Als je paard meer talent heeft dan jij?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 20:18

Ik denk niet dat ik een potentieel GP paard onder mijn kont zal krijgen, om de dood eenvoudige reden dat ik niet zoveel geld heb.
En al zal ik in de M blijven hangen, so what? Ik ben nog een poging aan het doen om met Duvel voor april M1 te kunnen starten, maar ik ben er vandaag achter gekomen, dat ik dat eigenlijk helemaal niet belangrijk vind. Ik wil plezier uit het paardrijden halen en dat plezier bestaat er voor mij niet als ik alleen maar aan het trainen ben voor wedstrijden en op wedstrijd aan het gaan. Ik ben dit weekend weer eens lekker naar het strand geweest en ik merkte, dat zowel Duvel als ik hier heel erg van genoten hebben.
Ik denk dat je ieder paard, met welk talent dan ook, een plezier kunt doen met een fijne stal met weigang en een goede verzorging. En zorgen dat hij voldoende aandacht krijgt en of dat nou met training of buitenrijden gebeurt, ik denk niet dat een paard dat wat kan schelen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 20:38

Ik zou het gewoon een eer vinden om het paard wat ik 'ontdekt' heb en aangereden ooit nog eens te zien vlammen op de OS Haha!
Dat lijkt me echt dè ultieme kick.

Aurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 20:48

Unifer B:Nou ik zou hem lekker voor mijzelf houden hoor!

Doen we toch ook????

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 21:27

Sjuimpje schreef:
Ik zou het gewoon een eer vinden om het paard wat ik 'ontdekt' heb en aangereden ooit nog eens te zien vlammen op de OS Haha!

En wat mij dan ook een ultieme kick lijkt, is dat ze me er 100.000 gulden (euro mag ook) voor betalen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 22:08

Ik heb wel meerdere paarden gereden met meer talent dan mij (okee, das ook niet zo heel vreemd, heb niet echt veel talent he, vooral doorzettingsvermogen Tong uitsteken ). De Concorde heeft absoluut talent, en dan voornamelijk met springen, wat ik er niet uit kon rijden.
Max was geen supertalent, maar wat ie kon kreeg ik op het laatst wel van m voor mekaar, hij liep echt lekker, wilde voor me werken en was super aan de hulpen (als ie zin had... op concours bijvoorbeeld Haha! )
Eldientje is een beestje dat ik vrij goedkoop heb kunnen kopen, en ze kent ook nog maar heel weinig, is nu 5 jaar. Had haar vanmiddag in de wei, stond er een (toch wel altijd onwijs kritisch) stalgenootje naast me, zegt ze "woww, als je dr onder het zadel ook zo kan laten lopen!". Haha! Ze heeft echt super gangen, en veel uitstraling. Wat ze onder het zadel doet is nog afwachten, want volgens mij gaat ze nog niet eens normaal nageeflijk (heb er slechts 1 x opgezeten sinds ze 1 1/2 jaar heeft stilgestaan, toen was ze vooral braaaaf).
Heb wel eens met het paard van mn lesgeefmiep gesprongen. Iedereen staat voor dat beestje in de rij, hij kan zooo geweldig springen. Ze heeft al echt fantasieboden op m gehad, en Jenny Zoer wilde m ruilen tegen een ervaren ZZ paard terwijl deze nog nix heeft gelopen qua parcoursen.
Normaal is ie heel heet en lastig op de sprong, bokt als een idioot na de hindernis. Toen ik erop zat had ie echt zoiets van 'nou meid, hou je maar vast ik neem je mee'. Hij was zooo lief! En hij gaf me echt het gevoel dat ik vloog Kwijl Ik hoop dat ik er binnenkort nog een x op mag, denk van wel, nu de bak weer goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 22:23

[quote="Anya"]sinds wanneer wordt de mate waarin paarden zich al dan niet vervelen afgemeten aan de mate waarin de ruiter al dan niet getalenteerd een uurtje gemiddeld op de rug van zo'n dier doorbrengt. Wordt een paard daardoor een bokkig,moeilijk paard?

