Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 14:32

Ik heb met regelmaat ook paarden gezien van mannen die eveneens onopgevoed waren :j

Lovely heeft zeker gelijk dat NH methoden die dan ook nog door onervaren mensen gefilterd worden op "laten we het vooral lief houden" zeker niet altijd bijdragen tot opgevoede paarden.

Ik heb mijn basiskennis opgedaan bij één van de laatste echte ritmeesters. Toen het leger nog paarden had. En bij boeren. De NH-goeroes heb ik van gejat wat ik leuk vond om te gebruiken. En dat heb ik vervlochten met de basiskennis van die ritmeester/boeren. Ik vind het een fijne combinatie :j

@Niels: maar jij wilde wel leren. En je hebt het ook geleerd :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:43

Waarom zijn er zo ontzettend veel onopgevoede paarden?

Ik kan er met één woord op antwoorden, onkunde. (aangevuld met alles zelf beter weten en geen respect meer hebben voor ouderen die hun sporen meer dan hebben bewezen in de omgang met paarden en daar niet naar willen luisteren)

ladytasjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:54

Dat heb ik ook op de manege. We hebben een vervelend tut paard, die gemeen kan zijn in de stal. Ik had hem geleerd in de hoek te blijven staan tot ik klaar was. Wilde ze een stapje verzetten hoefde ik maar 1 vinger uit te steken en ze bleef gelijk staan. En ja hoor de rest van de manege verpest het weer. Alleen bij mij luistert ze goed.

Ik snap dat ook niet hoor, die mensen. ik word soms echt gestoord van die mensen die niet weten hoe ze met ponys om moeten gaan. nee niet alleen met ponys, met alle dieren en kinderen. Kan ik me zo boos om maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:56

Ach, een manegeruiter neem ik niks kwalijk, wat me meer tegen de borst stuit zijn de vele privépaarden die compleet verpunkt zijn.

ladytasjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:57

Ja dat is waar, maar bij ons word goed geleerd hoe het moet, maarja helaas zijn er altijd nog andere mensen. Op wedstrijd vind ik zo vreselijk. Mensen zitten maar aan die mond te rukken, en die ouders er bij die er geen verstand van hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:00

Heeft niks met opvoeding te maken Ladytasjah, wat jij schetst is gewoon prut rijden.... en die ouders kun je ook niks verwijten....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-04-09 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:01

Zo erger ik me iedere keer weer aan 2 mensen die hun paard al zo lang als ie leeft hebben (ongeveer 15 jaar) en er nog steeds niet mee durven buiten te rijden, of op de wasplaats durven te zetten. := Met als reden: "Ja maar dat vindt ie niet zo leuk := "..... Kan me echt kapot ergeren aan dat soort lui. :P

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:02

Ik kan het ook niet snappen. Als je consequent en duidelijk bent dan moet het bij de meeste paarden toch wel lukken om ze opgevoed te krijgen. Die van mij zijn dat gelukkig wel aardig, tenminste de smid vindt het nooit erg om langs te komen, maar als ik soms verhalen hoor van wat voor een paarden die tegenkomt. Dan ook vaak bij boeren die de paarden nooit in de hand hebben en dan van de dierenbescherming moeten laten kappen. Die beesten gaan dan natuurlijk door het lint.

Maar ik denk dat onkunde wel een grote boosdoener is. Plus dat veel info tegenwoordig vrij te verkrijgen is. Voor het internettijdperk ging ik met vragen naar mensen die al lang met paarden bezig zijn. Nu zoeken mensen het volgens mij liever op internet op, maar dan heb je vaak niet iemand die je op de vingers tikt wanneer je het niet goed oplost.

ladytasjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:03

Ik vind als je niet genoeg verstand van paarden heb, geen paard moet nemen. Dat vind ik ook gelden voor andere dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:07

Je kunt dan best een paard nemen hoor Ladytasjah, mits je een ervaren iemand in de buurt hebt die je ermee wegwijs maakt.... zo zijn we toch allemaal begonnen, lijkt me.
In mijn tijd was het niet gebruikelijk om op een manege te beginnen... als je je kennis maar ergens vandaan haalt is er niks mis mee maar daar wringt juist de schoen de laatste tijd, mensen willen niks leren omdat ze denken dat ze alle wijsheid zelf in pacht hebben en daar gaat het fout. Toch zie ik nog meer dan genoeg uitzonderingen, mensen die net met paarden beginnen en het wél uitstekend doen.

