wie heeft zijn droom tot werkelijkheid gebracht (pension)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Re: wie heeft zijn droom tot werkelijkheid gebracht (pension)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 07:35

Haha, ik krijg nu echt de neigig om heel veel dingen te vragen,
krijg ik overal keurig antwoord op :D

Voor de duidelijkheid, het ene na het andere negatieve bericht over je moet het niet gaan doen.
Maar als niemand dat doet, hebben erg veel mensen toch een probleem.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 10:31

Lancome schreef:
Lees hier toch veel negatieve ervaringen met pensionklanten. Jammer....want niet elke pensionklant vindt zijn eigen paard de liefste, mooiste en gooit niet lukraak de stal vol met stro of vlas of zeurt en zanikt dat niets goed is op stal. Het kan ook leuk en gezellig zijn wanneer je een leuke groep hebt, er goed overleg onderling en met de pensionhouder is en er een aantal vaste regels zijn. Natuurlijk is er wel eens wat, vooral met een groep dames op een stal, maar het gaat niet overal slecht. Bij de pensionstal waar ik sta in ieder geval niet, ieder doet zijn ding en laat elkaar in de waarde. Hier beoefenen ze western, dressuur, springen, eventing en recreatie en dat gaat, ja echt waar, heel goed op deze stal. Moet ook eerlijk zeggen dat ik de dingen die ik soms lees/hoor gelukkig op geen van de pensionstallen waar ik heb gestaan in zulke ernstige mate mee heb gemaakt.

Tips:
- Hou het kleinschalig indien mogelijk;
- Probeer een soort van "intake" gesprek te houden met eventuele nieuwe klanten en schrijf van te voren de belangrijkste onderwerpen in een gesprek op;
- Altijd duidelijk zijn tegen pensionklanten en iedereen gelijk behandelen;
- Prive is prive! Erg belangrijk;
- Stel vaste regels op en hang ze zichtbaar op, bijvoorbeeld dat je een DA mag bellen bij gezondheidsproblemen van een paard en het netjes houden van de stal etc etc;
- Als er wat is, zeg het tegen de persoon in kwestie;
- Hou het voeren (vooral krachtvoer) en uitmesten in eigen beheer;
- Ga eerst om de tafel met een financieel adviseur om te berekenen of het uit kan en hoe rendabel jouw stal kan zijn.

Als je bovenstaande meeneemt in je plannen denk ik dat je best een fijne en gezellige pensionstal kan starten. Succes!!

Met je tips ben ik het helemaal eens. Zo werk ik zelf ook muv de financieel adviseur (slechts hobbymatig).

En begrijp me niet verkeerd. Van de 4 pensionklanten kan ik er met 3 super goed over weg. Zijn (bijna) vriendinnen van me, maar je hebt er altijd wel eentje bij die minder is. De laatste heeft wat moeite regels en zich aan afspraken houden. En is dus het type die vind dat haar paard de leukste, enz is.
Van de andere kant is het zo dat ik de pensiongasten ook niet zou willen missen. Het geeft ook een hoop afleiding, gezelligheid. Maar hulp als ik een paar dagen weg zou gaan of op vakantie, zie ik echt niet zitten. Ik zou dan ook beslist geen type om de paarden in pension te zetten.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 11:22

Zo iemand moet daar op gewezen worden denk ik. Wanneer het echt uit de klauwen loopt en praten niet meer helpt kan zo iemand de sfeer op stal goed verzieken. Meestal gaan zulke pensionklanten zelf op zoek naar een andere stal. In het meest extreme geval kan je in overleg de persoon in kwestie verzoeken binnen een redelijke termijn een andere plek te zoeken. Uiteindelijk zijn het jouw huis, erf en stallen en dus erg belangrijk, voor een groot deel ook jouw prive. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat een "klant" het voor jou en andere pensionklanten verziekt.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:39

Ivm het ontbreken van een concrete vraagstelling VSW-->PP

dekraanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:16

Hoi,
Ik ben puur uit hobby een eigen pensionstal begonnen. Het begon eigenlijk zo omdat ik mijn paard aan huis had staan met een shetje voor de gezelligheid erbij.
Van het een kwam het ander, en nu run ik een stal met 13 paarden, waarvan er 1 van mezelf is.

Ik run een all-in stal dus ik kan alles zelf in de hand houden. Goede afspraken wat betreft privacy, betaling, opruimen en vegen na gebruik etc heb ik allemaal in een stallingscontract staan. Ook een maand opzegtermijn van beide kanten staat erin vernoemd. Werkt eigenlijk naar alle tevredenheid.

Voordeel is wel dat ik er niet van hoef te eten, (rijk worden doe je er zoiezo niet van) en dus kan ik heel selectief zijn in wie of wat ik op stal haal. Klinkt arrogant, maar daardoor heb ik eigenlijk haast nooit "gezeur" ofzo.

We hebben een gezellige club mensen die allemaal voor hun hobby komen, en er zit geen "moeten"achter omdat ik een all-in stal ben. Alles wordt voor hun gedaan, voeren, mesten, in en uit het land, en in de winterperiode dagelijks 2x paddockgang. Zelfs een dekentje wisselen vind ik geen probleem, het is nou eenmaal mijn hobby, en heb ik er mijn werk van gemaakt. Ik doe dit nu bijna 5 jaar en ik vind het nog steeds leuk.

