mode bewust en setjes, belangrijk of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: mode bewust en setjes, belangrijk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:37

mensen die bij mij in de les rijden dienen correct gekleed te zijn, dus goed schoeisel/laarzen. Goede rijkleding die goed passend is. Geen losse touwtjes of zwabbertruien. Daarnaast is ook een helm verplicht.

welke kleuren intresseert me niet. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:21

idd ik denk ook niet dat iemand op kleuren kan beoordelen of ie gemotiveerd is, in mijn ogen is dat echt hele grote kolder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:28

In de les zorg ik altijd dat we er piekfijn uitzien. paard opgeschoren en uitgeschoren, helemaal gewassen en ik gebruik veel anti klit. ikzelf trek ook echt wel wat aan wat lekker zit maar er ook normaal netjes uitziet..
verder een dekje wat SCHOON is en wel kleurt bij mijn outfit en ook niet vloekt bij haar peesbeschermers enz.

ik heb dat gewoon geleerd van de stallen uit waar ik werkte :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:33

Lous schreef:
Cinnepin schreef:
idd, een goede instructrise kijkt naar ruiter en paard en maakt zich ( als t nodig is ) druk om die combinatie en niet om de kelding ;)
Van een nette rijbroek gaat je paard echt niet beter lopen als van 1 mey ruitjes stipjes, hartjes

Klopt, en schrikken van felle kleuren heb ik hier nog niet mee gemaakt ;). Maar je hebt vast uitzonderingen.
De knalroze broeken zijn in de kleuter en beginnerslessen niet meer te tellen.
:+

hahaha mijn inctructrice had een keer een FELgroende jas aan.. van PK ofzo?
reed ze op een jonge fries.. en hij schrok toch elke keer van de spiegel en daarvoor schrok ie er nooit van. Ging ze stilstaan en haar in de spiegel laten kijken.... dat hoofd!! :D
zn ogen vielen er bijna uit hihi :D

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:35

KiWiKo schreef:
mensen die bij mij in de les rijden dienen correct gekleed te zijn, dus goed schoeisel/laarzen. Goede rijkleding die goed passend is. Geen losse touwtjes of zwabbertruien. Daarnaast is ook een helm verplicht.

Mee eens, en graag wel bovenkleing die nog iets van de houding laat zien. Met 14 laagjes EN een bomberjack heb je soms het idee dat iemand heel erg krom zit, maar of het echt zo is.

Wat ik draag past beijlkaar (in de zin van vloekt niet) en wat mijn paard draagt kleurt. Wij passen verder niet bij elkaar. Bel ook niet naar mijn instructeur om te vragen wat hij aantrekt zodat we niet vloeken.....

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:36

Als mijn kleding functioneel is, maakt het me niet uit hoe het eruit ziet. Al mijn rijbroeken zijn zwart, en mijn shirtjes zijn vaak oude shirtjes die ik nooit meer aanheb. Aan mijn jas, jodphurs en chaps heb ik wel veel geld uitgegeven, want goedkoop is dan duurkoop in mijn optiek.

Vroeger kocht ik ook altijd allemaal mooie zadelpads (hoeveel verschillende tinten roze kan een mens sparen) maar nu heb ik er gewoon een paar van goede kwaliteit. Ik heb wel weer een mooie pad op het oog, maar zoveel als vroeger koop ik niet meer, setjes al helemaal niet. Ik heb gewoon zwarte peesbeschermers.

Ik neem iemand met een setje ook niet serieuzer of minder serieus dan iemand met geen setje.

Sjolvir

Ben weer volkomen kansloos :+ .
En dus volkomen ongemotiveerd :D .

Bij mij geld, als het goed past en niet vies is, dan kun
je ermee rijden. (harnachement, dekjes, beenbeschermers)
Dat de kleurcombi misschien dan niet optimaal is, tja, jammer dan.
Mijn paard loopt daar geen pas beter of slechter om.

Bovendien kleur ik doorgaans niet bij mijn paard haar dekjes
en beenbeschermers.
En in de zomer ben ik voor niet slobberen, maar in de winter brrrr.
Rij ik regelmatig in dikke trui en sjaal.

