"Je moet alle onverwachte kosten kunnen dragen."

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:14

malloesje schreef:
Pashon; ik zou het idd van een paard af laten hangen, maar nogmaals ik heb nog nooit in die situatie gezeten dus ik weet niet hoe ik zou reageren.
Liedje; Ik vind een dier ook belangrijker dan geld, vooral hoe jij het in jou voorbeeld aangeeft. Maar ik kan ook heel goed snappen dat er mensen zijn die wel graag een dier willen houden, maar niet hun hele spaarpot daar aan leeg willen maken. En nogmaals imo zijn deze mensen echt niet slechter voor een dier.

Ik vind het nogal grappig dat ik me hier bijna een beul voel alleen omdat ik eerlijk ben. Ik denk dat er met mij nog veel meer mensen dezelfde mening hebben.

Het hangt er ook van af waar je die grens trekt. Een operatie van duizenden euro's als je het al niet breed had ok. Maar een keer op consult bij de dierenarts, duurder voer voor een hond met allergien, etc daar kan ik met mijn hoofd niet bij. Das toch niet eerlijk meer naar het dier.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:15

Ik moet wel zeggen dat ik mezelf toch wel boven mijn paard stel, maar dat wil niet zeggen dat het haar aan iets zal ontbreken. Ik ben wel best bereid om concessies te doen voor mijn paard. Als het namelijk nodig is (zie hiervoor mijn post een paar vorige pagina) zal ik best extra gaan werken voor het geld of het een tijd zuinig aan doen. Maar ik ga niet verhongeren zodat mijn paard het beste voer kan krijgen!
Nou moet ik wel zeggen dat als ik de vaste kosten maar net zou kunnen betalen, ik ook geen paard zou kopen.

Wel kan er natuurlijk altijd iets onverwacht gebeuren (je raakt je baan kwijt, komt zelf in het ziekenhuis oid) waardoor het overmacht is, maar ik vind wel dat je dit risico echt tot een minimum moet beperken!

Dus, Malloesje: Ik vind het wel hetzelfde als jij, misschien nog iets softer ;)

Trouwens, ook even als voorbeeld: Ik sta bij een boer die bijv. ook geitjes opfokt (gaan daarna naar melkbedrijven) en daar gaan er rustig 2 of 3 per dag dood (van de 1400), waarschijnlijk was dat niet gebeurd als er een DA was gekomen, maar als hij dat elke keer doet, verdient hij er niks meer aan. Is hij dan ook slecht voor zijn dieren?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:17

Ronne schreef:
Trouwens, ook even als voorbeeld: Ik sta bij een boer die bijv. ook geitjes opfokt (gaan daarna naar melkbedrijven) en daar gaan er rustig 2 of 3 per dag dood (van de 1400), waarschijnlijk was dat niet gebeurd als er een DA was gekomen, maar als hij dat elke keer doet, verdient hij er niks meer aan. Is hij dan ook slecht voor zijn dieren?

Ik vind dat hij wel de DA moet laten komen, maar ik snap dat dat nu eenmaal niet realistisch is in de bio-industrie. Dieren zijn daar handelwaar, jammergenoeg, die geen recht hebben op medische hulp.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:19

BraveSpots schreef:
Ronne schreef:

Ik vind dat hij wel de DA moet laten komen, maar ik snap dat dat nu eenmaal niet realistisch is in de bio-industrie. Dieren zijn daar handelwaar, jammergenoeg, die geen recht hebben op medische hulp.

hier kan ik me wat deze post betreft enkel maar bij aan sluiten. je hebt iets en daar draag je je verantwoordelijkheid voor. als je melk machine kapot zou gaan, laat hij toch ook een monteur komen?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:20

het is de verantwoordelijkheid van de mensen zelf als zij een hond kopen met een voedselallergie. Als deze hond dat later oploopt kan dat het verhaal veranderen. Je weet nooit in welke situatie de mensen met die dieren zitten. Mijn beesten krijgen ook goed voer, ook duur voer zelfs. Maar als mensen dat niet willen, dan respecteer ik hun mening. Ook al ben ik het er niet altijd mee eens.

