Op welke leeftijd een hengst ruinen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 00:18

onze ruin is gecastreerd op zijn 6e jaar,toen hij nog niet van ons was stond hij vrijwel altijd op stal.Hij was een hele lieve hengst,maar ik wilde hem graag buiten op het land hebben,ja, dan moesten zijn ballen verwijderd worden.In juni is het toen gebeurd,gewoon buiten,ongeveer 6 weken later mocht hij toen bij de merrie's lopen en ging er een wereld voor hem open.Hij is nu bijna 18 jaar en meer man dan toen hij nog hengst was.Hij toont zich graag naar andere paarden toe,en heeft meer lijf dan toen hij nog hengst was.groetjes...

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:45

sheela schreef:
Ik ken mensen die hebben hun hengstveulen al met 4 maanden laten castreren omdat hij niet meer te hanteren was.

Mss offtopic maar met 4 maanden al niet meer te hanteren lijkt me niet aan het testosterongehalte te liggen want dat speelt op die leeftijd nog niet naar mijn weten.

Yinari

Re: Op welke leeftijd een hengst ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:54

Mijn haflinger blijft gewoon hengst. Behalve als hij echt lastig gaat worden, ik heb geen zin om constant achterom te moeten kijken ;).

Ik ben dol op de uitstraling van hengsten. Verder heb ik hier ook geen merrie's staan dus dat maakt het allemaal wat makkelijker.

Mijn ijslander is op 6-jarige leeftijd geruind, en heeft toch wel veel uitstraling (vind ik dan := )

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 08:10

Ik heb een nu bijna 4 jarige hengst en zolang hij zich gedraagt en ik een stal kan vinden waar hij als hengst kan staan zonder afzondering blijft hij hengst.
Hij gedraagt zich tot nu toe super, hij staat nog in de opfok en je kan rustig langs de merrie's lopen dat heeft hij nog niet uitgevonden.
Van mij hoeft hij ook niet hoog te worden maar wel een beetje front en ja de meningen verschillen.
Dus ik zie het wel tot wanneer hij hengst blijft, het moet ons niet in de weg gaan zitten op de een of andere manier.
Hij is volbloed arabier en die zijn meestal ook wat later vandaar dat hij een jaar extra mag kleuteren in de opfok.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 08:19

Het hoogteverschil tussen ruin en hengst is trouwens maar een paar centimeter. Ik denk dat je dat met meer front wel 'voor het oog' opheft. Maar ja, niet iedere hengst krijgt die echte mooie hengstenuitstraling en niet iedere ruin wordt groter. Het blijft helaas een gok :).

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 08:22

De dierenarts die mijn hengst gecastreerd heeft zei dat het onzin was dat ruinen per definitie groter worden. Het is zo dat als ze geruind zijn, ze meer energie kunnen steken in het groeien, een hengst heeft het te druk met zijn hormonen.

Die van mij is laat geruind, bijna 3... hij had een giga hengstennek, maar ik moet zeggen dat die inmiddels wel weg is. Ik merk wel dat hij nog gigantisch aan het groeien is, en erg breed aan het worden is, maar wie zegt dat hij dat ook niet had gedaan als hij nog hengst was geweest? Wel is hij nog erg bijdehand met zijn mond, en dat komt omdat hij zolang hengst is geweest. Persoonlijk laat ik ze liever rond 2 jaar castreren, mooie leeftijd.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 08:28

Ja precies, het is lastig te controleren of ze anders waren uitgegroeid als ze eerder of juist later waren gecastreerd.

Zelf denk ik dat het voor de uitstraling wel scheelt als een paard lang hengst blijft, maar met lang bedoel ik dan vanaf 5-6 jaar. Dan blijft er meestal wel wat van die bouw hangen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:24

Yme is nu 2, 161 en nog steeds braaf en mak, hij moet wel nodig breder worden, dus ik kies er voorlopig voor om m hengst te laten. Juist hij kan het goed gebruiken dat hij breder en forser te worden, de hoogte is niet zo'n probleem.

Uiteindelijk zal hij (misschien) pas rond zn 4e geruind worden

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:37

Mijn hengst gaat volgende week onder het mes, dan issie 20 maand. Hij krijgt kuren, uitgebroken en naar de merries gegaan dus nu is het uit.
Ik vind te jong niet goed, laat ze lekker nog ff groeien houd ook van hengstenuiterlijk. Heb wel gehoord dat als je laat castreert het paard erg dik gaat worden....

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:58

Jibbel, breder worden dan mag je wel wachten tot een jaar of 4,5 - 5.. dan pas gaan ze de breedte goed in.

Madelinde_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:12

Ik heb altijd geleerd, Als de ballen ingedaald zijn, dan kunnen ze gecastreerd worden.
Maar je kunt het net zo laat doen als je wilt.

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:16

Mijn paard is op zn 7e gecastreerd hij is nu 10. Hij is overigens een goedzak ook als hengst hij is puur gecastreerd omdat hij als hegst geen toegevoegde waarde had voor fok (geen keuring) en hij moet altijd alleen staan. Nu kan hij gewoon met merries.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:09

De hengst van mijn dochter wordt dit jaar 7. Zij laat hem as najaar castreren. Hij is een heel lieve welopgevoede hengst zonder hinderlijk hengstengedrag, maar tijdens wedstrijden heeft hij moeite met zich te concentreren, is dus snel afgeleid door vanalles wat om hem heen gebeurd. Dat is de aanleiding dat ze hem toch laat castreren.
Citaat:
Hij is overigens een goedzak ook als hengst hij is puur gecastreerd omdat hij als hegst geen toegevoegde waarde had voor fok (geen keuring)
Dit idem.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:24

Splash_ schreef:
Jibbel, breder worden dan mag je wel wachten tot een jaar of 4,5 - 5.. dan pas gaan ze de breedte goed in.

Ja, ik weet t, maar t ligt ook aan de huisvesting die ik voor m kan vinden tegen die tijd. Niet overal willen ze hengsten, dus misschien ben ik toch genoodzaakt om eerder een knip te geven.. :s

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:07

Sja, wat moet dat moet. Ik wil hem ook zo lang mogelijk hengst laten, maar als hij fratsen krijgt die ik niet aankan is het pech.

Denk dat het wel meevalt, maar je weet nooit :)

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:54

ik wil mijn hengst graag op zijn 2,5 jaar laten castreren.. Maar de mensen waar hij in de opfokstaat, willen dat hij in dit voorjaar gecastreerd word ( zonder enige reden) ... Dan is hij 1 jaar en 6 maand... Kunnen ze dat zo maken? Dat zij willen dat ik mijn paard castreer?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:56

wij hebben onze 2 jarige net gecastreerd, we werden gek van hem en de merrie uit elkaar houden. en hij werd soms toch wel een beetje wild :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:57

mijn pony heb ik laten castreren toen hij 2 was. ik heb gezegd, zolang het leuk blijft mag ie ze houden, komen er problemen dan gaan ze er af..
ik had eigenlijk geen problemen met em, maar tegen mijn staleigenaar kon hij nog wel een beetje macho doen. toen hij daar bij aan de hand begon te steigeren heb ik de DA gebeld :) en nu is het weer de goedzak die alles prima vind.