2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: 2 jaar en al ingereden/wedstrijdklaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:41

suleilitha schreef:
Ach, eerst zien en dan geloven, er zijn Bokkers die in de veronderstelling verkeren dat een paard van twee jaar of ouder ook nog steeds een veulen is. Verder kennen we allemaal wel de grap van Detour, die haar Esprit van anderhalf voor een fotoshoot even voorzag van een zadeltje en hoofdstelletje en echt, daar gaat een paard niet dood van.

Thanks, Sul, nee, ze leeft gelukkig nog. Haha!
Sterker nog, ze is nu 20 maanden, en van de week heeft ze voor het eerst het bos gezien, heeft al een uur een bit in gehad, dat is nu de derde keer en het gaat super. Ach gut

En Urielle, bedankt voor je reactie! Ach gut
Als Esprit straks 2.5 is klim ik misschien ook wel eens op haar rug, en dan puur om met onze ouwe wijze Ap een stukje rechtuit te gaan stappen buiten. Ze is al verkeersmak, en zo spelenderwijs een minuut of 20 a 30, zo af en toe, zal haar spelenderwijs al wat laten wennen. Knipoog

En er heeft al wel eens even een kind op gezeten. Het boeit haar niks.

maar echt rijden vind ik toch wat anders. Bloos

Voro mensen die denken:"Gunst, wat sneu", check dan even een serie foto's van haar in mijn profiel, van een maand of 3/4 geleden; het is een sterk gebouwd dier.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 10:44

Ik had een verzorgpony, die ik ook moestinrijden toen ze 2 was..
Ik heb geweigerd en toen moest ik weggaan van hem..
2 weken later is ze met koliek, drachtigheid en ondervoed verkocht..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 12:34

@ annelies: ik heb mijn merrie met ruim 2.5 jaar ingereden.
ze is van mei 2005 en ben rond januari/februari 2008 langzaam aan begonnen met zadelmak maken.
nooit problemen mee ondervonden, zomer 2008 reden er 7 jarige beginnertjes los mee door de bak in stap en draf, en het is niet bepaald een klein iel ding wat zo'n wichtje makkelijk kan omtrekken, dus dat laat wel zien hoe leuk ze het werken vind nu Lachen

dit was m'n merrie trouwens op haar eerste concours, met een meisje van net 12 jaar die er voor de 2de keer opreed

Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 17:50

Jeanine84 schreef:
Tussen 2,5 jarigen zit zoveel verschil! Ik heb een ruin op het oog gehad die ik wou kopen, een paard met onwijs veel body en al een echt paard! Hij zou er absoluut klaar voor zijn geweest..mijn merrie is nog wat jeugdig maar heeft ook al heel wat massa voor een 2,5 jarige! Ik hou wel vast aan mijn geloofsovertuiging 'pas met 3 erop' Clown

hoe gespierd ze er ook uitzien, de rug is nog niet sterk genoeg om je te dragen!

De rug van een paard is eigenlijk pas sterk genoeg om een mens te dragen als een paard 8 is. Ongeacht het ras.

Artikel over 'wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

Citaat:
Wanneer is een paard "volwassen genoeg" om in training te gaan? En bestaat er zoiets als snel-volwassen rassen? Wel, het mag misschien een schok voor je zijn, maar Dr. Deb Bennett van het Equine Studies Institute - en met haar iedere zichzelf respecterende dierenarts - is absoluut duidelijk: geen enkel paard op deze aardbol, geen enkel ras, geen enkele uitzondering, is volwassen voor hij zes is - een half jaar meer of minder, misschien.

Mensen die dan geen besef hebben van de anatomie van hun paard - of gewoon alleen oog hebben voor het zo snel mogelijk bereiken van een bepaalde klasse in hun discipline, brengen het welzijn van hun paard in gevaar.

Je veroorzaakt structurele schade aan de rug, wat nooit meer goed komt!

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 19:23

Walgelijk...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 20:51

Arabesk schreef:
Jeanine84 schreef:
Tussen 2,5 jarigen zit zoveel verschil! Ik heb een ruin op het oog gehad die ik wou kopen, een paard met onwijs veel body en al een echt paard! Hij zou er absoluut klaar voor zijn geweest..mijn merrie is nog wat jeugdig maar heeft ook al heel wat massa voor een 2,5 jarige! Ik hou wel vast aan mijn geloofsovertuiging 'pas met 3 erop' Clown

hoe gespierd ze er ook uitzien, de rug is nog niet sterk genoeg om je te dragen!

De rug van een paard is eigenlijk pas sterk genoeg om een mens te dragen als een paard 8 is. Ongeacht het ras.

Artikel over 'wanneer is een paard oud genoeg om erop te stappen?

Citaat:
Wanneer is een paard "volwassen genoeg" om in training te gaan? En bestaat er zoiets als snel-volwassen rassen? Wel, het mag misschien een schok voor je zijn, maar Dr. Deb Bennett van het Equine Studies Institute - en met haar iedere zichzelf respecterende dierenarts - is absoluut duidelijk: geen enkel paard op deze aardbol, geen enkel ras, geen enkele uitzondering, is volwassen voor hij zes is - een half jaar meer of minder, misschien.

