Paard niet goed verzorgen? in beslag nemen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Re: Paard niet goed verzorgen? in beslag nemen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:55

Niet mee eens, een paard kan prima een dag zonder mensen.. wel meer als 1 zelfs Knipoog
(aangenomen dat ze wel water en voedsel hebben)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:02

Lois28 schreef:
De overheid ziet ons aankomen Haha! om paarden die niet dagelijks verzorgd worden en geen liefde en aandacht krijgen in beslag te nemen...
Nee hoor, paarden kunnen best een tijdje zonder de mens, mits ze goed verzorgd worden en daar bedoel ik mee: eten, drinken, weidegang (zeg maar de primaire levensbehoeften). Dat een eigenaar niet dagelijks naar zijn paard gaat kan ik inkomen, bv als hij/zij met vakantie is, druk heeft met werk of school etc. Een paard lijdt daar echt niet onder. En ja.. mensen die een paard aanschaffen voor de leuk zul je altijd blijven houden (ik denk niet dat het er veel zijn). Zelf heb ik die instelling niet hoor, ik heb een paard en daar ga ik dagelijks naartoe, ook al kan ik nu niet rijden, maar wil toch even checken hoe het gaat, hoeven verzorgen etc. ondanks dat ze goed wordt verzorgd (staat in volpension)!

Denk ook dat die in de minderheid zijn... Een paard is best een dure grasmaaier...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:19

[NM] > [PP]

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:19

ik denk dat er bagger weinig mensen zijn die een heel duur paard kopen, m in een stal zetten.. elke maand dik betalen en nooit heen gaan..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:56

Ik vind van heel veel mensen en ook wel eens van mezelf dat er niet goed voor de paarden gezorgd wordt. En dan bedoel ik de voor mij ideale manier. Maar wat voor mij ideaal is hoeft voor een ander niet ideaal te zijn. En wat voor mijn paard een fijne behandeling is hoeft voor het paard van een ander geen fijne behandeling te zijn. Dus ik hou mijn oordeel voor me en zeg: zolang het beest te eten en te drinken heeft en niet ergens ziek ligt te worden of dood ligt te gaan, dan heeft niemand zich er verder mee te bemoeien. Of Marietje niet naar haar paard gaat omdat ze graag bij haar oma wil zijn die op sterven ligt, of dat Peter niet komt omdat hij graag een avond bij zijn kinderen wil zijn of dat Linda niet komt omdat ze gewoon haar favoriete tvprogramma niet wil missen... daar heeft niemand iets mee te maken. Ze bellen de stal, nemen een verzorgster, vragen ouders/partner/vrienden/stalgenoten op om de honneurs waar te nemen en wat een ander vindt dat is niet van belang. Marie, Peter en Linda moeten dat maar naar een persoon verantwoorden en dat is naar zichzelf.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:57

goed antwoord urielle:)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:06

ik vindt dat je een paard waardig bent als je zelf in staat bent er voor te orgen.
dan wel niet elke dag heen maar wel zorgen voor een schone box knap hooi en desnoods zn krachtvoer.
zodra je dat je beestje kan geven vindt ik dat niemand er wat over hoeft te zeggen Lachen

verder vindt ik ook het paard heb je niet alleen om te rijden het is leuk als het kan Lachen.

mijn paardjes staan de hele dag lekker in een uitloop stal en zomers lkker het land op.
ben dr elke dag al is het maar voor een knuffel en eten klaar zetten Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:09

Inderdaad Urielle, daar ben ik het helemaal mee eens!

Om me heen zie ik ook zat mensen met paarden waarbij ik denk 'zo zou ik het nou nooit doen', maar mijn manier is niet per definitie de manier.

En verder, ach... er zijn genoeg mensen (o.a. op stal) die zich afvragen waarom ik uberhaupt paarden heb, want ik rij niet. Goed, ze hebben elke dag een schone stal, komen buiten, hebben eten en water, staan met een warme deken op en dan maakt het me niet uit of IK daarvoor gezorgd heb of een stalgenootje, mijn vriend, mijn moeder of weet ik veel wie.