Is misschien offtopic; maar ik vind dat je ook moet kijken naar bv harnachement want dat is vaak om te janken. En niet alleen bij de beginnende ruiters ook bij profi's. En wat over weidegang? Ik vind dat elk paard een aantal uur per dag naar buiten moet, zomer én winter.

Maar ook hier heeft niet iedereen de juiste mogelijkheden en/of geld om dat te realiseren. Zijn zij dan ook per definitie slechter voor hun dier?

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:21

En in de natuur dan? Daar gaan nog veel meer baby beestjes dood door roofdieren, honger, ziekte ed... komt ook nooit een DA bij..

Kijk natuurlijk vind ik wel dat je bij een paard een DA moet laten komen en dat je gewoon geld achter de hand moet hebben voor als hij iets extra's nodig heeft of als hij ziek wordt, maar ik vind ook dat je ergens een grens moet trekken. Als mijn paard ziek wordt en de DA zegt dat hij een behandeling nodig heeft die 5000 euro of meer kost en een niet al te hoog slagingspercentage heeft.. dan krab ik me ook wel ff twee keer op mn bol.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:21

Ik heb nu een veulen in de opfok staan, maar die is op het uitgebreidst verzekerd. Gewoon omdat ik niet zomaar een operatie zou kunnen betalen.

Ik sta nu op een wachtlijst voor een pupje, en die idem dito wordt ook op zijn uitgebreidst verzekerd.
Ik hoef nu geen nachten wakker te liggen, stel dit, stel dat.

Sommige mensen vinden het juist kolde dat je de dieren verzekerd.
Ik betaal liever 30 euro in de maand, dan dat ik geen geld zou hebben voor een operatie.

Maar dat is ieder zijn eigen keuze.

Zelf ben ik niet van het duurste tuig dekens en dergelijke.
Ik vind het belangrijkste dat het past. En of het dan al door 10 andere paarden en eigenaren gebruikt is jammer dan.
Maar dat is net hoeveel waarde je er aan hecht.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:25

@malloesje: waar trek je dan de grens precies? Heeft de mens het recht om een dier dan heel zijn leven op te sluiten op te sluiten in een donkere schuur omdat hij geen geld of mogenlijkheden heeft om beter te betalen?

Volgens mij was hier ook ooit een rel over een mevrouw waarvan haar puppy een gebroken poot had en de operatie niet kon betalen en hem bijgevolg maar zo liet rondlopen. In mijn ogen dierenmishandeling. Net zoals iemand die bv geen duur (geschikt) voer wilt betalen terwijl de hond van goedkoop voer zich tot bloedens toe open krabt. Wat is toleereerbaar en wat niet?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:27

malloesje schreef:
het is de verantwoordelijkheid van de mensen zelf als zij een hond kopen met een voedselallergie. Als deze hond dat later oploopt kan dat het verhaal veranderen. Je weet nooit in welke situatie de mensen met die dieren zitten. Mijn beesten krijgen ook goed voer, ook duur voer zelfs. Maar als mensen dat niet willen, dan respecteer ik hun mening. Ook al ben ik het er niet altijd mee eens.

Is misschien offtopic; maar ik vind dat je ook moet kijken naar bv harnachement want dat is vaak om te janken. En niet alleen bij de beginnende ruiters ook bij profi's. En wat over weidegang? Ik vind dat elk paard een aantal uur per dag naar buiten moet, zomer én winter.

Maar ook hier heeft niet iedereen de juiste mogelijkheden en/of geld om dat te realiseren. Zijn zij dan ook per definitie slechter voor hun dier?

je koopt een dier en neemt dan alle risico's van dien, dus ook onverwachtse allergieen.

ja manege's en pension stallen zelfs particulieren die geen weidegang kunnen/ willen realiseren mogen in mijn ogen geen paarden houden. vind serieus dat ze weidegang verplicht moeten stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:28

malloesje schreef:

Wat betreft 'slechter' zijn wil ik geen oordeel vellen, maar ik persoonlijk wil geen paard of ander dier hebben als ik niet de dingen kan bieden waarvan ik denk dat ze goed zijn. Bij paarden bedoel ik daarmee o.a dagelijkse weidegang met een ander paard en goed harnachement.

