no nonsens paarden houden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Plaisir

Re: no nonsens paarden houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:52

Nop ik doe daar ook niet aan om 1 simpele reden: Ik heb goede dierenarts(en). Mocht de dierenarts me aanraden om een fysio erbij te halen of iets, dan doe ik dat wel :).

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:02

Zo eindelijk is een 'normaal' topic! Ik had echt het idee dat ik één van de weinige 'gewone' paardenhouders hier was....

Wij hebben ook gewoon een dierenarts, een hoefsmid en een paardentandarts. Mijn paarden krijgen dekens op omdat ik wedstrijden rij. Is er een probleem met mijn paard dan bel ik de dierenarts. Ik geloof niet zo in dat alternatieve. Maar ook heb ik een lichte afkeer van 'setjes'. Ik rij toch niet voor de sier? Ik heb geen enkel 'setje'. Mijn paarden hebben gewoon ieder een paar peesbeschermers. Ik rij met een blauw of een wit dekje en that's it! En ik ga al helemaal niet mijn eigen kleding aanpassen aan het dekje oid. :=
Laatst bijgewerkt door Iorrr op 18-02-09 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:04

Fysio vind ik geen nonsens hoor, aangezien ik al 3 klinieken gehad had die het niet meer wisten ;) En wat bachbloesem doet
heb ik met mijn eigen ogen ondervonden..Paard kwam compleet gestoord van de trailer af, suikerklontje met die druppels erop
en ik zag hem binnen 5 min voor mijn ogen ontspannen. Hij slaakte een zucht en mn rustige brave paardje was er weer :Y) .
Verder houdt ik het ook bij de normale dingen
Laatst bijgewerkt door vencedor op 18-02-09 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:05

Fysio vind ik ook geen nonsens trouwens. Ligt er wel aan wie je ervoor neemt. Een gekwalificeerde fysiotherapeut lijkt me uiterst verstandig als je paard vast zit, zolang die maar niet met een 'wiggelroede' of iets dergelijks gaat zwaaien

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:07

Ik hou mijn pony zo normaal mogelijk, maar zodra ik zie dat iets ook écht werkt, waarom zou ik het dan niet doen?
Bij mijn pony gebruik ik dus wel BB therapie, gewoon omdat het écht werkt, net als dat een osteopaat bij haar heel veel goeds kan doen. Maar zolang iets niet nodig is, komt het er hier ook niet doen.
Toch vind ik setjes wel leuk en vind ik het ook leuk om mezelf aan te passen aan het setje :D

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:16

Citaat:
zolang die maar niet met een 'wiggelroede' of iets dergelijks gaat zwaaien

Ik heb nog nooit een osteopaat met zo'n ding gezien :?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 16:17

N.B. : ik heb nergens in mijn lijstje vaagheden de fysio genoemd.die vind iik wel degelijk nut hebben, bij een blessure b.v.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:18

Ik wel... Haha en ik dacht dat ik het in mijn broek zou doen... :D Was een alternatieve, bij een paard van een dame bij ons op stal...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:26

Ik zorg voor het tegenwicht in dit topic dan.

Ben zeer blij geweest met de osteopaat die mijn stakend en steigerend paard weer aan de gang kreeg, nadat verschillende dierenartsen zeiden dat er niks aan de hand was. Peerd had nog nooit gesteigerd en ging ineens dagelijks meerdere keren omhoog. Dan interesseert het me geen hol wat een DA zegt, dan weet ik dat mijn paard iets mankeert. Zeg dan gewoon eerlijk: ik krijg het niet gevonden, da's nl. wat anders. :D Behandeling van de osteopaat (wervels) en masseur (spieren) en paard was al een eind braver.

