Wat voor ras als je zwaar bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:24

ayo schreef:
Nou op een pony zou ik echt niet gaan zitten...

Zwaar trekpaard oid, maar géén Fries.

Ik zou eigenlijk helemaal niet op een paardenrug gaan zitten met dat gewicht.

Tjongejonge, ik weeg altijd rond de 95 en rij ook op een draver van 1,67 maar die kan het ook zat houden!
wat een opmerking!!!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:26

er zit wel een heel verschil in iemand die dik is en wel kan rijden, of een beginner die dik is, die dus nog niet kan rijden

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:28

Nou in dat geval is afvallen zeker een goed idee.

Als ze dat niet wil dan zou ik haar een tinker aan raden.

NatasjaECA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 20:29

"Dik"
vind ik nog al lomp klinken.
Ja ze is zwaar, maar ze ziet er absoluut niet dik uit,
eerder gewoon stevig..
Maar goed, er zijn wel meer mensen hier die lompe reacties plaatsen..

En zoals al eerder gezegd doet ze haar best om af te vallen maar is dat gewoon heel moeilijk.

AlicavR

Re: Wat voor ras als je zwaar bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:30

Ja respect voor mensen die wat meer wegen is ver te zoeken.

NatasjaECA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 20:41

Ja inderdaad..
Vervelend voor de mensen die daar mee te maken hebben...

mik2987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:48

ik vind het inderdaad nogal lomp hoe mensen hier reageren :n
ik krijg na mn zwangerschap van 2 jaar geleden de laatste kilo's er niet meer af.
heb het er nu ook maar bij laten zitten, voel me goed zo :j
maar ik weeg nu dus ook 90kg en rij een paar keer in de week op mijn haflinger.
heb nou niet echt het idee dat ze last van mij of mijn gewicht heeft.
ze loopt volgens meerdere mensen/ stalgenoten nog precies zo als toen ik 12kg lichter was

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:03

Tja, tips en wat ze het beste kan doen zijn al gegeven. ik wou wel even zeggen dat ik de opmerking 'Fjorden blijven met pijn gewoon doorlopen' een beetje raar vind, want alle paarden blijven doorlopen tot ze nietmeer kunnen, want dat is hun instinct (laat zwakte zien en het roofdier ziet het ook en voilá, paard word lunch). maar zoals al gezegt; ze kan het beste beginnen op een sterker, stevig paard en naarmate ze gevorderder raakt (en mischien nog wat afvalt) verder kijken voor een paard. Ik wend haar veel succes, het lijkt me erg naar voor haar, ik heb het zelf niet meegemaakt maar het klinkt erg rot.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 01:38

Zelfs als je ervanuit gaat dat een trekpaard niet geschikt is als rijpaard en grofweg 10% van z'n eigen gewicht kan dragen (voor de meeste rassen wordt grofweg 15% aangehouden als richtlijn) kan het trekpaard, dat al snel 1000 kilo weegt of meer (en volledig uitgegroeid is), 100 kilo dragen zonder veel problemen. Een paard van grofweg 500 kilo dat 15% van z'n gewicht mag dragen komt op een grens uit van 75 kilo. Een trekpaard kan dus in absolute zin meer last dragen dan een rijpaard, zelfs al zou het relatief minder zijn.

Gekkigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:12

Toch zou ik met zo'n gewicht kiezen voor een paard en niet voor een pony.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:27

Jezus, wat een ruzie hier toch over gewichten...

Ik ben allesbehalve slank maar ik heb wel een haflinger van 1.46m, korte rug, korte stevige benen en nu is ze 7 jaar. Maar met mijn gewicht ben ik maar al te goed bewust van wat wel en niet kan. Vriendin van op de wei gaat mijn merrie rijden, ik begin met gewoon uitstappen. Tussendoor ga ik er ook alles aan doen om nog een kilo of 20 af te slanken. Tegen dat die eraf zijn (met mijn gewicht en als ik mijn dietiste streng opvolg mag dit een kwestie zijn van een jaar) is mijn paard doorgereden, voorzien van de nodige balans en spieren en kan ik gerust verderleren.

Dit is ook een prima oplossing!

Ik heb het afgelopen jaar 7 verschillende dierenartsen gehad en die vroegen eerlijk aan mij hoeveel ik wou rijden en wat ik wou rijden. Dus heb ik hen dat allemaal uitgelegd en het enige dat zij tegen mij zeiden was: meid, have fun met jouw pony! Begin met rustige wandelingetjes en slank ondertussen af zodat je later extra gaat genieten met jouw haflinger!

Dus ja, zo'n extreme ramp is het niet. Een pony als haflinger of fjord kan zo'n gewicht dragen, maar als je elke dag intensief wilt gaan trainen is het niet mogelijk. Zo is de waarheid. Beetje pijnlijk soms maar ja.

Jouw vriendin zal sowieso keuzes moeten maken. Als zij alleen wilt rijden en intensief bovenop, zal ze echt voor een stevig paard moeten gaan. Is zij bereid het rijden tot 1x in de week te beperken terwijl een ander de pony rijdt in de week, is het absoluut wel mogelijk!

