Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:28

Ik rijd ALTIJD met cap, ongeacht op welk paard en waarom?Jaren geleden was ik aan het rijden zonder cap..ben er natuurlijk afgevallen met mijn hoofd op de bakrand en wat was het resultaat? Ik had een schedelbreuk, ik heb het overleefd maar ik voel die scheur nog steeds zitten en ik had dood kunnen zijn dus daarom heb ik altijd een cap op. Als ik die dag een cap op had gehad was er niets aan de hand geweest!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:29

Ik kan niet echt lekker rijden zonder.
Als een vriendin van mij les heeft gehad, en ik rij even uit, rij ik soms zonder, maar dan zit ik wel gespannener dan met.

Maar het heeft toch ook mee te maken dat je met wel verzekerd bent en zonder toch niet ofzo? :x

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:32

Ik snap ook niet dat mensen in jouw omgeving en waar je paarden van rijd niet jouw met cap laten rijden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:32

(heb niet alles gelezen maar dus niet of het al gezegd is maar)
Een cap vangt de klap in principe op door kapot te gaan. De energie waarmee je hoofd tegen de grondkomt word 'gebruikt' doordat je cap breekt.ddarom ishet ook belangrijk om hem te vervangen alsje op je hoofd bent gevallen. Het kan zijn dat je nog enigzins een tik tegen je nek krijgt maar die is lang niet zo hard als de tik die je op je hoofd had kunnen krijgen. Bovendien las je moet kiezen liever een whiplash dan een schdelbreuk/zware hersenschudding. Bovendien wanneer je op je hoofd valt met een rare hoek krijg je nek zoiezo een klap waarschijnlijk maakt het niet veel uitof je dan wel of geen cap draagt want alsje hoofd meegeeft heb je een probleem(want dan heb je een schedelbreuk). En als je hoofd niet meegeeft heb je en hoofdpijn en last van je nek.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:33

nah ja, ben het wel een beetje met je eens,

maar een meisje hier op de club, was van haar paard gevallen, paard is op haar hoofd, dus cap gaan staan..
cap was helemaal kapot ingedeukt.. dusja, als dat je hoofd was, ben je verder van huis, ze had alleen hersenschudding..

op zulke momenten. blij met mijn cap, hoewel ik ook vaak zat zonder rijd :)

sorry als ik dubbel antwoord, heb de rest van de reacties nog niet gelezen

milkystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:36

florrtje schreef:
milkystar schreef:

jou paard niet een onverwachtse sprong zal maken, waardoor die uit zal glijden en jij mee onderuit zal gaan, waarbij je je hoofd wellicht precies op die hoek van het betonpad vooraan de stal waar je net opsteeg, stoot. Je hersenpannetje kraakt en een hersenbloeding oploopt. Waardoor je de rest van je leven gehandicapt bent en je pa en ma je rolstoelletje vooruit moeten duwen.
Daarom moet je een cap op, omdat als er wat met je hoofd gebeurt, de concequenties nogal wat groter zijn, dan wanneer je een arm breekt.

Jaja kan best wel zijn dat mijn mening dan veranderd is hoor binnen 20 jaar, daar spreek ik mezelf niet van tegen...
kprobeer nu dus ook te luisteren en info te verwerken hierrond! anders was dit topic maar zinloos.

getten zijn die harde lappen rond de benen van je paard tijdens het springen..
weet niet hoe het anders te verwoorden :D

ooit al gehoord dat tijd iets is dat de mens heeft uitgevonden en eigenlijk niet bestaat...
dus leeftijd bestaat ook helemaal niet. kijk naar de paarden ken er van 10 jaar die eindelijk tot verstand komen
en ken er ook die al aan hun 3 jaar goed weten wat ze doen...

net hetzelfde bij mensen naar mijn weten. de ene komt achter met zijn puberteit dan andere loopt ferm voort.
rij 4 jaar (schoonheidsfoutje :D)

ik voel me nu halftijds kind , halftijds volwassen,
hele moeilijke periode, de puberteit zeker ? :p

denk niet dat je kunt oordelen of ik kind ben of niet...
gewoon die leeftijd overtuigd je al, kzit hier tenslotte achter een pc en niemand kent me persoonlijk ! :)

maar je hebt wss wel gelijk maarja :D

maar ik zit hier met de beste wil achter mijn pc hoor...
over dat capgedoe,
niet om mensen van mijn mening te overtuigen,
neen om te luisteren naar jullie en mijn mening evt. te herzien

Je antwoord vind ik prachtig! Ik ga er verder niet op in, je antwoord zegt mij genoeg.

