Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

capopjekop schreef:Dat is dus verkeerd spoorgebruik om dat paard maar vooruit te krijgen. Vroeger hadden we ook wel slome paarden op de manege, maar noway dat we dan sporen onder moesten binden. Dat moest je met been en je zweepje oplossen. Vooral beginners hebben vaak niet zo'n stille beenligging, dus dan is het wel raar dat ze hem met sporen op dat paard zetten.
Miepie1980 schreef:Nog een manege ruiter met sporen die zich meldt.
Ik rijdt op 1 van de manege paarden met sporen. Dit op advies van mijn instructeur die ook de eigenaar van de manege is.
Het kan best voorkomen dat ik ze niet eens gebruik in de les net als een zweep die ik bij me heb.
Het is ook als hulp voor mijn been bedoeld bij dingen als wijken/sb enz. Er wordt niet mee geschopt, geprikt oid.
Bij ons is het dus alleen toegestaan iom de eigenaar/instructeur die je hebt en alleen voor de gevorderde volwassen ruiters op bepaalde paarden.
Zie het probleem niet qua afstompen zolang als je maar weet wat je er mee doet en dat je been netjes ligt zonder dat je spoor telkens het paard raakt.