Wat vinden jullie van zulke 'ruiters'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nimmy

Re: Wat vinden jullie van zulke 'ruiters'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:49

kazary schreef:
Voorheen heb ik ook op een plek gereden waar er mensen maar eens afentoe kwamen.Zelf zou ik dat niet willen.Maar op die plek kwamen de paarden de hele dag buiten met andere paarden in een groep.Afleiding genoeg dus.De stal werd daar elke dag zuiver gedaan.En 's avonds werden ze weer binnen gezet en kregen ze eten.Natuurlijk zal een paard ook wel gepoetst en geknuffeld willen worden,maar met de hele dag buiten spelen kwamen ze niet echt wat te kort.

en wie controleerd op bijv wondjes of iets dergelijke... Of als t paard wat heeft en dan nog niet komen.... (of op zn minst de staleigenaar terugbellen)

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:49

suleilitha schreef:
Er zit nog een heel groot verschil tussen verwaarlozing en niet elke dag tot in de puntjes poetsen!

Die van mij staat nu ook met een laagje klei op haar vel,maar ze heeft wel lekker op de wei gestaan.
Ik poets mijn paarden ook niet elke dag,helaas heb ik ook gewoon een drukke baan en ben ik ook nog eens alleenstaande moeder maar ik zorg wel dat ik minimaal 1x per dag bij mijn paarden ben geweest. Ik verzorg mijn paarden samen met mijn moeder,als ik niet kan gaat mijn moeder en omgedraait en anders heb ik nog een goede buuf. Ik snap echt wel dat het anders is omdat ik een eigen stal heb en dus 3 a 4 keer per dag bij mijn paarden ben omdat het nou eenmaal moet.

Ook ik heb wel eens geen zin en zal zin moeten maken,en ook ik rijd niet elke dag,maar ik zorg er wel voor dat ze elke dag goed verzorgd worden.

Ik heb het qua verwaarlozing dan ook meer over mensen die alleen komen als het mooi weer is, als ze weer eens zin hebben of er toevallig iemand mee komt naar stal en het paard even flink geshowt moet worden.Mensen die denken dat een paard het fijn vind om een aantal weken in zijn stalletje op zijn eigen mest te staan en verder geen beweging krijgt.

Natuurlijk zijn er genoeg paarden-eigenaars die niet altijd tijd hebben (daar ben ik er ook 1 van) maar zoals ik al eerder zei zorg je dan op z'n minst dat je paard daar geen hinder van hoeft te ondergaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:55

Als je zelf niet naar je paard toe kunt, zorg dan dat iemand anders hem dagelijks zijn beweging geeft Ja. Bij ons op stal kun je het gewoon aan het personeel vragen, die regelen dat voor je. Overigens ken ik wel een eigenaar die erg weinig tijd vrij kan maken voor zijn paard, hij komt alleen even kijken als hij tijd en zin heeft, de dagelijkse verzorging wordt gedaan door twee 'tantes', waarvan ik er dus eentje ben Haha!.
Een paard aan zijn lot overlaten is natuurlijk nooit goed te praten, er is altijd een oplossing te bedenken.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:55

De staleigenaar keek altijd hoe de paarden naar binnen liepen.Of ze dan rad waren.Op een klein bijt plekje werd daar niet moeilijk gedaan,hoeft ook niet,geneest ook wel zonder er iets op te smeren.
Met voeren keek hij naar het gedrag van het paard,heeft hij net zoveel eetlust als anders.Vermoede hij bijvoorbeeld koliek hield hij het paard in de gaten.Was het werkelijk zo contacteerde hij de dierenarts en eigenaar.Daar is nooit voorgekomen dat de eigenaar niet kwam.Wel een keer dat de eigenaar ver weg woonde,er dichte mist was en ondertussen het paard was overleden.De eigenaar zou op tijd zijn geweest zonder extreem dichte mist.Heel naar zoiets,maar dat is overmacht.Paard is toen wel getroost en geknuffeld toen het pijn had,dat neemt echt wel een ander over die er dan is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:04

Mijn paard zou doodongelukkig worden van op 'volpension' staan op een standaard pensionstalling Ja . En dan neem ik aan dat we het over op stal staan hebben met bv een stapmolen, dat soort geneuzel, nu in deze tijd van het jaar. Nou nee, daar zou ik hem echt geen plezier mee doen. Daar kan ik heel eerlijk over zijn.