We hebben wel setjes! en die gebruiken we ook wel eens, maar meestal
is het mix en not match.

De laatste tijd zien we er toch al niet uit. Paard staat buiten, gisteren
drijfnat paard (hals) mee de les in, nou mooi hoor zo'n drijfnatte manenkam
die dan dus niet staat maar half hangt.
(zelfs afgelopen zaterdag met half drijfnat geregend paard gestart.
Met manen, benen en staart kun je dan echt niets meer! Had er nog wel
een 1/2 bus equistar ingemikt was eruit geregend.)

Anoniem

raket schreef:
KiWiKo schreef:

Mee eens, en graag wel bovenkleing die nog iets van de houding laat zien. Met 14 laagjes EN een bomberjack heb je soms het idee dat iemand heel erg krom zit, maar of het echt zo is.

Wat ik draag past beijlkaar (in de zin van vloekt niet) en wat mijn paard draagt kleurt. Wij passen verder niet bij elkaar. Bel ook niet naar mijn instructeur om te vragen wat hij aantrekt zodat we niet vloeken.....

wahhahaha zie t al voor me, ik bel me instructrise op : he wat trek je aan in mn les?, eehm ja dat en dat, ok dan weet ik wat ik aan moet doen, tot zo

hahahahahahahahahahahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:42

Ik zou me toch schamen als ik met een vies paard kom met kleuren die vloeken... denk dat mn instructrice zou denken dat ik ziek was.. die zijn zelf net zo. voor elke les waar ze heen gaat alles scheren en wassen.. echt er mag geen vlekje te vinden zijn. zelf hoeven worden gepoetst :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:44

mn paard is wel schoon, maar dat is ze ook als ik geen les heb, altijd als ik haar ben poets ik haar :P
Hoefjes worden wel uitgekrabt maar echt niet opgepoest
Heb ook nog nooit commentaar gehad van mn instr. dat ik geen inzet toonde aan de hand van mn kleding en het dekje van mn paard :P
( heb ook maar 3 dekjes voor dit zadel, een roze een blauwe en een grijze, die laatste benk zelfs kwijt )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:51

Bij vief heeft poetsen geen zin ... die vlekken bij haar krijg je echt niet weg hoor, das zo'n varken. Maar dan nog ga ik aan t wassen want ja... witte manen en staart moeten ook echt wit zijn :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:52

Bij mij past alles ook altijd, behalve dan de neusriem (bruin met zwart tuig?) maar het is gemakkelijk als al je kleren zwart zijn en al je extra's bruin zijn. Past al snel.
Met inzet op zich hebben de kleuren natuurlijk niets te maken maar poetsen vind ik eigenlijk wel een eis. Als het dier zelfs zo van de wei geplukt is, zadel erop en naar de les, standaard, dan geeft dat niet een heel gemotiveerde indruk. Vaak is de rug dan ook niet schoon.
Helemaal tiptop, ingevlochten, uitgeschoren, opgewreven, is natuurlijk weer de andere kant. Best hoor, maar niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:55

Jah idd als je paard vies is is het een ander evrhaal maar dat kan idd met het tuig ook te nadelen hebben van je paard.
En poetsen enzo vind ik er zelf bijhoren, eerst lekekr poetsen, zadelen, les, na de les ook weer naverzorgen ;)

@ vivalavida, waar les jij dan, en verwachten ze ook een perfect plaatje of doe je t vanauit jezelf?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:57

VivaLaVida schreef:
Ik zou me toch schamen als ik met een vies paard kom met kleuren die vloeken... denk dat mn instructrice zou denken dat ik ziek was.. die zijn zelf net zo. voor elke les waar ze heen gaat alles scheren en wassen.. echt er mag geen vlekje te vinden zijn. zelf hoeven worden gepoetst :)

Bij het onder het zadel naar de club gaan matchen we wel!
Alles fluoriscerend geel met reflectie strepen :D ;) :+

Ach ligt er ook aan hoe je paard woont, mijne woonde op stal, dat was stuk makkelijker,
stond daar eigenlijk al schoon te wezen.
Woont nu in container met vrije uitloop en geloof me, die woont altijd buiten, weer of geen weer.
En van een verzopen kat (oke pony!) kun je echt niet veel moois meer maken.

