Sporen op maneges

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Sporen op maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:40

Nog een manege ruiter met sporen die zich meldt.

Ik rijdt op 1 van de manege paarden met sporen. Dit op advies van mijn instructeur die ook de eigenaar van de manege is.
Het kan best voorkomen dat ik ze niet eens gebruik in de les net als een zweep die ik bij me heb.
Het is ook als hulp voor mijn been bedoeld bij dingen als wijken/sb enz. Er wordt niet mee geschopt, geprikt oid.

Bij ons is het dus alleen toegestaan iom de eigenaar/instructeur die je hebt en alleen voor de gevorderde volwassen ruiters op bepaalde paarden.

Zie het probleem niet qua afstompen zolang als je maar weet wat je er mee doet en dat je been netjes ligt zonder dat je spoor telkens het paard raakt.

bango

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 13:33

ik rij ook op ene manege waar je wel met sporen mag rijden . maar onze instructeur houd er rekening mee met hoever je bent en of je ze goed gebruikt maar meestal zijn ze niet nodig maar hij zegt zelf tegen je of het nu wel of niet mag!

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:34

desty schreef:
ik vind dat precies zo...
ik vind trouwens ook dat maneges verkeerd les geven.. zelf achter gekomen na 4 jaar...

Mee eens, ik na 5 jaar :')

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:55

Kom ik weer even ertussen.

Ik vind dat een manege zo goed mogelijk moet voorbereiden op het houden van een eigen paard. Daarbij hoort ook een stukje theorie over o.a. hulpteugels en praktijklessen met hulpteugels (zowiezo vind ik dat manegepaarden zeker in beginnersgroepen met een goed afgestelde thiedemann gereden moeten worden, later kan je dat ding los doen of eraf halen wanneer de ruiter daaraan toe is) en dus ook een stukje over het rijden met sporen.

Wat je nu heel vaak ziet is dat het op een manege ten strengste verboden is met spoortjes te rijden, en die ruiters zodra ze een eigen paard hebben meteen met lekkere, lange en scherpe sporen aan komen zakken en ze ook gebruiken (en zich afvragen waarom hun lieve schat nouwelijks te rijden is). Leer de gevorderde lesklanten netjes met een spoortje te rijden. Dan zijn ze zowiezo beter in staat zelf te kijken of het nodig is en het scheelt een hoop leed voor zowel paard (die niet meer lekgeprikt wordt) als ruiter (die door die sporen steeds per ongeluk te gebruiken telkens praktisch gelanceerd wordt).

Het is me op meerdere pensionstallen opgevallen dat diegenen die nooit met sporen mochten rijden ze erg graag erbij pakken, terwijl diegenen die in de manegelessen wel met spoortje mochten rijden die dingen veel vaker in de kast laten liggen.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:03

Niet alleen zijn er sporen op manege's, geen passende zadels, bitten waar je U tegen zegt, aan iedere pony een tiedeman, slofteugel of een ander soort 'hulpteugel' en dan maar niet te beginnen over de kwaliteit van de lessen.
Het zal zeker niet op elke manege zo zijn, maar ben tot nu toe bij 5 manege's wezen kijken en bij 4 van de 5 ging het er zo aan toe.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:04

Ik vind het grote onzin dat manegeruiters met sporen rijden.
Op M niveau ok, maar beginners?
Vind ook niet dat ze er vanaf het begin goed mee moeten leren omgaan. Ze leren eerst maar eens fatsoenlijk hun benen stil houden en tegen de tijd dat ze M rijden, zal hun instructeur ze wel vertellen wat je met de sporen moet doen..

Hulpteugels, ook al zo'n onzin voor beginners..maar daar gaat het hier niet over :D

Ik heb nooit met sporen gereden, maar ik weet dondersgoed waar ze voor bedoeld zijn.

Ik vind juist dat veel maneges wat beter zouden moeten werken aan de basis van hun leerlingen. Poetslessen, zitlessen, longe lessen tot dat iemand onafhankelijk kan zitten. Uitleggen waarom het belangrijk is dat je een paard recht richt en welke spieren een paard bij welke oefening gebruikt en hoe je hieraan zelf kunt werken.
Uitleggen hoe je met lichaamstaal kunt werken, waarom niet een keer een lesje grondwerk tussendoor?

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:21

Bij ons op de manege mag je op manegepaarden en ponny's niet met sporen rijden. Pensionklanten mogen dat zelf uitmaken, opzich heb ik niets tegen het gebruik van sporen mits het correct gebruikt wordt. En vanaf de M1 moet je met sporen rijden.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:29

Voor alle duidelijkheid, vanaf M1 moet je ze op wedstrijd aan hebben. Je hoeft er thuis dus helemaal niet mee te rijden en je hoeft ze ook niet te gebruiken. (wat je ook niet doet als je je benen goed stil houdt en ze op de juiste plek hebt liggen)

BRUINxOOGJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 11:45

sporen op maneges.
de mensen met eigenpaard moeten het zelf weten.

maar in een manege les vind ik zelf dat het niet hoord. :D

senoritakimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:04

BELACHELIJK & ONZIN

Vaak hebben deze jongere ruiters gewoon helemaal niet de ervaring om hier mee om te kunnen gaan! Je moet juist eerst maar eens natuurlijk gaan rijden. Vaak zwiepen ze ook nog wat aan met hun benen en prikken ze ze er wel eens wat onzacht op in.