Hij staat liever 24/7 op het land met 'zijn' kudde, zomer EN winter. Als ik dan echt een dagje niet kan, maakt hem dat niet zoveel uit. Haha!
Mij wel trouwens, maar soms is het niet anders Knipoog . Al kan ik over het algemeen zeggen dat ik ELKE dag kom om te verzorgen en te trainen. Maar arbeid hoeft niet dagelijks, omdat hij lekker op het land staat. Ook nu in deze barre kou. Duivel

(Er is bij ons de hele dag toezicht, er wordt nu 's winters 2x daags ruwvoer gevoerd en mijn 'weidegenootjes' zijn er ook vrijwel iedere dag, zo niet, dan checken we elkaar's paard nog extra).

Ik heb geen paard gekocht om hem op stal te houden en hem door anderen te laten verzorgen (uitgezonderd vakantie/ziekte/e.d.).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:05

Twiggy, wat kost dat nu eigenlijk voor jou per maand? Duur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:07

Twiggy2008 schreef:
Mijn paard zou doodongelukkig worden van op 'volpension' staan op een standaard pensionstalling Ja . En dan neem ik aan dat we het over op stal staan hebben met bv een stapmolen, dat soort geneuzel, nu in deze tijd van het jaar. Nou nee, daar zou ik hem echt geen plezier mee doen. Daar kan ik heel eerlijk over zijn.

Hij staat liever 24/7 op het land met 'zijn' kudde, zomer EN winter. Als ik dan echt een dagje niet kan, maakt hem dat niet zoveel uit. Haha!
Mij wel trouwens, maar soms is het niet anders Knipoog . Al kan ik over het algemeen zeggen dat ik ELKE dag kom om te verzorgen en te trainen. Maar arbeid hoeft niet dagelijks, omdat hij lekker op het land staat. Ook nu in deze barre kou. Duivel

(Er is bij ons de hele dag toezicht, er wordt nu 's winters 2x daags ruwvoer gevoerd en mijn 'weidegenootjes' zijn er ook vrijwel iedere dag, zo niet, dan checken we elkaar's paard nog extra).

Ik heb geen paard gekocht om hem op stal te houden en hem door anderen te laten verzorgen (uitgezonderd vakantie/ziekte/e.d.).

Jouw Sam staat onder ideale omstandigheden, en het is alleen maar super dat jij er wel elke dag bent, maar als je dat niet voor elkaar kon krijgen was Sammie nog steeds een bofkont. Kwestie van de juiste omgeving bij het juiste paard, toppie!

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:12

Moet eerlijk zeggen dat ik heel soms ook wel eens 2 dagen niet op stal kom, bijvoorbeeld nu met de feestdagen, dan ben ik in Alphen a/d Rijn geweest op familie bezoek.
Vandaag was er een waslijst aan paardenspullen die ingeslagen moesten worden en heb ik avond dienst gehad. Morgen zijn ze de eerste weer. Ik sta op een pension waar ze elke dag weer of geen weer de hele dag naar buiten gaan (groepsverband), er word gemest en gevoerd. Ik baal er van dat ik dan net de tijd mis op zulke dagen maar ja zo vaak komt dat nou ook weer niet voor en soms moet je ook keuzes maken er is meer dan alleen paard. Als er nu wat aan de hand is dan is dat me eigen verantwoordelijkheid en soms moet je gewoon keuzes maken.

Overigens staan er bij mij ook mensen op stal die rustig maar 2 keer per jaar komen kijken en dan hebben we er nog 1 die dan ook nog even gaat longeren, beest goed opjagen en dan nog even rijden......... anders is sie so wild.......... Verdrietig Nee sorry dat gaat er bij niet in.. Trouwens niemand op stal weet bijna wie deze mensen zijn........ snap niet wat je dan met een paard moet.