Mensen die dan geen besef hebben van de anatomie van hun paard - of gewoon alleen oog hebben voor het zo snel mogelijk bereiken van een bepaalde klasse in hun discipline, brengen het welzijn van hun paard in gevaar.

De sport is nooit goed voor een paard! Dus dat wordt een eindeloze discussie en daar gaat het hier niet om! Ik word echt doodmoe van iedere keer dezelfde verhaaltjes van jou! Het is ons allemaal bekend en we zullen allemaal netjes wachten tot onze paard minimaal 8 jaar oud zijn arabesk Slapen

Esthema

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:30

Citaat:

Citaat:
De sport is nooit goed voor een paard! Dus dat wordt een eindeloze discussie en daar gaat het hier niet om! Ik word echt doodmoe van iedere keer dezelfde verhaaltjes van jou! Het is ons allemaal bekend en we zullen allemaal netjes wachten tot onze paard minimaal 8 jaar oud zijn arabesk Slapen

Wat een onnozele opmerking :-S Ik lees hier allemaal dat je met drie toch écht wel op een paard kunt rijden. Dit kan inderdaad, maar het is veel slechter voor je paard dan wanneer je wacht tot hij ca 6-8 jaar oud is. De botjes in de rug (ruggengraat) is dan pas uitgehard! De kans op rugproblemen op latere leeftijd is voor die tijd veel groter.

Waarom zou je zo nodig al direct op het jonge paard gaan rijden? Heb wat geduld, doe andere dingen en dan heb je een meer volwassen paard waar je hoogstwaarschijnlijk veel langer lol van en mee kunt hebben!

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 21:43

Ik ben het eens met arabesk. Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:44

Jeanine84 schreef:

dus jij weet het beter dan al die onderzoekers?

Als je wacht tot >5 jaar dan zal je paardje ook veel langer meegaan en hoef je 'm niet met pensioen te sturen als ie 20 is.

Als jij kinderen hebt, laten we die ook maar gewoon meteen stratenmakerswerk doen als ze 12 zijn, tenslotte maakt het toch niet uit he of ze 12 of 20 zijn. Stratenmaken is toch wel slecht voor je rug.

Dat is dezelfde redenering als die jij nu maakt. Sigaar

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:46

@Jeanine84: ik snap niet waarom Arabesk haar ding niet mag zeggen... Traditionals zeggen toch ook altijd dat een paard met 3 jaar mag ingereden worden? Zij heeft een overtuiging en daar staat ze gewoon achter Ja.

Wanneer rij jij jou paarden eigenlijk in Arabesk?

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:50

Ik wordt hier kots en kots misselijk van! Verschrikkelijk!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:51

we gaan grondwerken als ze 4 zijn, wel af en toe een zadel erop, we gaan er voor het eerst op zitten als ze 4,5 zijn

Als ze 5 zijn maken we af en toe een buitenrit ( 1x per maand) en pas als ze 6 zijn wat vaker.

Mijn eerste paard, Arabesk, heb ik ingereden toen hij drie was, omdat ik toen niet beter wist. Immers als iedereen roept dat het kan, dan geloof je dat...... Nu weet ik wel beter, het is geen overtuiging het is feitenkennis.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 21:56

Ok excuseer dat ik overtuiging + feitenkennis even heb verward Lachen.

Jou manier lijkt me inderdaad wel vriendelijker om een paard op te beleren... Het wordt mooi opgebouwd Ja.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:00

betekent niet dat ze de eerste jaren uit hun neus staan te vreten, ze moeten netjes mee kunnen lopen, voetje geven etc

ze gaan ook al eerder mee als handpaard, beweging = gezond

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:03

Tuurlijk opvoeden blijft belangrijk Ja. Ik vind ook dat een jong paard goed moet luisteren... Al van veulen af zelfs...

Met een handpaard heb ik echter nog nooit gereden... Is hier denk ik te gevaarlijk Nagelbijten / Gniffelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:07

Mijn jongste paard is nu ruim 2 jaar en 7 maanden en geen haar op m'n hoofd dat er ook maar aan denkt om op haar rug te gaan zitten, laat staan te gaan rijden met haar. Ze is groot, stevig en robuust, is inmiddels net zo groot als haar moeder, maar je ziet gewoon dat ze nog een kinderlijf heeft. Mensen in mijn omgeving vinden haar al "volgroeid" en groot en sterk genoeg. Zelfs wanneer ik vervolgens zeg dat ze nog maar twee jaar is, word ik vreemd aangekeken "want ze is immers al zo'n flink paard, ze ziet er al zo sterk en volwassen uit, daar kun je best al op gaan zitten hoor".
Maar sterk en volwassen zijn ze nog lang niet op die leeftijd, zowel geestelijk als lichamelijk niet. En als je een beetje een paardenhart hebt, wacht je gewoon met inrijden tot het paard minstens 4 jaar is, en ga je het ook héél langzaam opbouwen.
Je kunt genoeg andere leuke, leerzame en ook essentiële dingen doen met je jonge paard, waar je later - wanneer je gaat rijden - alleen maar winst en profijt van hebt!

