ze zijn niet van suiker!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Cindy

Re: ze zijn niet van suiker!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:54

Ach steeds als het hard waait, regent of erg koud is, denk ik: zal Noa het niet koud zetten? Ik heb haar sinds deze zomer en ze staat altijd buiten zonder stal en deken.

Maar elke keer als ik er heen ga wordt ik ervan overtuigd dat ik de kou veel erger vind dan zij. In een sneeuwstorm staat ze vol op het weiland, met een flinke witte laag op het gras eet ze gewoon gras, ze beginnen meestal pas tegen de avond aan hun hooi. Ze heeft nog nooit een zieke indruk gemaakt en komt over de hobbelige bevroren grond nog steeds aandraven zonder een been te breken.

Is gewoon even een jaartje aan het idee wennen voro mezelf!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:32

Miepie staat nu overdag gewoon buiten, zonder ijzers en zonder dekens (ben geen natural, maar dat werkt voor Miep toevallig goed), Miep is een Fjord en lijkt nu meer op een enorme bol wol met pootjes en ze vermaakt zich prima. Naar de stal gaat ze alleen mee omdat ze weet dat we dan leuke dingen gaan doen (wandelen, buitenritje, ETEN!!!) maar zodra ze klaar is laat ze met een luide hinnik en een hoop gestamp weten dat ze weer naar buiten wil. In de regen of de sneeuw staat ze rustig te grazen met haar achterwerk in de wind, als ze het toch koud krijgt rent ze wel een rondje door de wei. Ze weet zelf dondersgoed wat ze kan en wat ze niet kan, wie ben ik om dat voor haar te gaan bepalen? Ze is niet anders gewend! Ze staat al jaren overdag buiten en is nooit ziek. Op stal voelt ze zich minder prettig maar omdat er hier s'nachts nog wel eens rottigheid wordt uitgehaald staat ze s'nachts op stal, voor haar eigen veiligheid.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:20

niet van suiker, nee, maar ook niet onbeperkt bestand.

ik hou wel degelijk rekening ermee, zorg dat ze extra eten krijgen als het kouder wordt en gooi heet water bij de waterbakken in.

over mijn ponies maak ik me niet zoveel zorgen, die kunnen bijna alles aan en de kou deert ze niet. mijn paard moet ik scherper in de gaten houden, ook hij staat 24/7 buiten en kan goed tegen kou, maar niet goed tegen nattigheid. hij had wat gezondheidsprobleempjes dit najaar en zodoende staat hij dit jaar onder dek. vorig jaar had hij nergens last van, hij heeft toen ook gewoon buiten gestaan maar dan zonder dek.

wat dat betreft hou ik ze wel degelijk in de gaten, en ik kijk naar het individuele paard, op dát moment, en hoe het vorig jaar of vorige week ging is helemaal niet relevant. als een paard iets extra of juist minder nodig heeft pas je dat gewoon aan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:33

Het was mij ook al opgevallen ja.
Maar ik denk dat het komt omdat -10 voor ons gevoel wel heel erg koud is, paard kan misschien wel koude hebben maar bij min 10 denken wij aan stijfbevroren vingers, onderkoelde tenen en gevoelloze oren en neus. Als je dat spiegelt op je paard is het logisch dat je je afvraagt of die het wel warm genoeg heeft.

Overigens maak ik me er niet druk om, we hebben ze in een kudde staan 24/7 op de weide, wel wat beschutting maar geen schuilstal. Er is er een die met een deken staat omdat ze nogal magertjes is en ik wil niet dat ze al haar energie gaat steken in het warm houden van zichzelf, de rest staat in hun blootje. Ze redden zich prima en staan er allemaal lekker bij, uiteraard worden ze wel bijgevoerd.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 08:31

Ik moet bekennen dat ik ook steeds twijfelde of het niet te koud was voor mijn paarden.
Het gekke is dat je niet meer nuchter kunt na denken als iedereen in rep en roer is.
Ik heb mijn conclusie getrokken!
Overdag is het hier -1 met een matige wind en ze staan rustig te slapen in de paddock.
Dus alle keren dat de temparatuur daalde tot iets onder het vriespunt heb ik me voor niks zorgen gemaakt.
Nu is het overdag -2 en 's nachts -5.
Ik ga er van uit dat ze het ook nu niet koud zullen krijgen als ze met -5 in een wind vrije, potstal staan.

