De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wat denk je dat jij bent ?

Een paardenmens ?
381 (64%)
Een mens met paard(en)?
210 (35%)

Totaal aantal stemmen: 591

Anoniem

Re: De eeuwige dooddoener op bokt eens uit de wereld helpen...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:05

Mystica, die durven niet uit de kast te komen :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:05

Sodeletuut schreef:
KiWiKo schreef:
ik durf met enige zekerheid te zeggen dat de groep best klein is.......

en dat komt dus weer door de factor dat iemand heel best een paardenmens kan zijn met zijn enigste eigenste :) maar bijvoorbeeld met mijn knol nog geen 5 meter ver komt zonder hachelijke situaties.

het verschil komt altijd boven in topics met problemen, mensen met paarden denken dat zo een probleem "makkelijk" of met koekjes aangepakt kan worden omdat dit bij hun enigste eigenste goed werkt. paardenmensen weten dat er geen standaard is, en dat er dus voor alles een creatieve oplossing is, die over het algemeen niet in boeken staat.

Ohja, zo. Nouja zo is het bij mij dus ook bij mijn paard en mij. Als er iemand anders op gaat zitten, en het zint haar niet,
gaat ze zo lang door totdat diegene er af ligt, en zo in veel meer dingen, ook in de omgang.

Maar dat onderste stukje is inderdaad helemaal waar. Ik ben me er ook van bewust dat écht niet elke methode bij elk paard werkt. Ieder paard heeft een eigen manier van aanpak nodig, en als dat zo is, kan ik ook wel zien hoe je je moet gedragen tegen welk paard, zegmaar.. Maargoed, ik denk niet dat dat mij een paardenmens maakt. :+

en toch durf ik te zeggen dat ik zo met jouw paard wegkom............. en hoe naar het ook klinkt, jij de mijne niet naar zijn land kan brengen.....

en echt, dit is niet denegerend bedoeld op geen enkele manier........ maar als je al 20 jaar meeloopt, met gemiddeld 60 paarden per jaar gewerkt hebt...... dan is een paard niet snel lastig meer.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:06

KiWiKo schreef:
een paardenmens word je niet, dat ben je...........

En ik maar hopen dat ik ooit nog eens paardenmens zou mogen worden ^)

Tegen paardenmensen kijk ik op, zijn voor mij mensen met enorm veel wijsheid en ervaring. Hebben een half woord of gebaar nodig en ieder paard verstaat het.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:07

Jeetje wat een gemekker over een woordje....

"Paardenmens" is typisch zo'n woord waar verschillende mensen verschillende betekenissen aan geven , en dus ook voor verschillende types mensen gebruiken.

Wat dat betreft bestaat er geen standaard betekenis voor , wat iemand er nu precies mee bedoelt.

De ene persoon zal met "paardenmens" idd. iemand bedoelen die een heel natuurlijk begrip van , en overwicht op een paard heeft. Dat zowel paard als mens direct weten wat ze aan elkaar hebben , geen overbodige poespas maar gewoon heel recht op het doel af.

De ander zal met een "paardenmens" bedoelen : iemand die echt vanuit het paard denkt. Niet teveel trutten maar gewoon op een hele leuke , natuurlijke manier met dat dier omgaan , lekker aan het werk ermee , maar vol respect en eerlijk naar het paard toe en het dier ook een zo paardwaardig mogelijk bestaan geven met veel eigen keuzes , dus het paard als PAARD houden en veel vrijheid geven. Niet dat getrut maar gewoon als een fijn team het samen leuk hebben op een manier die voor BEIDEN optimaal is.

En voor weer een ander is een "paardenmens" een pennytrutje dat alleen maar over paarden kan babbelen en ze de hele dag wil kammen enzo :P

Het is maar net wie het zegt , wat ermee bedoelt wordt en of het een positieve of negatieve betekenis heeft.

Als zo'n boertje die z'n paarden door-en-door kent , maar ze wel schandalig huisvest , een paardenmens noemt....daar ben ik het niet mee eens.

Voor mij is het een combinatie van het eerste en tweede "betekenis".

Al voel je paarden nog zo goed aan , kun je er nog zoveel mee in de omgang en zie je nog zo goed wat er scheelt aan het dier en hoe je daarmee om moet gaan , als je dan vervolgens paarden houdt op een manier waar de paarden geen PAARD kunnen zijn tussen de mensen-dingen door , dan ben je voor mij geen paardenmens.

Er komt wel een stukje liefde voor het wezen paard bij.
En al kun je elke "knol" naar top-niveau rijden , als je zo'n dier vervolgens alleen maar als een luxe barbie behandelt en het dier geen PAARD mag zijn , dan pas je niet in MIJN plaatje van een paardenmens.