Maar als je deze discussie echt voor jezelf hebt opgestart om wellicht je mening te veranderen over de zin en onzin van het dragen van een cap, zou ik graag een reaktie van je zien over wat ik hierboven in het vet gedrukte heb gequote van mezelf. Want daar heb ik je nog niet over gehoord.
Is dat voor jou niet genoeg reden om wel een cap te dragen?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:40

florrtje schreef:
sjaantje schreef:
Het is absoluut je eigen verantwoordelijkheid, maar inderdaad, ik vind zonder cap rijden ontzettend onverantwoord.
Ik zou niet weten wat er 'fifty-fifty' aan is, want iedereen die ik ken die zonder cap rijdt (en dat zijn er nogal wat) heb ik wel eens gevraagd WAAROM ze zonder cap reden. Er was niemand die me daar een goed antwoord op kon geven en ze gaven stuk voor stuk volmondig toe dat ze eigenlijk geen goede reden konden verzinnen.

Mijn reden is dat ik natuurlijk wil paardrijden... wat je eronder wil verstaan kies je zelf maar
mijn fifty-fifty uitleg is gewoon het feit dat je OOK verhalen hoort waar de cap het SLECHT gedaan heeft.

had men dat nooit zo verplicht hier en daar dan was dat geen rage geworden
en was het rijden met een cap meer iets van 'onverantwoord'

Wat een onzin zeg. Ik heb nog nooit verhalen gehoord over dat een cap zou zorgen voor méér letsel. En jij vindt een cap dragen dus een rage?? Wat een giller zeg.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:42

Altijd met en ja ik vind je onverantwoordelijk bezig als je hem niet op zet. Je hebt je hersenen hard nodig je hele leven en dit is het enige wat je kan doen om ze te beschermen.

Dat die klap op je nek groter wordt door je cap is natuurlijk onzin, die klap is precies hetzelfde, hooguit ietsje minder, omdat er een klein deeltje opvangen wordt door de dikke laag in je cap.

10 jaar geleden heb ik een schedelbreuk, gesprongen trommelvlies en hersenkneuzing gehad omdat ik van een pony viel... met cap, met extra stormband. Ik heb 8 dagen in schemercoma gelegen en kan het gelukkig nu allemaal navertellen zonder er iets aan over gehouden te hebben. (okè, ietsje concentratieverlies) Zonder cap was ik er gewoon niet meer geweest.

ccathalijne

milkystar schreef:
Jaja kan best wel zijn dat mijn mening dan veranderd is hoor binnen 20 jaar, daar spreek ik mezelf niet van tegen...
kprobeer nu dus ook te luisteren en info te verwerken hierrond! anders was dit topic maar zinloos.

getten zijn die harde lappen rond de benen van je paard tijdens het springen..
weet niet hoe het anders te verwoorden :D

ooit al gehoord dat tijd iets is dat de mens heeft uitgevonden en eigenlijk niet bestaat...
dus leeftijd bestaat ook helemaal niet. kijk naar de paarden ken er van 10 jaar die eindelijk tot verstand komen
en ken er ook die al aan hun 3 jaar goed weten wat ze doen...

net hetzelfde bij mensen naar mijn weten. de ene komt achter met zijn puberteit dan andere loopt ferm voort.
rij 4 jaar (schoonheidsfoutje :D)

ik voel me nu halftijds kind , halftijds volwassen,
hele moeilijke periode, de puberteit zeker ? :p

denk niet dat je kunt oordelen of ik kind ben of niet...
gewoon die leeftijd overtuigd je al, kzit hier tenslotte achter een pc en niemand kent me persoonlijk ! :)

maar je hebt wss wel gelijk maarja :D

maar ik zit hier met de beste wil achter mijn pc hoor...
over dat capgedoe,
niet om mensen van mijn mening te overtuigen,
neen om te luisteren naar jullie en mijn mening evt. te herzien

Je antwoord vind ik prachtig! Ik ga er verder niet op in, je antwoord zegt mij genoeg.

