RiannevD schreef:ja...daar ben ik ook wel benieuwd naar dan, twiggy2008. Wie weet is het bij jou ook geen angst, maar juist dwarsliggen en je treiteren? Hoe weet je zeker dat het angst is?
Wil je zeggen dat mijn paard dwars ligt en treitert op momenten dat hij iets niet wil doen?
Nou, nee hoor.
Het is zoals Dani62 zegt. Mensen denken op die manier, paarden niet.
Ik ga er vanuit dat een paard ALTIJD een goede reden heeft voor zijn gedrag. En het is aan de ruiter uit te vinden wat voor reden, zodat je daar iets aan kunt veranderen. Vaak hebben we dat gedrag in onze eigen handen, zijn wij, de mens, degenen die daar iets mee moeten doen, zodat het paard dat gedrag niet langer meer nodig heeft.
Ik ken mijn eigen paard van jongsaf aan en weet precies wanneer hij bang is of dat ik misschien zelf wel iets fout doe en dus verkeerd op hem overbreng. Dat laatste is ook vaak een punt waar veel mensen niet aan willen.
En voor die andere bokker, als mijn paard ergens bang voor is, bv in de bak, dan vraag ik hem nogmaals iets te doen, probeer zelf altijd rustig te blijven, mijn lichaamstaal goed te gebruiken. Soms gebruik ik mijn stem, ja, want ik ben wel een kletstante. Ik praat graag tegen mijn paard, ook al weet ik dat hij dat echt niet verstaat, maar ik hoop dat hij door mijn toon begrijpt dat ik hem wil helpen zelfvertrouwen te krijgen.
Moet zeggen dat het best lastig uitleggen is, zo op internet.
Dus of het overkomt wat ik precies bedoel, geen idee, maar ik bedoel het goed.