I.m.o. zijn dat toch mensen met paarden , met veel paard-gevoel , maar blijkbaar niet genoeg om ook de behoeftes van het paard op waarde te schatten. Plaats je je eigen behoeftes zoveel hoger dan die van het paard , dan ben je mens-gericht en niet paard-gericht.

Dat is mijn mening :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:07

Mystica schreef:
Wat ik overigens wel opvallend vind, is dat de meerderheid zichzelf als paardenmens beschouwd. De mensen met paarden komen daar voor uit, de meeste mensen die hier paardenmens stemmen, laten zich niet horen? :+

Het is lekker makkelijk om anoniem te stemmen op een poll, zonder je keuze nader toe te lichten....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:08

Sodeletuut schreef:
Dus een paardenmens is iemand die alles perfect kan en doet op het gebied van paarden?

euhmzzzzzzzzz nee :D :D :D ook paardenmensen maken fouten, echter ligt dat dan niet aan zadels, optoming, scheefheid, spieren, en god weet nog wat meer........ maar ligt het aan hunzelf :) en gaan ze bij zichzelf te rade ipv bij holistisch, fysio, goeroe1 en goeroe2 :)

de enige vraag is "waar heb ik wat verkeerd gedaan?"

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:09

Naja, in extremen is Monty Roberts of Anky paardenmens, en buurmeisje van de hoek die van pappie en mammie een paard krijgt omdat ze die graag poetst en voert het mens met paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:10

Zooooo herkenbaar Kim.......
Alleen jij hebt er wat meer door de handen gehad dan ik ;)

Ik vind mijn eigen liever dan liefste lief een paardenman al zegt ie zelf van niet, hij houdt zich er ook nog maar een paar jaartjes mee bezig, maar toen ik van de week zag hoe hij die nieuwe hengst even durfde "om te zetten" met een welgemikte zwaai met een hondenriem dacht ik, ja jij bent er eentje....
En na één aai over de rug van mijn "rijpaard" kan hij wel eens zeggen, vandaag maar even rustig an Siet, hij heeft wat verzuring.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:11

pmarena schreef:
Plaats je je eigen behoeftes zoveel hoger dan die van het paard , dan ben je mens-gericht en niet paard-gericht.

En dan weer: wat is de behoefte van een paard? Bitloos, Ijzerloos, Boomloos, Dekenloos, en hele dagen in een kudde op het land? Nederland is daar te klein voor!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:12

Kelly_ann schreef:
Naja, in extremen is Monty Roberts of Anky paardenmens, en buurmeisje van de hoek die van pappie en mammie een paard krijgt omdat ze die graag poetst en voert het mens met paard.

nee hoor, als dat buurmeisje met het zelfde gemak met alle andere aangeboden paarden aan de wandel gaat is het heel erg paardenmens :) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:13

Cassidy schreef:
pmarena schreef:
Plaats je je eigen behoeftes zoveel hoger dan die van het paard , dan ben je mens-gericht en niet paard-gericht.

En dan weer: wat is de behoefte van een paard? Bitloos, Ijzerloos, Boomloos, Dekenloos, en hele dagen in een kudde op het land? Nederland is daar te klein voor!

Cassidy, die dingen die jij aanhaalt als behoeftes, zijn behoeftes van de eigenaar, niet van het paard en ik denk dat hier wel een scheidslijn valt ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:14

En ik durf zelfs te beweren dat Monty en Anky het NIET zijn (oeps wat zeg ik nou?) ...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:15

Cassidy schreef:
pmarena schreef:

de enige feitelijke behoefte die een paard heeft is eten en drinken......... en dan eten op de laatste plaats.........

de rest is allemaal emotionele behoefte

ik heb ooit een paard gezien dat ingemetseld stond in zijn stan (was in amerika) en dat dier is in geen jaren zijn stal uitgeweest.......... dier leefde nogsteeds....... hadden ze hem van het water afgesloten een week lang, had het dood gelegen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:15

KiWiKo schreef:
en toch durf ik te zeggen dat ik zo met jouw paard wegkom............. en hoe naar het ook klinkt, jij de mijne niet naar zijn land kan brengen.....

en echt, dit is niet denegerend bedoeld op geen enkele manier........ maar als je al 20 jaar meeloopt, met gemiddeld 60 paarden per jaar gewerkt hebt...... dan is een paard niet snel lastig meer.

