Onzin? BMI gebruiken als maatstaf te zwaar voor je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

savath

Re: Onzin? BMI gebruiken als maatstaf te zwaar voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:33

Even ee nvb ik ben 1.63m en weeg 80 kg,rijdt van kindsaf dressuur enzo,heb wedstrijden gereden ,heb een goede onafhankelijke zit,ben ik dan te zwaar voor mijn paardjes'halfarabiertjes

ik pas dus mooi van grootte op hun,en heb een dik achterwerk,vetrolletjes zitten in de rijbroek,dus geen overtollige wiebels om het zo uit te drukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 11:52

ikke schreef:
Menino schreef:
Zoals ik eerder heb gezegd, heb je met BMI een duidelijke bovengrens, 120 kg geeft bij geen enkele lengte een goed BMI bv, en daar komt bij dat iemand die kleiner is dus ook minder mag wegen wat mij een goede zaak lijkt omdat iemand die klein en dik is belastender is als iemand die lang en niet dik is, maar wel even veel weegt...

Leg dat eens uit. Wat is het voordeel van BMI-factor boven gewoon kijken naar mensen?
Wat is het nut van die bovengrens? Waarom heb je die BMI nodig om iemand van 120kg af te raden op een paard te gaan zitten?

Waar de BMI namelijk volledig aan voorbij gaat is de wijze waarop iemand z'n lichaam gebruikt en beheerst en juist DAT is bepalend voor het gemak of ongemak voor het paard. Wanneer ik iemand zie lopen, heb ik een beeld van diens lichaamsgebruik; bij een BMI heb ik alleen een indikatie van iemands omvang, mits ik ook weet hoe groot die persoon is.
Iemand van 100kg die z'n lichaam goed beheerst geeft minder last voor het paard, zelfs als diens BMI te hoog zou zijn, dan een stijve hark van 80kg met een goed BMI.

Een BMI zegt weel meer over iemands lichaams gebruik dan een gewicht anders. Iemand met een hoog BMI zal vaker toch conditioneel minder zijn, en buiten dat, wat iemand anders al zei. Iemand met meer vet komt in ' 2 fases ' neer op het paard.

Waarom je BMI er voor nodig hebt om iemand van 120 kg af te raden om paard te rijden?
Daar heb je helemaal geen BMI voor nodig opzich. Je kan ook gewoon een 110 kg grens oid aanhouden, maar als je wil gaan kijken naar kleinere mensen en hun postuur (wat imo belangrijker is als gewicht) is BMI een goede richtlijn lijkt me...

Maar ik heb het gevoel dat we een beetje langs elkaar heen discussieren, ik heb mijn punt nou wel gemaakt en begin nu een beetje in de herhaling te vallen..

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 11:57

Als je tegen iemand zegt, " ahum, u bent een beetje te dik om paard te rijden" krijg je vaak scheve/ boze gezichten. Dus ik snap goed dat die manege de BMI gebruikt als maatstaf.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:02

Citaat:
Daar heb je helemaal geen BMI voor nodig opzich. Je kan ook gewoon een 110 kg grens oid aanhouden, maar als je wil gaan kijken naar kleinere mensen en hun postuur (wat imo belangrijker is als gewicht) is BMI een goede richtlijn lijkt me...

En dat is dus hetgene waar BMI totaal niet naar kijkt, BMI kijkt alleen naar Lengte versus Gewicht, en totaal niet naar lichaamsbouw, postuur, vet % of spier %.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:04

Sorro schreef:
Citaat:

En dat is dus hetgene waar BMI totaal niet naar kijkt, BMI kijkt alleen naar Lengte versus Gewicht, en totaal niet naar lichaamsbouw, postuur, vet % of spier %.

Maar wel meer als gewicht dat doet... :P

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:08

en wat nou als je ook graag sport, en dus flink wat spieren hebt?
Spier is zwaarder dan vet.

Een bodybuilder heeft denk ik ook vaak een bmi dat zegt "overgewicht", terwijl die mensen vaak geen grammetje vet hebben...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:14

Menino schreef:
Sorro schreef:

Maar wel meer als gewicht dat doet... :P

Blijft het gebrek aan inzicht van een BMI. Geen enkel getal vervangt het beoordelingsvermogen van een kenner.
diega schreef:
Als je tegen iemand zegt, " ahum, u bent een beetje te dik om paard te rijden" krijg je vaak scheve/ boze gezichten. Dus ik snap goed dat die manege de BMI gebruikt als maatstaf.