Maar als je deze discussie echt voor jezelf hebt opgestart om wellicht je mening te veranderen over de zin en onzin van het dragen van een cap, zou ik graag een reaktie van je zien over wat ik hierboven in het vet gedrukte heb gequote van mezelf. Want daar heb ik je nog niet over gehoord.
Is dat voor jou niet genoeg reden om wel een cap te dragen?[/quote]

Haha prachtig antwoord idd ;) , ben inderdaad ook wel benieuwd over het antwoord op het vetgedrukte...

Hoipiepeloii

Lusitana schreef:
Je kunt ook gewoon geen autogordel gebruiken omdat er situaties denkbaar zij dat dat nou net in het nadeel werkt. Alleen jammer als je dan tegen een boom gaat.

Je slaat de spijker op z'n kop :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:48

florrtje schreef:
Hey hey,
, ook heb ik al gehoord dat de cap je hoofd beschermd maar gewoon de schok doorgeeft naar wat er onder zit, namelijk je nek.
ookal heb ik gehoord dat het de schok kan verergeren.

volgens mij loopt het een beetje fifty-fifty...
maar mijn mening hierover is : het zit gewoon tussen je oren dat het je bescherming bied...

Liefs Florrtje

Dat is dus allebei niet waar, Een cap met veiligheidskeurmerk vangt de klap op door kapot te gaan, net als de kreukel zone van een auto. En geeft de schok dus zachter door aan de rest van je lichaam. Een cap draagt dus zeker bij aan de veiligheid.
Wat ik nog wel kan begrijpen trouwens is als je hhofdpijn krijgt van een cap je hem niet (altijd)gebruikt. Als je je er niet meer door kan concentreren word het risico dat je valt veel groter en dan loop je wel kans dat je ook andere lichaamsdelen beschadigen. De mijn paard zet nooit een stap verkeerd ik ben een geweldige ruiter beargumentatie kan ik niet begrijpen. Mijn beste vriendin is ooit eens met de allerliefste pony op stal gaan rijden. Braaf ding hardstikkelief, het daar zet je een oma/kleuter op idee. Maar dat beestje is toen gevallen. hoofd tegen de bakrand. Alszij op dat moment geen kap op had gehad ze hiet niet meer na kunnen vertellen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 18:50

Als ik eerlijk ben vind ik dat je echt dómme ouders hebt..
Een cap kak en glimmende ''botjes''?
Niet willen dat je daar bij hoort omdat het kak is?
Nou die glimmende ''botjes''' zijn zo gemaakt dat je niet met je voeten door de beugels kan schieten.
Waar rijd jij dan mee? Je sneakers zonder hak?

Nee als je als ouder zo denkt dan zegt het mij al genoeg..
Ik rijd nu een paard wat hooguit een meter opzij springt waar hoogstwaarschijnlijk 0.0001% kans bij is dat ik er af val. Toch heb ik m altijd op.

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:06

Moet iedereen toch voor zich zelf lekker zelf weten.
Maar ach, je koopt dat ding niet voor de lol..
dus waarom zou je hem dan niet opzetten?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:10

Dat is vlaams voor laarzen ben ik na een zoektocht achtergekomen. :+
Vaag woord he?

Desty
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:11

ik voel mezelf altijd heel kaal als ik zonder
cap rijd.. net of ik iets mis.. (is ook zo :+ )
maar ik vind dat je je eigen mening mag hebben of je wel of geen cap op hebt.. ik heb hem wel altijd op.....

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:14

Ja ik vind zonder cap rijden onverantwoord. Van elk paard kan je vallen en een cap beschermt je hoofd wel degelijk. Ik rijd altijd met cap, moet ook van mijn moeder, maar ookal moest het niet koos ik er alsnog voor. :)

florrtje schreef:
sjaantje schreef:
Mijn reden is dat ik natuurlijk wil paardrijden... wat je eronder wil verstaan kies je zelf maar
mijn fifty-fifty uitleg is gewoon het feit dat je OOK verhalen hoort waar de cap het SLECHT gedaan heeft.

had men dat nooit zo verplicht hier en daar dan was dat geen rage geworden
en was het rijden met een cap meer iets van 'onverantwoord'

Wat een onzin zeg. Ik heb nog nooit verhalen gehoord over dat een cap zou zorgen voor méér letsel. En jij vindt een cap dragen dus een rage?? Wat een giller zeg.

