Waar heb jij nou het meeste geleerd ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DafneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:22

Door goed naar de wat oudere en ervaren mensen te luisteren en te kijken. Zelf heel nieuwschierig te zijn, dingen vragen. Leergierig te zijn, als iemand je wat probeert uit te leggen, dat je diegene motiveert je dingen te vertellen er dus goed en gemotiveerd naar te luisteren. En natuurlijk door goed naar je eigen paardjes te luisteren. ;)

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:50

wat paarden zelf betreft: ik zit er al sinds mijn 4de tussen, dus eigenlijk ben ik ermee opgegroeid. Dankzij dat is mijn gevoel qua paarden heel fel, en ik vertrouw enkel nog maar daar op.
wat rijden betreft: manege, privéles met de juiste persoon. Ik heb maar een paar maanden les gehad van die persoon, maar was echt fantastisch om een dressuurruiter te leren kennen met een zachte hand en paardvriendelijke visie. Bij hem ben ik technisch heel fel vooruit gegaan. Ondertussen rij ik enkel recreatief wegens rugproblemen, maar ik blijf het wel meedragen tijdens mijn lesgeven.
wat alternatieve geneeswijzen betreft: workshops, cursussen

detour

Re: Waar heb jij nou het meeste geleerd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:52

Op de renstal waar ik werkte in Ierland en van M van Dierendonck, docente aan een opeliding die ik twee jaar volgde..

Thuis, op onze eigen stal , van onze paarden en die van pensionklanten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:57

Van verschillende erg goeie instructrices, zoals Gotien Sipsma, Pytrick Adema, Nelly Abenes en nu al weer een paar jaar van Carmen Grondsma heb ik heel veel geleerd wat rijden betreft.
Qua omgang vooral heel veel van verschillende, succesvolle (vaak wat oudere) paardenmensen, daarnaast een stukje theoretische boekenwijsheid wat ik zelf bij eigen paarden in de praktijk heb gebracht en van verschillende mensen waar ik heb gewerkt in het Fries paardencentrum, verschillende KWPN fokkers, op mijn ORUN cursus gegeven door Marjan Raven heb ik ook nog veel bijgeleerd. Van onze dierenartsen en hoefsmeden heb ik ook veel geleerd. Daarnaast heb ik op mijn opleiding erg veel geleerd over het aanleren van gedrag. Dat was dan meer op mensen gericht, maar in de basis werkt het ook prima bij paarden. :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:27

Bij mijn opa op de hackney fokkerij :). Ik had daar mijn eigen verzorgmerrietje die ik, met hulp van mijn opa, zelf heb ingereden. Ik heb mijn opa's (een echte no nonsens paardenman) nuchtere kijk op paarden overgenomen (bijv. dat paarden geen porseleinen poppetjes zijn en prima in weer en wind op de wei kunnen vertoeven). Ook heb ik het mennen geleerd, en heb ik natuurlijke dekkingen zien gebeuren en veulentjes geboren zien worden op de wei, ook dode veulentjes en merries met vervelende complicaties. Deze hackney's waren zoveel meer paard en zoveel puurder dan de paarden van de manege waar ik ook één keer per week les had. Toen mijn verzorgpony'tje eenmaal goed beleerd was reden we ieder weekend stad en land af met zijn tweeën, zonder zadel door het dorp naar het bos. Zonder cap en met walkman op ... Zó ontzettend onverantwoord!! Maar wat een vertrouwen en wat heb ik veel geleerd van dat beest :).

Toen mijn opa overleed is ze verkocht, maar ooit wordt ze weer van mij ...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:28

Bij de mensen waar ik jaren heb gereden. Echte paardenmensen.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:30

Bij de eerste pensionstal waar ik met mijn eerste eigen paard kwam. Daar was een oudere mijnheer en die heeft mij geleerd om naar de lichaamstaal van mijn paard te kijken en mijn lichaamstaal te gebruiken om te communiceren met elkaar.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:49

Ik heb het meeste thuis van mijn eigenwijze merrie geleerd, zij hield mij steeds een spiegel voor, en daarnaast van Wendy van Osch en Emiel Voest. Ook veel veel gelezen en vergeleken. Heel veel naar de paarden gekeken wanneer ze met elkaar op het land liepen. Met andere paardenmensen gepraat en vragen en nog eens vragen

