paard verkopen aan een beginner?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:13

KiWiKo schreef:
Persoonlijk heb ik liever een zwaar persoon die goed meezit, dan een lichtgewicht die het paard in de weg zit.............

Helemaal gelijk weer ;) Vind het nogal dom trouwens om die mensen'buffels' te noemen, want je weet nooit of ze er wel iets aan kunnen doen :) Niet alle mensen worden licht geboren :Z

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 09:03

ninjahoen schreef:
DaanxBien schreef:
ik moest best lachen toen ik dit las
NEE ik zou aan dat soort mensen mn paard niet verkopen dan gaat het uiteindelijk niet goed en dan ligt het ook nog aan jou paard,en verkopen ze hem weer door
Ik hou er zoiezo niet van als iemand zwaarder dan 70 op mn paard wil stappen ;)

Mag ik vragen wat voor paardje jij hebt, want ik vind 70 kilo wel een erg "strenge" grens, het is natuurlijk jou eigen paard en die grens mag jij dan wel trekken, maar ik wordt een beetje moe van het idee dat mensen boven de 70 kilo bijna op geen een paard meer mogen stappen...

Nogmaals het ligt er natuurlijk aan wat voor een paard je hebt...

Een Shet x arabier van 1.35 ;)

zebra_zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:30

Ik ben in het trotse bezit van een "doorgeefpaard". Dit paardje is alleen nog maar in handen geweest van blanke inwoners van het stadje waar ik woon en dat is een hele kunst want op ieder moment wonen er maximaal 7 blanken tegelijk.

Even ontopic: de vorige eigenaren hadden zo ongeveer nog nooit een paard van dichtbij gezien en konden er dus ook echt niet mee overweg. Ze hebben er zelf uiteindelijk in 2 jaar tijd misschien 3 keer opgezeten. Verder was het paard helemaal vermagerd en gewond door een slecht zittend zadel toen ik hem uiteindelijk kocht... Nou, dan heb je het pas ECHT over beginners.

In alle andere gevallen vind ik gelden dat het afhankelijk is van de graad van "beginner" en natuurlijk van het type paard!

ikkedus

Re: paard verkopen aan een beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:39

Ik vind het trouwens niet gek om een gewichtsgrens te hanteren voor paarden hoor. (alhoewel ik dan waarschijnlijk wel zelf een probleem heb : )), Of je nou mee zit of niet, een paard heeft ons gewicht natuurlijk altijd te dragen.
Kijk gewoon goed naar het type paard, zijn beweging, leeftijd en africhingsgraad en bepaal zelf wat jij denkt dat kan of niet. Ik zelf weet dat ik me gewoon ook niet lekker voel op een kleiner paard. Liefst boven de 1.75 en dan nog stevig gebouwd. Of het moet een trekpaardtype zijn natuurlijk.

ninjahoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:58

ikkedus schreef:
Ik vind het trouwens niet gek om een gewichtsgrens te hanteren voor paarden hoor. (alhoewel ik dan waarschijnlijk wel zelf een probleem heb : )), Of je nou mee zit of niet, een paard heeft ons gewicht natuurlijk altijd te dragen.
Kijk gewoon goed naar het type paard, zijn beweging, leeftijd en africhingsgraad en bepaal zelf wat jij denkt dat kan of niet. Ik zelf weet dat ik me gewoon ook niet lekker voel op een kleiner paard. Liefst boven de 1.75 en dan nog stevig gebouwd. Of het moet een trekpaardtype zijn natuurlijk.

Ja dat is zo, er zijn zeker gewichtgrensen, maar dan heb ik het over pony's en iele paardjes, daar ga ik ook niet op zitten, maar alle gewone rijpaarden kunnen echt wel meer hebben dan 70 kilo hoor... dat is wat ik er mee bedoelde....

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:05

Dat was me ook al duidelijk hoor. Wilde alleen aangeven dat ik gewichtgrenzen zowiezo niet zo gek vind.

lovesabrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:45

Ik zou mijn paardje alleen aan iemand verkopen, als ik weet dat hij daar goed terecht is!
Als ik zou twijfelen zou ik het zeker niet doen.. het laat je dan neit los als je paardje daar is.
En hebt er zeker geen fijn gevoel over!

Je kunt natuurlijk ook na 2 maandjes een keer (onverwachts) gaan kijken!
Dan weet je zeker of je er wel of niet goed aan gedaan hebt!

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 16:10

het ligt eraan, wat noem je een beginner? Ik vind dat een beginner zoiezo eerst maar eens goed les moet nemen voordat het een eigen paard kan hebben.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 16:23

Suziej schreef:
Als het handelspaarden zijn zeg ik ja, weg is weg. Daar heb je toch vaak niet zo'n sterke band mee omdat je weet dat ze op een dag weggaan. Oke, iemand die het zadel verkeerd om op het paard legt, of wie 50 kilo te zwaar is zijn wel uitzonderlijke voorbeelden, maar iemand die niet goed kan rijden, maar verder wel goed is voor het beestje, waarom niet?

