Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:50

Hmm, nou ja, dan rijd ik maar voor schut... mijn aanstaand rosje heeft een (zwarte) koordsingel aan zijn zadel en die blijft er ook lekker aan zitten ;) Ook komt er een lage neusriem op, vooral vanwege de inwerking maar ook omdat een hoge niet staat, hij heeft al zo'n enorme kop en met een hoge neusriem accentueer je dat alleen maar. Fluittrens ken ik niet... dekjes en sjabrakjes gebruik ik niet, behalve onder een rijpad en dan heb ik daar een zadelvormig, dun sjabrakje onder... ribrijbroeken, die mis ik ook en reken maar dat er in het voorjaar een stalen roskam over zijn vachtje gaat, het is een IJslander en ik wil het haar er liefst zo effectief en gauw mogelijk af hebben... gut, wat ben ik ouderwets. Kammenieschele, ik wil spullen die werken en niet spullen die in de mode zijn.

Waar ik wel een beetje van baal is dat bruine zadel... ben aan het sparen voor een zwart :o

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:51

Afbeelding
Lage neusriem?
Speldje op de cap?
Tape?
Dicht haarnetje met strik?
:D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:52

Het was toch ánder bruin dan wat nu in is :+

Afbeelding

en natuurlijk de totaal uit de gratie geraakte prachtige vilten dekjes.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:53

Ja, nepbontsjabrakken, klopt, hadden wij vroeger ook vaak op de manege, ze werden altijd zo viezig. Waxjassen vond ik altijd wel fijn. Ja, stinkdingen waren het wel, maar lekker warm waren ze ook en ze waren juist erop gebouwd om vies te mogen worden. Bij mijn ouders hangen ze nog steeds van een jaar of tien, vijftien geleden en ik trek ze nog weleens aan als ik een ouwe jas nodig heb :j

Wat je ook weinig meer ziet (waarschijnlijk om veiligheidsredenen) zijn Timberlands als rijschoenen. Ik heb er jaren mee gereden maar kan me herinneren dat ik weleens met mijn schoen vast bleef zitten als mijn voet tijdens het rijden per ongeluk eens doorschoot. Dan moest je met je hand je beugel weer naar voren halen :=

(Witte) koordsingels hebben we trouwens nog steeds wel op de manege, evenals lage neusriemen. Arabesk, wat een ontzettende jaren '90-foto :)) daar heb ik er ook nog stapels van liggen ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:55

Ja, dat is het vilten dekje wat ik eerder bedoelde! Ik heb er geen foto meer van. Leuk.
En ook een soort zadel dat ik bedoel.
Maar een hoge neusriem, wat hip. :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:55

Van die dikke opgevouwen dekens onder de zadels zag je ook veel trouwens.. :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:56

*prijst zich gelukkig dat het lelijke zadel in ieder geval modern bruin is* :P

Hihi, zo'n nepbontsjabrak heb ik ook, ik heb 'm bekleed met jeansstof en nu doet hij dienst als rijpad :D

kazary

Jaren 90? Ik denk wel van eerder? Tenminste in de jaren 90 reed ik niet meer met dergelijk tuig.

Sodeletuut

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 18:57

Zo'n dubbelgevouwen deken onder een zadel heeft ook nog een naam. Alleen, GRRRRRRRGGGRRRR, ik kom er even niet op.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:57

Wij wel hoor kazary, op de manege. En nu nog steeds wel ;)

Sodeletuut

germie schreef:
Zo'n dubbelgevouwen deken onder een zadel heeft ook nog een naam. Alleen, GRRRRRRRGGGRRRR, ik kom er even niet op.

oh echt? := Wist ik niet :+

Arabesk

kazary schreef:
Ja, dat is het vilten dekje wat ik eerder bedoelde! Ik heb er geen foto meer van. Leuk.
En ook een soort zadel dat ik bedoel.
Maar een hoge neusriem, wat hip. :)

ja en de sperriem was kwijt :+

Ik weet wel nog dat ik me toen afvroeg waarom mijn verzorgpaard Malika (op de foto, grootmoeder van Arabesk) zo'n hoge neusriem had en de paarden op de manege een lage.