Ik heb een paar jaar op een manege gereden waarbij volwassen mannen (en zeker geen slanke!) op een haflingertje reden van 1.42m. De pony heeft 3 jaar meegereden zonder enige pijn of mankement. Is uiteindelijk gestorven aan een kankergezwel en is heengegaan in topconditie volgens de DA.

Overigens lijkt het mij zo cool om op een trekpaard te rijden :D Shires zijn naar het schijnt ook flink de moeite!

En ik heb nog een trakehnermerrie van 1.80m en niet heel slank gebouwd die mij prima draagt tijdens een paar maal per week stevig doortrainen ;) Nu is het al een hele tijd geleden maar kom :')

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:33

Zo heel lomp zijn de opmerkingen toch niet??

Ayo bijv. schrijft wat ZIJ zou doen met dat gewicht; nl niet op een paardenrug zitten.
Er staat toch niet van: 'iemand die zo dik is moet niet gaan paardrijden', dát zou pas een lompe opmerking zijn.

NatasjaECA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 22:12

Het komt eigenlijk op hetzelfde neer..

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:12

tuurlijk kan je vriendin met dat gewicht op een paard zitten, en leren rijden?
neem bijv. een stevige koudbloed
ik heb een top 5 voor je gemaakt van de meest geschikte:

1)de Tinker/Irish cob:
http://www.buy-an-irish-horse.com/2006/tinker-horse.jpg
het is een stevige pony/paard met een rustig en goed karakter meestal.

2)de shire
http://img483.imageshack.us/img483/8590 ... os1zm8.jpg
mooi en stevig, heeft inpuls maar is heel eerlijk en betrouwbaar

3)belgisch trekpaard
http://img.2dehands.nl/f/normal/4261601 ... kpaard.jpg
stevig paard, rustig maar zweet zeer snel

4)de fjord
http://members.lycos.nl/animalhome/hpbi ... teroos.JPG
stevig maar weer niet te stevig....als je dit paard kiest doe dan wel een
grote en zeer grof gebouwde

5)de haflinger
http://img12.imageshack.us/img12/6976/Ariestaan3.jpg
stevig maar weer niet te stevig.....als je dit paard kiest neem dan een
brave RUIN en een grof gebouwd type : het ouderwedse
verschil:
nieuwe haf:
http://www.paardenponyclub.nl/haflinger/Allacher-.jpg
ouderwedse haf:
http://www.freewebs.com/sibsintalli/Haflinger.bmp

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:12

NatasjaECA schreef:
Het komt eigenlijk op hetzelfde neer..

Ik zou me er niet prettig bij voelen om met zo'n gewicht op een paardenrug te gaan zitten. Zeker als je niet zo goed kan paardrijden, dan komt het gewicht nog harder aan omdat je nog geen goede balans hebt.

Als je wel eens op een weegschaal heb gestaan en door de knieën bent gaan veren, zul je ook zien dat je zo tientallen kilo's mee weegt. Kijk 100 kilo zal een paard best kunnen dragen, maar je kan mij er niet van overtuigen dat het lekker voor een paard is om een gewicht van 100 tot misschien wel 150 (op afzet en neerkom momenten) afwisselend op zijn rug te hebben. En het belang van een paard staat vóór mijn belang.

Het is misschien niet hetgeen je wilt horen, maar het is mijn mening en daar vroeg je geloof ik om.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:25

100 kilo is echt geen extreem gewicht. Zoals vaker aangekaart, een beetje stevige kerel haalt dat ook wel en die mogen ook gewoon rijden.

Natuurlijk is de gewichtsverdeling bij een volslanke vrouw anders dan bij een stevige, lange kerel waardoor de vergelijking niet helemaal opgaat en een vrouw gemiddeld wat meer problemen met evenwicht kan krijgen, maar 100 kilo bij 1.70 is echt niet extreem. Zitten vaak in maatje 44/46 en dat kan best op een stevig paard. Kijk HAW of ITP er maar eens op na, er zijn er genoeg met zo'n gewicht die prima op hun paard passen en daar ook geen commentaar over krijgen, zolang ze een paard hebben dat bij ze past.

Alleen omdat dit meisje nog moet beginnen met rijden raad ik een grote koudbloed aan om de basis te leren. Zo'n paard is echt niet meteen kapot als er eens 100 kilo op gaat zitten, ook al is het "dood" gewicht zoals bij veel echte beginners.

