teveel betutteld ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 16:34

Ja, paarden worden zwaar overdreven in de watten gelegd.
De redenen die hiervoor worden aangevoerd berusten voor meer dan 80% op horrorverhalen en spookbeelden, dan wel zijn ingegeven door een vreemd soort eigenbelang.
Ik weet wel dat er gevallen zijn waarbij het wel nodig is, ik ken ze ook persoonlijk.
De enigste bescherming die mijn paard krijgt is een deken in de winter, ervaring heeft geleerd dat dat nodig is. Ik heb een strijkring, omdat ze onder bepaalde omstandigheden strijkt met haar achterbenen. Verder heb ik niks. Peesbeschermers, bandages en meer van die handel vindt ik weggegooid geld.
Mijn paard is ondertussen 29 en in de 17 jaar dat ik haar heb heb ik maar zelden gehad dat ik niet kon rijden en meestal was dit dan terug te voeren op een verstapping in de les of op de wei. Ach twee dagen kreupel, klaar, niet de moeite om over te praten.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 16:43

Voor Jola en Eleonoor:

hebben jullie die nare ervaringen gekregen in een groot weiland, of in een vrij klein weiland? Mijn ervaring is wel dat in een vrij kleine ruimte heel snel blessures optreden, en dat daar in een groot weiland nauwelijks sprake van is. Mijn merrie kan niet in een paddock met andere paarden (raakt helemaal over haar toeren, want ze kan niet "weg" bij de rest vandaan), maar 's zomers in het grote land zijn er totaal geen problemen. Meestal zie je dan aan 1 kant van het land 12 merries staan, en aan de andere kant (500 m verderop) 1 merrie - de mijne dus Haha! .

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 16:49

Voor Promptertje:
de eerste stond alleen in de binnenpiste (februari vorig jaar, bodem buiten was niet goed).
De tweede stond in de buitenpiste (mocht van mij dus niet meer in de binnenpiste) is wsl. van een paar schapen kompleet in paniek geslagen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 16:49

Ik denk dat het er heel erg aan ligt wat je in het verleden is overkomen met je paard en wat je er dagelijks mee doet. Ter illustratie: zolang mijn paarden nog niet onder het zadel zijn, moeten ze 'niet zeuren'. Ik vind het ook niet zo erg als er dan een keer iets gebeurt (moet natuurlijk niet te erg zijn). Maar zijn ze eenmaal 'rijpaard' geworden, dan gaat het allemaal een beetje anders. Niks tutten, maar wel voorzichtig. Dus niet zomaar twee vreemde paarden bij elkaar in, jolige paarden doe ik altijd eerst in de wei en dan de rustige er bij in (en niet andersom, de eerste klap komt dan in ieder gevla in het luchtledige), ik weid in koppels, enz. Truttig? Ik ben liever een beetje voorzichtig dan dat ik om de haverklap weer een paard met een dik been heb dat drie weken op rust moet.

Saltow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 17:52

je kan om een paard geven
maar daarom moet je niet doen of het een glazen schoentje is !!! Pling
in het wild moeten ze het wel weten te redden Nerd Nerd Nerd
myrthe

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 18:55

Ik wil verder nog even duidelijk maken dat die van mij van 12 tot 6 buiten staat (met goed weer langer). Daarnaast heeft hij een grote wei tot beschikking met een veilige omheining (erg hé het is veilig! Lips are sealed )!
Zou ook niet weten wat ik verkeerd doe als ik hem beenbescherming om doe en gewoon fatsoenlijk en netjes met hem omga hoor.. kan aan mij liggen maar ik heb het liever zo dan een paard dat vaak open ligt of erger!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 19:07