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:15

Mijn paarden mogen zelf kiezen wat ze willen.Ik heb een aangrenzend paddock aan mijn stallen.De staldeuren staan iedere dag en nacht open.Hoe slecht het weer ook is ze mogen zelf kiezen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:24

Wanneer ze in de stallen dan ook windvrij kunnen staan of liggen hebben ze inderdaad een keuze. Wanneer ze echter op de tocht staan dan hebben ze eigenlijk geen keuze. Bloos

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:29

Grappig, ik vraag me dat soort dingen dus helemaal niet af (of ze het koud hebben) Mn paard is half geschoren en staat onder een goede deken. Haar hals is onder een dikke vacht en heeft tot nu toe niet koud aangevoeld. Het zijn geen parkieten! Ze staat nu alleen geen hele dag buiten omdat de grond te bevroren is. Maar ach over een paar dagen wordt het weer warmer. Die regen vind ik veel erger .... maar ook daar heb ik meer last van dan mn paard.

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:32

Tja, de mijne staan dik onder de dekens én sleekers én s nachts binnen én ja ze zijn van suiker!
Zijn geschoren omdat ze het gehele jaar hard moeten werken en gaan dus écht niet buiten 24/7.
En al waren ze niet geschoren dan nog niet. Heb ze s nachts liever veilig op stal en zelf vinden ze dat helemaal niet erg.
Zo'n mega dik pak houtkrul ligt toch zachter en warmer dan de bevroren kale grond.

Maar ach, wie ben ik? Volgens sommige is dit pure mishandeling....... Slapen

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:38

Ik heb die van mij gewoon buiten staan, als ze wilt kan ze de schuilstal in, ze heeft verder geen deken op ofzo. Op stal is het net zo koud als buiten in de wei bij ons. Dus dan liever dat ze nog wat kan rondlopen om zichzelf warm te houden dan dat ik haar in de stal zet, waar ze dus minder kan bewegen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:36

Sleeper schreef:
Grappig, ik vraag me dat soort dingen dus helemaal niet af (of ze het koud hebben) Mn paard is half geschoren en staat onder een goede deken. Haar hals is onder een dikke vacht en heeft tot nu toe niet koud aangevoeld. Het zijn geen parkieten! Ze staat nu alleen geen hele dag buiten omdat de grond te bevroren is. Maar ach over een paar dagen wordt het weer warmer. Die regen vind ik veel erger .... maar ook daar heb ik meer last van dan mn paard.

met je blote hand op de vacht voelen zegt niets. de paardenvacht is zo opgebouwd dat het paard geen warmte verliest, een paard dat op de vacht koud aanvoelt hoeft het dan ook zéker niet koud te hebben. bij ons hadden meerdere paarden vandaag rijp op het buitenste van hun vacht staan, een duidelijk bewijs dat zij hun warmte goed vasthouden en het niet te warm hebben. als je paard warm aanvoelt aan de buitenkant verliest hij warmte, dit kan zijn omdat hij het dusdanig warm heeft dat hij het zich kan veroorloven warmte te verliezen, het kan ook zijn dat zijn omgeving warm is. paarden op stal zullen eerder warm aanvoelen dan paarden die met dit weer gewoon buiten staan. warm aanvoelen op de vacht is echter niks om je zorgen over te maken, echter, een paard dat dus van buiten koud aanvoelt hoeft het zéker niet koud te hebben!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:44

mijn paard staat alleen maar binne puur omdat waar hij buiten kan staan mega ongelijk is en mijn paard best een stuiterbal is en ik geen zin heb in blesures. en nee mijn paard past zich niet aan aan de ondergrond. die stuitert net zo hard door.
daarbij worden veel paarden zo doorgefokt dat ze niet meer zo goed tegen de kou kunnen als vroeger.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:50

ikke20 schreef:
mijn paard staat alleen maar binne puur omdat waar hij buiten kan staan mega ongelijk is en mijn paard best een stuiterbal is en ik geen zin heb in blesures. en nee mijn paard past zich niet aan aan de ondergrond. die stuitert net zo hard door.
daarbij worden veel paarden zo doorgefokt dat ze niet meer zo goed tegen de kou kunnen als vroeger.