Ik ben eigenlijk al een tegenstander van sporen, hiermee bedoel ik als het niet nodig is-> doe het dan ook niet.
En ga een paard niet vanaf les 1 of maand 1 met sporen rijden.
Eerst natuurlijk paardrijden vind ik erg belangrijk.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:36

Volgens mij zijn we het er allemaal wel over eens dat beginners niet met sporen zouden horen te rijden.

Voor mij is het rijden met sporen een privilege dat je kan verdienen door gewoon goed je best te doen en goede controle over je benen te verkrijgen.

In principe heb je op de meeste manegepaarden geen sporen nodig, slechts weinig maneges hebben ruiters die manegepaarden uitbrengen in het M of hoger. Toch vind ik dat een manege wel educatie hoort te geven over het gebruik van sporen, en in lessen waar wijken, schouder voor, schouder binnen en travers/ renvers regelmatig aan bod komen deze dan ook met goede begeleiding gebruikt zouden mogen worden. Gewoon, omdat je daarvan leert ze correct te gebruiken.

Nog niet zo lang geleden zag ik een meisje buiten rijden. Ze had sporen aan waarmee ze haar paard bij elke stap prikte, een pessoa- bit, martingaal en slof (hoe krijg je het voor elkaar, en sterker nog, hoe komt het in je op). En maar niet snappen dat als ze die sporen af zou doen ze hoogst waarschijnlijk de rest ook af zou kunnen doen. Maarja, sporen staan stoer en op de manege is het verboden dus doen we het toch lekker stiekem op onze bijrijdpaarden of onze eigen paarden?

Geef verdorie gewoon goede educatie over gebruik van hulpmiddelen, van zweep tot sporen en van martingaal tot slof, haal die geheimzinnigheid en het speciale eraf en leer ze gewoon zo snel mogelijk zo goed te rijden (beenligging) dat ze meteen merken dat een spoortje niet zaligmakend is en ook een hoop nogal lastige bijwerkingen kan hebben bij verkeerd gebruik.

Bij teveel mensen gaat het van kwaad tot erger. Het begint met een spoortje op een paard die dat niet nodig heeft (en vindt), dan maar een hulpteugel eraan om te begrenzen en zo verder, want dat spoortje is heilig (staat zo stoer, leuk en als je met je sporen door het dorp fietst lijk je al snel heel wat).

senoritakimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:15

je hebt helemaal gelijk mick75 ;)

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 15:53

Ik ben het er mee eens dat 'beginners' eigenlijk niet met sporen horen te rijden want ze weten volgens mij zelf (nog) niet eens hoe ze die moeten gebruiken en hoe het paard daarop reageert. Maar bij onze manege moet het soms wel want er zijn wat (slome) haflingers (hierbij wil ik niet zeggen dat alle haflingers sloom zijn maar hier wel een paar) die dat nodig hebben (ook als er een beginner op zit) alleen als het paard dan een keer fel reageert op de sporen dan weet de beginner wel, oei ik moet mijn benen stil houden en dan weten ze tenminste ook dat ze niet zomaar moeten schoppen (ik zeg niet dat dit dan ook meteen lukt maar het is wel een les voor ze). Er word bij ons wel door de instructeur bepaald of er sporen worden gebruikt zoja welke.

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:52

Ik vind het sowieso fout als instructeurs beginners op een manege met sporen laten rijden. Sporen zijn om je hulpen te verfijnen en niet om je paard voorwaarts te krijgen!!
Ook hebben op een manege lang niet alle ruiters zo'n rustige beenligging dat ze wel met sporen kunnen rijden, en dus zal door het verkeerd gebruiken van de sporen het paard afgestompt worden.
Het beste is het om op een manege gewoon principieel niet met sporen te rijden.

Vind ik ;)

_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:01

Ik vind het niet kunnen..
Ik heb nog nooit met sporen gereden(ben zelf al gevorderd) maar vind het niet nodig hoewel er dit weekend een beslissing is gemaakt..

Op onze manege is er een paard waarbij sporen moeten gebruikt worden,anders gaat die gewoon niet vooruit.Ik heb er zaterdag mee gereden en heb aardig wat shotten mogen(moeten) geven.