Wel is het fijn als je gezin er achter staat, want het is nou eenmaal geen 9-5 baan!

Ik weet eigenlijk niet eens meer zo goed wie dit topic begonnen is, maar als je meer wilt weten moet je me maar eens een pb sturen voor vragen.

groetjes

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:18

Nee, niet de droom om een pension stal te hebben (maar die kwam er vanzelf bij ;) ) Had wel altijd de droom om eigen paard te hebben en paarden aan huis te hebben.
Die zijn allemaal in vervulling gegaan toen ik mijn huidige partner leerde kennen, incl. pensionstal. :D
Van ons is het ook niet onze broodwinning (zoals al eerder vermeld, rijk wordt je daar ook niet van)
maar mijn vriend en mijn dochter trainen ook voor andere paarden en maken paarden /blijven. Dat is zeker belangrijk omdat het toch ook verweven is met je prive (mensen komen over je hof, door de tuin enz...) Het moet gewoon allemaal leuk blijven en geen ergernissen opwekken.
Citaat:
Voordeel is wel dat ik er niet van hoef te eten, (rijk worden doe je er zoiezo niet van) en dus kan ik heel selectief zijn in wie of wat ik op stal haal. Klinkt arrogant, maar daardoor heb ik eigenlijk haast nooit "gezeur" ofzo.
Heel herkenbaar .
Nog een tip: houdt zelf de regie in handen. Er kan maar een de kapitein zijn en dat is de pensioneigenaar zelf. Houd je zelf niet het heft in handen nemen anderen het over en dan heb je de poppen aan het dansen. Dat is vaak de oorzaak van een hoop ellende. Pensioneigenaar bepaalt de regels en niemand anders.
Zijn er mensen die dat niet bevalt , dan kunnen ze het beste een stalling zoeken die meer aan hun eisen voldoet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 07:38

dekraanhoeve schreef:
Hoi,
Ik ben puur uit hobby een eigen pensionstal begonnen. Het begon eigenlijk zo omdat ik mijn paard aan huis had staan met een shetje voor de gezelligheid erbij.
Van het een kwam het ander, en nu run ik een stal met 13 paarden, waarvan er 1 van mezelf is.

Ik run een all-in stal dus ik kan alles zelf in de hand houden. Goede afspraken wat betreft privacy, betaling, opruimen en vegen na gebruik etc heb ik allemaal in een stallingscontract staan. Ook een maand opzegtermijn van beide kanten staat erin vernoemd. Werkt eigenlijk naar alle tevredenheid.

We hebben een gezellige club mensen die allemaal voor hun hobby komen, en er zit geen "moeten"achter omdat ik een all-in stal ben. Alles wordt voor hun gedaan, voeren, mesten, in en uit het land, en in de winterperiode dagelijks 2x paddockgang. Zelfs een dekentje wisselen vind ik geen probleem, het is nou eenmaal mijn hobby, en heb ik er mijn werk van gemaakt. Ik doe dit nu bijna 5 jaar en ik vind het nog steeds leuk.

Wel is het fijn als je gezin er achter staat, want het is nou eenmaal geen 9-5 baan!

Ik weet eigenlijk niet eens meer zo goed wie dit topic begonnen is, maar als je meer wilt weten moet je me maar eens een pb sturen voor vragen.

groetjes

Kijk en bij dit soort mensen staat je paard fijn, helaas zijn die er maar weinig.
Bij de meesten draait het toch echt om het geld en dan heerst er een hele andere sfeer.

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 19:45

bedankt voor de reacties

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:39

Het feit dat ik een paard heb is al een droom voor mij.

Misschien later huisje met 2 paarden aan huis met klein land/rijbak. Maar of dat zal uitkomen... tjsa... dat gaat nog in elk geval aantal jaren duren.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:40

De pensionstal droom hadden wij ook, totdat we een pensionstal aan huis hadden. Toen viel de dromm hard in duigen.
Paardenmensen zijn erg moeilijk volk en denken vaak dat hun paard van suiker is. Je doet het nooit goed, hoe goed je ook je best doet. Altijd gezeik, geruzie en geroddel. Zelf tot diefstal aan toe. Je hebt altijd mensen op je erg en verdient er eigenlijk nauwelijks wat aan. Ik vind de opbrengsten dus niet opwegen tot de grote overlast die we ervan hadden.
Nu zijn we met de pensionstal gestopt en hebben de stal aangepast naar eigen wensen (lees grote loopstal) voor mijn paardjes. Heerlijk hoor.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:32

Kaspar schreef:
De pensionstal droom hadden wij ook, totdat we een pensionstal aan huis hadden. Toen viel de dromm hard in duigen.
Paardenmensen zijn erg moeilijk volk en denken vaak dat hun paard van suiker is. Je doet het nooit goed, hoe goed je ook je best doet. Altijd gezeik, geruzie en geroddel. Zelf tot diefstal aan toe. Je hebt altijd mensen op je erg en verdient er eigenlijk nauwelijks wat aan. Ik vind de opbrengsten dus niet opwegen tot de grote overlast die we ervan hadden.
Nu zijn we met de pensionstal gestopt en hebben de stal aangepast naar eigen wensen (lees grote loopstal) voor mijn paardjes. Heerlijk hoor.