Idd, het is eerder een 'rage' om zonder cap te rijden, want ja sommigen vinden dat natuurlijk erg stoer overkomen ;) Overigens als de cap het slecht heeft gedaan denk ik dat er dan gewoon geen goede cap was, of niet goed paste. Want als je een goede passende cap hebt kan ik me echt geen situatie voorstellen waarbij de cap het 'slecht' doet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:17

Het is je eigen verantwoording,maar als er iets gebeurd wil je wel verzorgd worden.Ik ken iemand die ook reed zonder cap,het paard struikeld ze valt.Trauma heli er bij, lange zieknhuis opname, revalideren en noem maar op.Als je dat er voor over hebt?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:18

Ik rijd nooit zonder maar doe ik dat wel dan haalt mijn man me gelijk van mijn paard af.

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:36

Ik heb 2 dochters de 1 heeft de "allerliefste pony van de hele wereld" en de andere het "allerliefste paard van de hele wereld", doen nooit een stap verkeerd en toch rijden ze allebei met een cap.
Waarom?:
omdat ook het allerliefste paard/pony van de hele wereld een keer kan struikelen, schrikken, wegspringen of weet ik veel wat je nog kunt verzinnen waardoor je er naast kunt belanden en geloof me heb vaak genoeg gezien wat er kan gebeuren als je geen cap op hebt.

Mijn jongste dochter is een 1,5 maand geleden met haar pony gevallen, waarbij ze met haar hoofd tegen de bakwand terecht is gekomen. Ben ik blij dat het kind een cap op had, cap was kapot en zij had een hersenschudding. Moet er niet aan denken wat ze gehad zou kunnen hebben als ze dat "stomme"ding niet op zou hebben gehad.

De oudste heb ik ook al eens half bewusteloos uit de bak gehaald nadat ze gelanceerd was door een pony, ook toen was ik blij dat ze een cap op had.

Ik denk dat jou ouders te weinig inzicht hebben in de paardensport, anders zouden ze het je wel verplichten, ik neem toch aan dat ze je graag nog wat langer bij zich houden.

Mijn dochters komen niet op hun paard/pony zonder cap, mij visie: geen cap, niet rijden.

Ik hoop voor jou en je ouders dat je nooit een flinke klapper maakt terwijl je zonder cap aan het rijden bent.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:40

een kennis van mij kende een meisje dat is overleden omdat ze zonder cap op straat reed. Het paard ging aan de kletter, meiske viel eraf met haar voorhoofd op de stoeprand... |( haar hele schedel was omhoog geschoven,.....

natuurlijk blijft de vraag of een cap haar leven zou hebben gered, ..... maar t had kunnen schelen denk ik.

Ik maak me ook schuldig aan t feit dat ik geen cap draag, maar na dit voorval heb ik er wel vaak een opgehad, jammer dat t dan toch weer versloft....

ik vind t ieders eigen verantwoordelijkheid, en stoor me ook niet aan t feit als iemand gaan cap op heeft.

Danique07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:41

moonfish13 schreef:
Dat is vlaams voor laarzen ben ik na een zoektocht achtergekomen. :+
Vaag woord he?

haha ja ik snapte er echt werkelijks niets van. :')

& idd, ik hoop dat je geen klapper maakt. Mams heeft gelijk, je ouders weten half niet eens wat er kan gebeuren..

Janski

Re: Wie vindt zonder cap rijden onverantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:50

Hmmm ik wil hier wel even onderzoek naar doen eigenlijk .. Graag een vrijwilliger die bereid is een baksteen op te vangen met zijn blote hoofd en een die een baksteen op wil vangen met een cap :+ .. En als diegene met de cap op nekpijn heeft weet ik nog wel een goede fysio..

deelname aan dit onderzoek op eigen risico !

Connie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:55

ik vind het je eigen verantwoording. als je niet met cap wilt rijden is het je eigen probleem als je een keer met een harde klap van je paard af zou vallen! en daar moet je dan ook de gevolgen van accepteren want je kiest er immers zelf voor om zonder cap te rijden.

ik ben liever toch wat voorzichtiger en ik rijd wel met cap, toch wat meer zekerheid.

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:56

Janski schreef:
Hmmm ik wil hier wel even onderzoek naar doen eigenlijk .. Graag een vrijwilliger die bereid is een baksteen op te vangen met zijn blote hoofd en een die een baksteen op wil vangen met een cap :+ .. En als diegene met de cap op nekpijn heeft weet ik nog wel een goede fysio..

deelname aan dit onderzoek op eigen risico !

Ik doe die wel met cap dan :D

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:57