Uiteindelijk houden mensen dieren voor zichzelf, dus uit een soort egoistische overweging. Maar dan vind ik tegemoetkomen aan de natuurlijke behoeftes van zo'n dier en ervoor zorgen dat het krijgt wat het nodig heeft om gezond en gelukkig te zijn het minste dat je kan doen.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:30

ik zou niet weten of mijn ouders een operatie van 1000en euro's zouden willen betalen... Ik zou het in iedergeval begrijpelijk vinden als ze het niet deden, zeker als de operatie veel duurder is dan het paard zelf.

@Pashon; hier ben ik het niet mee eens. Natuurlijk koop je een beest enkel als je er fatsoenlijk voor kunt zorgen. Maar als hij je financieel uitput vind ik best dat je er dan een eind aan mag maken.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:32

Die grens trekken is moeilijk, daarom is het werk van de dierenbescherming ook niet zo makkelijk. Maar ik denk dat je je dier een zo goed mogelijk leven moet bieden. Daaronder vallen de voorbeelden die jij noemt niet. Ikzelf trek de grens als er maar een hele kleine kans van slagen is bij een zware ingreep die ook nog eens heel duur is. Mocht mijn paard/ hond/ kat een dure ingreep nodig hebben waarvan er een grote kans bestond dat hij er goed bovenop zou komen en nog een gelukkig leven zou kunnen leiden, dan ben ik zeker bereid dit te betalen. Ik wil daar ook best extra voor werken/ lenen/ het zuiniger aandoen. Alleen zijn er bedragen die voor de gemiddelde mens echt buiten het bereik liggen (bijvoorbeeld 10.000 euro), dan trek ik echt de grens!

Ik heb zelfs ooit een ratje dat ik voor 8 euro had gekocht laten opereren tegen kanker. Toen het tergkwam heb ik hem ook niet met een hamer op zn kop geslagen, maar hem in laten slapen. Nu is dit misschien een extreem voorbeeld, maar ik vind wel dat als je aan beesten begint, je het ook goed moet doen.

Maar houd ook in je achterhoofd dat in de natuur ook beestjes doodgaan ed. Maar ik vind het wreed om een beest met pijn te laten leven. Als het echt niet anders kan, kun je hem beter in laten slapen.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:35

Kheb net een nota moeten betalen van 1700.00 euro voor een operatie van mijn merrie.

Wat was ik blij dat ik wat achter de hand had, anders had ik moeten zeggen, laat maar inslapen.We hebben nu de merrie en (hopelijk) het veulen die nog geboren moet worden, kunnen redden maar het was wel een rib uit mijn lijf..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:38

Ronne schreef:
Ik heb zelfs ooit een ratje dat ik voor 8 euro had gekocht laten opereren tegen kanker. Toen het tergkwam heb ik hem ook niet met een hamer op zn kop geslagen, maar hem in laten slapen. Nu is dit misschien een extreem voorbeeld, maar ik vind wel dat als je aan beesten begint, je het ook goed moet doen.

Dan ben ik net zo extreem. ;) Het meeste geld gaat de laatste maanden naar mijn ratten. En dan praat ik over bedragen waar ik tientallen nieuwe ratten van zou kunnen kopen. Maar de aanschafwaarde zegt me dus helemaal niks, de emotionele waarde echter wel.
De levenskwaliteit van de dieren weegt het zwaarst bij mij. Als mijn ratten nog een paar maanden gezond kunnen leven na een operatie laat ik het doen. Maar als ze al heel oud zijn of nog meerdere kwalen hebben niet, ik vind dat ik ze dat dan niet kan aandoen, hoe erg het ook is om afscheid te nemen.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:43

Mijn dieren krijgen alles wat ze nodig hebben dus goed voer dak boven het hoofd entingen op tijd, maar heb geen extra geld liggen voor als ze een dure operatie of wat dan ook nodig hebben,als de da moet komen bel ik wel als dat nodig is.
Als ze wat hebben dan overleg ik met de da wat de slagingskans is of ze daarna nog een leuk leven kunnen hebben is dat niet zo dan is het rot voor mij maar dan laat ik ze toch echt inslapen en geen dure operatie ertegen aan gooien want stel dat. En dan bedoel ik wat ergs niet een kleinigheidje.