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:07

capopjekop schreef:
Nu zoeken mensen het volgens mij liever op internet op, maar dan heb je vaak niet iemand die je op de vingers tikt wanneer je het niet goed oplost.

Precies! Die mensen beginnen ook steeds weer over "Ja maar op internet staat.. }:0 "

Ik ben zelf altijd erg 'bazig' tegen paarden, heel duidelijk en laat echt merken wat ik wel en niet wil. De anderen op stal kijken me vaak aan alsof ik een dierenbeul ben als ik weer een mannelijke brul geef naar dat 'oh zo schattige kleine witte ponytje. :') Maar ondertussen kan ik daardoor wel naar het bos, het strand en alles wat ik maar wil met dat beestje. En zij stompen hun paard maar geestelijk af in een stoffig binnebakje omdat ze niet buiten durven te rijden, want 'dan loopt ie zo snel.. := "

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 15:13

Prut rijden, geen ervaring hebben etcetera is allemaal geen probleem. Maar zoek dan tenminste hulp. Vraag!!

De meeste mensen met meer ervaring zijn niet te beroerd te helpen. En natuurlijk klikt het niet met iedereen. Natuurlijk moet het ook wel een beetje bij je passen. Maar vraag dan desnoods 10 mensen. En als die allemaal ongeveer hetzelfde zeggen, dan kun je er toch redelijkerwijs vanuit gaan dat die mensen wel eens gelijk zouden kunnen hebben.

De methode van opvoeden kan verschillen, maar de basis is consequent. En of iemand nu van zichzelf een natural is, of het van een boer heeft geleerd of level 10 parelli is.. dat zullen ze je allemaal vertellen. Zonder uitzondering. En lukt het dan niet zelf om consequent te zijn.. ga dan in godsnaam op tijd hulp inroepen i.p.v. zelf eigenwijs door te klooien tot het te laat is en het paard echt een risico wordt.

Onervaren is niet erg. De wijsheid in pacht is wel erg. En vooral zo triest voor die paarden.

Opvallend vind ik juist dat de mensen die wel gevoel voor paarden/kennis van paarden hebben juist eerder hulp inroepen. Omdat je sommige dingen nu eenmaal beter met twee personen kunt doen. Omdat ze de inschatting maken dat het handiger is een paard even aan de longe te knopen als er onder het zadel kliertjes ontstaan die niets met pijn te maken hebben maar alles met puberen.

Hulp vragen is niet erg!!!!
Maar doe het dan op tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:15

Ach je ziet het ook hier op Bokt, ik zie soms topics voorbijvliegen over een vermeend probleem waarvan ik dan weer het probleem niet zie en negen van de tien keer wordt er gesmeten met tips als Parelli-dvd's aanschaffen, en het woord grondwerk wordt ook te pas en te onpas gebruikt, zucht......
Soms denk ik wel eens, dat je straks geen mensen meer nodig hebt voor je handel en wandel met paarden maar slechts een PC of een laptop. Laten we dan gelijk het dier paard ook maar vervangen voor een Tamagotchi :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:16

suleilitha schreef:
Je kunt dan best een paard nemen hoor Ladytasjah, mits je een ervaren iemand in de buurt hebt die je ermee wegwijs maakt.... zo zijn we toch allemaal begonnen, lijkt me.

Maar waar begin je als ervaren persoon met iemand die nix weet? Dat heb ik nu aan de fiets hangen en ik weet dus echt niet waar ik beginnen moet met iemand die verbaasd staat te kijken als je eens over een hoefsmid begint. Moet dat dan? En je begrijpt, paardje heeft nog nooit een voetje hoeven geven en is inmiddels 3 jaar oud.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 15:18

suleilitha schreef:
of een laptop. Laten we dan gelijk het dier paard ook maar vervangen voor een Tamagotchi :D

www.neopets.com

Deze kunnen niet dood gaan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:18

Dan kun je je hooguit afvragen of die persoon wel bereid is om zich kennis eigen te maken, LDRD.... lijkt me heel vermoeiend...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 15:20

Echt helemaal niets weten kan natuurlijk niet. Maar dat kom ik toch minder vaak tegen. En ik heb niets tegen parelli dvd's, alleen leer je het daar niet van. Leren doe je samen met een ervaren persoon, die uitlegt, je fouten laat maken. Dan zijn die dvd's best aardig om erbij te bekijken (alhoewel ik ze slaapverwekkend saai vind geworden.. geef mij maar de oude video's).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:22

Tsja, hij wil heel graag. Normaal gesproken ben ik daar zo klaar mee, maar hij is zo vriendelijk en bedoelt het allemaal goed.

