Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ikke schreef:Menino schreef:Zoals ik eerder heb gezegd, heb je met BMI een duidelijke bovengrens, 120 kg geeft bij geen enkele lengte een goed BMI bv, en daar komt bij dat iemand die kleiner is dus ook minder mag wegen wat mij een goede zaak lijkt omdat iemand die klein en dik is belastender is als iemand die lang en niet dik is, maar wel even veel weegt...
Leg dat eens uit. Wat is het voordeel van BMI-factor boven gewoon kijken naar mensen?
Wat is het nut van die bovengrens? Waarom heb je die BMI nodig om iemand van 120kg af te raden op een paard te gaan zitten?
Waar de BMI namelijk volledig aan voorbij gaat is de wijze waarop iemand z'n lichaam gebruikt en beheerst en juist DAT is bepalend voor het gemak of ongemak voor het paard. Wanneer ik iemand zie lopen, heb ik een beeld van diens lichaamsgebruik; bij een BMI heb ik alleen een indikatie van iemands omvang, mits ik ook weet hoe groot die persoon is.
Iemand van 100kg die z'n lichaam goed beheerst geeft minder last voor het paard, zelfs als diens BMI te hoog zou zijn, dan een stijve hark van 80kg met een goed BMI.
Citaat:Daar heb je helemaal geen BMI voor nodig opzich. Je kan ook gewoon een 110 kg grens oid aanhouden, maar als je wil gaan kijken naar kleinere mensen en hun postuur (wat imo belangrijker is als gewicht) is BMI een goede richtlijn lijkt me...
Sorro schreef:Citaat:Daar heb je helemaal geen BMI voor nodig opzich. Je kan ook gewoon een 110 kg grens oid aanhouden, maar als je wil gaan kijken naar kleinere mensen en hun postuur (wat imo belangrijker is als gewicht) is BMI een goede richtlijn lijkt me...
En dat is dus hetgene waar BMI totaal niet naar kijkt, BMI kijkt alleen naar Lengte versus Gewicht, en totaal niet naar lichaamsbouw, postuur, vet % of spier %.
Menino schreef:Sorro schreef:En dat is dus hetgene waar BMI totaal niet naar kijkt, BMI kijkt alleen naar Lengte versus Gewicht, en totaal niet naar lichaamsbouw, postuur, vet % of spier %.
Maar wel meer als gewicht dat doet...
diega schreef:Als je tegen iemand zegt, " ahum, u bent een beetje te dik om paard te rijden" krijg je vaak scheve/ boze gezichten. Dus ik snap goed dat die manege de BMI gebruikt als maatstaf.

savath schreef:Even ee nvb ik ben 1.63m en weeg 80 kg,rijdt van kindsaf dressuur enzo,heb wedstrijden gereden ,heb een goede onafhankelijke zit,ben ik dan te zwaar voor mijn paardjes'halfarabiertjes
ik pas dus mooi van grootte op hun,en heb een dik achterwerk,vetrolletjes zitten in de rijbroek,dus geen overtollige wiebels om het zo uit te drukken.
80 kg bij 1.63m is gewoon flink overgewicht.
suleilitha schreef:Chiva, billenvet is niet schadelijk voor de gezondheid van een mens, vet is pas gevaarlijk als het op je buik zit. Verder ken ik meer vrouwen met een flinke bips en al hoeveel ze ook afvallen, het vet gaat daar niet weg.
Ik ben zelf helaas gezegend (nou jaaaaa) met een zogeheten "negerinnenkont"
en hoe hard ik ook train, die kont blijft uitsteken en in verhouding te dik met mn lijf. Maar als je 1.63m bent en 80 kg weegt ben je over het algemeen gewoon te zwaar, dat is een feit
Ik zou een foto moeten zien om het natuurlijk hard te moeten maken, want ieder lijf is verschillend, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het vet enkel en alleen in de bips zit.
(Ik doe aannames, misschien heel gevaarlijk maar okee) Anoeska schreef:@ Ikke: Wat bij jij onaangenaam aan het discussieren zeg. Al ben je het ergens niet mee eens, laat het dan gewoon ipv iemand zo direct aan te vallen. Recht banketstaaf wat krom is... Jij denkt dat het anders in elkaar zit, dat wil nog niet zeggen dat dat een feit is.
Anoeska schreef:Verder denk ik dat het BMI mee laten spelen in de overwegin welk paard het best past bij welke manegeruiter helemaal zo gek nog niet is. Iemand die lang is en 90 k weegt kan veel flexibeler meebewegen dan iemand die 1.50m is en 90 kg weegt. Het is natuurlijk logisch dat BMI niet de enige factor moet zijn. Maar volgens mij wordt dat ook duidelijk aangegeven door iemand die op die manege rijdt.