Aantal jaar geleden had ik een kat die een tumor in het hoofd had da zei kan twee jaar duren maar kan ook 2 maanden duren voordat hij er last van heb en pijn krijgt maar dan kunnen we altijd kijken voor te opereren. Na ong 2,5 jaar kwam ik thuis van een weekendje weg en zag dat zijn koppie onder het bloed zat bleek dat hij er aan had zitten krabben, heb toen de da gebeld dat ik hem in wilde laten slapen. Het antwoord was kom maar even en dan kijken we wel wat we kunnen doen gelukkig was ze het met ons eens en hebben we hem laten inslapen, maar als ze had gezegd een operatie kan nog hadden we dat niet gedaan. Niet vanwege het geld maar omdat daarna niet zeker was dat de kanker weg zou zijn en of de kat nog een leuk leven zou hebben zonder pijn.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:46

[quote="Alexx"]zeker als de operatie veel duurder is dan het paard zelf.
quote]
moet geen reden zijn. Mijn kat heeft ook al vele malen meer aan da kosten gekost als dat zijn aankoopprijs was.
Ik vind dat er een potje moet zijn voor een huisdier of anders goed verzekeren. Mijn kat heb ik niet verzekerd omdat voor kleine huisdieren de kosten relatief gezien niet zo hoog op kunnen lopen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:50

RedPassion schreef:
Ronne schreef:

Dan ben ik net zo extreem. ;) Het meeste geld gaat de laatste maanden naar mijn ratten. En dan praat ik over bedragen waar ik tientallen nieuwe ratten van zou kunnen kopen. Maar de aanschafwaarde zegt me dus helemaal niks, de emotionele waarde echter wel.
De levenskwaliteit van de dieren weegt het zwaarst bij mij. Als mijn ratten nog een paar maanden gezond kunnen leven na een operatie laat ik het doen. Maar als ze al heel oud zijn of nog meerdere kwalen hebben niet, ik vind dat ik ze dat dan niet kan aandoen, hoe erg het ook is om afscheid te nemen.

Dit vind ik nou mooi. Gelukkig zijn er nog mensen die dit doen. Er zijn zoveel mensen die ratten, hamsters enz niet laten behandelen omdat "je voor 7 euro wel weer een nieuwe kunt kopen". Vind dit zo triest. Het gaat niet om de aanschaf prijs, maar om het feit dat je verandwoordelijkheden moet nemen. Maar dierenartsen werken het ook wel in de hand vind ik. Heb vroeger ook ratten gehad. Elke keer als ik bij mijn toenmalige dierenarts kwam als ze wat mankeerden had hij zoiets van "zoveel geld ga je toch niet aan een rat besteden". Hij zei het niet letterlijk, maar het droop er echt aan alle kanten af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:57

Ik vind het vanzelfsprekend Knuffeldier. :)

Als je niet over de aanschafprijs heen wil gaan wat betreft medische kosten voor een rat zou een simpel antibiotica-kuurtje er al niet in zitten. Ik vind dat dus altijd een onzinnig argument. Al mijn dieren zijn me even lief, wat ze ook gekost hebben.

Gelukkig heb ik een fijne DA gevonden die niet alleen heel veel verstand van ratten heeft maar ook begrijpt dat het niet 'maar' ratten zijn. Maar ik ken ze inderdaad wel, van die dierenartsen die met zulke argumenten komen. Echte dierenliefhebbers hoor. :x

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:02

Citaat:
Dit vind ik nou mooi. Gelukkig zijn er nog mensen die dit doen. Er zijn zoveel mensen die ratten, hamsters enz niet laten behandelen omdat "je voor 7 euro wel weer een nieuwe kunt kopen". Vind dit zo triest. Het gaat niet om de aanschaf prijs, maar om het feit dat je verandwoordelijkheden moet nemen. Maar dierenartsen werken het ook wel in de hand vind ik. Heb vroeger ook ratten gehad. Elke keer als ik bij mijn toenmalige dierenarts kwam als ze wat mankeerden had hij zoiets van "zoveel geld ga je toch niet aan een rat besteden". Hij zei het niet letterlijk, maar het droop er echt aan alle kanten af.