Je kan uiteindelijk nooit naar de pensionhouder wijzen, paardlief is jouw eigen verandwoordelijjkheid!!!
Hoe vaak maak je dat niet mee, met bijvoorbeeld oude wonden? kreupelheden, koliek..
Als je naar een ander wijst dan wijs je met 3 vingers naar jezelf ..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:23

Lovely, nee, is niet duur (vind ik dan, he Knipoog ), maar wel duurder dan de meeste weidegangplekken hier in de directe omgeving (goedkoopste is 70/75 euro, geloof ik). Ben rond de 115 euro per maand kwijt. Ik betaal wel mijn eigen extra voer en natuurlijk alle andere zaken die erbij komen, maar dat laatste doet iedereen, lijkt me........

Ik zou ook vrijwel direct achter mijn huis kunnen staan. Ook hele mooie plek, weidegang van april tot en met oktober, dichter bij de hei en het bos, 's winters halve dag in paddocks, kosten ca. 225 euro of meer...... Maar ik maak mijn paard daar gewoon niet gelukkig mee.

Suleilitha, dank je wel..... Bloos Lachen
Ben ook echt heel erg blij met deze plek Ja . Nog vlakbij huis ook, heel handig. De mensen zijn aardig (tuurlijk is er overal wat, maar ik heb het er naar mijn zin, heb er mijn plekkie). Mijn enige wens zou nog zijn dat we ietsjepietsje dichter bij het bos en de hei zouden staan, maar dat is dan ook het enige eigenlijk. Je moet altijd wat te wensen hebben, toch? En ik wilde altijd graag wat leuke paarden erbij in de kudde, dat is gelukt zowaar! Twee paarden van twee gezellige bokkers zelfs en er komt nog een andere vrouw met haar jonge Belg er bij in het voorjaar....

Het is ook fijn dat als ik echt lastig zit door thuis (bv. als mijn kindje ziek is), ik me geen zorgen hoef te maken over hoe ik het met Sam moet doen. Ik heb wel bewondering voor mensen die het ondanks gezin of werk toch maar elke dag doen met hun paard op een pensionstalling. Ja
Het is niet makkelijk soms, weet er alles van. Maar ik moet ook zeggen dat ik eigenlijk geen dag zonder Sam kan, hoor. Al ga ik hem alleen maar even een paar minuutjes knuffelen in het stikkedonker, dan ben ik al blij. Haha!

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 23:26

Jessix schreef:
Ja maar hiermee ga je nu juist de fout in! Oma in het bejaardenhuis wil graag haar familie zien, waar ze aanspraak van heeft. De paarden waar ik over praat staan met elkaar in een weiland. Zij hebben hun kudde soortgenoten.

ook oma's hebben soort genoten die toch net te kort schieten aan die 1e/paar speciale mensen. Wie zegt dat paarden niet graag extra aandacht hebben? Het paard waar het mij om gaat iig wel. Hij staat altijd te hengelen om aandacht en word er echt onzeker van dat hij het niet krijgt. Hij geniet echt als er eens wel iemand is die wat met hem doet. Een ander paard bij ons aan stal in het zelfde parket (nu gelukkig wel met verzorger) idem.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 23:29

wendyashley schreef:
,als het goed is geef je om zo'n beest,en dingen waar je om geeft daar zorg je goed voor.

Mensen die hun paard weken lang op hun eigen mest laten staan zonder verdere verzorging en lichaamsbeweging zullen van mij dan ook te horen krijgen: neem of een hobbelpaard of een leuke auto, je kunt er even goed mee rijden maar wanneer je geen zin hebt laat je 'm staan.