Ik snap uberhaupt niet dat veel mensen alleen maar willen rijden, en wel zo snel, zo veel en zo hardhandig mogelijk, alsof het een ding is. "Gaat ie kapot, dan nemen we toch een nieuwe." En dan ligt het 'kapot gaan' nooit aan het te vroeg inrijden, nee.... Nors opkijken

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:10

Ik geloof best dat het beter is (ik zit immers ook nog niet op mijn 2,5 jarige) maar dat het in in slecht is voor een paard betwijfel ik! hoeveel paarden van 17+ lopen niet mee in de internationale sport..en reken maar dat deze paarden vanaf hun 3e (misschien 4e) onder het zadel zijn! Als dit zo onwijs slecht is voor een paard maak je mij niet wijs dat deze paarden nog mee draaien op dat niveau!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:11

Zolang er nog mensen zijn die roken en 80 jaar worden, is roken ook niet slecht?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:14

Roken is slecht maar het ieder zijn eigen keus! Zo kun je wel van alles gaan bedenken he! Maargoed de naturals komen hier masaal in opstand dus dit wordt weer een eindeloze discussie

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:16

Kan het ook niet liggen aan de traditionals (om er maar een ettiketje op te plakken) dat het een eindeloze discusie wordt?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:19

Uiteraard, het is het ene uiterste in het andere! Ik ben geen van beiden! Ik doe mijn eigen ding..en ik ben van mening dat inrijden met 3 jaar prima kan (en nee dan loopt een paard dus niet dagelijks een uur) de naturals moeten alleen altijd zo overdrijven en komen dan met allerlei 'feiten'. Als ik arabesk haar profiel kijk ga ik over mijn nek! Maar dit is zo het uiterste!! Er zijn echt wel mensen die daar tussenin zitten hoor maar voor mijn gevoel wordt dat nooit gezien! Een bit is slecht PUNT! een paard inrijden op zijn 3e is ook slecht PUNT! Er is geen ruimte voor discussie want het is gewoon zo en dan ben je gewoon uitgepraat

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:22

Jah maar jij vindt op dit moment dat 3 jaar prima kan. En zet er ook een punt achter... Je laat hier ook geen ruimte voor discusie open... (vind ik)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:28

vanaf 3 jaar en ik heb ook gezegd dat ik best geloof dat het van 8 jaar beter is maar daarnaast geloof ik niet dat het paard er aan kapot gaat! want zoals ik al eerder zei anders zouden er nooit zoveel paarden mee draaien in de internationale sport van 17+ (ja roken is slecht).

Daarnaast ben ik ook van mening dat een paard zoveel mogelijk buiten hoort maar ik geloof daarentegen ook niet dat een paard dood ongelukkig wordt van een paar uur op stal! Ik denk dat een combinatie van beiden prima is voor een paard! Mijn 2,5 jarige doet ook weinig..loopt de hele dag een beetje buiten en wordt ook nog niet gelongeerd maar ze gaat altijd graag met me mee, ik hoef dr niet te vangen en ze wil graag naar dr stal! Zou ze dit doen als ze het verschrikkelijk vindt (zoals volgens arabesk het geval is als je haar profiel leest) ik denk dus van niet! En zo denk ik ook over het inrijden..met 3 krijgt die van voor het eerst een zadeltje op, dan zijn we straks een paar maand verder en ga ik er voor het eerst op..ik denk als je dit rustig doet dat je weinig schade aanricht! Let wel dat het ook heel veel te maken heeft met de ruiter die er op zit! Die van mij hoeft dus niet op haar 3e netjes met dr hoofd in de krul te lopen! Laat staan dat ze in dr mond wordt getrokken! En ook zal ze niet dagelijks onder het zadel komen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:47

Over dat stalverhaal ben ik door eigen ervaring helemaal met Arabesk eens... Ik heb in het verleden paarden verzorgd die 24u op 24 op de wei stonden... Als er eentje daarvan door omstandigheden in de stal moest dan was dat dik tegen de goesting... Dat zag je echt aan heel de lichaamshouding van het paard...

Als een paard daar en tegen gewoon is om naar stal te komen (omdat hij daar lekker eten krijgt) dan zal hij er wel makkelijker in lopen... Maar inderdaad als je de deur open laat dan zal hij even snel weer buiten staan...

En arabesk begint ook eerder met inrijden dan 8 jaar hoor... Lees haar post maar goed door Lachen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 22:57

tjha zo heeft iedereen die dingen als het een hengst zou zijn is het wel goed om die aan het werk te zetten met 2,5 jaar maar niet elkedag een uur! en je mag pas met ik meen 4 jaar officheel starten.