dat laatste klopt, maar dat eerste vind ik zwaar overdreven.

bij ons gaat ALLES, ook de sportpaarden die 's nachts op stal staan, overdag naar buiten. wij hebben hier 25 paarden, en ALLES staat overdag buiten, drie groepen blijven dag en nacht buiten zelfs. wel wordt er goed gekeken naar het individu, een aantal paarden krijgen dekens op omdat zij ook gewoon intensief getraind worden.

welk niveau ook, wedstrijdpaard of niet, alles komt buiten. dat recht heeft een paard. ik vind het niet gek als de jouwe inmiddels flink tekeer gaat als hij buiten komt, maar dat ligt niet aan het paard, dat ligt aan het angstvallige binnenhouden. doe je je paard gewoon alle dagen op tijd naar buiten, dan is er niets om je zorgen over te maken. een uitglijdertje hoort er gewoon bij, de mijne glijden ook weleens uit en ik heb zelfs op film staan dat er ééntje met een koprol inderuit gaat in het blad... prima hoor, een paard moet ruimte hebben, zich uitleven. daar hoort een keer onderuit gaan gewoon bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:52

Minder krachtvoer en meer hooi, dan kunnen ze gewoon elke dag buiten, voortaan de pensionhouder vragen of hij de avond voordat de vorst begint de bak of paddock glad te trekken, dan kunnen ze gewoon buiten zijn,

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 00:46

precies vind ik ook... bij ons zijn de weides voor een groot deel gewoon glad, de poepgebieden zijn wat minder veilig maar toe... een paard hoort dagelijks buiten te komen, ook als het baasje angst heeft voor blessures. een paard snapt dat immers niet, dat dat de reden is voor het binnenhouden.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 01:04

Goed topic!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me hier al een tijdje aan erger Bloos

Bij ons staan ze nu juist op de wei omdat die niet modderig is. Tijdens het vriesen hebben ze ook in de bak gestan ( met hele erge kuilen) maar dat zijn ze wel gewend. Ik weet niet hoe jullie weide is, maar bij ons is hij ze gleijk als maar kan, en totaal niet glad. Sommige mensen zie ik dressuur oefeningen in de weide nu afraden, maar idd als er echt heel veel kuilen inzitten, zou ik geen zeigangen rijden, maar als hij gewoon een beetje recht, waarom niet? Lachen

Ik vraag me af of een paard nu echt liever binnen staat... en hoeveel warmer het is in de stal Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 02:09

nou bij ons is het in de paardenstal een stúk warmer dan buiten, aangezien de lichamen van de paarden de boel opwarmen. in hoeverre dat een voordeel is, daar ga ik geen mening over geven. mijn dieren zijn alledrie buitenpaardjes en hebben het niet koud. ik denk dat de temperatuursverschillen van naar binnen en buiten gaan eerder ongezond zijn dan het stabielere van het buitenweer, waar temperatuursverschillen geleidelijk gaan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 02:16

Bij ons staan ze nu ook juist lekker in de wei omdat het vriest Ja 's Middags voor de schemer wordt de hele groep door ons naar binnen gehaald en gaan ze voor de nacht op stal, IDEAAL!! Mijn paarden staan wel met een deken op, maar dat stonden ze op stal ook al.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 14:17

Sinds mijn paarden in een openstal staan en dus naar binnen en buiten kunnen wanneer ze willen, zie ik ze nooit meer stuiten op een harde bodem. Juist wanneer je ze uit een warme stal haalt zijn ze lekker fit en gaan ze rennen. Nu lopen ze heel voorzichtig op de wei. Zou ik ze binnen halen en de volgende dag buiten zetten zouden ze ook als een gek gaan rennen.