Daar geloof ik niks van. Een paard verveelt zich volgens mij als je hem 23 uur van de dag in een stal stop en dan een uurtje rijdt, op welk nivo dan ook (als voorbeeld wil ik een paard aanhalen dat van de veearts de diagnose burnout meekreeg. Het paard liep in de ZZ, had een superruiter maar geen zin meer...in niks. Remedie was: op de wei, spelletjes doen met je paard, maak eens een buitenrit, kortom zorg voor leuke afwisseling en een paardwaardig bestaan.....Daar heeft ruiterkunst volgens mij maar weinig mee te maken.[/quote]

Juist wel dus.......................en goede ruiter had het nooit zover laten komen!!

Tuurlijk heb je ook het tegenovergestelde, maar dat heeft niets met talent te maken, en een ruiter die zijn paard in het ZZ een burnout rijdt, vind ik geen goede ruiter!!!

Toch is het zo dat zeer talentvolle paarden vaak een apart karakter hebben, dat hebben die topsporters ook nodig. Ze moeten willen winnen, en de echte aparte hebben dan ook vaak een apart karakter, en veel ruiters kunnen daar niet helemaal mee omgaan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 22:48

Mijn paardje had misschien wel een springtoppertje kunnen worden als ik m'n instructeur en sommige andere 'kenners' moet geloven.
Ik ben helemaal geen springheld en heb daarom op het punt gestaan om haar te verkopen. Ik vond dat ze het verdiende om te laten zien hoeveel talent ze had in iets dat ze ook heel leuk vindt.
Uiteindelijk kon ik het gewoon niet om haar weg te doen. Ik geef haar nu heel veel afwisseling (dressuur, beetje springen, buiten rijden en aangespannen rijden sinds kort).
We hebben het op deze manier samen weer helemaal naar ons zin en ik heb hier vrede mee (ik hoop zij ook, maar helaas kan ze me dat niet vertellen...). Ik ben nu zo onzettend blij dat ik haar nog heb!
Dan maar 1 toppertje verloren gegaan....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:04

Sjuimpje schreef:

Het is bij lange na niet de OS maar ik was ook best trots toen ik hoorde dat mijn zelf gefokte paardje bij zijn nieuwe `welliswaar professionele' baas ZZ/zwaar start. En misschien komt hij nog wel verder!

favorietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:16

wordt je paard er gelukkiger van? ik denk het niet, ik bedoel je kan toch heerlijk met zo'n beest rijden en van HEM/HAAR leren?
ik zou het niet doen...... het paard weet het niet en jijzelf hebt er ook geen last van....

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:21

Ik weet van mijzelf wel dat ik nooit echt ver zal komen als wedstrijdruiter. Ik doe echter mijn best en heb er plezier in en da's voor mij voldoende. Tref ik eens ( of heb ik er al eentje in mijn eigen Voice Schijnheilig ) een goede die ik echt niet volop kan rijden en er nooit van zijn leven uit kan halen wat erin zit en veel mensen zien er meer in, tja... Verkopen zal ik nooit, dan moeten er wel heel rare dingen gebeuren. Maar idd, als er iemand is met interesse het paard uit te brengen... zoals de rest al zegt, ook ik zal er met gruwelijk veel plezier naar kijken. Al zal het denk ik wel wat jammer zijn om erbij na te denken dat je dat zelf niet kunt met jouw dier.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:49

Ik zal ook niet ver komen als wedstrijdruiter, ik heb er het geld niet voor. Maar ik heb wel veel plezier en Nicole ook. Ik vind dat dat harder telt als prestaties. In mijn geval dan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 00:17

Pipo schreef:
Juist wel dus.......................en goede ruiter had het nooit zover laten komen!!

Tuurlijk heb je ook het tegenovergestelde, maar dat heeft niets met talent te maken, en een ruiter die zijn paard in het ZZ een burnout rijdt, vind ik geen goede ruiter!!!