En we hadden ook een bitloos hoofdstel, een hackamore, toen ik vroeg hoe die werkte was het antwoord 'nou da's voor paarden die niet tegen een bit kunnen en als je bij een hackamore aan de teugels trekt worden de neusgaten dichtgeknepen en moet het paard wel stoppen met rennen' Nooit begrepen wat ik me daar bij voor moest stellen :+

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:58

Arabesk schreef:
En we hadden ook een bitloos hoofdstel, een hackamore, toen ik vroeg hoe die werkte was het antwoord 'nou da's voor paarden die niet tegen een bit kunnen en als je bij een hackamore aan de teugels trekt worden de neusgaten dichtgeknepen en moet het paard wel stoppen met rennen' Nooit begrepen wat ik me daar bij voor moest stellen :+

Klinkt ook vriendelijk := :+

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:59

Zwartwitje schreef:
Wij wel hoor kazary, op de manege. En nu nog steeds wel ;)

Ja oke, antieke spullen blijven leuk :) Maar de oorsprong lag toch wel voor '90?

Arabesk

Re: Uit de gratie geraakte ruitersportartikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:00

En op welke manege heb je nu nog van die plastic sleutelhanger labeltjes aan de hoofdstellen? Volgens mij doen ze dat niet meer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 19:00

Bij ons wel hoor, dat zie je nog geregeld. En ook aan de zadels zo'n plastic dingetje

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:01

Op de manege waar ik vroeger reed hebben ze dat nu nog steeds :j

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:01

Dat zie ik inderdaad ook nog wel.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:02

Ik was naar de ruitersportzaak gegaan voor een zadelvormig chabrak, een 'gewone' dunne met doorgestikte ruitjes. "Nee mevrouw, die hebben we al een eeuwigheid niet meer in het assortiment". En nee, ik wilde écht geen ANKY © pad. :Y)

Verder moest ik inderdaad ook aan de tape-frontriemen denken. :j
Laatst bijgewerkt door Elanor op 22-02-09 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:02

En de good old houten 1 paardstrailer _O-

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:03

Arabesk: dat klinkt inderdaad als een lekker ouderwets indianenverhaal := Vroeger was het anders, toen had je nog geen google en bokt en bleef je jaren in dat soort verhalen geloven. Volgens mij is mij dat verhaal trouwens ooit ook verteld :j

Kazary, ja dat zal idd wel kloppen, die dingen bestaan al langer dan 10/20 jaar. Maar aan de hippe Javelintrui en bodywarmer is trouwens ook wel te zien dat die foto in de jaren '90 is gemaakt, of niet? Zo liepen wij er ook bij op de manege en daar buiten :j

Die plastic hangertjes hebben we nu ook nog wel op de manege.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:04

Of van die hele grote breden ijzeren. Geen raampje er in.
Maar wat denk je van met de tractor naar concours? Uiteraard met alle pony's/paarden op 1 wagen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:05

Bij ons bij sommigen. Voornamelijk bij de wat oudere pony's. Het is wel ontzettend praktisch (voor 10 ponies hoofdstellen op je arm nemen en gewoon op het labeltje kunnen kijken voor het opzadelen, nu moet ik opletten welk hoofdstel het precies is. Ik ken ze wel uit mijn hoofd hoor, maar labeltjes zijn makkelijker)

Ook leuke zijn de dikke dekens, dekje en dan nog zo'n nepschaap schabrak. Zo maak je ze passend. Iedereen vouwt die dekens ook weer anders samen.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:05

Logischerwijs ook uit de gratie geraakt: de ouderwetse dunne 'onveiligheidscap' met elastieken kinbandje :=
Waar ik altijd zo'n koppijn van kreeg, zeker als het warm was, en waarvan ik regelmatig rondreed met het bandje op mijn cap in plaats van onder mijn kin :=