Dat heet communicatie en daar zijn cursussen voor. Ook een minder positief bericht kan op die manier netjes en respectvol worden gebracht.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:29

Gut, het zal Ik,me weer niet zijn die in een discussie over BMI nog LAndrovers weet te proppen :x
Ik vind het helemaal geen gekke regel om de BMI aan te houden.
Vetrollen, om het plat te zeggen, bewegen niet mee en trillen na, daar heeft de ruiter geen invloed op, maar die ongecontroleerde beweging is wel van invloed op het paard.
Persoonlijk zou ik liever iemand op mijn 4 jarige zetten van 1.90 en 90 kilo, dan iemand van 1.60 en 75 kilo....

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:34

en wat nou als je BMI hoog is maar je geen vetrollen hebt? omdat je veel spier hebt? en spier zwaarder is dan vet ??

Zou je dan alsnog liever die persoon van 1.90 met 90 kilo op je paard hebben?
Iemand van 30 die 1.90 is en 90 kilo weegt heeft een BMI van 24.93 (randje goed), nu kan die persoon best een twijgje postuur hebben en een dikke bierbuik of behoorlijke zadeltassen.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1c/Beerbelly.jpg/180px-Beerbelly.jpg
"Een bierbuik is een vooral bij mannen voorkomende dikke, naar voren uitpuilende buik, zonder dat de rest van het lichaam noodzakelijkerwijs dik is."

Iemand van 1.60 die 75 kilo weegt en 30 jaar is heeft een BMI van 29.30 (te hoog), nu kan die persoon best een bodybuilder bouw hebben en oh jaa misschien is het wel een vrouw en heeft ze ook nog eens flinke borsten (nog iets waar BMI niet over nadenkt)
http://flickeringpictures.com/wp-content/uploads/2008/05/dove_2.jpg
Laatst bijgewerkt door Sorro op 18-04-09 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 12:45

Moet je zelfs geen spieren voor hebben, ik neem mezelf even als voorbeeld.

Hier had ik een te zwaar bmi maar mijn lichaam leek helemaal niet te zwaar

http://www.bokt.nl/verkleind/image200901060017.jpg

Maar goed weet niet wat ik er van moet denken, persoonlijk zou ik nooit op de weegschaal gaan staan in een manege. En heb nu een perfect normaal bmi. Ik denk dat het gewoon afhankelijk is van de persoon.

MSDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 13:51

Het is ook echt niet zo dat iedereen op die weegschaal moet, het zijn voornamelijk de twijfelgevallen. Houdt er wel rekening mee dat dit beleid op een manege wordt uitgevoerd en niet op een pensionstal, de mensen die hier komen rijden zijn vaak niet de meest ervaren ruiters of hebben zelfs helemaal geen ervaring. Zij zullen dus absoluut geen onafhankelijke zit hebben.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 15:47

Sorro: uitzonderingen zijn er altijd, maar ik denk dat de gemiddelde nederlander met een hoog BMI niet erg gespierd is...
Dat zijn de uitzonderingen op de regel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 15:48

En diegenen die wel erg gespierd zijn met een hoog BMI, doen aan een extreme vorm van bodybuilding.

Oeps, ik reken net mijn BMI uit en zit op 24,33 :+

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 16:02

Mijn BMI is 21.5 zit volgens de site nog onder mijn ideale gewicht...
Hoe kunnen ze dat nou zien, dat hangt volgens mij ook van je bouw af....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 16:04

Tja, niet iedereen is hetzelfde gebouwd.....
Ik heb niet veel vet, en mijn conditie is boven gemiddeld, durf ik wel te stellen. Verder ben ik gewoon vrij breed over de rug en schouders, heb relatief smalle heupen maar wel weer tamelijk ontwikkelde bovenbenen, oorzaak: schaatsen en skeeleren. Dus ja, daar krijg ik ook echt geen centimeter van af.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 01:33