Hier nog zo iemand! Mijn dieren krijgen als ze het nodig hebben ook alle medische zorg. Er zullen vast niet veel mensen zijn die op zondag (!) met hun hond naar de dierenarts vliegen omdat deze in korte tijd veel overgeeft. Maar wij doen het wel. Maar dat vind ik ook de verantwoording die je hebt als eigenaar. Ik bedoel, als wij ziek zijn gaan we toch ook naar een dokter? ;)

Daarom heb ik mijn paard ook goed verzekerd, als deze dan eens een dure operatie nodig is, kan ik dat tenminste voor hem doen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:55

Pashon schreef:
neem aan dat je hier ook deels mijn posts bedoeld. Ik heb zo'n paard met een serieus kostenplaatje eraan vast. het begon met een simpel niet ernstigs iets wat de spui gaten uitliep zowel qua ernst van de blessure als de DA kosten. Paard is geopereerd, heeft langere tijd op de kliniek gestaan en ook daarna is de DA bijna dagelijks langsgeweest voor controle en kan je vertellen je word niet vrolijk van de rekening. paard is afgekeurd en mag sporadisch een keer bereden worden en zelfs dat niet eens intensief gewoon lekker een uurtje buiten stappen met enkel een stukje draf. het is overigens nog niet zo lang geleden gebeurd en heb er geen seconde aan gedacht om de behandeling niet voort te zetten.
Het paard staat nog steeds onder behandeling en de kosten lopen alleen nog maar meer op, maar met alle liefde breng ik het geld weg. Nu hebben wij idd de luxe dat wij niet op de centen te hoeven letten en kunnen het geld dan ook missen zonder er zelf iets voor te laten, dat maakt de keuze allicht ietsje makkelijker maar dan nog mijn paarden gaan voor mezelf.

Maar dan weet je vantevoren niet dat het zo ernstig is/wordt en dan snap ik ook de keus dat als je het idee hebt het paard er bovenop te kunnen helpen dat je er alles aan doet :j Of een paard na een operatie oid nog bereden kan worden of niet maakt imo dan niet uit, maar het dier moet wel pijnvrij kunnen leven.. Snap je waar ik die grens leg? :) Het dier zélf moet er beter van worden, en niet het dier blijven oplappen omdat het baasje geen afscheid kan nemen :)
En je hebt idd de luxe dat je het kán betalen :j Want ook mensen die alles voor hun paard over hebben en een flinke buffer hebben maar misschien een iets minder goed betaalde baan oid, die zullen het op een gegeven moment niét redden.. En dat is dan imo geen onwil of niet het beste voor je paard willen, maar ook die hebben dan alles gedaan wat voor hun mogelijk is. Betekend dat dan dat zij geen dier mogen houden omdat die grens tot hoever te kúnnen (en dus niet wíllen he) gaan lager ligt? :)

Ik val niemand aan he :) Maar probeer wel mijn persoonlijke standpunt uit te leggen :)

BraveSpots schreef:
Vele mensen praten hier over veel geld uit geven voor een kleine overlevingskans.

Maar stel: je paard gaat dood zonder operatie. Met operatie word hij weer 100 procent goed. Maar die operatie is natuurlijk wel heel duur.

Doe je het of niet?

Ja, als mijn paard na een operatie nog een goed en pijnvrij leven kan leiden zal ik er alles aan doen om dat mogelijk te maken :) (en zo ook mijn ouders :) )

Mijn paard is trouwens ook verzekerd :j Dus dat is natuurlijk een heel fijn idee, dat mocht er wat gebeuren dat ik zo met hem naar de kliniek kan :)

Pashon schreef:
Tuurlijk zijn er factoren die invloed hebben op je beslissing, maar leeftijd vind ik daar zeker niet 1 van.

