Is 18 jaar oud?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisanneOnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:11

Ik vind 18 jaar voor een pony gemiddeld omdat pony's vaak wat ouder.

Judje

Re: Is 18 jaar oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:32

Verplaatst: OPG --> PP

crushcrush

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:39

Toen ik vroeger (7 jaar geleden?) een shetlander van 16 had vond ik dat al super oud. :)
Heb tegen m'n ouders gezegd dat ik hem niet meer wou omdat ie zo 'super oud' was.
Nu ben ik ouder en denk ik: had ik nu nog maar die soort van oude pony gehad. :P

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:03

Ik rijd af en toe een dame van 20 en dat is een echte turbo. Kan alles nog, wil alles nog en als je het te makkelijk maakt, gaat ze lekker lopen klieren...

Als de gezondheid in orde is kun je gerust een ouder paardhe kopen. Bedenk wel dat de kosten van tandarts etc misschien snel hoger zullen worden. Vooral voor een jong ruitertje kan een ervaren pony erg fijn zijn!

wijdeweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:20

mijn pony gekocht toen ze 21 jaar was,ze is nu 24 en in top conditie,tja ze heeft een grijze snuit maar dat is dan ook alles waar aan je kan zien dat ze op leeftijd is!
Ik kocht haar en dacht het 1e half jaar alleen maar ik moet veel van haar genieten want het kan elk moment afgelopen zijn,nu sta ik er niet meer zo bij stil ze kan alles (wat ze zelf leuk vind)
en ik merk aan haar dat ze van de buitenritjes echt geniet en ook springen vind ze geweldig al spaar ik haar daar wel zoveel mogelijk mee.
Soms denk ik die wordt makkelijk 40 en dan moet ik nog maar eens kijken of ik haar nog aan kan ;)
Ik heb haar dan wel 24 uur per dag op het land staan en daarom is ze eigenlijk nooit ziek of iets dergelijks en loop ook niet te klooien met dekens,1 jaar gedaan maar als ze dan 2 dekens gesloopt had binne een week dan liep ze in der nakie...gewoon haar eigen vachtje die doet haar temperatuur het best regelen.

melissa_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:23

licht aan je gewicht en aan de bouw van de pony, leeftijd is geen problem tog? als je pony je maar kan dragen

groetjes

melissa_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 22:24

sorry

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 19:34

is wat ouder ja maar hoeft absoluut geen probleem te zijn.
ligt aan de pony hoe hij zich nog voelt en in welke staat zijn lichaam nog is.
mijn pony was toen ik haar kocht 21 nou is ze 25 en ik rij er nog vol dressuur mee

Nastik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 15:00

Mijn paard wordt dit jaar 21. Ik heb hem gekocht toen hij 17 was, geen moment spijt van gehad. Hij is de oudste op stal, maar wel de snelste en mankeerd nooit iets.

Op 1 januari heb ik een punt gezet achter zijn sportcarriere. Opa doet nu aan vrijheidsdressuur en speelt de baas over de andere paarden. Je zou hem absoluut geen 21 jaar geven. Ik moet bekennen dat hij wel een lichte artrose heeft aan zijn voorbeen en dit is voor mij ook doorslaggevend geweest om te stoppen met rijden. Voor buitenritjes is Opa niet geschikt, voor mij te sterk en veuls te snel! Mijnheer wenst in een ring de show te stelen en anders neemt hij gewoon een loopje met je.

Ik heb onlangs een pony voor mijn dochtertje gekocht, bij deze pony ben ik bewust met de leeftijd bezig geweest. Dochter is 18 maanden, en de pony is 12 jaar. Ik heb nu voldoende tijd om haar goed te leren kennen voordat ik mijn kostbaarste bezit erop zet. Ik wilde liever geen oudere pony omdat (misschien vergezocht) ze dan misschien maar kort van haar paardje kan genieten. Haar ponietje is een Shet, die bereiken in goede gezondheid vaak een hoge leeftijd. Ik heb als kind best wat traantjes gelaten om een pony waar ik afscheid van moest nemen.

Misschien moet je dit ook een beetje in het achterhoofd houden. Er zijn ook jongere ponies die superbetrouwbaar zijn en geschikt om een een Bixietje op te rijden.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:47

Sja, zoals eerder gezegd verschilt dat per paard. Mijn haf is inmiddels ook 18, en vergeleken met 7 jaar geleden lijkt ze alleen maar drukker en sneller en blijer :D Is nog nooit een DA bij geweest (alleen voor het enten), en ik ga er stiekem vanuit dat ze nog wel 18 jaar mee gaat :P