Privé heb je inderdaad weinig. Wat betreft pensionklanten, alles staat of valt bij goede afspraken (vooraf en ook eraan houden achteraf) en een goede selectie van wie je wel of niet op stal wilt hebben. En mocht het niet "klikken" dan ook niet schromen mensen vragen te vertrekken (als bemiddelen ook niet helpt).
Wij zijn zéér selectief wie we wel of niet op stal willen. Hebben nu een heel leuk "clubje" mensen die elkaar in waarde laten.
Jammer dat voor jullie de droom een nachtmerrie werd. Misschien toch dingen te lang laten doorsudderen waardoor zaken te hoog op zijn gelopen.
Maar nu gewoon de ruimte voor jullie zelf. Geniet er lekker van.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:21

Hier nog iemand die zijn droom heeft waar gemaakt, maar nu jaren later en ik had toen geweten wat ik nu weet...tja of ik het dan had gedaan???
Inmiddels is het ook geen hobby meer, maar werken, werken en nog eens werken. Gelukkig zijn er ook heel veel leuke en gezellige momenten, zeker met de groep pensionners die ik nu op stal heb staan, dat is wel eens anders geweest.Maar anders houd je het ook niet vol denk ik.
Ook het lesgeven geeft de leuke momenten als je een ruiter steeds beter ziet gaan rijden.

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:14

jesito schreef:
dekraanhoeve schreef:
Hoi,

groetjes

Kijk en bij dit soort mensen staat je paard fijn, helaas zijn die er maar weinig.
Bij de meesten draait het toch echt om het geld en dan heerst er een hele andere sfeer.

Helemaal mee eens. :j
Bij de meeste draait het om geld geld en nog eens geld.
Zeker als er geen of weinig geld meer binnen komt ( vaak door eigen toe doen) wordt dat vaak op klanten en paarden afgerageerd.
Kwaliteit in ruw voer en strooisel gaat dan gelijk hard hollend achteruit en over de sfeer dan maar niet te praten zeker als er gesproken wordt van een deurwaarder die beslag komt leggen op de pensionstal. :n
Gelukkig zijn er ook stallen die het echt als hobby erbij hebben en niet zo snel in een finacieele crisis terecht komen.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:38

Helemaal mee eens. :j
Bij de meeste draait het om geld geld en nog eens geld.

geld en nog een geld wat er aan kosten bijkomt waarschijnlijk ja, echt van paarden wordt je niet rijk, een hoop gezeik en geneuzel en een hoop werk, dat is het salaris van de meeste pension eigenaren.

met een leuke club mensen is het best gezellig maar uiteindelijk is de opbrengst beroerd,

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 18:02

ja het is ook niet de bedoeling om er rijk van te worden als ik het maar lekker naar me zin heb en dat ben ik als ik met paarden bezig ben en of je nou op een stal staat of een sstal heb is er altyd gezeik. maar echt leuke reacties ...bedankt

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:52

Nee dat is niet mijn droom
al lijkt het me wel een uitdaging en wel leuk
maar mijn droom is het hebben van 1 a 2 eigen paarden op me eigen land en daar lkkr mee te kunnen rijden, en dat zal er straks ook wel komen ook (hoop ik:P)

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:31

Ik heb een pensionstal met 9 stallen, waarvan 2 bezet met mijn eigen merries. Ik heb het nu 6 jaar en heb veel mensenkennis inmiddels! haha! Was in het begin te lief en heb door schade en schande geleerd dat ik toch echt de baas ben en blijf en ze zich aan mijn regels moeten houden en anders moeten ze maar een andere plek zoeken. Ik lag in het begin namelijk weleens nachten wakker en probeerde het iedereen naar zijn zin te maken. Maar ik heb nu zoiets: De paarden hebben het goed, ik heb mijn diploma paardenhouderij niet voor niets gehaald, en als mensen het inderdaad niet kunnen vinden met mijn manier van doen, zoeken ze het maar ergens anders. En nu heb ik een leuke groep mensen op stal en ga met plezier heen. Financieel kan ik er niet van leven, maar hierdoor kan ik wel mijn paarden houden en dat zou ik niet kunnen als ik ze zelf op een pension zou moeten zetten. Dat is financieel niet haalbaar voor mij. Ik heb de stal gelukkig niet aan huis, want daar heb ik negatieve dingen over gehoord. Ik kan rustig thuis zitten eten zonder gestoord te worden door onbenullige vragen als: haar halster is kapot en nu?
Je moet je alleen wel realiseren dat je met verschillende mensen te maken hebt en dat je dus niet met iedereen dikke vrienden kan zijn, maar dat moet je ook niet willen. Ze betalen jou immers wel voor je diensten en je moet zakelijk en prive toch enigzins gescheiden proberen te houden.