Paarden worden TE veel betutteld idd.
Ik wil niet eens dat onze paarden zulke watjes worden!!!
Het is meestal zo, als ik te voorzichtig ben,juist dan gebeurt er wat.
Dus onze paarden staan gewoon dag en nacht buiten in weer en wind,storm enz...
Geen dekens om, paar dagen rustig laten wennen aan het gras , maar daarna gewoon volledig na buiten, alles staat gewoon bij elkaar in!
De paarden staan altijd in kudde's en daarnaast in een ander lands staan een stuk of 20 pension paarden
En daarnaast weer 20 jonge paarden en fokmerrie's ze zijn dus omringt met paarden.
Ik zou mijn paard nooit alleen zetten, want dan heeft ie geen sociale contakten en dat heeft een paard wel nodig!
Wat betreft dekens s'winters Verward
Alleen de rijpaarden hebben dekens om, de jonge paarden niks, want ze slopen de boel toch alleen maar Haha!
Zalfjes en medicijnen enz..
Ik gebruik alleen zalfjes tegen mok, meer niet, dat is ook het enigste wat in mijn kast staat Haha!, samen met de acederm Tong uitsteken

Jonge paarden hebben ook erg weinig aandacht nodig, wij halen de jonge paarden eigenlijks nooit naar binnen, Die moeten lekker groeien, en lekker met hun vriendjes spelen Knipoog
eens in de zoveel tijd worden de paarden bekapt, en dan kunnen ze erweer tegen Lachen

Nou zo slecht hebben deze paardjes het niet ofwel Haha!

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 19:30

Ik vraag me weleens af waarom mensen hun hele kast hebben volstaan met allerlei middeltjes, volgens mij is het een soort koopzucht, alles wat nieuw is moet worden uitgeprobeerd.
Hoe verder het hier vandaan komt des te beter is het, dus het liefst maar meteen uit Amerika of Taiwan of zo Schijnheilig .
Verder denk ik echt serieus dat er eigenaren zijn die de dierenarts heel snel bij hun paard halen, krijgen ze zelf ook lekker eens aandacht.... Cool
Helaas ben ik zelf ook al twee pony's kwijtgeraakt, één had een ernstig beengebrek en de ander lag zomaar dood in de wei.
Natuurlijk denk ik daar nog wel eens aan maar het is voor mij geen reden om anders met mijn pony om te gaan, dus gewoon lekker de wei op, op tijd inenten en ontwormen en een anti zand kuurtje Misselijk
Uiteraard komt er bij serieuze klachten wel een dierenarts.

Nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 19:45

Tess schreef:
Ik vraag me weleens af waarom mensen hun hele kast hebben volstaan met allerlei middeltjes, volgens mij is het een soort koopzucht, alles wat nieuw is moet worden uitgeprobeerd.
Hoe verder het hier vandaan komt des te beter is het, dus het liefst maar meteen uit Amerika of Taiwan of zo Schijnheilig .
Verder denk ik echt serieus dat er eigenaren zijn die de dierenarts heel snel bij hun paard halen, krijgen ze zelf ook lekker eens aandacht.... Cool
Helaas ben ik zelf ook al twee pony's kwijtgeraakt, één had een ernstig beengebrek en de ander lag zomaar dood in de wei.
Natuurlijk denk ik daar nog wel eens aan maar het is voor mij geen reden om anders met mijn pony om te gaan, dus gewoon lekker de wei op, op tijd inenten en ontwormen en een anti zand kuurtje Misselijk
Uiteraard komt er bij serieuze klachten wel een dierenarts.

Iedereen over 1 kam scheren kan natuurlijk ook, want ik denk echt niet dat iedereen het alleen voor de heb heeft. Ik heb zelf niet zo heel veel spul staan, wel wat spullen voor de hoeven (aangeraden door hoefsmid, maak je niet druk dus..) Verder heb ik Acederm, babyolie, een verbandkist (met coldpack etc) en wat verschillende flessen paardenshampoo. Mijn paard heeft eigenlijk nooit iets ernstigs gehad (weleens een paar wondjes en een keer een flinke beet van een ander paard gehad maar dat is ook alles)
Ik val daar wel in mee vind ik. Wel heb ik een hele kist vol met borstels en troep Haha! Maar daarvan gebruik ik er maar een stuk of 5 heel vaak.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 20:14