H_Whisperer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:14

Eigenlijk heb ik op de manege niet eens zo heel veel geleerd. De basis van het rijden wel natuurlijk, maar dit was voor mijn gevoel alleen het zitten.
Ik heb (qua rijden) veel geleerd bij mijn verzorgpony's. Over de omgang met de paarden heb ik veel geleerd door boeken te lezen, de hele dag naar de paarden te kijken, veel met de paarden bezig te zijn.
Ook denk ik de hele tijd na: 'Waarom doet mijn paard dit, waarom reageert hij zo, waarom doet hij niet wat ik zeg, hoe kan ik hem duidelijk maken wat ik wil?' Over dit soort dingen denk ik veel na. Ik begrijp paarden steeds beter, gewoon door naar de dingen te kijken die ze me proberen te vertellen met hun lichaamshouding en uitdrukking.
Dingen kun je niet leren door het uit een boekje te lezen. De meeste dingen leer je in de praktijk!

Groetjes, HorseWhisperer

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:42

Rijden heb ik geleerd op de manege waar ik in totaal 11 jaar heb gereden.
Maar het meeste heb ik pas geleerd toen ik een verzorgpaard krege op een stal waarbij je alles zelf moet doen, van uitmesten & voeren tot voer bestellen & terrein onderhouden.
Daar heb ik zoveel van geleerd, dat ik na 3jr daar kon zeggen dat ik eraan toe was om een eigen paard te kopen. Had toen pas écht kennis van paarden en wat er allemaal bij komt kijken.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:45

de eerste kilometers waren idd op de manege, daarna verzorgpaardjes gehad.
goed luisteren, veel vragen en kijken naar je paard.
toen een thuiscursus gedaan paarden houden,

en ondertussen heeeeeeeeeeeeeel veel boeken gelezen !

maar het meest heb ik geleerd van m'n vriendin, ze heeft me van alles laten zien, vooral op nh gebied en me ook vooral heel veel laten doen!

al met al weet ik nu ik 29 ben en al sinds mijn 5de met paarden bezig ben, aardig wat ;)

_JustMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:40

Van mijn eigen verzorgpony het meest. Op de manege heb ik 'geleerd' dat als een pony
de oren in de nek heeft of ook maar een beetje naar achter heeft, je moet maken dat
je weg komt. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:43

Van lezen, afkijken en uitproberen. :)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:59

Het meeste is een moeilijke vraag...Ik denk dat ik overal wel wat leer, al is het maar hoe het niet moet. Veel lezen, luisteren, kijken, doen en nadenken. Veel met verschillende paarden omgaan, als de kans voorbij kwam even proeven aan een andere discipline, elke keer erbij willen zijn als er hoefsmeden en artsen langskwamen en vragen stellen. Maar ook jezelf dingen af blijven vragen, waarom doet het paard dit? waarom gebeurt dat? hoe kan ik het beter/zachter/anders/mooier/sneller etc. doen?
Wel heel veel geleerd bij waar ik nu de paarden verzorg. Ik ben meegeweest bij dekkingen en inseminatie, heb een operatie mogen meekijken, veulens geboren zien worden, onder begeleiding mogen bekappen, leren mennen, ik mag meedoen met twee jonge paarden opvoeden en beleren, ik mag dagelijks twee totaal verschillende merries rijden en ik mag lekker 'rommelen' met de paardjes en zo nog van alles ontdekken...

Het enige nadeel van al dat geleer is hoe meer ik leer hoe meer ik besef dat er nog steeds zoveel te leren valt...

Eva_Jameson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 19:37

waar mijn paardjes staan op een weide die in stukken is gedeeld en iemand die daar staat heeft mij echt heel veel geleerd en ik heb een veulen en daar leer je ook heel veel van ;)

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:54

door mijn werk heb ik de mogelijkheid heel veel verschillende paarden te rijden en te trainen,
daar heb ik pas echt van leren rijden. vallen en weer opstaan (en soms even blijven liggen en afgevoerd worden ;) )
het communiceren heb ik ook op dezelfde manier geleerd, als je eraf blijft vallen ga je toch eens verder kijken als dat je neus lang is, dat zand schuurd de maag maar word op den duur wel zwaar op de maag :D
en verder luisteren
luisteren naar instructie
luisteren naar de oude garde
maar vooral luisteren naar de paarden

je eigen verstand en gevoel laten werken en logisch nadenken

uiteindelijk denk ik dat je het meeste kunt leren van de dieren zelf, zij weten het immers het beste toch??