Toch is het zo dat zeer talentvolle paarden vaak een apart karakter hebben, dat hebben die topsporters ook nodig. Ze moeten willen winnen, en de echte aparte hebben dan ook vaak een apart karakter, en veel ruiters kunnen daar niet helemaal mee omgaan.

Pipo ik snap je argumenten, maar deze hele discussie ging over ruiters die een meer getalenteerd paard hadden dan de ruiter zelf. Iemand die zich in korte tijd naar de ZZ rijdt, is in mijn optiek wel een getalenteerde ruiter (ze is nog jong). Je hebt gelijk dat ze niks van haar paard begrijp in zo'n geval.

Kortom: heb je het bij dat type moeilijker (al dan niet getalenteerde) paarden niet gewoon over goed horsemanship. En dat is weer heel wat anders als een goed ruiter. Ik denk dat ik bijvoorbeeld wel een eindjeop weg ben o.g.v. horsemanship, maar een goede ruiter zal ik nooit meer worden (daar ben ik inmiddels te oud voor en te laat begonnen). Dat wil overigens niet zeggen dat je niet groeit voor jezelf en je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 00:23

Goed horsemanship en goed paardrijden gaat toch echt wel samen, want niet alle opvoeding kun je vanaf de grond doen. Daar moet je gewoon voor kunnen rijden.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 00:26

favorietje schreef:
wordt je paard er gelukkiger van? ik denk het niet, ik bedoel je kan toch heerlijk met zo'n beest rijden en van HEM/HAAR leren?
ik zou het niet doen...... het paard weet het niet en jijzelf hebt er ook geen last van....

Daar ben ik nou helemaal mee eens. Alsof het paard het door heeft dat de ruiter minder talent heeft. Een paard denkt daar niet over na. Die vindt het veel belangrijker dat hij op tijd eten krijgt, in een schone stal staat en dat hij elke dag zijn benen mag strekken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 00:31

Pipo schreef:
Goed horsemanship en goed paardrijden gaat toch echt wel samen, want niet alle opvoeding kun je vanaf de grond doen. Daar moet je gewoon voor kunnen rijden.

Tja, daar ben ik het dus niet mee eens. Dat hangt van van het doel dat je hebt met je paard. En helaas zie ik veelvuldig het omgekeerde. Ruiters die heel aardig presteren en op en prutmanier met hun paard(en) omgaan. Paarden die op de grond ongelovelijk onopgevoed door hun begeleider heenschouderen, op hun voeten gaan staan, moeten worden vastgebonden aan kettingen op de wasplaats etcetera.

Goede opvoeding begint op de grond. En als je dan toevallig ook wilt rijden, dan is het aardig als je een redelijk onafhankelijke zit hebt en redelijk rustige handen. Maar paarden zijn wat hun ruiter of opvoeder betreft best behoorlijk vergevingsgezind...Jammer eigenlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 00:32

Sjuimpje schreef:

Een kennisje van mij is dat dus overkomen. Ze reed zelf al akelig goed voordat mensen iets zagen in haar paard. Als haar paard bij een wat gewonere ruiter had gestaan was dat talent nooit naar buiten gekomen.
Zo zijn er genoeg paarden met capaciteiten voor het zware werk die gewoon onder handen zijn bij amateurs, die paarden zullen nooit ontdekt worden. Simpelweg niet omdat die ruiters niet in staat zijn de talenten van hun paard aan te spreken. De meeste paarden worden pas echt apart wanneer ze goed gereden worden en dat verhaal ging hier ook weer op!
En dan is het nog maar de vraag of je het paard dan weg wilt doen of dat je zelf graag die gok wilt wagen in de sport Knipoog want juist als het fantastisch goed gaat met je paard, dan ziet een ander er wel brood in.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 00:40

Als ik iedere dag met plezier op mijn paard rij, ook als er geen echte vorderingen meer zijn, zal ik er niet aan denken om haar te verkopen. Zou ik een paard hebben waar het niet zo mee klikt als met Ramoon, dan zal ik waarschijnlijk er wel over gaan denken om hem te verkopen. Het is inderdaad heel leuk om je paard of fokprodukt in de wedstrijdsport te volgen. Maar topruiters kunnen door de prestatiedwang ook paarden verknallen.
Ik heb echter het gevoel dat ik in Ramoon mijn maatje heb gevonden en ik wil haar dus echt voor mezelf houden, lekker egoïstisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 00:49