Dekens en shabrakken idem, dat wat gisteren verzopen is, is nu aan het drogen.
Dus alles wisseld met de dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:08

ja die van mij hebben ook een uitloop... en maken tegenwoordig zelf het hek vd bak open als ik de sleutel ben vergeten om te draaien..... heeeeel fijn :D rollen maar! Echt stel varkens...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:08

Ik reageer zelf heel slecht op felle kleuren, kan er een migraineaanval van krijgen als ik op het verkeerde moment felle kleuren zie. En dat heb ik liever niet in een les dus heb ik die regel als voorzorgsmaatregel voor mijzelf. En ja, ik heb een vooroordeel tegen volledig complete setjes. Daarvan wordt ik toch een beetje afgeleid van de ruiter en het paard. Ik vind het niet fijn als constant mijn oog getrokken wordt naar een in mijn ogen afschuwelijk gekleurde broek.

En er zijn paarden die schrikken van felle kleuren, op sommige maneges zijn knallend roze of rode rijbroeken en dekjes ook streng verboden (die waar ik les heb bijvoorbeeld). Mischien hebben jullie dat nog nooit meegemaakt, ik wel. En dat is iets dat simpel te voorkomen is.

De staat van de kleding moet acceptabel zijn. Het moet niet van ellende uit elkaar vallen en vlekken die eruit te wassen zijn (en niet bij het verzorgen opgelopen zijn, van poetsen kan je ook goed smerig worden als beestje net lekker heeft liggen rollebollen) horen er niet in. en geschikt zijn om in paard te rijden. Geen ultrastrakke kleertjes (beperkt de bewegingsvrijheid) en geen flodderkleding of jassen. Het gebeurt mij regelmatig dat een broek (die heerlijk zit) bij het uitmesten smerig wordt, dan ga ik me echt niet omkleden voor een les en dat hoeft niemand. En dat is nog een zwarte broek ook!

Zelf draag ik bij het rijden ook altijd dezelfde jas of bodywarmer, en in de zomer halfstrakke shirts. En of iemand die alleen maar les volgt nou 1 of 10 broeken heeft maakt me echt niet uit, zolang het ding goed is.

Als iemand met smerige kleding die al dagen lang gedragen is consequent in een les verschijnt vind ik dat toch overkomen als een stukje desinteresse, al kan het best voorkomen dat een wasmachine stuk is of zo of dat de broek even langs de wasmand geglipt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:10

Cinnepin schreef:
Jah idd als je paard vies is is het een ander evrhaal maar dat kan idd met het tuig ook te nadelen hebben van je paard.
En poetsen enzo vind ik er zelf bijhoren, eerst lekekr poetsen, zadelen, les, na de les ook weer naverzorgen ;)

@ vivalavida, waar les jij dan, en verwachten ze ook een perfect plaatje of doe je t vanauit jezelf?

oja het tuig maak ik voor elke wedstrijd en les ook heeelemaal schoon. bit zonder vlekjes, gespen oppoetsen met zilverpoets. enz (ben er toevalig nu mee bezig, heb vanavond les :D )

ze zijn het van mij gewend dus ze zouden raar opkijken als ik daar vies en vloekend aankom :P
er word bij anderen (niet iedereen komt zo) niks van gezegd maar ze weten dat ik best sport-gericht ben en gewoon, als ik ergens anders kom met paard, er goed en netjes uit wil zien :)
ik les nog steeds bij van den bunt :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-02-09 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:13

mick75 schreef:
Het gebeurt mij regelmatig dat een broek (die heerlijk zit) bij het uitmesten smerig wordt, dan ga ik me echt niet omkleden voor een les en dat hoeft niemand. En dat is nog een zwarte broek ook!