Het geld ben ik er toch wel voor kwijt, of ik nou wel of niet rij Haha!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:26

Je komt dan automatisch uit op de vraag wat goede verzorging is. Voor de een is dat dagelijks minstens een uur rijden, stal uitmesten en nog een uur knuffelen en poetsen. Voor de ander is dat een paar dagen per week goed poetsen, verzorgen en rijden/ iets leuks doen met het paard.

Het is verdomd moeilijk om een grens te trekken over wat goede verzorging is en wat niet. Dat verschilt van persoon tot persoon en van paard tot paard. Het ene paard kan niet zonder een deken voor de nacht (en als het koud is ook overdag), het andere paard heeft echt geen deken nodig, want die stikt bijna van de hitte onder zo'n ding. De ene persoon vind een uur rijden per dag en de halve dag buiten het minimum, de ander vind dat als het dier een groot deel van de dag buiten staat met schuilstal en een schone box voor de nacht voldoende. Waar trek je de grens? Wat te doen met individuele gevallen die buiten alle boekjes vallen?

Ik heb ook wel eens een bijrijdpaard gehad waarvan de eigenaar er bij haar belastingaangifte achter kwam dat ze een paard had. Persoonlijk had ik daar wel moeite mee, meer omdat ik dus ook beslissingen over dat dier moest nemen die eigenlijk een eigenaar hoort te nemen. Maar dat dier werd alles behalve slecht verzorgd en al zeker niet verwaarloosd of mishandeld. Terwijl andere mensen wel dagelijks bij hun paard komen maar zelfs na jaren ervaring nog geen kaas gegeten hebben van het fenomeen paard en dus maar wat aan klooien. Maar die zijn er wel elke dag en beest heeft echt geen tekort aan eten en drinken. Wat is dan beter?

Ik vind het nogal wat als de overheid zou moeten gaan controleren of iedere paardeneigenaar wel precies aan de regeltjes voldoet. Dat is een flinke inbreuk op de persoonlijke sfeer van zowel het paard als de eigenaar! En de meeste eigenaren zorgen zeker wel goed voor hun dieren, als is het mischien op een manier die jou niet aanstaat. Het percentage dieren dat daadwerkelijk mishandeld wordt is relatief klein, gelukkig maar. En je zal altijd een groep hebben die tussen alle regeltjes door duikt en alle mazen in de wet weten te vinden, dus dierenmishandeling uitsluiten is helaas per definitie onmogelijk. In feite net zo onmogelijk als een sluitende definitie maken van dierenmishandeling.

Het is maar goed dat er naar individuele situaties gekeken wordt. Een KWPN'er die weinig wintervacht aanmaakt en zonder deken naar buiten gesmeten wordt is iets anders dan een Fjord of Haflinger of zo met een zeer dikke wintervacht die zonder deken buiten staat. Als je beide soorten onder dezelfde omstandigheden houdt is het altijd voor de een slechter dan voor de ander. Maar is dat meteen mishandeling?

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:32

pharagirlke schreef:
Lois28 schreef:
De overheid ziet ons aankomen Haha! om paarden die niet dagelijks verzorgd worden en geen liefde en aandacht krijgen in beslag te nemen...
Nee hoor, paarden kunnen best een tijdje zonder de mens, mits ze goed verzorgd worden en daar bedoel ik mee: eten, drinken, weidegang (zeg maar de primaire levensbehoeften). Dat een eigenaar niet dagelijks naar zijn paard gaat kan ik inkomen, bv als hij/zij met vakantie is, druk heeft met werk of school etc. Een paard lijdt daar echt niet onder. En ja.. mensen die een paard aanschaffen voor de leuk zul je altijd blijven houden (ik denk niet dat het er veel zijn). Zelf heb ik die instelling niet hoor, ik heb een paard en daar ga ik dagelijks naartoe, ook al kan ik nu niet rijden, maar wil toch even checken hoe het gaat, hoeven verzorgen etc. ondanks dat ze goed wordt verzorgd (staat in volpension)!

Denk ook dat die in de minderheid zijn... Een paard is best een dure grasmaaier...

ja idd hihi *LOL*

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:33

Dat ben ik helemaal met je eens mick75 en ik denk dat de EIGENAAR (of fulltime verzorger) moet kijken wat voor een bepaald dier goed is, dat moet niet een standaard regel zijn vanuit de overheid.