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 23:32

Ik ben denk ik begonnen met mijn oppas altijd mee. Daarna ben ik op een super mangege gegaan heel anders dan andere maneges moet ik zeggen onwijs veel geleerd. En bij het paard van mij moeder en de pony die erbij stond vanaf de manege voor mij.
Heb dagen in de wei gezeten veel gehoord van verschillenden mensen en gezien.

Maar denk toen ik mijn eigen paard heb gekocht denk ik toch het meest. Mijn paard is echt een bitch eerste klas geen makkelijk dier. Moeilijk met rijden etc.
Toen ik opgegeven moment met mijn eigen paard bezig was dacht ik echt help ik kan en weet helemaal niks. Je loopt dan tegen voor problemen aan.

En wat ik er nog bij wou zetten ben ik vergeten :D edit weet het weer.

Daarbij heb ik veel verschillende paarden gereden een hoop ingereden en een aantal jonge hengsten in de hand gebracht beginselen geleerd of ingereden. Van pony's tot paarden. Met lessen leer je ook veel daarbij veel springles gehad bij een goede ruiter.

Is daarbij ook heel leuk om van springreus naar andalusier naar quater pony en ja vanalles over testappen op een dag elk paard is heel anders. En dan weer een zenuwpees hebben om mee tegaan lopen poetsen en vaststaan leren en dan een tepakken die heel relaxt is.

Heb hier een hoop van geleerd denk ik en vast nog wel dingen op tv ofzo.

Switchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:12

misschien heel raar.. maar ik heb t laatste jaar heel veel van bokt en andere bronnen op internet/boeken geleerd.
heb als klein meisje 4/5 jaar paardgereden, toen gestopt.. zo'n 10 jaar.. 2 jaar geleden bij studentenvereniging begonnen en sindsdien blijven lezen over paarden en veel zelfstudie, vragen stellen aan iedereen (mn vader zei altijd, domme vragen bestaan niet!) en sinds februari heb ik een verzorgpony waarvan ik ontzettend veel leer. toen heb ik ook meteen priveles genomen, en van mn instructrice leer ik ook veel. daarnaast stel ik heeeel veel vragen (van zadelpoetsen tot aan verzorging toe) aan mijn stalgenoten die erg aardig zijn!

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:16

de eerste beginselen met de pony van mn vriendin, daar heb ik op leren rijden :j veel van geleerd, hoe het wel maar ook zeker hoe het niet moet ;)

het meeste heb ik geleerd bij mn verzorgpaarden, daar kom ik nu iets van 1,5 jaar, en ik heb nog nooit zoveel geleerd in zo'n korte tijd :)) vanalles, van rijden tot ziektes en dingen en fokken dus ook veulentjes, vanalles :)

op de manege.. daar heb ik niks geleerd :))

Irma1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:21

werken bij een dressuurstal en met veel mensen praten! *D

Daffie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:27

Ik weet niet anders, of wij hadden paarden. Het meest heb ik dus van mn moeder, mn oude buurmeisje en mn allereerste pony maya,,,,

Li_lee_yang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:29

verzorgpaarden,
van veel mensen met verschillende meningen
op trainingskamp
en van bokt ook wel!

Valkyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:44

Van me vriendin eigenlijk alles ;)
En vaak mee gaan en goed kijken he :D

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 23:02

Bij mijn oude verzorgpony heb ik erg veel geleerd. Ik was toen nog jong.
Daarna heb ik ook veel geleerd van mijn oude instructrice

winged_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 01:00

van alles een beetje. veel luisteren en kijken naar anderen en op je eigen manier toepassen. zo ben ik ook interesannte dingen tegen gekomen in de boeken van monty roberts en claus ferdinant hemfling. ;)