Verliefd... op een haflinger, alleen 1 probleem..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:01

Ik zou zeggen als ouders: vergeet het maar!
Ik heb zelf als moeder, 2 paardjes, en het kost veel tijd en geld. En toen ik jouw leeftijd had reed ik op de manege en had een verzorgpony die veel tijd kostte. En die pony heeft me verantwoordelijkheid, geduld, ambities bijstellen, grenzen houden en accepteren van beperkingen geleerd, op een andere manier als dat een eigen pony mij geleerd had... Vanwege het feit dat hij niet van mij was, en ik hem mocht verzorgen als ik het 'goed' deed, heeft mij veel geleerd.. Mijn kinderen krijgen later geen eigen paard, ze mogen op de mijne, en lessen op de manege/ponyclub. En dan zien we wel weer verder...

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:10

Ik wil ook nog steeds graag een eigen paard, zeur ook al vanaf me 10e! (ben nu 20) maar ga nu nog naar school ben als het goed met eenhalf jaar klaar en dan ga ik gewoon flink sparen voor een eigen paard...heb nu een bijbaan op een stal en heb een bijrijdpaard...daar leer ik genoeg van en heb ook grote verantwoordelijkheden over mijn bijrijdpaard...de eigenares heeft zelf weinig tijd enik moet het paard opnieuw trainen...

ik heb nu ook helemaal geen tijd voor een eigen paard, dan zou ik zelf een bijrijder moeten zoeken dat vind ik ook onzin...ik las dat je in Almelo woont, daar woon ik zelf ook...volgens mij zijn er in de omstreken wel voldoende paardjes die je kan verzorgen...ga gewoon op zoek dan vind je uiteindelijk zelf wel iets..heeft bij mij ook lang geduurd voordat ik eindelijk mijn eerste bijrijdpaard kreeg.

MarliesV

Re: Verliefd... op een haflinger, alleen 1 probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:20

TS, rond om Almelo is best wat te vinden hoor. Ik woon zelf een kilometer of 10 er vandaan dus ken de omgeving.

Waar heb je les, bij welke manege? Bij ons wordt het namelijk ook zo geregeld dat je een manege paard kan leasen bijvoorbeeld. Zo heb je wel wat kosten maar niet alles en kan je vaste dagen afspreken wanneer je komt.

Denk dat dat voor jou een betere oplossing is.
Als je ouders het niet willen is er geen beginnen aan. Zij zullen ook klaar moeten staan om je er evt. naar toe te brengen. Mee te rijden als je les hebt of concour. Wat als je paard ziek is en naar de kliniek moet, je ouders moeten er wel achter staan want op jou leeftijd zullen ze toch echt mee moeten en voor de kosten op moeten draaien.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:23

Leg je er maar bij neer hoe moeilijk dat ook is,als ik nu geen paard zou hebben en mijn dochter zou er 1 willen zou ik het niet doen.Ik ben dol op mijn paard maar het kost veel geld, en misschien hebben jou ouders dat wel niet of hebben ze het er niet voor over.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:27

Als ik jou was zou ik nog even een paar jaar wachten..
Ik wil ook al heel mn leven een eigen paard, ben nu bijna 20 en heb m helaas nogsteeds niet.
Ook veeeeel gezeurd bij mijn ouders, maar die hebben het geld er ook niet voor.
En geloof me, op de middelbare school heb je nog erg veel vrije tijd, maar zodra je een baantje krijgt, en je op het MBO/HBO zit, is dat echt over.
Ik heb nu 2 baantjes, ben bijna klaar met mijn MBO opleiding, en heb sinds een weekje een verzorgpaardje voor 2 dagen.
En dat is al zwaar zat!
Zeker nu met examens enzo erbij.
Dus dan kan je beter wachten tot je klaar bent met school, zodat je zeker weet dat je genoeg geld heb, en bijv. elke avond erheen kan :)
Er is niets vervelender, dan dat je straks een eige paardje hebt, en je moet hem weer verkopen omdat je er niet genoeg geld/tijd voor hebt.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:28

Vroeger wilde ik ook heel graag een 'eigen' pony of paard en mijn ouders hebben ook heel hard nee gegild. De grootste discussie zijn er over geweest, omdat ik er van overtuigd was dat mijn ouders dit makkelijk konden betalen.