Je hebt genoeg mensen die hun paard absoluut zonder ijzers, dekens, bit en weet ik het wat willen hebben, maar er zijn ook genoeg tegenpolen. Het ene wil niet zeggen dat het andere slecht is, daarom moet er per dier gekeken worden wat goed is voor dat specifieke dier.

Voor mijn paarden vind ik het belangrijk dat ze goed en genoeg voer krijgen, vers water tot hun beschikking hebben, genoeg frisse lucht en kans om de benen te strekken, 's winters een warme stal met een dikke laag stro en een deken en op z'n tijd een knuffel (dat laatste heeft voor mij meer nut dan voor mijn paarden).

Rijden vind ik niet nodig, maar er zijn genoeg mensen die vinden dat een paard MOET werken. Mijn mening is dat een paard niet slechter wordt van lekker luieren en z'n eigen ding doen in de wei. Dus waar trek je de grens inderdaad.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:36

Daarmee gaat het ook om wat het paard gewend is. Als paardlief gewend is 24/7 op het land te staan is het bijna mishandeling dat dier s'nachts binnen te gaan zetten, ongeacht de temperatuur (laat staan de hele dag). Net zoals je twijfels kan hebben bij een paard dat opgegroeid en gewend is aan stalpaard zijn en dat plotseling 24/7 op het land smijt. Beide is hoe dan ook vragen om problemen. Maar mishandeling?

Mijn miep staat in principe overdag in een paddock en s'nachts op stal, ware het niet dat de paddocks en de bak op dit moment levensgevaarlijke ijsbanen zijn waar zelfs op geschaatst wordt en al een paar paarden venijnig onderuit zijn gegaan, en het pad naar de weides ook een ijsbaan is (beide te dikke ijslaag om te strooien) met dank aan de regenperiode voordat de vorst intrad en de kleibodem die er voor zorgt dat regenwater moeilijk tot niet weg kan (en het waterschap dat het grondwaterpeil erg hoog houdt). Drainage kan er echt niet tegenop. Dus nu wordt er minstens 2 keer per dag gewandeld en dan minstens een uur per keer, en dan zetten we haar ook nog een paar uur aan een paal in de grond vast met een lang touw, zodat ze toch wat kan grazen. Is dat mishandeling?

mkvdiest01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 01:02

Het verbaasd me te lezen dat veel van de deelnemers aan dit topic het toch wel haast mishandeling vinden als je je paard zo'n 20 a 22 uur per dag op stal hebt staan.
Als ik mijn dame op het land zet loopt ze via de bosjes weer terug (we hebben deels geen omheining en dat heeft ze ontdekt) en gaat in de dichtsbijzijnde open stal staan. (ongeacht of het die van haar is of niet Knipoog).
Mijn merrie gaat om de dag een uurtje of wat los in de paddock en komt er daarnaast per dag zo'n 2 a 3 uur uit (ligt eraan hoeveel tijd ik en mn bijrijdster hebben). Ik heb zelf een hele drukke baan van 48 uur in de week en kan dus zelf echt niet elke dag komen, lijkt me opzich geen mishandeling als je bedenkt dat ze er sowieso uitkomt en daarnaast volpension op een hele goede stal staat.

Ik ben het trouwens niet eens met degene die zegt dat je paard je niet mist... ik was laatst ziek en was 4 dagen niet op stal geweest (bijrijdster en instructeur konden het gelukkig opvangen) en reken maar dat ze hinnekte toen ze me zag (doet ze normaal niet echt snel) en mijn paard heeft me zelf uitgekozen op het land toen ik haar kocht. dus ik ben zeker van mening dat paarden wel een band hebben met mensen en dat ze ze zeker missen als ze er niet zijn (wie t niet gelooft moet maar een keer komen kijken naar mij en mn dame Knipoog)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 01:06

KiWiKo schreef:
geerke schreef:
zelfs in een kudde vind ik het belangrijk dat er even doorheen gelopen word...wondjes enzo...je weet nooit
gewoon iedere dag even controleren...kijken.