Heb een paard met nierproblemen op advies van een voedingsdeskundige aan de supplementen staan (weet nog niet wat het doet, maar paard wordt dikker, is minder gevoelig op de rug dus iets doet het iig wel) en de te voeren paarden te weten een klein ponietje, een dekhengst, een sportpaard op rust en een net zadelmak paard wat volop in de groei is krijgen van mij allevier iets anders qua voer, simpelweg omdat die absoluut niet dezelfde behoeftes hebben.
Bachbloesems gebruik ik al jarenlang, soms voor mezelf, soms voor de poezen, soms voor de paarden. Interesseert me vrij weinig wat anderen daar van vinden, ik merk dat het helpt, geef graag advies, en verder mag iedereen van mij gerust zelf doorklungelen met bepaalde problemen als ie dat wil :D

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:27

Doe mij maar een 'no-nonsense' osteo :P

lelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:32

Silfre schreef:
Dan waag ik me maar eens aan een tegenreactie. :D

Allereerst vind ik osteopathie geen vage alternatieve geneeswijze: dit is gewone reguliere geneeskunde al geef ik er wel de voorkeur aan dat dit wordt gedaan door een gediplomeerd (dier)fysiotherapeut. Dat een osteopaat er te snel wordt bijgehaald ben ik het ook niet mee eens, al ben ik het wel eens met de stelling dat sommige klachten ook rijtechnisch kunnen worden opgelost. Vaak is dat echter een langere weg en hebben sommige mensen (waaronder ikzelf) die rijtechnische kwaliteiten niet. Maar ik zie genoeg paarden lopen waar wel wat aan mankeert en die door een osteopaat geholpen zouden kunnen worden.

Ik geloofde er ook nooit zo in alternatieve geneeswijzen maar heb inmiddels zelf een positieve ervaring ermee. Eigen ervaring: diagnose artritis meegekregen van 2 reumatologen. Grote tas pillen gekregen waar ik me de rest van mijn leven mee moest vermaken want reuma is niet te genezen. Helaas hielpen die pillen niet (meerdere geprobeerd) en had ik elke dag pijn. Naar een alternatieve arts gegaan in de hoop dat een dieet oid me kon helpen de klachten te verminderen. Daar kwam uit een hele vage piepjestest (bioresonantie) dat ik een tarweallergie en glutenintolerantie had. Dieet aangepast en na 6 weken volledig klachtenvrij. Zodra ik iets van tarwe at ging het meteen weer mis. Uit bloedonderzoek bij een reguliere arts was dit niet aan het licht gekomen. Ook andere vage klachten verdwenen spontaan.

Toen mijn paard opeens allerlei vage klachten kreeg kon de dierenarts daar ook niets mee (vaak koliekig, bij grote temperatuurswisselingen erg stijf, warme hoeven, dikke benen, gevoelig op lendenen). Toevallig kwam er een homeopaat langs op stal die heeft hem nagekeken. Paar kuurtjes van vage witte korreltjes en druppels en na een paar weken waren alle klachten weg.

Als ie ziek is gaan we nog steeds eerst naar de dierenarts maar komen we er bij de dierenarts niet uit, dan kijken we verder… Is dat zweverig? Ik vind van niet.

Overigens vind ik zaken zoals zeewier en lijnzaadolie onder aanvullende voeding vallen.

Silfre Ik ga helemaal met je mee, echter foto readings vindt ik wel echt zweverig, en zal ik toch niet gauw laten en doen, of het moet gratis zijn (voor de lol) *D

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:40

Hoi, ondanks dat jullie zelf niet middelen willen gebruiken die buiten de 'reguliere' geneeskunde vallen, respecteren jullie het wel als anderen het wel gebruiken en er goede ervaringen mee hebben? :)

Ik vind het zelf altijd heel gemakkelijk als we het over iets gaan hebben wat niet binnen ons straatje past, wat af wordt gedaan als zweverig, geouweoer, vaag etc. Daarmee kun je al snel een negatieve sfeer creeëren en dan kun je je ook afvragen waarom je zelf zo'n behoefte hebt aan het tastbare en veel mensen hier afgaan op ervaringen van derden waarbij het niet goed is gegaan. Dat gebeurd toch overal zo? Als een VA een fout maakt, keer je dan die zorg de rug toe?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:42