Sterre schreef:
Sommige zeggen dat hun paard "het niet leuk vind om buiten te staan",

Ja die opmerking heb ik pas geleden nog gehoord. Ik en mijn vriend gingen kijken bij een huisje met stallen en een kleine paddock. De buurman bij dat huisje heeft land. Toen vroeg ik of die mensen van het huisje iets met de buurman geregeld hadden. Dat ze bijvoorbeeld gebruik mochten maken van het land. Zegt die vrouw: "Nee we hebben het niet gevraagd, onze paarden geven er toch niets om". Bleek later dat ze ook haast niet los liepen in die paddock.
Vonden ze ook zeker niet leuk

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-03 20:16

Oke, dan heb ik nog een vraag.

Ik ga maar van het beste uit en neem aan dat ook de 'sport' paarden in de zomer de hele dag in het land staan (of is dit nou een hele naïeve opmerking ?).
Daarbij ga ik ervan uit dat de mensen hier wel zo verstandig zijn dat ze niet 5 'vreemde' paarden (die elkaar alleen van stal kennen) in een bakkie van 20 bij 40 (voor mijn part 20 bij 60 zetten) maar dat ze de ruimte krijgen om te 'vluchten'.
Krijgen ze dan ook been bescherming om ?
Dat kan toch nooit gezond zijn, zo lang ?

Ook vind ik dat 'naar buiten laten' nogal snel 'goed gevonden' wordt, ach we doen hem even in de paddock van 20 bij 20 (hoe groot zijn die dingen ?/) of in de buitenbak, maar zien die paarden dan nooit echt een lekker groot land waar ze mooi kunnen rennen en spelen ?

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-03 20:21

Haha 'mijn paard vind het niet leuk buiten'....
Wat is dat voor iets idioots ?
Gewoon gewenning, ach de arme ziel wordt nat, ach jee, gauw naar binnen, straks smelt je........

Nee na de opmerking 'hij vindt het niet leuk buiten' vraag ik me niet meer af waarom de paarden, in Nederland, gemiddeld zo vroeg doodgaan, komt blijkbaar niet van alle gebroken benen, onbeschermde weidegang en 'lakse' eigenaren die niks om hun paard geven en hem rustig 24 uur per dag (zonder bescherming) in een goede wei met nette omheining hebben staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 21:25

Ik heb eens een verhaal gelezen van Nadine Capellmann, volgens mij was het een intervieuw in het BIT, waarin ze zei dat ze haar paarden ook nooit los gooide in de paddock of in het land. Maar dat ze elke dag aan de hand stapten, naast het rijden natuurlijk. Ik snap het best dat je het risico op blessures tot een minimum wilt beperken, en bij zulke kostbare paarden kan ik me er ook nog wel iets bij voorstellen. Maar aan de andere kant, het blijven toch paarden, van oorsprong kuddedieren, die volgens mij iets missen als de sociale omgang met soortgenoten niet hebben. Ik geloof niet dat ik dat zou willen voor mijn paard.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-03 21:29

Picasso, daar zit wat in, en ik kan d'r in sommige gevallen ook wel inkomen, maar hoever moet je gaan.....
Het zal mijn keus in iedergeval zeker niet zijn.

Liever een paard dat 5 jaar een prachtig sociaal leven heeft dan eentje die 10 jaar niets anders ziet dan zand en de verharde weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 21:31

Wat mij opvalt is dat (ook de dure) paarden van springruiters dus wel elke dag in een paddock komen.

En ik heb het met eigen ogen vaak genoeg gezien bij Leon Thijssen en Emile Hendrix.

Gaat het woord dressuur muts dan toch op? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 21:33

runningkawa schreef:
Wat mij opvalt is dat (ook de dure) paarden van springruiters dus wel elke dag in een paddock komen.

En ik heb het met eigen ogen vaak genoeg gezien bij Leon Thijssen en Emile Hendrix.