Hier ben ik het helemaal mee eens!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 16:29

ben ik het niet mee eens :)

ook bij handelspaarden kijk ik of het past........... want je hebt er geen flikker aan als je het paard later weer terugkrijgt. Vaak moet je er een hoop aan sleutelen dan om het dier weer in de meewerkmodus te krijgen.........

ik heb dus ook vaak genoeg in de handel gezegd dat het dier niet aan mensen verkocht kon worden

natje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:22

en toch zijn er meerdere soorten beginners...
je hebt...die nog nooit een paard van dichtbij hebben gezien maar het wel "kunnen"
je hebt die les hebben gehad 5x op een manege
je hebt die altijd les hebben gehad op een manege en op zoek gaan naar een eigen paard
of je hebt mensen die altijd bijrijder zijn geweest maar nooit een eigen paard hebben gehad...(ook dat zijn een soort beginners...die beginnen met kopen eigen paard)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 14:33

Ik vind sommige hier wel erg krom denken.
Waarom zou een paard bij een beginner slecht terecht komen?
Het licht er maar net aan wat voor paard je hebt en waar iemand op kan.

Ik was 9 toen ons eerste paard kwam, ik was klein (duh) en alleen manege paarden en pony's gewend. Ik wilde een pony maar mijn ouders wilde dan eerst wat meer weten van paarden. Dus die gingen ook op les samen met mijn broer, ze vonden het zo leuk dat een half jaar later de zoektoch naar een paard van start ging ipv een pony voor mij.

We kwamen uit bij een 8 jarig m dres/m spring paard van 1,70 hoog.
Wij waren allemaal nog beginners, mijn vader en broer konden net een half jaar rijden.
Paard was bom proof en super braaf fijn lopen en veel ervaring en ideaal voor ons als leer paard.

wij hebben het dier tot zijn 14e gehad, mijn broer en vader zijn een half jaar nadat hij van ons was al begonnen met wedstrijden om dat het zo goed ging.

Hadden ze dan moeten zeggen nee we verkopen hem niet aan jullie want jullie komen van de manege, of jullie zijn beginners?

Als je een jong paard, of een moeilijk paard etc hebt is het wat anders. Maar een braaf dier wat geschikt is voor beginners waarom niet?

En al weten ze nog niet alles, als ze goed les krijgen en begeleiding is het toch niet erg? iedereen moet het toch leren?

Je hebt ook mensen die voor het eerst een paard kopen die zo zenuwachtig zijn dat ze alles verkeerd doen, wil niet zeggen dat ze het niet kunnen....

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 19:34

Ik moet toegeven dat ik erg selectief ben op de kopers voor mij pony, heb er dan ook al een aantal "afgewezen".
Ik heb graag dat hij goed terecht komt, dat is het aller belangrijkst.

Maar hij mag best naar beginners, zolang ze eerlijk met hem omgaan.
Iedereen heeft een gelijke kans, van beginners tot gevorderen!
Als het klikt tussen jou paard en de beginner, verkoop je hem toch eerder dan wanneer het niet klikt tussen een gevorderd iemand en jou paard?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:47

Als ik er geen goed gevoel bij heb verkoop ik mijn paard zeker niet aan die gene. En of ik aan een beginner zou verkopen ligt helemaal aan dat persoon. Hoe die over komt, of deze hulp krijgt e.d.
Een vorig paard had ik bijna verkocht aan iemand die niet veel ervaring had maar ze kreeg alle hulp van vriendin oid die daar ook op stal stond(was ook mee) en ze was zelf heel rustig en echt liefhebber. Daarnaast was het paard ook echt super makkelijk en braaf dus voelde het goed.
Je kan niet alles en iedereen over 1 kam scheren :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:27

No way dat ik m aan zo iemand zou verkopen.. ben nu bezig een leuk tehuis aant zoeken voor 1 van de 3 knollen :D maar ben toch echt wel kieskeurig!

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:46

ik heb nu 2 paarden verkocht, heb hierbij ook echt gekeken aan wie ik ze zou verkopen... Maar nu heb ik een vriend die ook graag een eigen paardje wil. Heb priveles voor hem geregeld en hij vind het echt helemaal geweldig. Dus nu moet hij van mij minstens een jaar priveles nemen en dan kan hij gaan kijken voor een eigen paardje. In mijn ogen is hij ook dan nog een beginner, maar een vrij braaf paardje moet dan toch kunnen, zeker als hij van mij constante begeleiding krijgt. (hij weegt trouwens 80 kg, ja dat krijg je als je langer bent dan 1.90, en wilde graag een tinker, hij heeft nu les op een zzl paard van 1.78 en heeft nu toch ook wel door dat dat een stuk beter staat dan een tinkertje van 1.50, aldoende leert men)

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:34

Ik denk dat het heel erg verschilt per dier, zoals ook eerder in dit topic gezegt....