4x per jaar?
voor het paard niet erg maar voor jou?
heb je daar een paard voor?
of staat hij in de opfok ofzo?

hij is kapot Haha! en mag in Zeeland fijn zijn dingetje doen......... zolang hij rad blijft Lachen

kost me elke maand geld, maar als ik hem zie dan is het dit meer dan waard Lachen zo gelukkig is hij Lachen

Kikwiko Afgod

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 01:17

mkvdiest01 schreef:
Ik ben het trouwens niet eens met degene die zegt dat je paard je niet mist... ik was laatst ziek en was 4 dagen niet op stal geweest (bijrijdster en instructeur konden het gelukkig opvangen) en reken maar dat ze hinnekte toen ze me zag (doet ze normaal niet echt snel) en mijn paard heeft me zelf uitgekozen op het land toen ik haar kocht. dus ik ben zeker van mening dat paarden wel een band hebben met mensen en dat ze ze zeker missen als ze er niet zijn (wie t niet gelooft moet maar een keer komen kijken naar mij en mn dame Knipoog)

Oh ik had niet eens gelezen dat iemand dat had gepost, ik ben het daar ook niet mee eens.

In augustus heb ik ingreep aan m'n hart gehad en kon/mocht een maand niet naar stal. Die periode zijn mijn paarden opgevangen door 2 vriendinnen (tevens stalgenootjes), m'n vriend en mijn moeder. Toen ik na een maand weer op stal was en ze riep, kwam Stan hinnikend naarvoren gegaloppeerd vanuit de wei (krijg er nog een brok van in m'n keel als ik eraan denk), tranen stonden me in m'n ogen (Quell is wat meer op zichzelf Clown ).

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 01:26

Zowel paragirlke als vjestagirl, wat geeft jullie het idee dat ik de hogeschool zie als het middelbare? Tevens ga ik noch in nederland noch in belgie studeren, maar in zwitserland, dit veranderd de situatie dusdanig dat jullie niks weten over de situatie daar, ik wel. We (ouders en ik = mensen met unif en hogeschoolervaring) hebben het écht wel grondig overlegd voordat we hebben besloten de pony mee te nemen hoor. Lachen Overigens ga ik ook niet iedere dag naar mijn pony als het niet lukt, maar zeker om de dag.

@para: een liefdesaffaire? Je hebt een gave voor het overdrijven van dingen, bv. die uitspraak van school net als de uitspraak van een band. Wat is het nut daar van? Het zet je argument geen kracht bij of iets in die trant. Knipoog Een liefdesaffaire niet nee, maar hoe kun je van je paard verwachten dat het zowel aan de grond als onder het rijden goed functionneerd als je er zelden tot geen contact mee hebt? Om iedere keer als ik op mijn pony stap het gevoel te krijgen dat ik voor het eerst op een vreemd paard stap, nee daar bedank ik voor. En daarom vind ik een band belangrijk. Als jij het woord band dusdanig wil overdrijven, prima maar dat zijn niet mijn woorden.

Onder band versta ik gewoon het vertrouwen tussen ruiter en paard, en dat het paard jou zo regelmatig ziet dat hij jou ook herkend. Nu kan je van een dood(!)braaf paard prima verwachten dat als je er na een half jaar dat hij je niet gezien heeft weer op klimt dat best zo mak is als iets, maar dat hoef ik bij zo een karakterbeest als die van mij toch niet te verwachten. Het contact met hem moet ik onderhouden anders blijft hij me uittesten, 1 weekje niet gereden, alleen maar gelongeerd ofzo en hij krijgt kuren onder het rijden, en zo ken ik er nog een paar.

