Ik zuo voor keuze 2 gaan... keuze 3 vind ik iets te kort door de bocht!
sarabande
Geplaatst: 28-04-09 20:49
Ik denk dat maar weinig mensen zon sterke maag hebben dat ze een veulen waar nog leven inzit laten doodstampen door zijn moeder. Dat is de natuur, maar daar staan wij met ons gevoel en ethiek ver vandaan. Vandaar zou ik het niet aan de merrie overlaten, maar aan de DA en in overleg met hem het vervolg afwegen en een beslissing nemen. Voor ons mensen is een spuitje toch wat acceptabeler dan een rigoureuze moeder.
Maar de merrie voelt zeer goed aan of haar kind levensvatbaar is, dat gevoel faalt zelden. Nou kan je met de huidige wetenschap een aantal veulens die verstoten worden wel redden, maar nooit alle. Voor mij is de beslissing van de merrie, in combinatie met gezond verstand (heeft het dier een echte kans of houden we het in leven omdat dat "zo hoort in de mensenmaatschappij"). Die combinatie faalt nog minder.
Veulens die niet levensvatbaar zijn kan je beter zo snel mogelijk in laten slapen, voordat je eraan gehecht raakt en het dier een kans geeft die nooit zal baten, en alleen maar heel veel kosten en onzekerheid, slapeloze nachten met alle gevolgen van dien (begrijpen ze op school/ werk ook dat jij perse je veulen wil redden en daar 24 uur per dag voor klaarstaat?) met zich mee brengen. Of waarvoor je de hele medische wetenschap bij wijze van spreken op de kop zet omdat het beestje perse MOET leven. Maakt niet uit hoe. Sommige veulens (en ander pas geboren grut) is gewoon niet levensvatbaar zonder een leven als wetenschappelijk proefdier in de praktijk te zijn. Gun je dat je veulen dat je met hangen en wurgen hebt gered? Anderen zijn gewoon absoluut niet levensvatbaar.