Afgod

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 23:33

suleilitha schreef:
Het gaat ook met name om mensen met hart voor paarden en hart voor paarden is NIET invlechten, en poetsen tot vervelens toe maar begrip hebben voor het wezen paard.

maar dat is het hem nou juist... Hart voor paarden vind ik niet tot uiting komen dat je hem zo achteloos aan de kant schuift als hij 'even niet uitkomt' Een dier heb je voor altijd en niet alleen als hij uitkomt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:36

Ik kan me ook niets voorstellen bij een paard hebben en er dan niet of nauwelijks voor zorgen.... Waarom begin je er dan aan? Verward
Er is toch niets leukers dan bij je paard zijn en er voor zorgen? Ik vind het een van de allerleukste dingen in het leven, daarom heb ik er uiteindelijk toch maar eens een voor mezelf gekocht. Lachen

Geldt overigens ook voor mijn andere huisdieren. Ik vind het heerlijk om voor ze te zorgen en de 'rotklusjes' horen er ook gewoon bij. Dat doe je met liefde, althans, ikke wel. Lovers

Ik zie ze ook als gezinsleden. Ze horen bij ons gezin. Mijn paard staat toevallig niet aan huis, maar hoort er net zo goed bij, als onze katten en konijnen. Lachen

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:38

mijn paard staat het hele jaar elke dag in de wei, (tenzij het zulk slecht weer is dat de bomen omvallen.. dan staan ze toch wel ff binnen maar gaan zo snel mogelijk weer naar buiten)
hij vermaakt zich prima met zijn 2 vriendjes, en hij is altijd erg vrolijk Knipoog zou niet anders willen (ja op zich een bak erbij haha maarja, kan nu ook rijden in een bak)
als ik er niet ben staat hij gewoon lekker in de wei, kan eten en bewegen wanneer hij wil. Ik zou het niet aan kunnen zien dat hij in een stal staat, zou ik hem niet gelukkig mee maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:38

Twiggy, dat heb ik ook hoor, ik ga ook trouw elke dag naar mijn paard. Momenteel zelfs 4 keer per week naar 2 paarden op 2 stallen, hopelijk kan paard 2 twee binnenkort wel naar dezelfde stal als waar paard 1 staat, dat komt logistiek wat handiger uit naast mijn fulltime baan. Maar afspraak is afspraak en zolang er geen (beter) alternatief is, doe ik dit gewoon.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:45

Lovely, ja, kan me heel goed voorstellen dat het een stuk handiger is als ze bij elkaar op dezelfde stalling staan (is de tweede je eigen paard of iemand anders zijn/haar paard?). Knap dat je het nu zo op deze manier kan doen, naast je fulltime baan. Zo steek je er heel wat tijd in natuurlijk. Helemaal top! Lachen

Paarden zijn het zo waard om veel tijd in te steken. Je krijgt het driedubbel terug, ben ik van overtuigd. Ja

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:45

kazary schreef:
De staleigenaar keek altijd hoe de paarden naar binnen liepen.Of ze dan rad waren.Op een klein bijt plekje werd daar niet moeilijk gedaan,hoeft ook niet,geneest ook wel zonder er iets op te smeren.
Met voeren keek hij naar het gedrag van het paard,heeft hij net zoveel eetlust als anders.Vermoede hij bijvoorbeeld koliek hield hij het paard in de gaten.Was het werkelijk zo contacteerde hij de dierenarts en eigenaar.Daar is nooit voorgekomen dat de eigenaar niet kwam.Wel een keer dat de eigenaar ver weg woonde,er dichte mist was en ondertussen het paard was overleden.De eigenaar zou op tijd zijn geweest zonder extreem dichte mist.Heel naar zoiets,maar dat is overmacht.Paard is toen wel getroost en geknuffeld toen het pijn had,dat neemt echt wel een ander over die er dan is.

Dat is nou iemand waar ik gerust me paard zou achter laten.

Ik ken een eigenaar die niet op of om kijkt of de pension of eigen paarden kreupel lopen, ziek zijn of een wond hebben. Die paarden in de lessen gebruikt die al maanden of zelfs al jaren kreupel zijn ..mmmm is een rijtechinsch probleem dat een manege ruiter maar moet oplossen. Een veearts laten komen of een keer naar de kliniek om foto's te laten maken om de kreupelheid duidelijk te krijgen nee dat zal er voor die paarden helaas nooit bij zitten.
Laatst bijgewerkt door Alabaster op 03-01-09 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:51

Morgen verhuist mijn pony naar zo'n "volpension" stal waar hij iedere dag buiten word gezet en s'avonds weer binnen word gehaald. (zoiezo omdat hij nu geschoren is, volgend jaar zou hij wellicht ook s'winters s'nachts buiten kunnen blijven)
Uitmesten en voeren doen ze ook, dus als ik niet komt krijgt hij alles. Hij komt in een loopstal te staan met soortgenootjes en overdag in de paddock.
Zomers 24 uur op de wei...

