Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
flugeltje schreef:Kom eens in ZH wonen, mijn paard kan niet heel de dag buiten, alleen in het weide seizoen. En mijn paard werkt ook liever, ik maak hem niet erg gelukkig door hem buiten te zetten, wat ik overigens wel doe. Mijn paard wordt gefrustreerd op stal en naar andere paarden als ik hem bijv. vrij geef. Het is leuk idd. als je de ruimte en mogelijkheid heb om je paard heel de dag los te zetten, maar die mogelijkheid is er lang niet voor iedereen !!! Iedereen probeert het beste voor zijn paard te doen...besef dat nou is !!
flugeltje schreef:we weten niet wat een paard denkt, dus iedereen moet doen wat die zelfs het beste vind voor zijn dier..
dejavu schreef:flugeltje schreef:Kom eens in ZH wonen, mijn paard kan niet heel de dag buiten, alleen in het weide seizoen. En mijn paard werkt ook liever, ik maak hem niet erg gelukkig door hem buiten te zetten, wat ik overigens wel doe. Mijn paard wordt gefrustreerd op stal en naar andere paarden als ik hem bijv. vrij geef. Het is leuk idd. als je de ruimte en mogelijkheid heb om je paard heel de dag los te zetten, maar die mogelijkheid is er lang niet voor iedereen !!! Iedereen probeert het beste voor zijn paard te doen...besef dat nou is !!
Maar Flugeltje, hoe vervelend ook voor jou dat de ruimte er niet is voor je paard, de discussie gaat toch om paarden die alleen uit de stal komen om een te werken en totaal niet los komen.
Dat geldt toch niet voor jouw paard, lees ik uit je bericht?
flugeltje schreef:we weten niet wat een paard denkt, dus iedereen moet doen wat die zelfs het beste vind voor zijn dier..
Nee, dat weten we niet. Maar op zich zijn er wel genoeg onderzoeken gedaan naar bepaalde behoeften waar een paard mee gebaat is.

Dani62 schreef:Femke16 schreef:Toch wel. MIsschien een beetje raar te vergelijken. Maar Waar denk je dat een mens gelukkiger is? in zijn oorspronkelijke wilde natuur. Kijk daarbij bijvoorbeeld naar de Masaï, of de mensen die er dichtbij wonen. Dus en niet geheel welvarend zijn zoals wij hier, of zijn wij gelukkiger?
En wat denk je als je je moet aanpassen aan iets anders?
Een mens is misschien niet het beste voorbeeld. Maar het enige voorbeeld waar je zeker van weet dat je het WEET. En daarom is vind ik, dit ook zo'n moeilijke kwestie. Je weet niet hoe een paard denkt en hebt slechts enkele vermoedens, daarom is het hele paard 'hebben' moeilijk. Uit onderzoek kan je alleen bekijken wat je paard nodig hebt en hoe je hem zou kunnen verzorgen of houden.
Ik zou me best thuis voelen in een jurk van berenvacht of luipaardenvel anders!
Mensen kunnen zich best aanpassen zonder daarbij diepongelukkig te zijn, maar ik doe toch lekker liever m'n eigen zin! Puh!
Nou ja, onze grotten hebben plaatsgemaakt voor prachtige villa's, maar in essentie hebben we nog steeds dezelfde natuurlijke behoeftes als toen (holbewoners he). Zo ook voor paarden, dit kun je inderdaad uit onderzoek halen. Ik vind dat je éérst moet kijken naar zijn natuurlijke behoeftes en dan pas naar het paard als individu. Ik denk namelijk dat ieder paard dat opgroeit als paard niet tegen problemen aanloopt als: 'ik heb het koud', 'ik wil om 17:00 naar binnen', 'ik houd niet van modder', 'ik kan niet samen met andere paarden', etc. etc.
Totaal offtopic: die welvarendheid van nu, blijkt achteraf toch ook helemaal niet zo goed voor ons te zijn. Kijk bv. alleen al eens naar de welvaartziektes. Ik zeg: back to our roots.