Imo toch wel :) Een kleine uitleg: Een jong paard wat verder nog fit is zal sneller herstellen dan een paard van zeg, 25/30 die al niet zo fit meer is. Ga je zo'n dier bijvoorbeeld onder narcose brengen en opereren zal dat sneller problemen opleveren en is de kans op herstel kleiner dan bij een jonger paard wat wat dat betreft gewoon meer aankan :) Maar dat verschilt natuurlijk ook weer per dier :j

liedje89 schreef:
IK vind een dier wel belangrijker dan geld. Ik zou eerst eens mens redden uit een branden gebouw en dan pas de hond die daar ook is. Maar als mijn hond en mijn spaatpot daar staan gaat mijn hond toch eerst naar buiten. Zolang je zelf nog in je huis kan blijven wonen en kan eten kan je best de broekriem een beetje aantrekken om je dier een keer naar de dierenarts te brengen. Als je broekriem al te strak zit kan je dit beter niet doen. Als je echt graag tijd met dieren door wil brengen kan je ook als vrijwilliger gaan werken in een dieren asiel, op de hond van de buren passen als zij de hele dag naar hun werk zijn etc. Je hebt genoeg kansen om van het gezelschap van een dier te genieten als je het zelf niet kan betalen.

Mooi gezegd :j

malloesje schreef:

Duur is ook niet altijd goed :)
300 euro betalen voor een pensionstal met binnenbak, solarium, stapmolen en waar voor je uitgemest wordt, maar waar je paard 24/7 op stal staat
Of voor 75 euro een stukje weiland met schuilhokje waar je zelf door weer en wind loopt uit te mesten en 2 keer per dag heen gaat om te voeren, elke dag zélf je paard controleert en aandacht geeft.
Wie doet het dan goed? Degene die met een beperkt bedrag maar wel veel liefde en zorg met zn paard bezig is.. Of degene die zich scheel betaald voor zoveel mogelijk luxe, maar maar 3 keer per week even gaat rijden omdat verder toch alles gedaan wordt.. (even 2 uitersten he, doel op niemand persoonlijk, maar als voorbeeld :) )

Tja, de natuur... Is het natuurlijk dat wij paarden op stal houden? Dat we er op rijden? Het voer dat we ze geven? Er is niks natuurlijks meer aan :n Dan heb je "Natural Horsemanship" en werken met touwhalsters, barebackpad, noem maar op.. Is dát natuurlijk? Heb nog nooit een wild paard met een touwhalster om zien lopen hoor :D Niet dat ik zeg dat het slecht is! Maar natuurlijk is het niet :n En daar komen ook 'onnatuurlijke' problemen door :) Doordat we paarden zo dicht bij elkaar houden brengen ze ziektes sneller over. Doordat we ze zo 'betuttelen' blijven óók de zwakkere dieren over. Dieren die in het wild allang gestorven waren.. Betekend niet dat dat in onze 'onnatuurlijke' omgang ook zo moet gaan :)

Ronne schreef:

Hebben mijn ouders 'vroegah' ook gedaan voor mijn ratje :j Was stapelgek op het beestje en idd ook de tumoren laten weghalen :j Dúre operatie voor zo een klein beestje, iedereen verklaarde ze voor gek. En idd, ook later laten inslapen. Weet alleen niet of ik het weer zou doen :n Heb dat beestje zó zien vechten tegen die narcose, en ook erna. Was ook een ontzettend zware operatie voor zo'n klein beestje, en voor die korte tijd (ik geloof een maandje of 2) die ze erna nog geleefd heeft en de pijn die ze toen alsnog weer kreeg, dat was echt niet prettig om mee te maken :n Maar al doende leert men en je weet nooit wanneer een beslissing goed is of niet, je moet toch op je eigen gevoel afgaan :)
Maar dit is ook de reden dat ik geen ratje meer wil :n Ben stapelgek op die beestjes, maar na 2 ratjes die kanker kregen en de pijn die ik bij die beestjes heb moeten zien, dat kan ik niet weer :n Hoe hard je ook je best doet en alle goede zorgen, het zit er zó ingefokt dat de kans heel groot is dat ze die rotziekte krijgen :\