Ik zeg ook niet dat ik een lastig paard heb, ik heb een paard met een geweldig karakter.
Alleen ze heeft wel een gebruiksaanwijzing, maar ik geloof je inderdaad meteen dat je zo met dr wegloopt.
Dan ben jij dus blijkbaar een paardenmens, maar dat weet ik niet.

Ik weet zelf niet of ik weg zou kunnen lopen met jou paard, ik kan niet weten hoe jou paard is, van achter het beeldschermpje hier,
en niemand kan vanaf z'n beeldschermpje zien wie een paardenmens is of wie niet.

Ik denk dat ik zelf niet beschik over de gave om met elk paard weg te kunnen lopen, absoluut niet.
Ik kan nog niet eens alles met mn eigen paard, en daarom zoek ik hulp van mensen die in mijn ogen wel paardenmensen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:16

Cassidy schreef:
En ik durf zelfs te beweren dat Monty en Anky het NIET zijn (oeps wat zeg ik nou?) ...

Ik ga met je mee, dat zijn mensen met paarden.

Ik kom een keer wandelen met grote meneer Toronto. Lijkt me gezellie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:17

Citaat:
en niemand kan vanaf z'n beeldschermpje zien wie een paardenmens is of wie niet.

Mwah, als je ziet wat sommigen zoal uitkramen op de elektronische snelweg, dan hoef ik niet lang na te denken of het paardenmensen zijn of niet....

druppeltje

De grote vraag is, die ik me dus gister ook in mijn eigen topic heb afgevraagd, moet je je schamen als je geen paardenmens bent?
Ik schaam me niet, Roosje komt niets tekort.

En volgens sommige definities en hoe men hier op bokt het vaak over 'mensen met paarden' heeft, moet je je kapot schamen.
Laatst bijgewerkt door druppeltje op 14-02-09 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Cassidy schreef:
pmarena schreef:

Een echt paardenmens weet wel wat de basisbehoeftes van een paard zijn :P

Kun (lees : wil) je daar niet aan voldoen , dan ben je imo. geen paardenmens. Want dat is mijn definitie van een paardenmens : niet alleen gedaan krijgen wat jij wilt van dat paard , maar dat paard ook een fijn eigen leven gunnen de rest van de dag.
Altijd bekijken hoe je zaken voor het paard fijner kunt maken , dat is vaak ook buiten de standaard lijntjes kijken en zèlf nadenken / aanvoelen wat de beste aanpak is , ipv. maar achter de gevestigde meute aanlopen :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:18

denk dat ik mezelf ook wel een paardenmens kan noemen. Wil niet zeggen dat ik rijd alla anky dat zeker niet maar ik denk wel dat ik er veel gevoel voor heb en juiste actie en reactie heb. Sommige dingen kan ik ook niet uitleggen omdat dat uit reactie voort komt. Kunnen simpele dingen zijn of lastige dingen. Reflectie is dat.

Doet me denken aan het slaan op het hoofd topic :D

Maar als ik dan kijk naar de jongen waar ik voor gewerkt heb, is hij wel weer meer paarden mens als ik ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:18

druppeltje schreef:
De grote vraag is, die ik me dus gister ook in mijn eigen topic heb afgevraagd, moet je je schamen als je geen paardenmens bent?

En volgens sommige definities en hoe men hier op bokt het vaak over 'mensen met paarden' heeft, moet je je kapot schamen.

Natuurlijk hoef je je niet te schamen!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:19

Anky alla, maar monty heeft overwicht op het puntje van z'n pink liggen, vind ik een paardenmens.

Meisje om de hoek bedoel ik anders ;)

Naja, ik druk me niet al te best uit geloof ik...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:19

Van Anky heb ik geen idee, wel denk ik dat ze iig haar best doet om haar paarden een zo goed mogelijk leven te geven maar van haar feeling en omgang heb ik geen idee. Wat Monty betreft, ik ben geen Monty-fan, Monty weet veel, erg veel, maar gebruikt het niet omdat hij het succes belangrijker lijkt te vinden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:20

druppeltje schreef:

nee tuurlijk niet :) zou ook grote onzin zijn!!! als jij lekker met jouw paard door een deur kan, en jullie hebben het goed, en jullie hebben elkaars wensen op elkaar afgestemd......... is dat toch helemaal super!!!

bijzonder goed zelfs........

dan ben jij paardenmens met je enigste eigenste helemaal super :)

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:20

suleilitha schreef:
Natuurlijk hoef je je niet te schamen!

Volgens die reactie van Pmarena dus weer wel. Ik weet prima wat de basis behoeftes van Roosje zijn en die krijgt ze ook van me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 16:21

Ik hou niet van Monty's handel en wandel.