Ik moet er een eind voor autorijden, maar ik doe dit omdat ik veel moet werken en een opleiding daarnaast volg.
Als ik dan geen tijd heb krijgt mijn pony wat hij dagelijks in elk geval nodig heeft. Ik ga zelf dan 3 tot 4x in de week en misschien ook wel is een week maar 2x... Met examens e.d.

Moet ik dan maar mijn pony verkopen omdat ik er "tijdelijk" (lees ongeveer 2 jaar) weinig tijd voor heb?
Ik heb besloten dat niet te doen en het voorlopig en kijken hoe dit gaat. Verkopen is nogal defenitief en ik wil hem helemaal niet kwijt.

Werk en opleiding echter is net wat belangrijker, zonder dat kan ik mijn pony niet betalen.

Mijn pony heeft op de stal waar hij heengaat ook meer dan een jaar in de opfok gelopen, dus ik weet hoe de staleigenaar handeld en wat dat betreft heb ik er het volste vertrouwen in.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:57

Ineke, in jouw geval lijkt mij dat een prima oplossing voor nu. Je paard komt tenminste buiten dagelijks en je moet wat Lachen . Ik heb zelf ooit op een stalling gestaan, waar een paar paarden in boxen stonden die er nog niet eens 1x per week uitkwamen Verdrietig . De eigenaren kwamen amper en blijkbaar werd dat door iedereen daar als 'normaal' ervaren. Ik vond dat dus absoluut niet normaal en ben ook vrij snel vertrokken daar. Werd er bijna zwaar depressief van (zo kwam ik wel vaak thuis, als ik daar geweest was). Mijn paard stond daar overigens op het land....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:04

Twiggy, ik sta op een pensionstal (twee dus) waar nooit een paard een week in zijn box wordt gelaten, nooit. Eigenlijk ken ik ook geen stallen waar dat als normaal wordt gezien, ik denk toch dat je getuige bent geweest van een uitzondering Lachen.
Het tweede paard is trouwens niet van mij, maar dat maakt voor mij niet zoveel verschil, ik voel me toch wel verantwoordelijk, dat is ingebakken bij mij Haha!.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 00:09

Ineke2 schreef:
Morgen verhuist mijn pony naar zo'n "volpension" stal waar hij iedere dag buiten word gezet en s'avonds weer binnen word gehaald. (zoiezo omdat hij nu geschoren is, volgend jaar zou hij wellicht ook s'winters s'nachts buiten kunnen blijven)
Uitmesten en voeren doen ze ook, dus als ik niet komt krijgt hij alles. Hij komt in een loopstal te staan met soortgenootjes en overdag in de paddock.
Zomers 24 uur op de wei...

Ik moet er een eind voor autorijden, maar ik doe dit omdat ik veel moet werken en een opleiding daarnaast volg.
Als ik dan geen tijd heb krijgt mijn pony wat hij dagelijks in elk geval nodig heeft. Ik ga zelf dan 3 tot 4x in de week en misschien ook wel is een week maar 2x... Met examens e.d.

Moet ik dan maar mijn pony verkopen omdat ik er "tijdelijk" (lees ongeveer 2 jaar) weinig tijd voor heb?
Ik heb besloten dat niet te doen en het voorlopig en kijken hoe dit gaat. Verkopen is nogal defenitief en ik wil hem helemaal niet kwijt.

Werk en opleiding echter is net wat belangrijker, zonder dat kan ik mijn pony niet betalen.