@vjestagirl: Onder handelsstal versta ik mensen die hun paard daaraan hebben verkocht om door verkocht te worden, na de verkoop is het je verantwoordelijkheid toch niet meer? En dat van die trainingsstallen vind ik al helemaal niet in dit plaatje passen, ik ken genoeg mensen die hun paard in training hadden staan en er evengoed iedere dag/om de dag heen gingen. Interesse in het proces heet dat, en dat is voor zover ik weet toch vrij logisch als het gaat om je eigen paard niet? Lijkt me raar dat je je paard daar neerzet in een houding van, nou prima doe er maar wat mee dan kom ik hem over 4 weekjes wel weer kant en klaar ophalen, dát vind ik toch pure gemakszucht, een erg genoeg zal die uitspraak toch een paar mensen voor de borst stoten. Overigens vind ik opfok niet zo belangrijk, dat is overigens ook een heel andere situatie, je paard is vol in de groei en heeft op dat moment zeker veel meer aan dierlijk contact dan aan menselijk contact. Maar ook in de opfok lijkt het me toch vrij normaal dat je 1 of 2 keer per week komt kijken naar je paardje lijkt me?

Wat me eigelijk best opvalt, er heerst volgens mij onder zeer velen gewoon een algeheel gebrek aan interesse voor het eigen paard? En dan heb ik het niet over de mensen die noodgedwongen thuis moeten blijven wegens ziekte of welke reden dan ook. Maar mensen die prima in staat zijn naar hun paard te gaan. Verward

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 01:39

Lara_ Silver, wie ben jij om te bepalen of iemand in staat is naar zijn paard te gaan? Sommige mensen plaatsen hun paard om wat voor reden dan ook, daar ga jij niet over en ik ook niet, aan de andere kant van het land. Dan kan je moeilijk verwachten dat een eigenaar netjes 3 keer per week of zo op bezoek komt.

Er zijn talloze redenen waarom je niet dagelijks naar je paard gaat, dat zegt echt niet meteen dat die mensen niet om hun paard geven of nog erger, het paard mishandelen. Daar kan jij vanaf je computerschermpje moeilijk over oordelen, net zomin als dat ik dat kan!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 01:57

Bepalen of mensen in staat zijn naar hun paard te gaan of niet? Geef die quote van mij dan eens aub want dat is onzin. Ik zeg dat ik vínd dat mensen die geen goede reden hebben weg te blijven van hun paard gemakzuchtig zijn. Niet zo moeilijk te begrijpen toch? Natuurlijk kun je het overdrijven door te zeggen dat je iedere dag minstens zo en zo veel tijd bij je paard moet zijn etc bla bla. Nee dat vind zelfs ik overdrijven, zo een dier kan ook wel een dagje of twee zonder contact met de eigenaar. Maar je paard regelmatig zien vind ik toch vrij belangrijk eigelijk? Is het niet voor het paard dan is het wel voor de eigenaar. En om over mishandelen te beginnen.. tja.. Een paar dagen niet naar je paard gaan dat verzorgd wordt door anderen is mishandelen? Komop zeg.. Nee leg me aub toch geen dingen in de mond die ik niet heb gezegd.

En ja er zijn idd talloze redenen waardoor het op alle mogelijke manieren niet mogelijk is naar je paard te geraken. Dat kán, dat kan iedereen overkomen, ik ben ook niet dom. Ik heb het; en om het nu nog een laatste keer heel duidelijk te herhalen voor iedere potentiele niet lezende quoter van mijn teksten; over de mensen die prima ongehinderd door wat dan ook naar het hun paard zóuden kunnen gaan, maar dit gewoon niet doen. Dan heb ik het niet over eens een keer een dagje thuis blijven omdat het te koud is of je hoofd ergens anders naar staat, maar wel in de wetenschap dat je paard prima verzorgd is. Ook daar is niks mis mee! Alleen vind ik twee (!) weken niet naar je paard gaan, terwijl je niet gehinderd was te gaan, écht niet kunnen. Sue me, dit is mijn persoonlijke mening, en diegenen die zich hierdoor beledigd voelen, dat vind ik terecht.

edit: typfoutje

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 02:08

Ik probeer elke week min. 2 dagen naar mijn pony te gaan. hij is dan nog wel maar 19 maanden dus kan hij lekker op het land staan.
als ik meer tijd heb ga ik ook meer dagen. maar afentoe komt het ook voor dat ik een week niet kan of misschien maar 1 keer kan.
achja, zolang er genoeg gras is en kuil zal hij het wel redden. er lopen ook genoeg mensen rond op stal die echt de paarden wel in de gaten houden.
en ookal kom ik niet zo vaak bij mijn lieve dier... we hebben echt wel een band. zonder dat ik hem vast heb loopt hij mee en vertrouwt mij volkomen Lachen
als een paard gewoon lekker op het land staat vind ik niet dat je elke dag hoeft te komen. als zo'n dier op stal staat, vind ik het niet meer dan logisch dat het dier en wel elke dag even word uitgehaald.. door de eigenaresse of iemand anders.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 02:09