Hihi, ja ik denk het wel Haha!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 21:39

De paarden bij ons op stal komen iedere dag buiten van 10 tot 17-18 u, weer of geen weer. Geen beenbescherming om, wel een deken in de winter en een regendeken met regen.
Uit de muren tussen de stallen zijn grote stukken weg gehaald zodat de paarden bij elkaar kunnen komen en ook lekker kunnen kroelen met elkaar. De paarden hebben het goed naar het zin, zijn ook heel ontspannen omdat ze zoveel contact met elkaar kunnen hebben.
Ook staan de luiken van de stallen bijna altijd over. Bij de vorige eigenaars zat altijd alles potdicht en was het vaak best benauwd in de schuur, nu is het er lekker fris. Ook waren de vorige eigenaars van de stal bang om paarden bij elkaar te laten, ze waren zo voorzichtig waardoor juist de paarden allerlei kwaaltjes kregen. Daar hebben ze nu veel minder last van.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-03 21:46

runningkawa schreef:

Mwah vrouwen moeten iets te verzorgen hebben hè, komt toch het moeder gevoel om de hoek kijken Haha!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 22:04

Aan de ene kant ben ik vast een tut, aan de andere kant juist weer niet...
Andrew heeft last van allergieen: Zomereczeem, overdreven reacties op muggensteken en stofallergie/hooikoorts? (ook in e zomer met mooi weer namelijk) Daarnaast heeft hij gevoelige hoeven, ijzers was geen succes, want dan worden zijn hoeven slecht...

Tja, en als je zo'n pony hebt, en je vroeger nooit een tut was, maar je nu toch wat meer wil metje pony en van je pony, en wil dat hij er ook mooi uitziet (zonder bulten, afgeschuurde manen en staart en jeuk) dan moet je toch op zoek naar iets wat helpt...

Hij komt elke dag, weer of geen weer buiten. Ook met sneeuw of ijzel... Desnoods met dek. Hij krijgt in de eczeemmaanden een eczeemdeken op, en eventueel wordt er nog gesmeerd of gespoten tegen de jeuk of vliegen/muggen onder het rijden. Omdat hij steeds zo weinig energie had, sloom was en wat stijf, begon ik met sportbrok voeren (op stal voerden ze pavo stibro) Dat had wel wat effect, maar niet voldoende: Een vitamine E kuur: Dat heeft wel duidelijk effect!
Daarnaast krijgt hij door het voer kruiden tegen de allergieen en tegen ht hoesten.

Ik vind het erg veel voor iemand die vroeger ervan uit ging dat een paard kon leven van hooi en gras en af en toe een wormenkuur Knipoog
Blijkbaar maakt het een hoop uit wat voor paard je hebt!

Een pittige pony zou ik niet extra gaan voeren als ze het goed op de basisbrok doet. Een gezonde pony doe ik zomers geen deken op, en voer ik niet bij met kruiden... Tja, krijg ik dan een zwakke pony door mijn getut? Nee, ik ga tutten omdat ik een "zwakke" pony heb!

Overigens heb ik wel peesbeschermers, maar gebruik ik ze zelden, en heb ik ook gemerkt dat als je paarden in een paddock bij elkaar zet zonder voldoende ruimte en eten, dat ze flink kunnen gaan klieren!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 09:53

Zelf vind ik niet dat ik mijn paarden betuttel, maar de mensen bij mij op stal zullen het wel betuttelend vinden dat ik ze een dek op legde (dat er nu sinds anderhalve week vanaf is).
Het betuttelen gaat nog wel. Ik vind het veel erger dat mensen hun paard geen paard laten zijn. altijd opsluiten en zo. Bleh! Kijk, bij brokkenpiloten kan ik me dat nog een beetje voorstellen, de dierenarts is niet goedkoop namelijk. Maar om die beesten nou nooit eens effe zichzelf te laten zijn.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 12:02

Picasso schreef:
Ik heb eens een verhaal gelezen van Nadine Capellmann, volgens mij was het een intervieuw in het BIT, waarin ze zei dat ze haar paarden ook nooit los gooide in de paddock of in het land. Maar dat ze elke dag aan de hand stapten, naast het rijden natuurlijk. Ik snap het best dat je het risico op blessures tot een minimum wilt beperken, en bij zulke kostbare paarden kan ik me er ook nog wel iets bij voorstellen. Maar aan de andere kant, het blijven toch paarden, van oorsprong kuddedieren, die volgens mij iets missen als de sociale omgang met soortgenoten niet hebben. Ik geloof niet dat ik dat zou willen voor mijn paard.

