Discussie? : Zweepgebruik....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 18:17

Ik heb bij bunny en Elise ook bijna nooit een zweep meer is het begin wel bij Bunny was bestwel een klier de andere kant op willen enz nou toen heeft ze ook een paar tikken gehad hoor.
Maar omdat ik bijna alitijd buitenritje maak moet ik ze eerder inhouden dan slaan of aansporen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 19:11

Ik ben eigenlijk in sommige gevallen ook tegen het gebruik van een zweep. Zo vind ik bijvoorbeeld dat je het eerste rijles jaar geen zweep mag gebruiken, tenzij zo'n kind oud en wijs genoeg is om duidelijk te begrijpen waar dat ding nou eignelijk voor dient!

Toen ik een tijd geleden op britney reed had ik ook geen zweep nodig, en ik gebruik hem nog steeds liever neit...

Maar bij Dundee moet ik wel, anders is ze absoluut niet voorwaarts, ik moet haar af en toe duidelijk maken dat ze naar mijn been moet luisteren, en ook als bijvoorbeeld haar achterbenen te weinig eronder zijn, een klein tikje en hij gebruikt ze beter...

Dus mits het goed gebruikt word, vind ik het geen enkel probleem hoor

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 19:49

Ik haat het als mensen de zweep gebruiken uit agrssie, maar het kan ook een heel handig ding zijn. B.v als verlengstuk van je arm bij de vrijheids dressuur. Ook bij het rijden als je de achterhand niet goed opzij krijgt bij het wijken kun je met de zweep het paard aanraken, dan snapt hij sneller wat je bedoelt. Persoonlijk sla ik er niet graag mee, en doe dit dus ook bijna nooit.
Ik vind inderdaad ook net als Shiloh dat je eerst moet leren rijden zonder zweep, pas dan kun je goed begrijpen waar zo'n ding voor is.

Hanneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 23:08

Ik vind het gebruik van een zweep niet verkeerd, het moet alleen met mate en alleen wanneer het echt nodig is gebruikt worden. Wanneer een paard absoluut niet aan het been is kan de zweep tijdelijk even nodig zijn. Maar het is ABSOLUUT geen vervanging van been. Dat zie je nl wel een ruiters die hun paard een tik geven en erna pas been. hier ben ik dus wel tegen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 20:37

Monty Roberts zijn antibok-touwtje vind ik ook niet echt paardvriendelijk (over tandvlees naar zadel, dan doet hij inderdaad zijn hoofd niet meer omlaag).
Naar mijn mening kun je alle voorwerpen gebruiken om je paard pijn te doen en heb je daar niet perse een zweep voor nodig, met een zweep kun je ook paardvriendelijke aanwijzingen geven. Beetje erg veel onzin, wat hij verkondigd.

nicolientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 21:01

ik vind een zweep een oed hulp middel!
maer ik vind niet dat je moet straffen met een zweep!

Angelique18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 22:05

Ik rij zelf ook altijd met zweep op mijn fjordje..
Alhoewel ik hem zelden gebruik.
In het begin, wanneer hij liep te "lantefanten" kreeg hij er een tik mee op zijn schouder...Geen harde mep, gewoon een nette tik!
Nu wanneer hij zich niet gedraagt en ik leg de zweep op zijn schouder zonder hem dan ook maar te gebruiken weet hij dat hij fout zit.

Ik ben het er wel mee eens dat teveel mensen de zweep verkeerd gebruiken.
Zie jonge meisjes die boos worden, paard een tik op de kont geven en tegelijk een ruk aan de teugel geven omdat ze denken dat ze ontzettend hard moeten slaan.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 22:34

Ik kan nu sinds ongeveer een maand rijden met zweep op Pablo en dat is soms verdomd handig! Als hij me in de maling aan het nemen is dan hoef ik de zweep maar heel zachtjes aan te leggen (aai aai) en hij snapt ineens wat ik bedoel (OOO baas zeg dat dan meteen). Ik ben er wel bij geholpen, als ik naar zijn mening een niet op zijn plaats zijnde tik geef dan krijg ik gewoon een bokje terug zo van wat denk je wel niet ik doe mijn best!