Zelfs mijn vriend die net 3maanden rijd zou al sporen moeten dragen om op dat paard te rijden.
ik heb tegen hem gezegd,jij mag dat normaal niet,beginners mogen het gewoon niet!
Maar ik denk dat ik er misschien toch ga kopen,maar dan gebruik ik ze ook enkel bij dat paard :)

Xx;;

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:12

Dat is dus verkeerd spoorgebruik om dat paard maar vooruit te krijgen. Vroeger hadden we ook wel slome paarden op de manege, maar noway dat we dan sporen onder moesten binden. Dat moest je met been en je zweepje oplossen. Vooral beginners hebben vaak niet zo'n stille beenligging, dus dan is het wel raar dat ze hem met sporen op dat paard zetten.

_horselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:16

capopjekop schreef:
Dat is dus verkeerd spoorgebruik om dat paard maar vooruit te krijgen. Vroeger hadden we ook wel slome paarden op de manege, maar noway dat we dan sporen onder moesten binden. Dat moest je met been en je zweepje oplossen. Vooral beginners hebben vaak niet zo'n stille beenligging, dus dan is het wel raar dat ze hem met sporen op dat paard zetten.

Jep,eigelijk ben ik ook tegen sporen maar ik was echt doodop met dat paard en het probleem is dan nog bij onze lerares dat je echt een bepaalde afstand moet houden en als het dan 1 cmtje te ver is begint ze te roepen;aansluiten,aansluiten!! en ja,je bent dan al doodop van al dat werk gewoon..
Daarom dat ik het dan ook enkel voor dat paard wil gebruiken maar ik snap jou wel want binnekort zal ze op sporen misschien ook niet meer reageren.. ;)

femkje_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:28

Miepie1980 schreef:
Nog een manege ruiter met sporen die zich meldt.

Ik rijdt op 1 van de manege paarden met sporen. Dit op advies van mijn instructeur die ook de eigenaar van de manege is.
Het kan best voorkomen dat ik ze niet eens gebruik in de les net als een zweep die ik bij me heb.
Het is ook als hulp voor mijn been bedoeld bij dingen als wijken/sb enz. Er wordt niet mee geschopt, geprikt oid.

Bij ons is het dus alleen toegestaan iom de eigenaar/instructeur die je hebt en alleen voor de gevorderde volwassen ruiters op bepaalde paarden.

Zie het probleem niet qua afstompen zolang als je maar weet wat je er mee doet en dat je been netjes ligt zonder dat je spoor telkens het paard raakt.

Hier ben ik het ook mee eens. Op de manege waar ik nu rij worden ook enkele paarden even wat extra gereden
met sporen in de gevorderde lessen. Dit wel in overleg met de instructrice. Daarnaast vind ik sporen
persoonlijk zelfs fijner dan een zweep... Maar rij de andere manegepaarden wel zonder sporen.

Op mijn eerste manege waar ik reed. Reed ik bijna altijd met sporen... Als je ze correct gebruikt is er niks mis
met sporen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 23:33

Manegepaarden die met sporen worden gereden omdat ze te sloom zijn??? Daar heb ik problemen mee! Beginners een spoor geven omdat paardlief anders geen voet verzet??? Sorry, maar voor zo'n manege heb ik geen goed woord over. Dat is een staaltje verkeerd leren rijden waar je U tegen zegt en die ruiters zijn het die later met hun eigen paard enorm in de problemen komen omdat ze niet weten hoe normaal met hun been om te gaan!

Sporen op zich is niets mis mee, ook niet op een manege. Maar wel alleen in de lessen waarin moeilijker oefeningen gedaan worden en de ruiters een genoeg stille beenligging hebben en hun paard ook zonder hulpmiddelen nageeflijk kunnen rijden (lukt toch alleen met stil been). Goed gebruikt zijn sporen heel handig voor bepaalde oefeningen, verkeerd gebruikt (zoals meestal, helaas) zijn ze ronduit schadelijk voor je paard!!!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 05:54

Op de manege waar ik bijna 15 jaar gereden heb mag je gewoon met sporen rijden. Tuurlijk, de beginners niet en het mag idd pas als de instructrices vinden dat je er mee om kan gaan maar ik rijd er al jaren mee. Als je ze niet goed gebruikt dan moesten ze gewoon af. Ik heb er persoonlijk geen problemen mee, dat moet de manege helemaal zelf weten, je kan er toch niets aan veranderen.

Maar beginners, nee dat vind ik niet kunnen. :n

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 13:18

Sporen worden ook vaak gebruikt om interessant te doen op een manege. Zo van: 'Kijk eens, ik rijd met sporen, dus ik kan goed rijden'.
En bij ons op de manege bepalen de eigenaars wie op welk paard met een spoortje mag rijden en wat voor soort spoor. En natuurlijk alleen in de wat gevorderde lessen.
En het gaat ook niet om de leeftijd van de persoon, maar om zijn/haar kwaliteiten of diegene een spoor aanmag.