Ik heb een tijd bij haar gewerkt en de jonge paarden gingen evenals de oude paarden gewoon het land op elke dag weer. De wedstrijd paarden werden sochtends en smiddags een uur gestapt aan de hand.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 12:03

runningkawa schreef:

Ik heb een tijd bij Bob Rademakers uit Wassenaar gewerkt en zijn kostbare springers gingen allemaal elke dag naar buiten. Zomer of winter regen of zonneschijn. Overigens wel met beenbeschermers en eventueel aangepaste jas.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 12:35

Ik heb de discussie over wel of niet op het land hier al een keer eerder gevoerd, in het kort:

een paard is een kuddedier dat veel beweging nodig heeft. hem daarin beperken omdat je zelf graag wilt blijven rijden vindt ik niet kloppen. Als een paard gewend is om buiten te komen en in een kudde te staan, kan hij zijn normale, natuurlijke gedrag vertonen wat inhoudt dat hij, behalve af en toe een sprintje trekken, zelden een verkeerde beweging zal maken waardoor hij ernstig gewond maakt.
Een normaal paard zal gewoon met andere paarden kunnen staan (mits ze rusig aan elkaar heben kunnen wennen,) en als je paard dat niet kan heeft hij imo een gedragstoornis en staat hij al veel te lang alleen.

dat het in het belang van je paard is om hem niet op het land en niet met andere paarden te zetten vindt ik niet opgaan. De geestelijke gesteldheid van een paard is minstens zo belangrijk als de lichamelijke. Ik kan ook 23 uur per dag in mijn kamer zitten zodat er niets met mij gebeurd, maar of ik daar nou zoveel beter van wordt?? Afgezien daarvan, op stal kunnen ze zich ook bezeren, juist als ze weinig los komen.

Ik gebruik wel beenbeschermers tijdens het rijden omdat ik veel van haar vraag en de kans dat zij haar benen een keer aantikt daardoor gewoon aanwezig is, kleine moeite, voorkomt een hoop problemen.

het enige wat ik niet doe met mijn paard is haar in een modderige bak zetten, Dat heeft al een keer gezorgd voor een peesblessure, dat gebeurd niet nog een keer. dan maar in een wat kleiner stukje loslopen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 13:01

En een haflinger met in de winter 2 winterdekens op, met losgooien en rijden peesbeschermers voor en achter, behalve als ze gewoon zonder toezicht staat,dan heeft ze niks om. 6 uur in de paddock per dag loslopen als het droog is. Met regen staat ze binnen. Wordt minstens 1 keer per maand gewassen. Krijgt basisbrok, mais, haver, kuilgras en zonnebloem olie. Heeft een uitgebreide medicijnkast. Haha! Wordt elke dag gepoetst of mag even los grazen op het terijn af en toe een half uurtje met alle hekken dicht. Maar komt niet in de wei omdat de wei van die boer waar ze staat aan een dijk ligt waar geen huizen staan. Daar zet ik haar niet in, omdat het risico mij te groot is dat er s'nachts een trailer stopt die haar vrolijk in laadt of ze breekt uit zonder dat iemand het ziet.

Is dit betuttelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 13:04

Het verschil tussen jou en je paard is echter, dat jij nog over eventuele gevaarlijke acties na kan denken en je paard kan dat in mindere mate.
Maar ik ben het wel met je eens hoor, een paard moet lekker paard kunnen zijn mét zijn soortgenoten. Want zo zeg je zelf ook, z'n geestelijke welzijn is zéker ook heel erg belangrijk.