Ben trouwens ook eens met een kip naar de dierenarts geweest die verlamd was, niks meer aan te doen, maar no way dat het nekkie omgedraaid werd, netjes met een spuitje. Hoewel achteraf het dierenarts bezoekje denk ik stressvoller was dan dat het thuis de nek omgedraaid was, maja, als je nog niet weet of er nog wat aan gedaan kan worden dan doe je dat niet zomaar :n

Carolien81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:13

Als de nood aan de man is, kun je wel iets verzinnen om een dure operatie (ook al heb je het geld niet) toch door te laten gaan. Je hoeft het geld niet meteen binnen een uurtje op tafel te leggen, je kunt ook:
- een voorschot op je salaris vragen van je baas
- een lening afsluiten of lenen van familie, bekenden
- een betalingsregeling treffen met de kliniek
- iets duurs verkopen wat je hebt
(juwelen of je auto inruilen voor een goedkopere)

Nu zijn dit dingen die je liever niet doet (en er zitten ook nadelen aan vast). Daarom is het natuurlijk verstandig om wel een spaarpotje te hebben wat je kunt aanspreken in tijden van nood.
Ik zou een dure maar noodzakelijke operatie wel laten plaatsvinden mits het dier nog kans heeft op een goed leven. Ik zou het niet doen als het betekend dat hij altijd pijn zou hebben of voor altijd op stal moest staan ofzo, dat lijkt mij heel erg.
Laatst zag ik een hele leuke hond en pas na 10 minuten zag ik dat hij maar 3 pootjes had! Ze kunnen er echt heel goed mee uit de voeten, dat had ik nooit verwacht.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:17

Alexx schreef:
ik zou niet weten of mijn ouders een operatie van 1000en euro's zouden willen betalen... Ik zou het in iedergeval begrijpelijk vinden als ze het niet deden, zeker als de operatie veel duurder is dan het paard zelf.

@Pashon; hier ben ik het niet mee eens. Natuurlijk koop je een beest enkel als je er fatsoenlijk voor kunt zorgen. Maar als hij je financieel uitput vind ik best dat je er dan een eind aan mag maken.

sorry maar deze uitspraak vind ik echt te ver gaan en met zulke uitspraken ben jij in mijn ogen geen persoon die een paard zou mogen houden.
wat maakt de aanschaf waarde van een dier uit?
Het interesseerd mij niks of het paard nou €10.000,- of €2000.- gekost heeft, je hecht je aan het dier en als een dier na een operatie nog een paardwaardig bestaan kan hebben dan doe ik dat.
Tuurlijk op een gegeven moment is het geld op en moet je wat, maar om nou te zeggen mijn paard heb ik voor een x bedrag gekocht en de operatie kost meer dus dan doen we het niet nee sorry maar dit vind ik een uitspraak van een zeer laag niveau.
waar een wil is is een weg, en om simpel weg te zeggen ik het geen geld nee dat krijg je er bij mij niet in.

@Wendy, ik snap waar bij jou de grens ligt en als ik dit zo lees denken we daar hetzelfde over.
ik laat mijn paarden enkel helpen als ze daarna nog een paardwaardig bestaan kunnen krijgen of ze dan wel of niet gereden kunnen worden is niet belangrijk ongeacht of ik dit van te voren wel of niet weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:21

Off-topic, sorry.

Wendy15 schreef:
Heb dat beestje zó zien vechten tegen die narcose, en ook erna. Was ook een ontzettend zware operatie voor zo'n klein beestje, en voor die korte tijd (ik geloof een maandje of 2) die ze erna nog geleefd heeft en de pijn die ze toen alsnog weer kreeg, dat was echt niet prettig om mee te maken :n

Ik weet niet hoe lang het geleden is, maar met het type narcose (gas) en de specialisatie van de DA waar ik naartoe ga met mijn ratten herstellen ze erg snel. Meteen wakker na de operatie, de dag zelf nog wat 'gammel' maar daarna eigenlijk alweer de oude. Anders zou ik het ook niet laten doen, moest het herstellen zo'n strijd zijn.