Het gaat niet om wel of niet met zweep rijden, maar wat je er mee doet!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 23:02

ALS ik al met een zweep rijd,dan gebruik ik hem toch bijna nooit.Maar als ik sla,dan sla ik wel door.Mijn principe is: beter 1 harde tik dan 20 zachte tikjes waar je pony zenuwachtig van wordt.

leentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 11:43

Ik rijd altijd buiten, en heb altijd een zweep bij. Ik gebruik ze wel bijna nooit, zo ben ik al verschillende zwepen kwijtgeraakt: ze gleden uit mijn hand zonder dat ik het merkte, omdat ik op den duur simpelweg vergat dat ik een zweep bijhad.
Als ik mijn zweep wel gebruik, is het ofwel in een gevaarlijke situatie, waarin mijn paard bijvoorbeeld van angst van iets wegloopt/achteruitloopt en zelf niet beseft dat we zo in een sloot/bovenop een auto/... gaan belanden. Ofwel als een soort extra beenhulp: ik heb vrij zwakke beenspieren, wat meestal toch voldoende is omdat mijn pony erg gevoelig reageert, maar in een situatie dat mijn beenhulp net iets sterker moet zijn om haar bijvoorbeeld te "overtuigen dat ze ergens langs moet lopen", kan een klein tikje met de zweep wel handig zijn.
Mijn zweep gaat ook altijd mee voor het geval dat we worden aangevallen door een agressieve hond. Is nog nooit gebeurd en zal misschien ook nooit gebeuren, but better safe than sorry.
Waar ik mijn zweep wel altijd voor gebruik, is om in de zomer de vliegen en dazen van mn pony af te houden, en ik kan probleemloos met mijn zweep langs haar ogen wapperen enzo, dus ik geloof niet dat ze er dan bang voor is.
Trouwens, als mijn pony iets doet wat ik als hogere in de rangorde niet pik, krijgt ze een mep (met mn hand) of een karate-trap tegen haar bips (blij dat ze maar 1,41m is Knipoog ), maar daar komt nooit een zweep aan te pas!!!!

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 12:54

ik vind het gebruik van een zweep niet verkeerd, ik heb een tijd met sporen gereden, maar gebruikte ze op de verkeerde manier vond ik, nu zijn de sporen af en rijd ik met zweep, als lars niet reageerd op mijn been krijgt hij een pets met de zweep, gewoon als verduidelijking van mijn been. Het is niet dat je dan niet weet hoe je met een zweep om moet gaan, een zeep vind ik altijd nog een beter hulpmiddel als sporen, hoeveel mensen zie je niet met sporen rijden, om een paard aan het been te rijden Verward , je hoort met je kuiten een paard voorwaarts en neerwaart te rijden, niet met je sporen, als je dat niet lukt of je wilt het verduidelijken kun je een tik met je zwep achter je been geven...

ik vind dat je pas sporen nodig hebt als je m1 of zo rijdt, dan moet je moeilijke oefeningen rijden, waar het nodig is, daarvoor alleen de zweep...

favorietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 15:51

Tja... ik rijd nooit met zweep omdat ik het niet nodig heb.
Maar als ik naar buiten ga neem ik er altijd een mee, gewoon voor de zekerheid.
Ik moet als ik naar het bos ga een spoorweg over, deze ligt midden in het bos.
Als faf nou zo schrikt van da bellen en stil gaat staan midden op de spoor weg en de bomen gaan al dicht kan ik niet meer weg( ja door een gat van nog een halve meter breed maar daar past ze niet doorheen)!
Dan is het toch wel handig om een zweep te hebben dacht ik zo.
En soms moet een paard nou eenmaal iets en vaak gebeurt dat ook onder dwang en niet al te zachtaardig, dan geeft een paard toch ook toe uit angst?
Of zie ik dit verkeerd?