Als ik ga rijden op mijn toenmalige bijrijdpaard dan poetste ik ff snel en dan stapte ik er gewoon op hoor. Hoeven invetten? Elke dag, heb jij zeker weten een opleiding paardenhouderij? Want dat is helemaal niet nodig. Verder stond mijn bijrijdpaard op stal, en vijf uur per dag op het land, daarna weer op stal. Dan kwamen we wel eens een dag waarop we geen zin hadden om te rijden, en dan ging paardjelief lekker de bak in om te ravotten. En nee, dan poets ik niet..laat dr maar lekker vies worden paard was daar trots op. Hoeven uitkrabben was een must vanwege vieze stal, maar ik neem aan dat je niet persee elke dag je paard van top tot teen hoef te betuttelen met borstels en tierelantijntjes? Daar heb ik geen zin in hoor. En niet dat alles bij mij om het rijden gaat, paard krijgt dan wel een aai over zijn bol.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 02:14

lara ik heb zelf drie karakterpaarden op stal staan en als ze me vragen om eentje te rijden, is dat niet omdat ze hem zelf aan kunnen Knipoog En ik hoef echt geen band te hebben om op zo'n dier te stappen en het fijn aan het werk te krijgen. Gewoon effe aanvoelen wat voor dier het is en je rijstijl er op aanpassen.

Met mijn eigen dieren heb ik zeker wel een band, dat zijn mijn schatjes, daar ga ik voor door vuur... Dat mag je aan iedereen die mij en mijn dieren kent vragen... Maar ik ga echt niet eerst een half jaar kennis maken met het paard van een ander voor ik er op stap Clown da's gewoon zelf opzadelen, in schatten, opstappen, aanvoelen en rijden! Het zou me wat worden als ik altijd eerst een half jaar moest kennis maken voor ik eentje kon rijden Clown

Hoeven dagelijks invetten is zelfs slecht volgens mijn smid ténzij je de hoeven eerst nat maakt, vet voorkomt nl dat de hoeven vocht kunnen opnemen waardoor ze uitdrogen.

Die van mij worden met een harde borstel even gepoetst en dan opgezadeld, tijdens het opzadelen wel een knuffel en een aai maar ik doe geen uren over dat zadelen, het is tegenwoordig om half vijf donker (al gaat dat wel lengen nu) en ik wil daar voor gereden hebben. Na het rijden kan ik nog in het donker wat tutten. Dat uitgebreidde poetsen snap ik sowieso niet. Worden die van mij ook ronduit ongeduldig van als ik zo lang doe.... Maar ik heb dan ook een stel nerveuze bokken op stal. Een beetje "no nonsens" paarden, net als baasje dus.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 02:25

pharagirlke schreef:
lara ik heb zelf drie karakterpaarden op stal staan en als ze me vragen om eentje te rijden, is dat niet omdat ze hem zelf aan kunnen Knipoog En ik hoef echt geen band te hebben om op zo'n dier te stappen en het fijn aan het werk te krijgen. Gewoon effe aanvoelen wat voor dier het is en je rijstijl er op aanpassen.