Als het dier braaf zn rondjes rijd en jij het als eigenaar of verkoper vertrouwt vind in de handen van een nog beginnende ruiter zie ik geen probleem. Wel heb ik eens mensen verteld dat het paard wat ik te koop had staan niet geschikt was voor wat zij er mee wilden en wat zij zelf konden op dat moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:38

Ik heb wel eens geweigerd, mensen die zonder ervaring met paarden een veulen wilden kopen. Sorry, maar niet die van mij.
Verder moet ik zeggen dat ik het wel getroffen heb met degene die bij mij gekocht hebben, wel passende combi's.

Cheetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:40

Ik zou het ook niet doen :n

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 15:53

ja maar je hebt beginners en beginners.
iedereen komt als beginner over als je van de manege lessen afkomt.
maar je weet wel hoe je moet sturen en lichtrijden.
met beginners bedoel ik mensen die nog nooit een paard van dicht bij hebben gezien.
en mensen die niet in zien dat ze veel te groot of zwaar zijn voor een paard.

even om de discusie recht te houden en niet alle manege ruiters aantevallen ;)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:59

Ik heb dit ook meegemaakt met m'n vorige paardje. Tegen enkele mensen heb ik gewoon gezegd dat ze niet geschikt was voor hen. Hoeveel telefoontjes dat ik heb gehad om te zeggen dat ze een paardje zoeken waar ze makkelijk opgeraken :( . En mensen die al ervaring hebben, tot mijn paard gewoon de uitgang koos en de ruiter erop zat en niet wist wat te doen!

Wij hebben nu een optie op een paardje dat men ook als 4-jarige aan beginners hadden verkocht. Dat dier is rot en rot verwend. Het is omdat het zo'n goed karakter heeft, dat er nooit iets is gebeurd. Er zit een goede basis op, dat ik hier en daar aan de oppervlakte zag komen en waar wij onze tijd wel in willen steken.
Onverantwoord dat ze dat dier aan die mensen verkocht hebben (voor veel te veel geld daar boven op), niet alleen voor die beginners maar ook voor het paard.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 00:26

Ik denk dat het van de combinatie afhangt. Als je weet dat je paard lastig kan zijn is het niet verstandig zo'n dier aan een beginner, of aan iemand die net van de manege komt te verkopen. Dan staat het binnen de kortste keren weer te koop. Maar als je een combinatie hebt waar een "klik" mee is en de koper is serieus bezig en heeft de zaakjes goed geregeld (begeleiding, les) zie ik het probleem niet zo. Dan hoeven ze voor mij niet al x jaar ervaring te hebben. Je ziet hier op Bokt ook genoeg combinaties die het knap lastig hebben maar er wel uitkomen door begeleiding en les, en het vaak nog een leuk eind schoppen ook op den duur.

Een groen paard aan iemand die een eerste paard koopt verkopen zie ik trouwens in principe niet zo zitten. Maar ook dan hangt het weer van de combinatie en de omstandigheden af. Ook dat kan heel goed komen.

Gevoel vind ik het belangrijkste. Heb je een goed gevoel bij de koper en de combinatie is het makkelijk, bij geen goed gevoel gaat het niet door. Jammer dan, er zijn genoeg paardjes waarmee het wel zal lukken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 00:38

:D Ik ken er ook nog weleen: Jong paard van 4, gevoelig type, komt een meisje van 15 naar kijken die naar eigen zeggen ervaren springamazone was. Afijn, borstels en spullen in de handen gedrukt en ga maar kennis maken. Toen alle riempjes van het hoofdstel werden losgepeuterd schoten onze wenkbrauwen al omhoog en toen de peesbeschermers verkeerd om omgedaan werden hebben we haar maar niet op laten stappen. Paard was best braaf maar dit ging niet goedkomen.

Ze was behoorlijk verontwaardigd dat ze weggestuurd werd. Wij waren vooral blij dat er geen ongelukken waren gebeurd.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 00:46

Hahahahaha... :D , kwam niet meer bij...
Als je om je paardje geeft is verkopen al super moeilijk denk ik (gelukkig geen ervaring mee want zou niets voor mij zijn :o ) maar aan mensen waarvan je weet dat het misgaat? Daar zou ik echt niet aan meewerken... Het is geen fiets.
Helaas zie ik het ook vaak om mij heen (zucht).
De vorige eigenaresse v mijn paard gaf hem na vaker rijden en zeker weten dat ik gek van hem was, aandacht aan hem zou besteden en ook goed met hem kon omgaan pas mee en vond dat juist super fijn.

Hoop dat heel paarden-verkopend nederland zo wordt ooit hahaha maar dat zal vast niet :+ .

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 01:13

Nee, ik zou het zelf niet doen en daarot laat ik evt. kopers ook proefrijden en de pony zelf opzadelen etc. Kun je al genoeg aan zien :) Mijn pony staat nu al een beste tijd te koop, en er zijn ook wel evt. kopers geweest, maar bij die mensen kreeg ik niet echt het gevoel dat ze ervaring hadden en bij mijn pony moet je wel wat ervaring hebben, omdat ze anders met je op de loop gaat. Dus ik wacht liever een tijdje, zodat ik zeker weet zodat ze naar een ervaren iemand gaat, dan dat ik haar zsm weg wil hebben en haar aan een net beginnende ruiter verkoop of mensen die totaal geen ervaring hebben :)