En zo hebben we nog een gezin op stal hoor, die van toeten noch blazen weten. Ze rommelen met de hele familie aan dat beest en vinden het zo leuk als dat paard naar hen lacht (fleemt dus ;) ).

Ik probeer me er maar voor af te sluiten :j .

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:25

Ik vond het antwoord op de eerste pagina, dat paarden nu voor ons plezier zijn ipv om geld aan te verdienen, heel goed. Ik denk dat dat het gewoon is. Mensen zien paarden als huisdieren, zoals een kat die je ook niet dwingt om iets te doen. En dat is het probleem, paarden zijn gewoon geen huisdieren.
Mensen beschouwen ze wel zo nu. Als iets voor de mooi en om mee te tutten. En handelaren kunnen er op die manier makkelijk geld aan verdienen, door ze inderdaad te sederen.

Ikzelf ben gewoon een van de mensen die een hekel heeft aan onopgevoede paarden. Kan dat niet uitstaan. Ik wil best tutten en lol maken met ze, maar dat gaat niet als ik gebeten/getrapt/onderste boven gelopen word. Daar word ik ook echt kwaad om en dat mogen ze weten. Wie denken ze wel niet dat ik ben? Je kunt het bij mij zo (on)aangenaam maken als je zelf wilt. Een paard wat wel netjes luisterd krijgt een hoop vrijheid van mij.
(Hoewel ik het ook niet expres op zoek. Mocht ik ooit een eigen paard kunnen betalen, word het een groene en niet eentje die al door anderen is verprutst.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:29

LDRD schreef:
Tsja, hij wil heel graag. Normaal gesproken ben ik daar zo klaar mee, maar hij is zo vriendelijk en bedoelt het allemaal goed.

En zo hebben we nog een gezin op stal hoor, die van toeten noch blazen weten. Ze rommelen met de hele familie aan dat beest en vinden het zo leuk als dat paard naar hen lacht (fleemt dus ;) ).

Ik probeer me er maar voor af te sluiten :j .

Respect :). Daar krijg je toch de kriebels van :).
Andersom komt ook voor, ik heb stalgenootjes die best fanatiek rijden en veel op concours gaan. Hun moeder zat vorige week nog te beweren dat zij echt geen paardenmensen waren... ik moest wel een beetje lachen en heb gezegd dat het ook niet altijd maar bij toeval goed kan gaan :D. Ze hebben er meer gevoel voor dan ze denken, maar scheppen er niet over op. Het is een prettig tegenwicht tegen de rest van de late pubers die met een mobieltje aan hun oor met hun paard bezig denken te zijn.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:32

Anya schreef:
Leren doe je samen met een ervaren persoon, die uitlegt, je fouten laat maken.

Ik denk dat men dat helemaal niet meer wil tegenwoordig. Iedereen die een parelli boek gelezen heeft weet het toch beter?
Mond houden en doen wat je gezegd wordt is er ook al niet meer bij (althans heel weinig). Is gelijk weer datzelfde probleem ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:34

He, dat komt me bekend voor, doen wat je gezegd wordt :D.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:36

Idd, het is alleen jammer dat de mensen die dat wel doen, vaak naar de verkeerde lui geluisterd hebben. ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 15:37

:j
en jankend van je paard komen om dat je maar 5 commando's tegelijk kon uitvoeren, terwijl er 20 naar je hoofd geroepen werden. En als je die allemaal kunt tegelijk (rechtzitten, hakken laag, ontspan je schouders, binnenbeen, buitenteugel, blijf van die binnenteugel af, rij de achterkant er eens wat bij, niet hangen denk aan je ophoudingen en ga eens op je kont zitten ;) )
----
......Dan hadden ze er twintig meer en kon je weer niks :)
Laatst bijgewerkt door Anya op 26-04-09 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:38

Hoe herkenbaar :D .