.

dat gebeurt mij echt niet.... ik ga niet eens uitmesten in die broek als ik weet dat ie vies word en ik heb daarna les.

ik zie ook vaak dat mensen in hun witte broek opzadelen op wedstrijd.. nou ik echt niet hoor.. als mijn paard met haar kwijlmond 1x langs mij gaat schaam ik me kapot voor de jury!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:14

VivaLaVida schreef:
Anoniem schreef:

oja het tuig maak ik voor elke wedstrijd en les ook heeelemaal schoon. bit zonder vlekjes, gespen oppoetsen met zilverpoets. enz

ze zijn het van mij gewend dus ze zouden raar opkijken als ik daar vies en vloekend aankom :P
er word bij anderen (niet iedereen komt zo) niks van gezegd maar ze weten dat ik best sport-gericht ben en gewoon, als ik ergens anders kom met paard, er goed en netjes uit wil zien :)
ik les nog steeds bij van den bunt :)

ok, maar en les is toch geen wedstrijd?
Ja je moet het zelf weten hoor :P maar kost t niet ontzettend veel tijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:19

jawel, nouja ben net met scheren en wassen 2 uurtjes bezig geweest, had haar ook niet echt bijgehouden.. normaal ga ik zo 2x per maand naar les en wedstrijden dan nog tussendoor dus dan hou ik het bij. en dan nu het tuig en mijn chaps + ariats nog :)

ik weet dat het op zo'n dressuurstal op prijs wordt gesteld voor het hele imago, en ik vind het gewoon een fijn idee dat mijn paard er goed en netjes uitziet.
en op wedstrijd al helemaaaal... ik rijd ook met hun dekje als reclame :D dus als iemand een ongescchoren poepvlek paard ziet dan is dat niet echt reclame :D

lisaa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:20

Heb zelf wel een of 2 setjes maar vind het verder niet echt nodig, als het maar goed ligt/zit. Kleren stem ik ook niet af op het dekje wat ik op doe of op rijbroeken. Hoewel op grijs en bruin wel veel past :P

geloof ook niet dat mn paard daar heel veel om geeft..je zal maar raar aangekeken worden door je paard als je aankomt met een dekje en rijbroek die bij elkaar vloeken.. 'Ja daaaag baas, zo loop ik dus NIET met JOU mee he 8)7 ' :')

hhultink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:20

Petulan schreef:
Leuk: Ja
Belangrijk: AB-SO-LUUT niet

helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:28

ik heb zoiets van als jij laat zien dat je er moeite voor doet word je ook serieuzer genomen :)

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:30

Jesser schreef:
Na aanleiding van een topic waarin gesteld werd dat het belangrijk is hoe je te paard zit, vraag ik me af of het er toe doet of je wel of niet aan setjes/kleding doet..

er werd gesteld dat het wel degelijk belangrijk was om er netjes uit te zien op je paard, omdat je dan aantoont dat je gemotiveerd bent.

Hoe denken jullie er over?

Ik persoonlijk ben absoluut niet van de setjes, tis voor mij niet belangrijk. Als het maar lekker en confortabel zit. Voor een ander vind ik het prima als ze van setjes en alle toeters en bellen houden. (echt, als een ander het fantastisch vind om allerlei setjes, merkkleding te hebben, heb ik echt geen moeite mee, integendeel)

Maar wat mij meer aan het denken zet, wat doet het er toe wat je aan hebt, je paard mee 'aankleed'... heeft men dan zoveel meer motivatie als je er netjes uitziet? Ik ben altijd wel serieus bezig, mijn motivatie is dat ik een goede samenwerking heb met mijn paard, dat we samen lol hebben en het werk leuk vinden. Dit is voor mij belangrijker dan er mooi uitzien op mijn paard. Alleen als ik een showtje wil rijden, of met een competitie mee wil doen, zorg ik er voor dat ik er netjes en goed uitzie.

Mijn tuig en zadel dat is van goede kwaliteit, (ik rij niet engels, ben overstapt op de spaanse/klassieke rijstijl) Dekens zijn van goede kwaliteit enz. enz..

Hoe denken jullie er over?

Denk het zelfde al jij :D

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:31

@VivaLaVida:
Maar ik kan toch ook heel veel moeite doen zonder setjes?
Dus snap ik niet dat setjes daarmee te maken hebben.