Vanaf mijn tiende heb ik 5 dagen in de week een verzorgpaard gehad en op mijn 18e ben ik samen met mijn ouders gaan rond kijken naar een 'eigen' paardje. Ze vonden dat ik toen voldoende verantwoordelijkheden en financiële middelen had om zelf mijn eigen paard te kunnen onderhouden. En achteraf geef ik ze volkomen gelijk. Een paard is een grote financiële last en als je als ouder zijn weinig met paarden heb zou ik er ook niet voor kiezen.

Zet voor jezelf op een rijtje:
- Stallingskosten
- Hoefsmid
- Enting
- Wormenkuur
- Evt. dierenartsen kosten.

Een haflinger kost tussen de 1250 en 3000 euro, dat is de aankoop. Voor mijn haflinger ben ik alleen op jaarbasis al een 3000 euro kwijt aan stalgeld.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:31

Paarden kosten heel veel tijd en geld. Ik heb tot mijn 15e moeten wachten voor ik uberhaupt rijlessen mocht van mijn ouders. Ik had toen in de zomervakantie een hele week bollen gepeld en had net genoeg geld voor 10 rijlessen. Uit medelijden hebben mijn ouders dat jaar de rest bijgelegd. Heb daarna alle jaren tot mijn 21e jaarlijks in de vakantie gewerkt om mijn lessen te kunnen betalen. Na mijn studie had ik wat meer geld en heb ik zelfs een tijdje een leasepaard gehad. Maar pas toen ik 36 was kwam mijn eerste eigen paard. Mijn dochter van 11 heeft meer geluk. Zij heeft een paardengekke moeder en twee pony's die ze ook nog allebei op wedstrijd uit mag brengen. Maar zijn je ouders niet paardengek wegen de nadelen doorgaans niet op tegen jouw plezier.

Leen24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:04

Ja, als je het mij vraagt is de laatste tip nog altijd de beste. Reken eerst uit wat het je ouders per maand en per jaar gaat kosten (hoe vaak hoefsmid, dierenarts, ontworming). Heb je al een stalling, wat gaat deze kosten en geraak je er ook met de fiets,... Hoeveel kost de aanschaf van het paard, zadel, dekens, hoofdstel,... En natuurlijk eventuele onvoorziene kosten (ziekte, vervoer,...)
Veel om over na te denken! Succes ermee!

paardjuhhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 12:11

hee, bedankt voor jullie tips, maar het mag niet:(. ik heb het maar geaccepteerd. misschien krijg ik er later nog een zeiden mn ouders.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:15

Wees maar blij, straks krijg je meer huiswerk en heb je geen tijd meer voor je eigen paard toch ;) Kun je beter eventjes wachten!

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:06

Is er bij jou in de buurt geen stal of manege waar je paarden kan leasen of huren ofzo?
ik huur een paardje bij een stal, kan net doen of ie van mezelf is, alleen per maand geld betalen, verdere kosten niet.
Hij gaat niet echt naar de hoefsmis hoe graag ik dat ook wil, het is toch niet me eigen paard, en ik kan daar niet over beslissen. :(

Als het geen huurpaard wordt, zou je echt moeten wachten tot je het zelf kan betalen.

Ik ben het eens met StillAngel, i kzit nu in de 3e klas, en het wordt steeds zwaarder voor mij, zeker met dat paard erbij.
Niet van mij, maar wel alle dingen doen die er echt bijhoren. *D

AmyvanLeiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:31

ik zou eigenlijk een begroting maken,
dan zie je hoeveel je tekort komt
aangezien bij ons op Stal de stallingkosten heel goedkoop is namelijk €140,- zou je ongeveer €200,-per maand moeten verdienen en je moet Reserveringskosten meerekenen en als hij nou ziek word dan moet je hem laten verzekeren is ook best duur!, als je ouders mee willen betalen kan het goed komen maar om alles zelf te doen!
mijn vader wil alles betalen als ik maar de stalling per maand betaal wat dus best goedkoop is.
ik wacht nog wel even ik heb nu een geweldige bijrijdpony laten we het daar maar op houden :)

femmetjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:34

12 euro is niet genoeg nee,

als je nou wacht tot je 15 of 16 ofzo bent kun je op zoek gaan naar een verzorgpaardje :D

femmetjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:35

AngeliqueB schreef:
Ik zou zeggen als ouders: vergeet het maar!
Ik heb zelf als moeder, 2 paardjes, en het kost veel tijd en geld. En toen ik jouw leeftijd had reed ik op de manege en had een verzorgpony die veel tijd kostte. En die pony heeft me verantwoordelijkheid, geduld, ambities bijstellen, grenzen houden en accepteren van beperkingen geleerd, op een andere manier als dat een eigen pony mij geleerd had... Vanwege het feit dat hij niet van mij was, en ik hem mocht verzorgen als ik het 'goed' deed, heeft mij veel geleerd.. Mijn kinderen krijgen later geen eigen paard, ze mogen op de mijne, en lessen op de manege/ponyclub. En dan zien we wel weer verder...

dat vind ik een hele goede :D!!!