Ik heb een BMI van 25.77, en dus te hoog, indien ik een ideaal BMI zou nastreven ben ik een skeletje. Ben dan ook breed geschouderd, brede rug, brede heupen, flinke benen.. tja rijden van af mijn 4de en genetisch breed in de family, dan ook nog eens gezegend met een flinke boezem en flink wat spier... conclusie BMI mag van mij de boom in, zoland ik geen vetrandjes over mijn broek zie piepen en ik nog steeds maatje 38 draag zal het wel meevallen

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 01:40

Ik vind alleen BMI te kort door de bocht. BMI zegt niets over de lichaamsbouw, Iemand die zegmaar 1.60 is en een BMI heeft van 27 heeft overgewicht, maar niet in zulke mate dat diegene op geen enkel paard meer kan/ mag rijden.

Bij de manege waar ik rij hanteren ze gewoon de weegschaal. Als er twijfels zijn over het opgegeven gewicht wordt je gewoon op de weegschaal gezet, en die geeft in absolute zin duidelijkheid. Ben je te zwaar, dan niet rijden of alleen op bepaalde, sterke paarden. Ben je lichter dan kan je ook op andere, kleinere of minder sterk gebouwde paarden rijden. Simpel en duidelijk, iedereen weet gewoon waar die aan toe is.

Wat mij betreft zou een weegschaal onmisbaar moeten zijn op een manege, ter bescherming van de paarden. En dat staat volledig los van het BMI.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 04:25

Ik zit op een keurig BMI, zelfs wat naar de lage marge, maar toch kan ik echt niet op een Welsh pony rijden ! Dus ik vind het onzinnig om met BMI te rekenen, je kunt beter - zoals hier al eerder aangegeven - beter met de "BMI" van het paard kunnen rekenen. Een soort "HCU's" of zo (Human Carrying Units). En dan inderdaad er vanuit gaan dat paarden meer moeite kunnen hebben met beginnelingen omdat ze nogal eens zitten te stuiteren.

Je moet toch echt van het paard uitgaan en niet van de ruiter.

Moet er toch niet aan denken, dat een kerel van 90 kg op mijn tengere Arabiertje zou willen plaatsnemen alleen maar onder het mom van 'ja maar ik heb een heel normaal BMI hoor, dat moet toch echt kunnen". Dan denk ik op mijn beurt: ja, dahaaaag, dat kan dus mooi niet! Terwijl een "dikkertje" van 1.40 met een te hoog BMI dat wellicht prima zou kunnen.

E.e.a. even afgezien van het feit dat het voor de manege in kwestie dus wel een bepaald besef op gang heeft gebracht dat als je wilt paardrijden, een normaal BMI een leuk streven is.

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:54

savath schreef:
Even ee nvb ik ben 1.63m en weeg 80 kg,rijdt van kindsaf dressuur enzo,heb wedstrijden gereden ,heb een goede onafhankelijke zit,ben ik dan te zwaar voor mijn paardjes'halfarabiertjes

ik pas dus mooi van grootte op hun,en heb een dik achterwerk,vetrolletjes zitten in de rijbroek,dus geen overtollige wiebels om het zo uit te drukken.

Ik vind jou dus wel te zwaar voor jouw paarden, sorry. Om het algemener te stellen, ik vind jou in het algemeen te zwaar :o 80 kg bij 1.63m is gewoon flink overgewicht.

1,63 x 1,63 = 2,6569 en dus afgerond 2,66 Jouw gewicht is 80 kg, daarmee komt jouw BMI op 80/2,66 = 30,0751 ofwel 30,08. Een BMI boven de 30 (waarmee je weliswaar maar nét aan voldoet, maar tóch) duidt op obesitas.

Het zou dus zeker geen kwaad kunnen als je wat kilo's zou kwijtraken, waarbij een verlies van 10% van je totale lichaamsgewicht (in jouw geval 8 kg) al een hele verbetering is voor je lijf.