Siepje_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:23

omdat ze bezorgt zijn om hun paard jij wilt toch ook niet dat dierbare paard ziek word van een koud nachtje? beter overbezorgt dan er niet naar omkijken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 22:56

Siepje_99 schreef:
omdat ze bezorgt zijn om hun paard jij wilt toch ook niet dat dierbare paard ziek word van een koud nachtje? beter overbezorgt dan er niet naar omkijken

nu pak je twee uitersten. er niet naar omkijken kan natuurlijk niet, een paard heeft dagelijkse verzorging nodig. overdreven betuttelen kan een paard echter ook behoorlijk schaden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:06

Mijn paard heeft een inloopstal en kan zelf kiezen. Aangezien ze toen ik een paar uur geleden ging kijken ergens helemaal achteraan stond in plaats van binnen in de stal, gok ik dat ze het niet koud heeft Clown . Ze ziet er ook absoluut niet uit alsof ze er ergens last van heeft, en als ik mijn hand op haar vacht legt dan voelt ze zo lekker warm aan onder dat haardekentje dat mijn koude hand ook fijn op temperatuur opwarmt. Ze staat dus net als alle andere jaren zonder deken buiten, met de mogelijkheid om te schuilen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:08

Mijn paard staat heerlijk buiten, zijn hele leven lang al. Deze kou kan hij prima hebben, hoor. Ze worden goed gevoerd, hebben een dikke vacht en worden goed in de gaten gehouden. Meerdere keren per dag. Ik lig eerder wakker als het alleen maar regent en stormt in deze tijd van het jaar, dan met dit ijskoude weer. Haha!

Wel heb ik me gisteren zorgen gemaakt over het stuk grond waar zoveel harde hobbels zitten (bevroren stukgelopen land). We hebben onze buitenkudde even tijdelijk op een kleiner stuk lang gezet, waar de grond helemaal vlak is. Met diverse bergen ruwvoer. Ze hebben Oud & Nieuw ook prima doorstaan zo. Want ik moest er niet aan denken dat ze misschien gaan rennen door het vuurwerk en hun benen breken. Gelukkig was hij vandaag nog net zo gezond en vrolijk. Ja

Mijn paard is niet van suiker. Verre van zelfs. Dat watterige gedoe af en toe, word ik doodmoe van. Het is allemaal zo menselijk gedacht.... Zorg gewoon dat je paard gezond is, een goede weerstand heeft, een dikke vacht heeft, goed gevoerd wordt, dagelijks toezicht heeft en er is echt niets aan de hand. Lachen

Je moet eens zien hoe zijn mest dampt van de warmte, dus binnenin dat lijf is het heerlijk warm, hoor. Haha!
Mijn paard heeft het echt niet koud. Knipoog

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:23

Ik snap dat sommige mensen zich dat afvragen, maar ikzelf sta er eigenlijk niet zo bij stil.
Mijn pony staat 's winters altijd buiten overdag, of het nu -10 is of +10...
Dikke vacht, een hoop hooi en vriendjes...
Wel merk ik dat het land iets hobbelig is waardoor ze wat lastiger lopen, maar daarvoor ga ik m niet 24/7 binnen houden.
Daar doe ik hem echt geen plezier mee

Als mensen zich afvragen of hun pony ertegen kan, zie ik dat juist uit bezorgdheid over de gezondheid van 't beestje. Daar is niks mis mee toch?
Een niet-gestelde vraag, dat is pas een domme vraag.

En je leert er alleen maar van, van andermans advies...
(Natuurlijk zijn er altijd mensen die het overdrijven Knipoog )

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:31

Tja onze welsh-A is geschoren...geweest al 2x....ben 't nu niet meer van plan hoor,wordt telkens weer een teddy en staat op een koude stal waar ook zijn water gewoon bevriest.
Hij heeft 2 wind en watredichte dekens op van á 350gr de stuk....
En TOCH wordt 't gewoon weer een teddybeer.
Als hij naar buiten gaat met dit vries weer dan krijgt hij een 200gr erbij en een wollen deken met hals.
Wel zet ik 'm dan rond 8.00u buiten en haal ik hem rond half4 weer binnen,worden ook de overige dekens eraf gehaald.
Hij wordt zo niet verkouden of ziek bij mij dus neem ik aan dat ik 't zo wel goed doe....

Ow ene als ik de dekens op stal afhaal omdat hij moet werken staat hij gelijk te bibberen van de kou....(natuurlijk krijgt hij dan snel een wollen deken op Knipoog )