Anya"]
[quote="Pipo schreef:

Tja, daar ben ik het dus niet mee eens. Dat hangt van van het doel dat je hebt met je paard. En helaas zie ik veelvuldig het omgekeerde. Ruiters die heel aardig presteren en op en prutmanier met hun paard(en) omgaan. Paarden die op de grond ongelovelijk onopgevoed door hun begeleider heenschouderen, op hun voeten gaan staan, moeten worden vastgebonden aan kettingen op de wasplaats etcetera.

Goede opvoeding begint op de grond. En als je dan toevallig ook wilt rijden, dan is het aardig als je een redelijk onafhankelijke zit hebt en redelijk rustige handen. Maar paarden zijn wat hun ruiter of opvoeder betreft best behoorlijk vergevingsgezind...Jammer eigenlijk...
[/quote]

Een goed paard moet goed getraind worden, en dat is nou eenmaal niet mogelijk vanaf de grond. Je kunt je paard superopgevoed hebben, maar daar gaat hij geen piaffe of passage van doen!

Je hebt het er ook over wat voor doel je met je paard hebt, we hebben het hier over zwaar getalenteerde paarden die GP nivo aankunnen, dus dan lijkt mij het doel wel duidelijk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 00:55

Pipo, ik stel voor dat we de discussie eindigen. Jij veronderstelt dat een goed paard ook op GP nivo moet gaan lopen als het paard de potentie heeft. Ik ga ervan uit dat een paard daar helemaal niet om vraagt en dat een mindere ruiter op een potentieel goed paard dus geen probleem is.

Jij gaat ervan uit dat een potentieel goed paard grote kans loopt om moeilijk en bokkig te worden als hij niet gereden wordt door een getalenteerde ruiter...Ik ga ervan uit dat een paard eerder moeilijk en bokkig wordt als de ruiter (hoe goed of slecht ook) niet beschikt over een fatsoenlijke dosis horsemanship.

Kortom: we zijn het niet eens, en we worden het ook nooit eens.
Ik zal mijn paard nooit verkopen om getalenteerde redenen, jij wel. Mensen en paarden zijn verschillend, even goeie vriendjes...toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 01:06

Citaat:
Pipo, ik stel voor dat we de discussie eindigen. Jij veronderstelt dat een goed paard ook op GP nivo moet gaan lopen als het paard de potentie heeft. Ik ga ervan uit dat een paard daar helemaal niet om vraagt en dat een mindere ruiter op een potentieel goed paard dus geen probleem is.

Een mindere ruiter op een goed paard hoeft zeker geen probleem te zijn, alleen ik vind het zonde en zou zo'n paard uitbesteden.

Citaat:
Jij gaat ervan uit dat een potentieel goed paard grote kans loopt om moeilijk en bokkig te worden als hij niet gereden wordt door een getalenteerde ruiter...Ik ga ervan uit dat een paard eerder moeilijk en bokkig wordt als de ruiter (hoe goed of slecht ook) niet beschikt over een fatsoenlijke dosis horsemanship.
De meeste echt goede paarden beschikken over een apart karakter, daar kan de gemiddelde B ruiter niet meer overweg. En een goede ruiter beschikt altijd over horsemanship, omdat je anders geen goede ruiter in mijn ogen bent.

Citaat:
Kortom: we zijn het niet eens, en we worden het ook nooit eens.
Ik zal mijn paard nooit verkopen om getalenteerde redenen, jij wel. Mensen en paarden zijn verschillend, even goeie vriendjes...toch?