En om ook nog even op de beginpost te reageren: paard 1, without a doubt. Al kan een paard behoorlijk van werken genieten als je dit goed aanpakt (genieten ja, en niet: zich overgeven aan het lot. Dat zou ik namelijk niet willen voor mijn paard).
Edit: typo
Flugeltje schreef:Mijn mening:
Een paard wat 24 uur per dag buiten komt is denk ik nog het meest tevreden. Ookal wordt er niets mee gedaan, dit staat nog het dichts bij zijn natuur. Maar goed, als een paard niet beter weet?.. Eigenlijk jammer, dat je niet in het hoofdje van je paard kan kijken.

Flugeltje schreef:nou moet je toch nog maar eens goed lezen..
- Een paard wat hele dagen op stal staat (of enkele uren buiten staat) en elk weekend wedstrijden rijdt.
die van mij mag per dag een half uur of 3 kwartier naar buiten.. en ik rij dan een half uur tot een uur.
dus staat hij gemiddeld zo'n 22 uur per dag op stal !!!
En ik ga nu om het weekend op wedstrijd...dus ik heb zo'n sportpaard zoals dat hier verwoord wordt..nou sorry maar ik kan niet veel anders

Femke16 schreef:Iedereen zegt wel dat het kan en dat je er zo thuis zal voelen. Dan zei ik ook. Maar ik weet nu wel beter. Ik vind een begrip als gewenning geen verkeerd begrip. In tegendeel zelf, het is een gedeelte van je cultuur, van jezelf. Je went aan bepaalde situaties, je leert zo en zo om te gaan met dit en dat, hoe je je beleefd voor doet, dat je naar school moet, dat je wanneer je met godsdienst bent op gevoed misschien naar een samenkomst plaats zoals moskee of kerk moet. etc. etc. En als je het zo zou bekijken, zou een paard ook zijn eigen gewenning hebben. Ik kan natuurlijk niks buiten sluiten, want weten doe je het niet, nooit niet. Misschien vind mijn paard het wel heel fijn dat elke ochtend en avond het eten voor hen klaar staat en ze zelf lekker lui in de paddox kunnen liggen omdat ze niks voor hun eten hoeven te doen. Mijn paard vertoont geen stress, ze ligt juist lekker of sluimert. (Meestal liggen, ze is nogal een ligger) Enyway, ik geloof dat je er niet echt over kunt oordelen. Vergelijken met een mens is lastig omdat we uiteraard beide verschillend zijn van aard. Je kan alleen maar gokken, en hopen dat je het goede doet, hopen dat je paard voelt dat je je best voor hem/ haar doet.
Def schreef:Ik geloof niet in dingen als: paarden zijn 'tevreden' of paarden krijgen positieve spanning van wedstrijden. Dat zijn menselijke eigenschappen.
Paarden zijn gewenningsdieren, het zijn de grootste autisten (om nog maar iets menselijks te noemen) die er zijn.
Als je ze leert dat KWAK betekent aangalopperen doen ze het ook nog
Hier wil ik maar mee zeggen dat alles aan te wennen is, maar dat de mens moet bepalen wat goed is voor een paard door genoeg kennis van het dier te hebben.
. Ik heb het idee dat sommigen hier hun paard blijkbaar niet echt kunnen 'lezen'. Nou, ik de mijne dus wel.
). Het is maar hoe je ermee omgaat. Er zullen ongetwijfeld paarden zijn, die in hun 'lot' berusten, die ken ik ook inderdaad, maar ik denk dat je niet alle paarden over 1 kam kunt scheren. De mijne behoort in elk geval niet tot de categorie die jij beschrijft.
dejavu schreef:Flugeltje schreef:Mijn mening:
Een paard wat 24 uur per dag buiten komt is denk ik nog het meest tevreden. Ookal wordt er niets mee gedaan, dit staat nog het dichts bij zijn natuur. Maar goed, als een paard niet beter weet?.. Eigenlijk jammer, dat je niet in het hoofdje van je paard kan kijken.
Dat denk ik ook.![]()
Het feit dat een paard niet beter weet, vind ik geen positieve gewenning. Maar goed, dat is mijn mening. Inderdaad jammer dat paarden nog steeds niet zo gedomesticeerd zijn, dat ze kunnen praten.Flugeltje schreef:nou moet je toch nog maar eens goed lezen..