Wel vind ik dat er een gewichtsgrens is aan paardrijden, die grens verschilt echter per paard, per ras, per ruiter en per combinatie. Als je daar toch boven komt zijn er nog genoeg andere dingen die je met een paard kan doen en in de tussentijd proberen wel een geschikt gewicht te verkrijgen.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:30

Weet je wat nog het mooiste is, als je zo'n 90-100 kilo weegt en 1m85 lang bent als vrouw zijnde niemand bedenkt dat je werkelijk zoveel weegt en altijd zal roepen dat je echt niet te zwaar bent voor je paard.
Daarom verwacht ik dat de meeste hier ook echt niet doorhebben dat veel slanke mannen toch zeker 90 wegen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:45

Hoei, dat is zoo waar! Ik ben zelf 1.86m lang en als mensen horen wat ik weeg, schrikken ze altijd en is het zo vaak "Zo veel??" Euh, ja dus!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:53

Een groninger zou ook nog een goede zijn!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:03

Eeeehm ik vind het nogal grof om te zeggen dat zo iemand maar niet op een paard moet gaan zitten. Als je sommige mannen ziet, die zijn dan ook 1,80 of langer, denk je dat die allemaal 65 kilo wegen? Die komen ook makkelijk aan de 90 of 100 kilo, maar dat zie je niet omdat ze lang zijn. En die rijden toch ook gewoon?

Ik ben zelf ook zwaar, en ik heb een Fries. Die nu eerst door iemand anders gereden wordt (niet alleen omdat ik zwaar ben maar heeft nog meer redenen) en ik ga er soms op, hij is nu 5 en hij loopt met mij net zo makkelijk als met mijn bijrijdster die superslank is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:07

leuk dat je vriendin wil gaan rijden.
Ik denk dat ze op elk stevig type wel kan rijden. Het zou voor mooi natuurlijk fijn zijn om wat af te vallen, maar het hoeft niet persé.
ik ben ook 90+ kg en rij op mijn appaloosa, ze is vrij stevig, maar toch maar 1.51m hoog.. gaat prima en ik krijg niet het idee dat ze last van mijn gewicht heeft. Ik hou er in zoverre wel rekening mee dat ik een lichtgewicht zadel heb gekozen, en niet ellenlange stukken ga doorzitten. Veel afwisseling, en rugtraining aan de longe. dan kan het best.
veel succes en plezier voor je vriendin!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:30

ik zie hier ook de fjord voorbij komen, kijk er even opzitten zou gee kwaad kunnen maar echt rijden op een fjord met 100 kilo? ik dnek dat t beestje daar toch te klein voor is. De grens bij mijn jford voor t echte rijden ligt echt wel op 80 kilo.

Ik advisier de vriendin van ts toch om te proberen om af te vallen.
Maar als ze nu wilt rijden zou ik aan een shire denken idd :)

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:53

Mij lijkt dat je vriendin prima kan gaan rijden! Ik ken genoeg mensen die wat meer wegen (precieze kilo's weet ik niet, maar ik denk dat het wel in de buurt van jouw vriendin komt) en zij rijden ook gewoon en zijn ook pas op latere leeftijd begonnen (dus toen ze al op dit gewicht zaten). Ik zou persoonlijk een tinker aanraden. Eventueel een kruising met bijv. een shire. Een trekpaard zou ik minder snel mee beginnen, omdat die met rijden gewoon minder gevoelig zijn, het lijkt mij dat dit niet zo handig is om te leren hulpen 'licht te geven' (als je begrijpt wat ik bedoel ;) ).

Maar een tinker van 1.55m moet volgens mij echt geen probleem zijn!

En natuurlijk zou het mooi zijn als ze af zou vallen, maar voor sommige mensen is dat echt niet zomaar een kwestie van minder eten of bewegen. En volgens mij is dit ook niet een antwoord waar TS iets aan heeft.

Ik zeg: zoek een lekker stevig ding die al lekker doorgereden is en veel plezier! :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 01:37

Toch zou ik voor het aanleren van de basis kiezen voor een echt groot en oersterk paard. Als je eenmaal een beetje behoorlijke zit hebt (meestal toch wel na een paar maanden of hooguit een jaar met regelmatig les) kan je verder gaan kijken.

En dat trekpaarden minder gevoelig zijn is klinklare onzin, ze zijn zo gevoelig als je ze maakt. Net als elk ander paard. Op een standaard manegepaard leer je nou eenmaal ook niet heel precies de hulpen te geven, dus dat argument slaat nergens op. Er zijn weinig mensen die overstappen van manegepaarden naar eigen paarden die geen cultuurshock te verwerken krijgen wat betreft gevoeligheid. (echt goede maneges daargelaten).

Is trouwens precies hetzelfde advies als dat ik aan alle mensen geef die boven de grofweg 80 kilo zitten en willen BEGINNEN!!! met rijden. Ervaring maakt wel degelijk uit.

En Rockwitch, met alle respect, een beetje paard kan geen mensen van 150 kilo dragen. Er is echt wel een gewichtsgrens, zeker voor beginners. En dat is oprecht niet rot bedoeld naar iedereen die fors (te) zwaar is! Dat heeft ook met respect voor het wezen paard te maken. Heeft niets te maken met overgewicht of niet. Ik zou een gewichtsheffer of worstelaar van 150 kilo onder geen enkele omstandigheid graag op een paard zien, en zeker niet als die geen ervaring heeft.

NatasjaECA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 09:17

Iedereen die positieve reacties heeft gegeven hardstikke bedankt!
Ze gaat volgende week op een manege kijken om een les te nemen.