Met mijn eigen dieren heb ik zeker wel een band, dat zijn mijn schatjes, daar ga ik voor door vuur... Dat mag je aan iedereen die mij en mijn dieren kent vragen... Maar ik ga echt niet eerst een half jaar kennis maken met het paard van een ander voor ik er op stap Clown da's gewoon zelf opzadelen, in schatten, opstappen, aanvoelen en rijden! Het zou me wat worden als ik altijd eerst een half jaar moest kennis maken voor ik eentje kon rijden Clown

Pff het is toch bijna om van op te geven? Waarom heb je het over een half jaar, waarom wéér overdrijven? Ik heb ook geen half jaar om aan een paard te wennen, dat is onzin? En het is ook gewoon een kwestie van aanvoelen en wegrijden. Maar ik heb toch echt wel 1 rit nodig om aan een paard te wennen, tja de een doet dit sneller als de ander. Dit gevoel krijg ik echt wel als ik een week niet op mijn pony heb gezeten, weer even wennen, nu duurt het bij hem dan maar 10 min maar dan nog. Jou pony's worden niet moeilijk van een tijdje niet werken, die van mij wel, geen teveel aan energie, maar hij moet zich gewoon weer schikken naar datgene wat ik van hem vraag, dat is wat anders dan een heet paardje, een heet paardje kun je blussen door hem te laten werken, dan springen ze wel een keer, maar wat dan nog? Als een pony moeilijk is karaktergewijs laat zich dat niet zo snel oplossen, je kunt het clean en simpel doen door ze in te breken maar daar doe ik niet aan. Die kun je enkel rustig vragen mee te werken, en ze zullen enkel en alleen positief antwoorden als je ze regelmaat biedt. Kortom ik denk echt wel dat jij niet in dezelfde situatie verkeerd als ik. En ook mijn situatie onderschat. Knipoog Maargoed nu ga ik licht offtopic.

edit: even verduidelijkt.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 10-01-09 02:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 02:31

En hoe weet jij dat? Ken je mijn pony's persoonlijk? Dat doe jij dus constnnt Knipoog Die merrie van mij hoef je geen drie dagen te laten stil staan want ze knalt je de grond op, maar inmiddels staat ze toch alweer twee weken stil en zal het nog wel een week duren want ik riskeer haar benen niet op deze grond, en ik zal er toch weer op moeten.... Maar ik heb voor haar gekozen dus ik zeur er ook niet over. Clown Ik denk dat jij mijn situatie ook zwaar aan het onderschatten bent overigens Clown Ik bedoel met karakter dieren niet: een iets moeilijkere manegeknol. Maar dieren die een ander uitgespuugd heeft. Knipoog

En nee, ik heb geen uur nodig om te wennen... Nu heb ik als beginnende ruiter al veel verschillende pony's gereden (moest van mijn lesgeefster toen) en daar heb ik nu veel profijt van.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 02:38

Ik heb even een pb gestuurd anders gaan we hier teveel offtopic.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 03:01

Je hebt geen antwoord gegeven op mijn vraag wanneer mensen volgens jou terecht een week of meer niet naar hun paard gaan. Noch op alle andere vragen die ik heb gesteld.

Ik blijf erbij dat ELK paard en ELK mens en dus ook ELKE combinatie een eigen manier heeft die voor hen werkt. Voor de ene combinatie is dat eens in de paar weken een kwalitatief goed bezoek, voor de ander is dat kwantitatief, dus dagelijks even langswippen en weer wegwezen want er zijn meer plichtplegingen. De een kiest ervoor een verzorger/bijrijder te zoeken, de ander heeft dat liever niet.

Het gaat hier over mishandeling, en ik ben ervan overtuigd dat er relatief weinig paarden daadwerkelijk mishandeld worden. Wat dus niet zegt dat het niet voorkomt!

Wel maak ik de kanttekening dat wat voor de een ernstige mishandeling is, voor de ander gewoon werkt. Zoals sommigen die "natural horsemanship" aanhangen mensen die een bit en een zadel met boom gebruiken als dierenbeulen omschrijven, waar een ander diegene die zijn paard zonder deken buiten laat staan in de temperaturen van afgelopen dagen zware mishandeling vindt.

De grens is nogal moeilijk te trekken. Zelfs als je als definitie neemt dat als het paard mager is het mishandeld/ verwaarloosd wordt kan je nooit uitsluiten dat het dier gewoon een vervelende ziekte onder de leden heeft, wat niet abnormaal is. De grens is gewoon zo moeilijk te trekken, ik ga me daar echt niet aan wagen! En ik hoop eerlijk gezegd de overheid ook niet. De ervaring leert dat als de overheid zich ermee gaat bemoeien het zeker tot heel veel onnodig leed gaat leiden.