- Een paard wat hele dagen op stal staat (of enkele uren buiten staat) en elk weekend wedstrijden rijdt.
die van mij mag per dag een half uur of 3 kwartier naar buiten.. en ik rij dan een half uur tot een uur.
dus staat hij gemiddeld zo'n 22 uur per dag op stal !!!
En ik ga nu om het weekend op wedstrijd...dus ik heb zo'n sportpaard zoals dat hier verwoord wordt..nou sorry maar ik kan niet veel anders
Ik snap dat beperkte ruimte je doet laten kiezen tot het houden van een paard op deze manier, maar voel je je dan niet ergens schuldig, gezien je hierboven schrijft dat een paard gelukkiger is in een 24/7 buiten situatie?
flugeltje schreef:Je krijgt mij geen schulgevoel aangepraat, ik vind andere dingen aan mijn paard heel belangrijk waar sommige mensen die der paard 24/7 buiten hebben niet naar omkijken, en je moet het doen met de middelen die je heb...zo ook mijn paard.. kom maar eens bij hem kijken..zo ongelukkig ziet hij er echt niet uit..

dejavu schreef:flugeltje schreef:Je krijgt mij geen schulgevoel aangepraat, ik vind andere dingen aan mijn paard heel belangrijk waar sommige mensen die der paard 24/7 buiten hebben niet naar omkijken, en je moet het doen met de middelen die je heb...zo ook mijn paard.. kom maar eens bij hem kijken..zo ongelukkig ziet hij er echt niet uit..
Het laatste wat ik wil is jou een schuldgevoel aanpraten. Jammer dat je zo reageert, ik vroeg me alleen af of jij je er prettig bij voelt, gezien je mening dat paarden 24/7 buiten gelukkiger zijn.
Ik geloof heilig dat jouw paard er gelukkig bij staat, daar hoef ik niet voor in de auto te stappen.
Je roeit met de riemen die je hebt, en je beoordeelt het welzijn van je paard, nou prima toch?
flugeltje schreef:dus mijn paard word niet gelukkig van alleen maar gras eten en verder niks doen...daar kost het mij ook allemaal teveel voor om een paard te hebben om op het land te zetten
. Kan ook gewoon leuke dingen met hem doen, hoor. Al ben ik wel eens afhankelijk van de weerselementen, tja, het zij zo. Daar pas ik me graag aan aan eigenlijk, bovendien komt de goeie tijd er nu sowieso weer aan
. En verder verschaft het me ook wel eens vrijheid, dat ik een een dagje niet per se iets hoeft te doen met hem. Ook wel eens handig, dat geef ik eerlijk toe. Ik heb ook een dochter, een sociaal leven, mijn bezigheden en taken.
. Ik heb het idee dat sommigen hier hun paard blijkbaar niet echt kunnen 'lezen'. Nou, ik de mijne dus wel.
). Het is maar hoe je ermee omgaat. Er zullen ongetwijfeld paarden zijn, die in hun 'lot' berusten, die ken ik ook inderdaad, maar ik denk dat je niet alle paarden over 1 kam kunt scheren. De mijne behoort in elk geval niet tot de categorie die jij beschrijft.
[/quote]
Twiggy2008 schreef:flugeltje schreef:dus mijn paard word niet gelukkig van alleen maar gras eten en verder niks doen...daar kost het mij ook allemaal teveel voor om een paard te hebben om op het land te zetten
Mijn paard kost mij ook veel en staat dus wel op het land. Ik snap niet waarom dat niet zou kunnen. Kan ook gewoon leuke dingen met hem doen, hoor. Al ben ik wel eens afhankelijk van de weerselementen, tja, het zij zo. Daar pas ik me graag aan aan eigenlijk, bovendien komt de goeie tijd er nu sowieso weer aan
. En verder verschaft het me ook wel eens vrijheid, dat ik een een dagje niet per se iets hoeft te doen met hem. Ook wel eens handig, dat geef ik eerlijk toe. Ik heb ook een dochter, een sociaal leven, mijn bezigheden en taken.