Wendy15 schreef:
Maar dit is ook de reden dat ik geen ratje meer wil :n Ben stapelgek op die beestjes, maar na 2 ratjes die kanker kregen en de pijn die ik bij die beestjes heb moeten zien, dat kan ik niet weer :n Hoe hard je ook je best doet en alle goede zorgen, het zit er zó ingefokt dat de kans heel groot is dat ze die rotziekte krijgen :\

Dat is zo, vind ik ook vreselijk. Ze sterven bijna nooit een natuurlijke dood omdat je al 'moet' kiezen voor inslapen door tumoren of andere kwalen, dat is altijd zo'n vreselijke beslissing. ;(

SuperMarion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:28

Ik ben op dit moment bezig met het uitzoeken van een paard. een eigen paard wel te verstaan; geen lease!
Maar ook met mijn lease heb ik het altijd zo gedaan; over het bedrag dat ik dus maandelijks betaal (hoefsmid, voer, etc) leg ik altijd, elke maand minstens 50 tot 80 euro achteruit, voor onvoorziene kosten; hiervan betaal ik alleen ook het enten. Het lijkt weinig maar het is behoorlijk gegroeit de afgelopen jaren.
Ook heb ik een behoorlijke erfenis, van mijn moeder, die ik dus net heb gekregen en hiervoor ga ik ook mijn paard kopen, het was een zware beslissing om daar mijn geld voor uit te geven, maar het is maar een kleine 5% van het geld dat ik krijg, en mijn vader zei dat mijn moeder harstikke blij voor mij zou zijn als ik het deed.
Dus om een lang verhaal kort te maken; zou het echt zo hoog oplopen dat ik dat niet van mijn potje kan oplossen
dan kan ik altijd nog grijpen naar het geld van de erfenis, al ben ik erg voorzichtig met het geld en dan zou dus echt niet anders kunnen dan pas doe ik het; het is erg veel geld, maar het is van mijn moeder, en daarom wil het wijs spenderen.
Ook ik ben studente, woon op mezelf, werk twee baantjes; het enige wat ik doe is dat ik nadenk over financiele stappen die ik neem; zoals de meeste studenten niet doen. Daarom denk ik dat ik wel een paard kan onderhouden, een huis en een hond. En dat anderen dit niet kunnen.
Ik voer mijn dieren, zorg dat ze medische verzorging krijgen en pas nadat mijn hondje lekker op de bank ligt te dommelen, mijn paard in de stal met zn buurman staat te neuzen en tevreden blaast, kijk ik wat er over is voor mijzelf die maand, of ik uit kan gaan of niet, of ik misschien wel of niet die leuke laarzen kan kopen die ik heb gezien; en vaak is het resultaat erg teleurstellend maar daarmee moet je het doen. Het is alleen maar óf nooit én. Maar ik kan niet meer tevreden zijn met mijn leven; alles is van mij, en ik ben nog maar 18 - en geef nou geen reacties dat ik zou genieten van het leven, want dat doe ik. Mét mijn paard; straks als ik mijn opleiding afgerond heb en het breder heb dan nu, dan kan ik het ook wel inhalen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:53

waar ik trouwens niemand over hoor is ik betaal gewoon x0 euro verzekering permaand en daardoorhoef ik van een rekening van 2000 slechts 300 te betalen (ongeveer 15% eigen risico bij dieren meestal). Dan hoef je ook niet bang te zijn dat de dieren artskosten ineens in de duizende gaan lopen.
wij betalen voor onze hond ongeveer 25 euro in de maand. En onze hond had al darm problemen toen we haar aanmelden. dus voor een gezond paard zal het wel iets meer zijn maar ik denk toch nogzeker haalbaar.

en onze hond was maar 175euro dus als we daar niet meer dan deaankoop prijs aan hadden willen besteden hadden we haar na 2 weken al af moeten laten maken (loopt in de papieren ook een pup van drie maanden die om de week naar de dierartsmoet omdat Hij niet op zijn voer reageerd, en die van ons kreeg niet meteen uitslag dus het was eerst enigzins onduidelijk of het om een infectie/virus ging of om een alllergie.)