Een goede fysio of osteopaat heeft ook bij mij al z'n nut bewezen. Eveneens het tegendeel, dat hij net zoals een DA niet alleswetend is. Maar kom, een paard dat met een blokkage zit in z'n nek/rug zal je heel dankbaar zijn als je het laat behandelen.
Voedingssuplementen/extra vitaminen voeren omdat het z'n nut zou kunnen bewijzen, daar doe ik niet aan mee. Als er inderdaad iets mis is, dan kan het zijn nut bewijzen als ondersteuning van het herstel. Anders belast je onnodig lever en nieren. Een goed krachtvoer naast voldoende gras/hooi bevat alles wat je viervoeter nodig heeft.
Homeopathie: heb ik zelf al posititeve ervaringen mee gehad en als er zich een probleem voordoet waar de DA en de osteopaat geen raad meer mee weten, zou ik het zeker eens proberen.
Handopleggers, readers,... de "zweverige" types, die houd ik liever uit de buurt van mijn paard.
Dekjes, peesjes, dekentjes,... in dezelfde kleur? Mooi meegenomen als ik toevallig vind, maar ga er wel niet meer voor betalen en koop alleen wat ik nodig heb.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:53

Een osteopaat is mijnsinziens geen vaag beroep maar iemand met een gedegen opleiding. Zelf houd ik me wel bezig met zaken die door andere mensen als vaag gezien worden, maar dat moet ieder voor zich maar weten wat ze daarvan denken. Wat ik zelf onzin vind is glitter hoeflak, penny setjes ed. Ik denk dat "no nonsense" in the eye of the beholder is. Wat voor de 1 je van het is, is voor de ander pure kul. Ik vind dat iedereen in zijn waarde gelaten moet worden. Zowel de Penny prutser als de zweefkees heeft het beste voor met zijn of haar paard. Iemand anders tegen zijn zin in je mening opdringen dat vind ik pas ongepast. Dat kan de alternatieveling zijn die de Penny om probeert de praten (of achter zijn rug om OVER praten) maar andersom ook.
Vroegah was de wereld plat en niemand die daar wat over durfde te zeggen :D

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 18:01

Ik vind dat wij (als wij in de westerse wereld) het allemaal nog al overdrijven hoor..
Dat moet je buiten het westen eens gaan vertellen, dat je de homeopaat bij je paard hebt gehaald.. of de wichelroedeloper..

We houden allemaal van onze dieren, maar bij mij ligt er echt een grens.. het blijft altijd een dier, ondanks dat ik helemaal dol ben op mijn poown..
Ik vind het zonden van middelen en materialen die op andere plaatsen veel beter gebruikt zouden kunnen worden..
(mss moet ik het geld dat ik niet uitgeef aan nonsense maar aan een goed doel schenken)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:16

homeopathie is een geneeswijze die gebruik maakt van de giften van de natuur (planten etc.) ik denk dat de bosjesmannen in zuid amerika daar meer van weten dan ons ;)

wichelroedelopers heb je ook al sinds eeuwen. er zijn tot nu toe nog geen andere middelen bedacht om aardstralen, wateraders op te sporen.

hoe kan het dat wij mensen zo ver zijn gekomen dat we dat soort dingen niet meer willen kennen? vroeger had je alleen de beschikking over wat de natuur je gaf, en maakten mensen daar dankbaar gebruik van. ook van handopleggers e.d. Dat zijn geen moderne snufjes, of hypes van tegenwoordig. Nee, dan liever medicamenten gemaakt van chemie. ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 08:34

Ik respecteer een ieder die het beste wil voor zijn paard ondanks dat ik zelf absoluut niks heb met bachbloesems of homeopathie (heb laatst de achterliggende gedachten en ontstaansgeschiedenis gelezen was voor mij op zijn zachts gezegd acuut reden om er niks mee te willen doen..), beetje basis tolerantie voor elkaar.. (mits het binnen het redelijke blijft natuurlijk, uit overtuiging je paard ritueel in het maanlicht een lel om zijn linkeroor geven kan ik niet respecteren, ik noem maar wat :P )

Eva_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:00

haha ik ben het eens met de topic startster... mensen moeten zelf weten wat ze willen en wat zij denken dat het beste is maar bij ons komen de standaardmensen als hoefsmid en DA maar geen paardenfluisteraars enzo