Hiermee wil je niet kwetsen of iets opdringen, maar het feit is dat je niet alleen je paarden, maar ook jouw eigen lichaam ernstig tekort doet. Jouw gewrichten, organen en vaten hebben te lijden onder jouw extra gewicht. Ook al zit het extra gewicht zoals je zelf zegt enkel en alleen in jouw bips (en plaatselijk vet is moeilijk kwijt te raken, natuurlijk) toch belast je je paarden hiermee te veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 11:57

Chiva, billenvet is niet schadelijk voor de gezondheid van een mens, vet is pas gevaarlijk als het op je buik zit. Verder ken ik meer vrouwen met een flinke bips en al hoeveel ze ook afvallen, het vet gaat daar niet weg.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:09

@ Ikke: Wat bij jij onaangenaam aan het discussieren zeg. Al ben je het ergens niet mee eens, laat het dan gewoon ipv iemand zo direct aan te vallen. Recht banketstaaf wat krom is... Jij denkt dat het anders in elkaar zit, dat wil nog niet zeggen dat dat een feit is.

Verder denk ik dat het BMI mee laten spelen in de overwegin welk paard het best past bij welke manegeruiter helemaal zo gek nog niet is. Iemand die lang is en 90 k weegt kan veel flexibeler meebewegen dan iemand die 1.50m is en 90 kg weegt. Het is natuurlijk logisch dat BMI niet de enige factor moet zijn. Maar volgens mij wordt dat ook duidelijk aangegeven door iemand die op die manege rijdt.

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:15

suleilitha schreef:
Chiva, billenvet is niet schadelijk voor de gezondheid van een mens, vet is pas gevaarlijk als het op je buik zit. Verder ken ik meer vrouwen met een flinke bips en al hoeveel ze ook afvallen, het vet gaat daar niet weg.

Sul, praat me er niet over ;) Ik ben zelf helaas gezegend (nou jaaaaa) met een zogeheten "negerinnenkont" :(:) en hoe hard ik ook train, die kont blijft uitsteken en in verhouding te dik met mn lijf. Maar als je 1.63m bent en 80 kg weegt ben je over het algemeen gewoon te zwaar, dat is een feit :) Ik zou een foto moeten zien om het natuurlijk hard te moeten maken, want ieder lijf is verschillend, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het vet enkel en alleen in de bips zit. :o (Ik doe aannames, misschien heel gevaarlijk maar okee)

Met betrekking tot de verdeling van het vet en gevaar voor de gezondheid ben ik het echter wél met je eens, een peervorm is stukken minder "erg" dan de zogenaamde "appelvorm".

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:03

Anoeska schreef:
@ Ikke: Wat bij jij onaangenaam aan het discussieren zeg. Al ben je het ergens niet mee eens, laat het dan gewoon ipv iemand zo direct aan te vallen. Recht banketstaaf wat krom is... Jij denkt dat het anders in elkaar zit, dat wil nog niet zeggen dat dat een feit is.

Het is bijzonder onaangenaam om geen antwoord te krijgen op je vragen. Lees maar terug........
Ik wacht nog steeds.
Anoeska schreef:
Verder denk ik dat het BMI mee laten spelen in de overwegin welk paard het best past bij welke manegeruiter helemaal zo gek nog niet is. Iemand die lang is en 90 k weegt kan veel flexibeler meebewegen dan iemand die 1.50m is en 90 kg weegt. Het is natuurlijk logisch dat BMI niet de enige factor moet zijn. Maar volgens mij wordt dat ook duidelijk aangegeven door iemand die op die manege rijdt.

Wat voegt dat dan toe? Kun jij daar dan wel een zinnige onderbouwing van geven? Graag, want van de anderen komt het niet, zoals je kunt lezen.
Kortom: Waarom voegt het iets toe?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:59

toevoegen, tja... daar heb je misschien wel een punt. Iemand met een beetje 'paardenoog' heeft geen BMI (of zelfs een weegschaal) nodig. Een ervaren manegehouder die z'n paarden goed gezond wil houden ziet waarschijnlijk van een afstandje dat iemand wel / niet op een bepaald paard past.

Maar ik denk dat een deel van de bijdehantere klanten daar misschien niet mee akkoord gaat. Als je dan kan zeggen 'wij hebben als vaste regel geen BMI boven de 25 op onze manegepaarden', dan heb je iets objectiefs in handen waarmee je mensen kan weigeren. Zoiets zou ik me kunnen voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:05

Precies Anoeska, die geloven een manegehouder niet meer op zijn kennersoog maar willen dat er met cijfers en feiten wordt gesmeten en dan krijg je dit als gevolg.