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 17:35

Ik rijd op dit moment maar een paard, en die merrie kan erg angstig op de zweep reageren. Buiten gebruik ik m daarom niet. In de bak heb ik m wel graag bij me, als kriebelstok, ik doe *kietel*, waarna ze beter op mn been reageert.
Met andere paarden heb ik echt wel eens een flinke knal uitgedeeld. Sommige vormen van geëtter kan ik nou eenmaal niet zo goed waarderen....
Denk dat er nix mis is met het gebruiken van een zweep, mit je m, net als alle andere hulpmiddelen, rechtvaardig gebruikt. Als je dat niet doet, kom je vanzelf een paard tegen dat je leert m niet onrechtvaardig te gebruiken.... Extreme duivel

DiamondCheckers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:40

Ik gebruik mijn zweep om te longeren. Ik heb hem eigenlijk maar zelden nodig en het belangrijkste, de paarden zijn er niet bang van.

kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 12:05

Hoi Joyce,
Weet je wat je ook nog even tegen je leraar kan zeggen, Dat Monty Roberts zelf in zijn boek zegt dat hij tegen het gebruik van een zweep is, als je hem gebruikt om hem er pijn mee te doen en te straffen. Hij zegt ook dat hij het prima vind als je hem gebruikt om te communiceren met je paard. bijv. om een dresuurcommando met aanraking van de zweep duidelijk te maken. Precies wat jullie allemaal ook zeggen.
Mischien moet je leraar het nog maar eens lezen?? Tong uitsteken

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:50

Misschien moet die mafkees zelf een keer op een paard gaan zitten, en dan een lastige die steigerd ofzo!
Ik rijd zelf ook soms met zweep en gebruik hem ook als het nodig is, een paard moet nu eenmaal respect hebben voor de ruiter, anders heb je een probleem, omdat hij nou eenmaal 450 kilo meer weegt!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 21:55

schoentje schreef:
Misschien moet die mafkees zelf een keer op een paard gaan zitten, en dan een lastige die steigerd ofzo!
Ik rijd zelf ook soms met zweep en gebruik hem ook als het nodig is, een paard moet nu eenmaal respect hebben voor de ruiter, anders heb je een probleem, omdat hij nou eenmaal 450 kilo meer weegt!

haha super......... Haha! zo mee eens

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 22:04

hihi, zie je hem al hulpeloos zitten zonder zweep en sporen. En maar zeggen: ho braaf, terwijl hij bijna staat te verongelukken met zo'n paard dat gewoon een pak slaag nodig heeft!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 22:10

Ik ken ze wel hoor, en hij mag het van mij proberen en als het lukt zal ik mijn menig zeker bijschaven. Zal hem wel aanraden een bodyprotector alsmede kniebeschermers en een goede helm mee te nemen

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 22:17

wil wel even zeggen dat hij best veel verstand van dieren heeft. wil hier niet hem slecht maken of wat dan ook... hij heeft heel veel goede dingen, en ook heel vaak gelijk. Maar met zweep gebruik vonden we dat hij ongelijk had en waren benieuwt hoe jullie daar over dachten Lachen

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 22:17

Ik heb er ook nog wel een paar voor hem, en dan het liefste zonder bescherming da's toch het meest natuurlijk!!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 22:18

Hij zal best wel verstand hebben van dieren, maar het zal wel zo'n zachte natuurfreak zijn, die alles zielig vind...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 22:23

Joyce schreef:
wil wel even zeggen dat hij best veel verstand van dieren heeft. wil hier niet hem slecht maken of wat dan ook... hij heeft heel veel goede dingen, en ook heel vaak gelijk. Maar met zweep gebruik vonden we dat hij ongelijk had en waren benieuwt hoe jullie daar over dachten Lachen

Meestal hebben mensen een bepaald gevoel, en dat kan heel vaak heel goed zijn. Als ik met jonge paarden bezig ben doe ik bijvoorbeeld heel veel met mijn stem en met mijn lijf. Hij waarschijnlijk ook! dat is alleen maar goed. Maar ik altijd maar dan ook altijd mijn zweep bij me. Betekend niet dat ik het oneens ben met hem, ik geloof absoluut in NH maar ik geloof ook in intens gemene paarden dus voor mij een gulden middenweg?

Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 22:30

schoentje: hij is absoluut niet zo dat hij alles zielig vind.. ik vind zeker dat hij op een hele goede manier spreekt over dieren. Hij weet ontzettend veel vooral over honden maar alleen dit zweep vond ik erg vreemd, dus vandaar mijn vraag hier.. wil hem hier niet belachelijk gaan maken want hij weet erg veel en is absoluut niet dat hij alles zielig vind hoor Lachen

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 22:41

Okee, dan zal ik niet meer vervelend doen over hem, maar inderdaad zijn mening over de zweep is raar...