Mocht ik de middelen hebben om een supergetalenteerd paard te hebben, dan zou ik het dier laten uitbrengen door een prof, Edward Gal, Imke Bartels of ed. Mocht ik dat niet hebben, dan zou ik het dier zeker verkopen, maar ik houd mijn paarden nooit lang, omdat ik als hobby toch handelen heb. Zit in de genen zal ik maar zeggen Haha! Mijn katten zou ik nooit verkopen, maar als er een goed bod op een paard komt, gaat ie alla minute weg.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 01:21

tsja mijn paard heeft ook meer talent dan dat ik er tot nu toe uit kan halen

en hij is het levende bewijs dat een getalenteerd paard naast weidegang met andere paarden ook goed gereden moet worden, nu ik M2 rijdt en hem bezig houdt is ie veel gemakkelijker te rijden dan toen ik in de B rondhobbelde en dus ook op dat niveau trainde

verder kan hij ook nog errug goed springen, dus denk dat als ik vast zit in de dressuur, het springen eens ga proberen

volgend binnenseizoen ga ik iig oefenspringen!

maar mijn doel is toch na de Z2 de overstap naar landelijk te kunnen maken

dat dat nog wel heel lang gaat duren maakt me niet uit, hij moet het kunnen volgens verschillende mensen, ik doe mn best hem wat bij te leren!

maar ja eerst maar eens de wp voor de Z1...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 01:25

he pipo toevallig dat je imke noemde, degene waar ik mn paard van kocht werkte bij hun op stal en leste er ook met quentin, ook daar zagen ze wel wat in hem (alleen t karakter was wat minder)

maar ik denk dat ik mn paard voor mezelf houd, en wel steeds meer begeleiding ga vragen

nu rijd ik in de M2 en heb ik hem zover dat het ergste staken(zit amor in aan moeders kant) eruit heb nu kan ik echt gaan rijden, dan vanaf de Z1 ga ik intensiever lessen(nu 1x per week heel fijn&goed priveles en 2x per week goed clubles in klein groepje)

en dan hoop ik mn paard zelf zo ver mogelijk te krijgen, volgens prix st georges ruiter Joost Smits heb ik talent...maar moest nog veel leren...doe mn best Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 08:33

(Bijna) Iedereen kom met het argument dat het voor het paard niets zou uitmaken,
ik heb dat ook nooit gezegd.
Het zou voor mij PERSOONLIJK een enorme kick zijn. Paarden staan ook best in de wei alleen wordt ik daar zelf niet blijer van *LOL*

Verder wordt er ook vaak gezegd dat mensen zelf een paard hebben (gehad) wat veel meer talen heeft als zijzelf.
Tja, daar heb ik er ook een paar van staan. Want zelf rijd ik (nog?) niet naar het nationaal toe maar ik ben er van overtuigd dat zeker mijn 3 mannen er wel het talent voor zouden hebben.
Dat is dus niet het talent waar ik op doelde, ik doelde dus echt op een uitzonderlijk getalenteerd paard waar de mensen voor in de rij staan *LOL*
(ik heb trouwens ool nooit gezegt dat het een realistische gedachte is *LOL* )

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 10:35

Ik zit nu in dubio...
Mijn merrie [naam verwijderd] kan springen. Ik zou niet weten welk niveau haar talent beloofd, maar ze kan springen. Haar hele pedigree belooft springen. Van beide kanten zitten er diverse Olympische presterende springpaarden in haar afstamming.
En ze staat dus bij mij.
En ik kan dus helemaal niet springen. Ik ben superbang zodra de balk hoger ligt dan 50cm.......
Laatst hadden we een wedstrijd, en achter de juryauto stond een parcours opgesteld. Ik groette naar de jury, mijn paard wond zich op omdat ze dacht dat ze het parcours in mocht......zo blij.....

Ben ik nou een egoist omdat ik het paard bij mij houdt, en er heel weinig mee spring? Ik moet er niet aan denken haar weg te doen, ik word er al een beetje misselijk van.....

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 10:38

Mijn paardje heeft meer talent dan ik er in zijn paardenleven uit zal halen (en niet dat hij zo spectaculair is hoor). Maar verkopen, echt niet! Zolang we het beide naar ons zin hebben met elkaar zie ik geen probleem.