Mijn pony heeft op de stal waar hij heengaat ook meer dan een jaar in de opfok gelopen, dus ik weet hoe de staleigenaar handeld en wat dat betreft heb ik er het volste vertrouwen in.

nogmaals, ik vind nix mis met vol pension stalingen (sta er immers zelf ook) maar het moet geen excuus worden. Jij komt en dan op zo'n minst nog 2 keer per week dus word wel naar het dier om gekeken. Hier vind ik echt niets mis mee.

Het gaat me puur om de extremere gevallen die de volledige verzorging als excuus zien om niet meer naar het paard te hoeven gaan.

En dan inderdaad zoals eerder al ergens geschreven stond, 2 maanden niet komen en dan weer hup een zadel erop en 2 uur lang naar buiten toe, stap,draf, gallop. Kijk mij eens goed zijn voor mijn paard! Hamer

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:11

Lovely, zo erg als wat ik daar toen heb gezien, heb ik gelukkig ook nooit meer gezien, godzijdank. Wat een nachtmerrie was dat daar destijds;( , maar gelukkig vond ik toen deze plek. Ik ken trouwens wel stallingen waar paarden er soms een dag of twee er niet uitkomen, dat wel..... Is minder 'erg', maar vind ik nog steeds heel erg. Snap je?

Ja, een tweede paard waar je zorg voor draagt, ben je natuurlijk ook verantwoordelijk voor. Ben ik helemaal met je eens, hoor, zo ben ik ook. Goh, we zijn het zowaar eens met elkaar, Lovely. Zie je wel, het kan wel op sommige punten!! Knipoog

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:15

levitrol schreef:
Hier staat er 1 op de manege met haar 2 pony's.
Ze is nu 2 week niet meer geweest wat vaker voorkomt, haar pony's staan op een manege. Ze komen er niet uit, enkel voor uitmesten staan ze ff vast buiten. 1 van de pony's heeft geluk want die heeft een ruiter. De andere staat te verpieteren in zijn box, slaapt veel, eet amper, drinkt amper..
De pony's staan 's zomers ook op stal.. En waarschijnlijk gaat ze donderdag op cc. Scheve mond

TS;
Hier heb je idd geen paard voor, een paard heb je om elke dag voor te zorgen en beweging te geven(als ze 24/7 op stal staan)

Ik vind ook dat je hier geen paard voor heb. Het klinkt misschien een beetje raar maar mij doet het al pijn in mijn hart als ik ze een dag niet laat lopen. Ze vervelen zich dan toch in zo'n stal? Dus ik ben het helemaal met je eens.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 01:57

Nu mn pony volpension staat ga ik ook lang niet elke dag hoor. ik ga ook rustig op vakantie zo vaak en lang ik wil want mijn pony komt niks te kort. hij staat elke dag lekker met andere paarden op de wei.

Toen hij nog niet volpension stond was ik er wel iedere dag, wanneer de weide open was zelfs 2x (binnen en buitenzetten). als ik niet kwam stond hij de hele dag binnen dus ik moest wel.

Dus zolang het dier niks te kort komt maakt het niet uit vind ik, een paard in de wei met gezelschap heeft geen mensen nodig.
maar staat hij binnen als het baasje niet komt dan vind het erg egoistisch om zo weinig te komen.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:01

Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je het heel druk hebt dat het handig is wanneer er voor je gemest wordt en dergelijke.
Wel ben ik het er mee eens dat je daar geen paard voor hebt, om hem alleen even te poetsen en vervolgens te rijden.

Stalgenootje van mij heeft op een stal gestaan waar er ook 's winters voor gezorgd werd dat de paarden buiten geweest waren als je kwam (weet niet of mesten er ook bij in zat), dat is misschien wel handig maar je hebt geen paard om alleen te rijden.
Tenminste zo denk ik er over.

Komt een paard dan te kort? Niet per se, als het paard genoeg buitenkomt en goed te eten krijgt zal het paard waarschijnlijk niet snel te kort komen maar aandacht vind ik voor een paard ook belangrijk- maar wanneer het voldoende contact met soortgenoten heeft dan moet het geen probleem zijn om af en toe eens een dagje over te slaan.