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:37

Ik denk dat je maar even je gedachten ergens anders op moet vestigen. Ben ook geregeld smoorverliefd geweest op een pony die ik wou maarja mijn ouders willen het niet. Begrijpbaar. Ten tweede vindt ik het ook niet echt juist dat je denkt dat je van 48 per maand de helft van je paard bijbetaald.

AmyvanLeiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 14:36

Salt_Pepper schreef:
Is er bij jou in de buurt geen stal of manege waar je paarden kan leasen of huren ofzo?
ik huur een paardje bij een stal, kan net doen of ie van mezelf is, alleen per maand geld betalen, verdere kosten niet.
Hij gaat niet echt naar de hoefsmis hoe graag ik dat ook wil, het is toch niet me eigen paard, en ik kan daar niet over beslissen. :(

Als het geen huurpaard wordt, zou je echt moeten wachten tot je het zelf kan betalen.

Ik ben het eens met StillAngel, i kzit nu in de 3e klas, en het wordt steeds zwaarder voor mij, zeker met dat paard erbij.
Niet van mij, maar wel alle dingen doen die er echt bijhoren. *D

ik zit ook in de 3e klas Vmbo bij mij word het nu steeds minerhard werken omdat ik van de Havo kom is het voor mij wat makkelijker maa nog steeds niet genoeg tijd voor en werken en een pony

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:10

Ik ben bijna 15 en mijn ouders kunne het alleen maar een paard voor me kopen als we naar Duitsland verhuizen en dan moet eerst me vader zijn ontslagen op z'n werk(zodat hij geld mee krijgt)
En als we in Duitsland wonen krijg ik een Fries heeft me mama gezegd! das over 2 jaar en het is nog steeds een misschien!
Dus ga er niet vanuit dat je het later wel krijgt(klinkt heel stom)
Maar geniet nu van een verzorgpony(als je die hebt of moet vinden) en dan heb je bijna geen behoefte aan een eigen paardje geloof mij!

xvanity22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:22

MERELxHORSE schreef:
Even voor de duidelijkheid, mijn ouders willen ook wel veel meer bijleggen. En we hebben 'geld zat' dus dat is niet het probleem. Die 48 euro per maand leg ik er alleen bij (okee, het is niet veel maarja.)
Sorry hoor, maar veel mensen zeggen : vroeger droomde ik ook van een paard (toen ik 12 jaar was.), man ik droom mijn
hele leven al van een paard, paarden zijn een groot deel van mijn leven(&waarschijnlijk wel van meer hier), ik heb er alles voor over!

ps.ik ben 14

Net zeg je nog dat je ouders het niet willen hebben dat je een paard neemt, en nu willen ze ineens wel geld erbij leggen?
En ik droom ook mijn hele leven al van een eigen paard, Maar ik heb nu een verzorg pony en daar ben ik kei blij mee.
Ik mag er mee doen en laten wat ik wil, Dus ik hou liever mijn verzorg pony als dat ik een eigen pony wil.
Soms moet je maar gewoon genoegen mee nemen als je ouders iet niet willen en je daar gewoon bij neerleggen, Want doordrammen heeft geen zin echt niet.
Daar ben ik ook wel achter gekomen.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:31

meid zoals jij zijn er zovelen.
met je 48 euro per maand red je echt niet! nog niet misschien.
eerst heb je een berichtje dat je ouders er echtniet aan denken, later dat ze je paardje wel gaan betalen.. beetje dubbelzinnig.
mag ik vragen of je al huisdieren hebt? en is het antwoord ja, bedenk dan eens goed hoeveel tijd je echt aan hen besteed.
een paard kost nog meer tijd en aandacht (en geld)! als het een keer regent, of jij geen zin hebt, staat er wel een paard op je te wachten! die kan niet bedenken morgen heeft mn baasje geen zin om mijn eten te brengen, dus bewaar ik nu nog wat voor morgen..
zo werkt het niet! maar het gebeurt zoveel met meiden van jouw leeftijd..
geniet lekker van je onbeperkte leventje, plaats een advertentie hier op bokt of MP en zoek een leuke verzorgpony. net zo leuk,minder lasten. en als je dan een dagje niet kan krijgt het beestje tenminste te eten.